Söndagslistan
God söndag på er alla! Hoppas ni haft en fin helg.
Själv "kämpade" jag igår med lite biverkningar efter vaccindos 3, vilken jag tog i fredags.
Allt kändes faktiskt riktigt bra när jag vaknade, och hela förmiddagen, under lördagen. Men så somnade jag vid 12-tiden och vaknade vid halv två av frossa. Tog tempen; och såklart... 38° feber. Bajs också!
Tog genast en Ipren för att tvinga ner temperaturen och lade mig sedan en stund till i sängen.
Dock... ungefär två timmar senare hade febern STIGIT till 39°! Jag frös visserligen inte längre, men kände mig otroligt tung i hela kroppen och huvudet.
Tog en till Ipren och hoppades på det bästa.
Den här gången började jag faktiskt toksvettas efter en stund, vilket som vi alla vet betyder att febern håller på att lämna kroppen.
Och idag - söndag - har allt varit helt normalt igen.
 
Men! Detta inlägg skulle inte handla om mina febertoppar.
Tänkte att jag skulle köra på en sådan perfekt grej när man saknar inspiration -en lista. Helt perfekt vid bloggtorka.
Just den här listan har jag lånat från min All Time Favorite blogg Life in the suburb.
 
 
Hur gammal är du om fem år?
42 år. Ska fylla 43. H J Ä L P !!!!! Jag har åldersångest från h-vetet!
Det är ju för tusan bara några år yngre än MORMOR var när jag föddes!! (Hon var 46 år då.)
 
Vem var den sista du träffade?
Sjuksköterskorna på Vaccinationsmottagningen, Pite älvdals sjukhus, i fredags.
Har ju bara varit hemma i helgen.
 
Hur lång är du?
164 cm har jag i alla fall varit en gång i tiden. Har inte kollat min längd på åratal.
 
Vilken var den senaste filmen du såg?
Nya BECK-filmen: 58 minuter
 
Vem ringde du senast?
Minns inte vem jag ringde senast. Men senaste personen jag pratade i telefon med var en vän/kollega.
 
Hur löd ditt senaste SMS och till vem?
"Ok. Ja, usch! Det är verkligen överallt nu." Till samma vän som jag pratade i telefon med samma dag (igår).
Pratade om smittspridningen just nu och att typ "varenda kotte" testar positivt för Covid för tillfället...
 
Vad är (kommande) veckans planer?
Jobba. Jobba. Jobba. Och ja... starta veckan med att ha Medarbetarsamtal direkt efter jobbet.
Ska faktiskt bli riktigt trevligt att prova på det här med Teamsmöte. Nej, jag har aldrig testat att prata med någon via Teams, Google och allt vad som nu använts under pandemin.
 
Föredrar du att ringa eller skicka sms?
När jag har mycket att säga: Föredrar att ringa.
Korta meddelanden: SMS.
Haaatar att skriva långa sms!
 
Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda?
Gifta. Nu i maj blir det 39 år.
Mycket hände på 80-talet ;-)
De byggde huset -82. Gifte sig -83. Fick barn -84, -86, -87 och -90.
 
När träffade du senast din mamma?
Hm... ja, det var nog när hon var förbi med lite grejer hon varit så snäll och handlat till mig. Covid Snabbtest bland annat.
Det var i början av februari.
 
Vilken ögonfärg har du?
Ska jag vara ärlig... Jag vet faktiskt inte.
Jag har någon konstig, obestämbar färg. Är som om det är en massa färger som blandats ihop.
Men typ blå-grön-grå-aktiga.
 
När vaknade du idag?
Tror klockan var runt 06:00. Har vaknat ovanligt tidigt hela den här helgen.
 
Har du någon gång hittat en katt?
Nej.
 
Vilka är dina favoritplatser?
Hemma. Och ute i naturen där det inte är så mycket folk.
 
