Källkritikens dag
Nämen HEJ! Det var inte igår!
Faktum är att jag är medveten om att jag inte skrivit här sedan i februari.
Däremot har jag, enligt statistiken, haft förvånadsvärt många som ändå kikat in här varje dag. Det brukar gå ner väldigt snabbt när man inte publicerar, men ni har verkligen haft tålamod med mig. Jag är er otroligt tacksam för detta, och jag ber om ursäkt för att ni inte fått något nytt content.
Nu när ljuset återvänt rejält (både på mornarna och eftermiddagarna) känner jag mig piggare, men är fortfarande väldigt trött när jag kommer hem från jobbet. Som jag skrivit tidigare gör jag knappt annat på vardagarna än jobbar och sover, och på helgerna har jag ingen gnista att företa mig saker annat än vila upp mig efter/inför veckan.
Jag är däremot liiiite mer aktiv på Instagram, då det är ett lättsammare medieverktyg än bloggen.
 
Däremot fick jag nyss vetskap om att det är en temadag idag som jag känner är väldigt viktig, och aktuell, att uppmärksamma.
Det är nämligen Källkritikens dag.
 
 
 
Internets fördelar
 
Internet. "Nätet". Detta band som knutit samman världen de senaste tre decennierna på ett helt otroligt sätt.
Det har gjort världen mindre och större på samma gång.
Det har gett otroliga möjligheter vi inte kunnat ana för bara trettio år sedan. "Internet är bara en fluga" (ni som vet ni vet).
Det har bundit samman människor. Personer som tidigare exempelvis stått utanför normen på ett eller annat sätt kan jag tänka mig kunde känna sig väldigt ensamma, för att de bodde på en liten plats där normerna var väldigt cementerade. Eh, ja. Jag kaaanske har typ små samhällen här uppe i norr i tankarna...
Tänker i alla fall att alla dessa personer, tack vare internets intåg i våra liv, kommit i kontakt med andra att relatera till.
 
Internet har gjort världen mindre och mer tillgänglig för alla (eller i alla fall de flesta).
Internet har gjort världen större, eftersom vi bara med ett par knapptryck har tillgång till så otroligt mycket mer än bara den lilla värld som en by på 1000 invånare kan ge.
Internet kan vara en fantastisk plats.
 
 
 
Internets nackdelar
 
MEN internet är också raka motsatsen!
I och med att världen bundits samman på detta sätt blir vi överrösta med information från alla möjliga håll och kanter.
Mobbning sköt i höjden när internet gjorde intåg i våra hem. Den slutade vara begränsad till skolmiljö och arbetsplatser, och fortsätter i hemmen -digitalt.
Källor med information finns det miljontals av där ute, och propaganda flyger otroligt mycket enklare än det gjorde förr.
Vi måste alltid vara otroligt på vår vakt när vi är ute på internet, och även om vi är det så är det väldigt väldigt lätt att trilla ner i potthål då och då.
 
 
 
Ifrågasätt allt!
 
Källkritik är ett ord som aldrig varit så viktigt som det är idag.
Jag skulle säga; Ifrågasätt ALLT du läser och hör. Hellre en gång för mycket än en gång för lite i det här fallet.
Det är bättre att ha ifrågasatt någonting och sedan fått veta att det var sant, än att helt okritiskt svalt något som visar sig vara illvillig propaganda. Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
msb.se hittade jag informationen på bilden här till höger, vilket är några punkter som är bra att alltid ha i bakhuvudet när man läser olika typer av information.
 
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om denna bild utan att bara upprepa vad som står. Men punkterna är tydliga och bra. Man kommer ändå ganska långt om man har detta i bakhuvudet när man ska sålla bland alla intryck i sina internetflöden.

Det är otroligt viktigt att man tänker på var informationen ligger. Är det den ursprungliga informationen eller är det något inlägg som är delat tusentals gånger?
Vem förmedlar budskapet? Vad har vederbörande för agenda?
Och så en otroligt viktig punkt: NÄR är informationen från. NÄR är texten publicerad?
Om det är en delad text; när är ursprungstexten publicerad?
 
