Öjeby gamla kyrkstad
 
Okej, nu ska vi se om jag kan publicera detta ikväll.
Ja okej, det är dagen efter att jag började på detta inlägg. Det strulade såklart massivt med bilduppladdningen på min bloggportal (blogg.se) igår, och det tog evigheters evigheter att få in alla bilder. Sedan hann det bli så sent och jag hann bli så trött att när jag skulle försöka skriva gick det knappt att fokusera överhuvudtaget.
Men men; ny dag och nya möjligheter. Än så länge verkar bloggplattformen sköta sig ;-)
 
○ ○ ○ ○ ○ ○
 
I måndags fick i alla fall kameran följa med till jobbet pga att den låg kvar i väskan och jag ides inte plocka upp den på morgonen. Så efter att jag slutat för dagen körde jag en liten spontanfototur. Blev inte långt bort, samt även om vädret var strålande så var det väldigt kallt.
Det ligger rätt stadigt på ensiffrigt numera, och om det dessutom blåser så isar det verkligen. Och ja, i måndags blåste det. Massor! Därför var det sannerligen inte läge för några närbilder på växter och sådant. Försökte fota löven på något träd, men det var komplett omöjligt eftersom det blåste typ storm.
Av den anledningen åkte jag i alla fall till Öjebyn med tanke att fota lite grann bland alla kyrkstugor. Det är verkligen så fint där under strålande höstdagar. Vet inte vad det är, men jag älskar hur bilderna blir där under hösten!
 
 
Parkerade alldeles intill kyrkan och utgick därifrån.
Jag tycker verkligen det är så mysigt att gå runt alla gamla kyrkstugor. Vet inte om det är mitt intresse för historia eller om det är min "författarhjärna", vilken alltid - alltid! - sätter igång att fantisera ihop historier. Speciellt när jag ser övergivna hus, men det gäller egentligen gamla hus generellt. Och Öjeby kyrkstugor är ju faktiskt inte övergivna, bara väldigt väldigt gamla.
 
Ni som följer mig på sociala medier vet vid det här laget att Piteå firar 400-årsjubileum i år. Min lilla stad fick sina stadsrättigheter den 12 maj 1621. Däremot är Piteå som plats betydligt äldre.
Öjebyn är det så kallade gamla Piteå. Det var här staden låg innan den flyttade till sin nuvarande plats på vad som kallades Häggholmen.
Därför är Öjebykyrkan och den intilliggande kyrkbyn 600 år gammal. Faktiskt så firade kyrkan sitt 600-årsjubileum bara för några år sedan.
600 år. Om vi går tillbaka sexhundra år i tiden är vi ju nere på Medeltiden. Känns faktiskt ganska coolt.
På något sätt känns det mäktigt att gå där och strosa mellan husen... att gå på samma ställen som människor före mig gått på för ett halvt millennium sedan. Människor har byggt de där stugorna, och de har bott i de där stugorna på medeltiden. Människor har gått där, levt sina liv, fött barn, haft drömmar och så vidare... sexhundra år innan jag ens var påtänkt!
Jag känner mig både så liten och så fascinerad bara av att tänka på det sättet.
 
Husen står så tätt, så tätt, så tätt. Och bildar därmed otroligt smala gränder.
 
Många mysigt dekorerade fönster gick jag förbi, och älskade allihopa. Det såg verkligen MYSIGT ut i allihopa!
Kyrkstugorna är inte övergivna. De har ägare som underhåller dem.
Nu vet jag inte hur reglerna ser ut, men jag har fått för mig att man inte riktigt får fixa och renovera dessa stugor som man vill heller.
Har ingen aning om hur det ligger till, men skulle mycket väl kunna tänka mig att dessa hus är k-märkta. Det är ju bevarade hus från medeltiden liksom...
Jag vet i alla fall att det är vanligt att man inte äger en hel stuga, utan ett rum i en stuga (säkert fullt tillräckligt dyrt bara det ;-P), och sen är det andra som äger resterande rum.
 
Ser ut som jag gjort nåt kasst Photoshopjobb på väggen här; men det såg ut sådär (som en ruta mitt på väggen). Skulle gissa att det någon gång varit ett fönster eller något precis där, men att man täppt igen det.
 
Alltså! Alla gamla fönster och dörrar. Med sina gamla lås och haspar. Dessutom i underbara, fotovänliga, färger.
Tusen hjärtemojis! ♥ ♥ ♥
 
Och ALLTSÅ! Är inte denna inlgången helt UNDERBART söt!?!!
 
Och alltså (ja, ordet används mycket här hos mig just nu!) kan vi bara prata om timmerväggar! Finns inget som har så mycket karaktär som gamla timrade hus! De är underbart vackra :-D
 
Gamla glas i fönsterna.
 
Era fantastiska kommentarer!
Elisabeth
1

Vilken vacker plats! Den måste vara en dröm för alla fotointresserade, med alla detaljer och annat fint som finns.

Vädret ja... regnade det nästan hela dagen igår, och stora delen av idag var ännu värre vad beträffar regnandet. Det fullständigt vräkte ner under morgonen och förmiddagen.

Svar: Ja, visst är det! En ren fotodröm! Gamla timrade hus har verkligen en karaktär som nya hus aldrig någonsin kan komma upp i! Tänkte faktiskt på det när jag gick omkring där... Tror inte moderna hus någonsin kan komma upp i den typen av karaktär, även när de blir gamla. Då kommer de bara se... gamla ut. Sådana här timrade hus ser ju såklart också gamla ut, såklart. Men på ett fantastiskt sätt.

Usch, så tråkigt med regnet. Det var som sagt strålande väder när jag fotade dessa bilder, bortsett från att det blåste storm.
Hoppas att ni får se solen i helgen i alla fall :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?