Vilka platser föredrar du minst?
Öjebyn ;-P
 
Var tror du att du befinner dig om tio år?
Här i den här lägenheten och jobbar på samma jobb som nu.
Men får man gå utanför vad man faktiskt tror, så har jag lite andra drömmar...
 
Vad skrämde dig som barn?
Strömavbrott, getingar och hundar.
 
Vem fick dig att skratta senast?
Oj! Det minns jag tyvärr inte.
 
Är du för ung för att äga vinylskivor?
Ja. I alla fall för ung för att minnas tiden då det var vinyl man lyssnade på när man lyssnade på musik.
Mina minnen börjar med kassettband.
 
Har du stationär eller bärbar dator?
Min gamla stationära trotjänare. Jag vill helst ha en större skärm då jag exempelvis ska redigera bilder.
Dock skulle jag hemskt gärna vilja ha en laptop också. *host host* macbook *host host*
 
Sover du med eller utan kläder på dig?
Både och. Ibland kör jag på nattlinne och ibland utan kläder. Älskar känslan av hud direkt mot sängkläderna.
 
Hur många kuddar har du i sängen?
Två (2)
 
Hur många landskap har du bott i?
Ett (1) enda. Norrbotten, born and raised.
 
Har du någon gång spytt på fyllan?
Nix. Har aldrig egentligen varit riktigt full. Varit påverkad av alkohol, men aldrig jättefull.
Och jag har aldrig varit bakis.
 
Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
BARFOTA! Always!
 
Är du social?
Absolut inte! Introvert ut i fingerspetsarna.
 
Vilken är din favoritglass?
Har tyvärr aldrig riktigt varit en glassmänniska, inte ens som barn. Dras mer åt godishållet.
Men ska jag välja... hm... tror jag nog i så fall GB´s vanilj med krossad choklad.
 
Tycker du om kaffe?
Ja
 
Vad dricker du till frukost?
Jag brukar inte dricka något till frukost. Det skulle vara apelsinjuice i så fall, men det är bara ibland när jag råkar ha det hemma.
 
Sover du på någon särskild sida?
Alla sidor förutom på rygg. Jag rör mig som en propeller på nätterna, och vaknar aldrig i samma läge som jag somnade.
 
Kan du spela poker?
Nej. Kan spela noll kortspel. Har testat flera gånger att försöka lära mig, men inga regler går in och stannar i huvudet. Vet inte varför, men just det vill inte fastna.
 
Tycker du om att mysa?
Ja och nej. Jag gillar mys, men blir samtidigt väldigt snabbt rastlös och börjar göra något annat.
 
Känner du någon som har samma födelsedag som du?
Nej, inte numera.
Däremot, när jag var i... mellanstadieåldern hade jag en brevvän med samma födelsedag (och samma födelseår).
Vet inte om det finns nu, men förr kunde man annonsera i olika barntidningar efter brevvänner. En period var det poppis att söka efter s.k. "Låtsatstvillingar", vilket kort och gott betydde att man var brevvänner som fyllde år samma dag (helst också född samma år).
Jag hade några brevvänner som jag skrev regelbundet till, varav en "Låtsatstvilling".
 
Kan du några andra språk än svenska?
Jag är så basic att... Jag kan ett (1) extra språk. Engelska.
 
Har du någonsin åkt ambulans?
Nej, aldrig.
 
Föredrar du havet eller en pool?
Pool.
Det låter fånigt, men jag har alltid varit rädd för havet. Har alltid tyckt det är så obehagligt att gå på havsbotten då jag alltid börjat noja över vad jag kan trampa på. Plus att jag alltid fått panik om jag känner sjögräs under fötterna eller mot benen.
 
Vad spenderar du helst pengar på?
Inredning. Kameraprylar. Böcker.
 
Har du någon gång testat att röka?
Nix. Inte en enda gång. Inte ens i tonåren.
 
Vad var det senaste du stoppade i munnen?
En ägg -och kaviarmacka.
 