Det är mänskligt att automatiskt och specifikt leta efter sådan information som stärker sin egen ståndpunkt, som sista punkten på bilden handlar om. Det är naturligt, eftersom man vill hitta bekräftelse och källor på att det stämmer.
Men just därför blir det extra viktigt att även läsa kritik om ämnet. Läsa om ämnet från olika infallsvinklar.
 
"Låter det för bra för att vara sant, då är det förmodligen det" är ett uttryck som följt med oss länge, av en bra anledning.
Den meningen har alltid varit viktig, men nu mer än någonsin.
 
 
 
Börja tidigt
 
Källkritik är ingenting vi kan börja med i vuxen ålder, speciellt inte idag. Vi måste se till att våra barn växer upp med ett källkritiskt tänkande. Det är något som måste sitta i ryggraden, som man brukar säga.
Vi måste lära barn att ifrågasätta det de ser, hör och läser. Granska källor.
Att källkritik är en viktig punkt i skolan. Nu ska jag inte säga att det inte är så; det kan mycket väl vara så att skolan idag jobbar ordentligt med just källkritiskt tänkande.
Och internetanvändning är ju idag nere på förskolebarns nivå. De som växer upp idag växer bokstavligen upp med internet som en naturlig del av vardagen. Källkritik måste därför vara en lika - om inte ännu större - del av livet.
 
 
Så surfa kritiskt. När du är ute på internet; tänk Var? Vem? Varför?
Lycka till!
Era fantastiska kommentarer!
1

Barnen i skolan får lära sig att tänka så här; att varje dag är första april. Du kan bli lurad.

Svar: Det låter jättebra! Så viktigt ämne som behöver börjas med tidigt.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
2

Men jäkligt tråkigt att det ska behövas! Och att man måste lära barnen det. Vilken skitvärld vi lever i.

Svar: Källkritik har alltid varit viktigt. Att ifrågasätta information man får och inte bara svälja helt okritiskt. Dock har det blivit så mycket viktigare idag eftersom vi överöses med information från oändligt många håll numera. Otroligt viktigt att uppfostra barn till kritiskt tänkande individer som vågar ifrågasätta det de hör, ser och läser och även auktoriteter i sin närhet.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
3

Källkritik är verkligen viktigt, inte minst i dessa tider. Ibland kan jag faktiskt bli ganska matt av hur många som helt okritiskt bara slukar all information om vad som händer i Ukraina, utan att tänka på den gamla sanningen: krigets första offer är sanningen. Det gäller inte bara mina elever, utan även vuxna i min närhet.

I skolan pratas det mycket om källkritik och elever generellt är duktiga på detta - i teorin. Tyvärr glömmer många bort alla sina kunskaper när de ska använda dem i sin egen verklighet, och det är därför de kan säga saker som att de sett på Snapchat att beväpnade soldater vaktar gatorna i Lund, att alla killar från 16 år kan kallas in till militärtjänst, att Putin har låtit lönnmörda några av sina medarbetare eller allt vad som nu uppenbarligen finns att läsa där...

Många tänker inte heller på att influencers som visar upp produkter får betalt för detta, utan de tror att influencern visar denna bara för att hen tycker såååå mycket om sina följare och verkligen vill att de ska använda de bästa produkterna. Hade de gjort en uppgift om detta i samhällskunskapen hade de garanterat sett igenom det (då vet de ju att de ska vara kritiska), men alltför många lyckas inte överföra det på verkligheten, hur mycket man än pratar med dem om detta ämne.

Elisabeth
4

Källkritik är verkligen viktigt, inte minst i dessa tider. Ibland kan jag faktiskt bli ganska matt av hur många som helt okritiskt bara slukar all information om vad som händer i Ukraina, utan att tänka på den gamla sanningen: krigets första offer är sanningen. Det gäller inte bara mina elever, utan även vuxna i min närhet.

