Dimman tätnar
Hej där!
Kul att höras av igen utan att det tagit ett par veckor sedan sist.
Hoppas ni gillade gårdagens bildskörd, för här kommer nästa ;-)
Vet att jag skrivit om "Kill your darlings"-problemet tidigare, men det är ständigt närvarande. Det därför som en del av mina bilder är typ på samma motiv men från olika vinklar och varierande liggande och stående format. Men det går helt enkelt inte välja ibland! Speciellt inte efter sådana här fotopromenader.
Jag har ändå försökt få ner antalet, och trots allt hoppat över en del bilder. Kom ju hem med över 400, och fick i redigeringen ner det till strax under 140. Hade säkert kunnat få ner det ännu mer om jag verkligen gått ut hårt med "Kill your darlings", men grejen är att... jag ville inte.
Alla bilderna i dessa långa inlägg är sådana som jag verkligen ville ta vidare till bloggen.
 
I början av detta inlägg har vi kommit fram till Djupviken. Det var också här som dimman börjat tätna ordentligt.
Men det bästa med dimma är ju att det för en Fotograf är Naturens eget filter. Ett filter som ger bilderna en alldeles särskild känsla av lugn, stillhet, mystik och nästan lite melankoli (men på ett tillfredsställande sätt).
 
 
Vilken av dessa tre föredrar Du? Den med horisonten nere, uppe eller i mitten?
Jag kan inte riktigt bestämma mig.
 
Den här bilden är dock lite missvisande. På min promenad gick jag inte nerför backen, utan uppåt. Det var bara så att jag gick upp först, sedan vände jag mig om och tog en bild. Det som visas på fotot är alltså vägen jag kom ifrån, om ni förstår hur jag menar.
 
Syrener! Älskar Syrener!! Jag vill köpa ett hus på landet och ha flera Syrenbuskar på gården!!
 
 
Oj, då var det visst slut på del två också.
Tredje och sista delen av min midsommarnatt kommer upp imorgonbitti, och jag kan berätta att jag sparat det bästa till sist...
 
Ha en riktigt fin tisdag! Både alla som fått och inte fått semester ännu :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Så ljuvliga bilder, Erica. DET är sommaren perfekt illustrerad i bild.
OCH dimma som pricken över i! DET kan inte bli bättre. Jag älskar att du har detta som midsommarfirande, tt du går ut när afton blir midsommardag. Rätt ut i magin.
Var det lugnt där du fotade (det ser stilla ut)? Inget festande runt om dig?
Desto bättre isf.
jag gillar nog bilden till vänster med horisonten långt ner. Jag föredrar att lägga sådana bilder på det sättet.
Nu ska jag kolla in din del 1 också. Jag är glad att du inte försakade några bilder alls. Ibland behöver man inte KILL några darlings alls. Det är bara att bomba på!
Kramar!

Svar: Tack! Ja, visst blev de underbara :-D Omöjligt att "kill your darlings" när varannan bild man klickar fram genererar ett "Ååååh!" ;-) Jag älskar verkligen min lilla midsommartradition. Det är så värt det att bara ta det lugnt hela dagen (är ju dessutom introvert, så win-win ;-)) för att orka vara ute med kameran hela natten. Nästa år måste jag nog införskaffa ett större minneskort. Har ett som är 8 GB och ett som är 16. Har funderat på att skaffa ett typ dubbelt så stort också (typ 32 GB).

Ja, det var väldigt lugnt åt det hållet jag gick. Det mesta var folk som cyklade förbi (tänker antingen hem från eller till något firande). På ett ställe såg jag att det var någon grupp som hade midsommarfest. Men på det stora hela var det kav lugnt i midsommarnatten :-)

Tack för ditt svar om horisontbilderna. Ja, horisont söder om mitten är ofta ett mycket bra val. Jag tycker ofta att sådana bilder ger ett lugnt intryck. Behagligt och avkopplande.
Bilder med horisonten norr om mitten tycker jag oftare tillför bilden en mer "dramatisk" känsla.

Stort tack för dina ord!
Stora kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?