Vem är den roligaste människan du känner?
Oj! Det vet jag inte.
Det var morfar, men numera har jag ingen aning.
 
Välj ett ärr på din kropp?
Har inga ärr.
 
Var togs din profilbild för din blogg?
Bilden i headern togs hemma i min förra lägenhet.
Men har en annan profilbild inne på själva kontot, och den togs här i mitt sovrum.
Tanken är att bilden i headern ska bytas ut inom kort.
 
Kan du byta olja på bilen?
Nej, inte byta olja. Kan bara kolla och fylla på olja.
 
Vilken var den senaste boken du läste?
Senaste boken jag läste klart: Där kräftorna sjunger, skriven av Delia Owens
Boken jag håller på med just nu: Slumra in, skriven av Åström & Sandlund
 
Läser du dagstidningen?
Nej. Min lokala dagstidning är svindyr att prenumerera på, och man behöver betala för ett konto för att kunna läsa den på nätet.
 
Prenumererar du på någon veckotidning?
Nej.
 
När var du i kyrkan senast?
Oj! Det var otroligt länge sedan!
Måste ha varit i mars 2015. Ganska precis 7 år sedan. Morfars begravning.
 
Är du troende?
Nix. Inte religiös. Inte troende.
Jag är filosofiskt lagd, men inte på något andligt sätt.
Har strugglat lite (till och från) med att sortera ut vad som är vad. Alltså Vad har jag trott på för att det var vad jag blev inlärd som barn; "Såhär är det"? vs Vad tror JAG?
Konstigt mening, men hoppas ni förstår hur jag menar.
I grund och botten har jag ändå landat i att jag är säker på att jag inte är religiös. Jag tror inte på Gud.
 
 
Hoppas ni haft en bra vecka och en fin helg.
Hoppas också att ni får en riktigt trevlig kommande vecka, vad ni än har för planer!
På återseende!
Era fantastiska kommentarer!
1

Kul lista, detta måste jag göra på min blogg.:)

Svar: Ja, visst var den trevlig :-D Ska kolla in din blogg och dina svar strax!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Alltså, det är så KUL med dessa gamla klassiska blogglistor. Jag är glad att jag stötte på denna från 2009 (tror jag det var) på min blogg nyligen. KAN ha varit 2011 också. Minns inte.
MEN kul är det.
OCH KUUUUL att du tagit dig an den!! SÅ roligt att läsa.

Jag fick biverkningar av alla tre sprutorna (Pfizer), trött så i bängen, lite halsont, ont i nacken och axlarna, ingen feber (men det fick Peter efter alla tre).
Allt gick över på 24 h.
Karolina blev jättedålig efter sin andra och tredje spruta. Så pass efter tredje att hon sökte läkare för hjärtrusning och bröstsmärtor, hon hade hög feber också.
Hon fick också Pfizer.
Så ja, det är nog verkligen klassiskt att åka på just det som du drabbades av.
MEN nu har du tredje dosen, skönt!!!!

Visste att du är min motsats, ett barfotabarn!! HIHI!
Det är min svägerska från Ume också, alltid barfota. Sommar som vinter. Ni är byggt av ett segt virke ni tjejer :-D
Ja, Erica, vi får väl se vad framtiden har med sig? Och var du bor om tio år. Tror ju att jag vet vad du vill och önskar.

Jätteroligt att läsa denna lista, tack för att du fyllde i den!!

KRAMAR från mig!!

Svar: JA! Visst är det! Älskar blogglistor! De funkar verkligen alltid. TACK för att du hittade den, och att jag kunde låna hit den till min egen blogg :-D

Ni fick biverkningar efter alla tre sprutorna alltså. Skönt att det var hyfsat lindrigt ändå, förutom Karolinas tredje. Usch! Vad otäckt när det sätter sig på just bröstet/hjärtat. Man kan ju bli rädd för mindre. Hoppas det gick snabbt över i alla fall.