I skolan pratas det mycket om källkritik, eleverna är duktiga på detta - i teorin. Tyvärr glömmer många bort alla sina kunskaper när de ska använda dem i sin egen verklighet, och det är därför de kan säga saker som att de sett på Snapchat att beväpnade soldater vaktar gatorna i Lund, att alla killar från 16 år kan kallas in till militärtjänst, att Putin har låtit lönnmörda några av sina medarbetare eller allt vad som nu uppenbarligen finns att läsa där...

Många tänker inte heller på att influencers som visar upp produkter får betalt för detta, utan de tror att influencern visar denna bara för att hen tycker såååå mycket om sina följare och verkligen vill att de ska använda de bästa produkterna. Hade de gjort en uppgift om detta i samhällskunskapen hade de garanterat sett igenom det (då vet de ju att de ska vara kritiska), men alltför många lyckas inte överföra det på verkligheten, hur mycket man än pratar med dem om detta ämne.

Elisabeth
5

Källkritik är verkligen viktigt, inte minst i dessa tider. Ibland kan jag faktiskt bli ganska matt av hur många som helt okritiskt bara slukar all information om vad som händer i Ukraina, utan att tänka på den gamla sanningen: krigets första offer är sanningen. Det gäller inte bara mina elever, utan även vuxna i min närhet.

I skolan pratas det mycket om källkritik, eleverna är duktiga på detta - i teorin. Tyvärr glömmer många bort alla sina kunskaper när de ska använda dem i sin egen verklighet, och det är därför de kan säga saker som att de sett på Snapchat att beväpnade soldater vaktar gatorna i Lund, att alla killar från 16 år kan kallas in till militärtjänst, att Putin har låtit lönnmörda några av sina medarbetare eller allt vad som nu uppenbarligen finns att läsa där...

Många tänker inte heller på att influencers som visar upp produkter får betalt för detta, utan de tror att influencern visar denna bara för att hen tycker såååå mycket om sina följare och verkligen vill att de ska använda de bästa produkterna. Hade de gjort en uppgift om detta i samhällskunskapen hade de garanterat sett igenom det (då vet de ju att de ska vara kritiska), men alltför många lyckas inte överföra det på verkligheten, hur mycket man än pratar med dem om detta ämne.

Svar: Ja, eller hur! Källkritik har aldrig varit så viktigt som det är nu, och det blir bara viktigare och viktigare. Ett av vapnen som används i krig är ju faktiskt propaganda = information utformat för att manipulera oss.
Så bra att man pratar mycket om källkritik i skolan! Och ja, kan tänka mig att det är som du skriver; många (de flesta) elever kan det i teorin. Men svårare i praktiken. Det är det som är den svåra utmaningen.
Så bra att man börjar tidigt, redan med yngre barn. Gärna att man får lära sig att alltid ifrågasätta allt; helst en gång för mycket än en gång för lite. Ifrågasätt vad allt och alla säger.
Viktigast att börja redan i förskola/f-klass/lågstadiet. Och så bygga på i högstadiet och gymnasiet, eftersom det såklart inte går börja i den åldern.
Nu pratar jag på känsla, men jag tror den här "Gör som jag säger för att jag säger det"-uppfostringsmetoden (som användes förr i tiden) nästan kan bli farlig idag. Den fostrar ju trots allt människor att aldrig säga ifrån mot en auktoritet, utan bara blint lyda.


Och JA! Så bra exempel med Influencers!! DE om några har ju sannerligen makt över många - framförallt yngre - människor.
Och deras jobb är ju att sälja saker för att tjäna pengar...
"Blabla säger att det här är det BÄSTA hen har provat! Det måste ju vara bra!"
Hm... Ja, eller hen har fått hundra tusen för att framhålla just den produkten. Jag hade äääälskat en salva jag aldrig använt om jag fick 100k för att visa upp den i ett blogginlägg... hehe ;-)

Källkritik. Aldrig varit viktigare!
Tack för din feedback!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?