Så ni fick Pfizer alla tre gångerna, om jag förstod det rätt?
Jag fick Pfizer första och andra, sedan fick jag Moderna nu i fredags. Så jepp; trippelvaccinerat vare här nu också :-D

Barfotabarn jajemän! Haha, ja vi är verkligen på olika sidor i den frågan ;-D Vet att du gillar att ha det varmt och cozy om fötterna. Kan säga att de flesta i min familj är på din sida när det gäller detta. Det är typ jag och min morbror som härdar våra fötter, hehe :-P
Ja, kommer ihåg att du nämnt i någon kommentar tidigare (eller om det kanske var ett svar på någon av mina kommentarer hos dig) att din svägerska också föredrar barfota. Tummen upp till henne säger jag! :-D

Stort Tack för din kommentar! Vad roligt att du ville läsa mina svar :-D
Kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
3

Roligt att läsa listan! Hur gick det med Teamsmötet? Själv är jag så trött på vad alla digitala möten heter efter distansundervisningen vårterminen 2020 och delar av läsåret 21/22. Då drömde jag mardrömmar om "Google-plinget" (jag hörde det i sömnen, vaknade och trodde att jag var i skolan) och att Meet strulade, haha. Prata om att ta med sig jobbet hem. ;-D

Jag har faktiskt inte heller varit full. Har inga planer att bli det heller. Är inte nykterist eller speciellt anti mot alkohol, men vill inte dricka några mängder. Och vuxna människor som sitter och fnissar över saker som har med alkohol att göra tycker jag ärligt talat är rätt fånigt. DÅ blir jag anti och får stor lust att säga att jag är nykterist bara för att se reaktionen!

Undra om det blir en till vaccindos framåt hösten? Känns inte helt orimligt. Jag har ju haft tur och inte fått några större biverkningar (om man bortser från ont i armen + lymfkörtlarna), men hoppas ändå på att läget är sådant att det kanske inte ens behövs dos 4.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade att läsa mina svar på den här listan :-D Jag älskar verkligen konceptet med blogglistor! Teamsmötet gick bara fint. Drog ut lite på tiden, men det har en förmåga att bli så när vi har Löne -och medarbetarsamtal ;-) Tiden var satt mellan 14:15 och 16:15, alltså två timmar. Det blev tre timmar och åtta minuter, haha ;-D Lämnade förskolan klockan 18, sist av alla på stället.
Jag gillade grejen med att ha mötet digitalt på Teams, men förstår dig till fullo att du är trött på onlineträffar efter pandemins distansundervisning. Du har ju haft hm... nååågra fler sådana träffar än jag ;-)
Kan mycket väl tänka mig att man drömmer mardrömmar om det efter ett tag.

Kul att höra från någon mer som aldrig varit full. När jag var i tonåren kändes det som att "alla andra" alltid var ute och festade varenda helg. Kände mig ensam.Tills jag blev vuxen och den längtan helt gick över.
Som sagt så har jag absolut varit påverkad av alkohol vid flertalet tillfällen och "typ full", men aldrig stupfull. Och aldrig så pass full att jag varit bakis dagen efter.
Är det när vuxna blir fnittriga som alkoholpåverkade du menar? Eller när det är nyktra vuxna som fnittrar över festande?
Själv har jag inte riktigt tänkt på det, så vet inte var jag står. Men om personer som passerat 30 sitter och pratar om festande på samma sätt som 17-åringar, då håller jag med dig :-)
Hihi! Ja, du får testa någon gång att skicka ut kommentaren "Jag är nykterist" i ett sådant sammanhang. Kan tänka mig att det hade varit ett kul experiment att studera :-)

Kan absolut bli fler vaccindoser, tänker jag. Kanske att det blir ett sådant årligt vaccin, likt Influensavaccinet.
Tiden får utvisa...

Stort tack för din kommentar! Hoppas du har en mysig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?