En studie i 90-tal...
 
Satt helt random och kollade igenom lite gamla mappar på min ena hårddisk, och ramlade över denna bild. Kan inte låta bli att småle.
Snacka om att det inte går missta sig på vilket årtionde den är från... En studie i nittiotal, typ ;-P
 
Bilden är fotad på min 13-årsdag och visar verkligen på pricken vem jag var på den tiden.
Till att börja med... Frisyren! Och kläderna! Går det få mer 90-tal tonåring?
Och 13 år. Juli. Fortfarande ovetande om allt ont pga inte börjat högstadiet ännu.

Presenterna jag fått här reflekterar även min personlighet helt och fullt.
Skrivblock för alla mina små berättelser.
Brevpapper för att skriva till brevvännerna.
Pennor. Undrar hur många pennor jag förbrukat under min livstid...?
Tvillingbok, för att det var den stående punkten på alla mina önskelistor. Jag har fortfarande kvar hela min samling (har alla böcker i serien när Tvillingarna är 12 år).
Kalender med hästar, såklart. Jag vill kalla mig Hästtjej, trots att jag inte hade möjlighet att hänga i något stall och hålla på med hästar.
Mjuka och luftiga nattlinnen som inte sitter åt någonstans. Har alltid hatat kläder som sitter åt. Hatade - verkligen HATADE - exempelvis strumpbyxor. Och BH:ar.
 
Då och då kan jag inte låta bli att tänka på den här tiden...
Tänk så mycket man trodde man visste. Om livet exempelvis.
Och tänk så lite man egentligen visste.
Era fantastiska kommentarer!
1

SÅ kul!! Och gulligt!!
Nostalgi på torsdagen! Alltid kul. 90-talet är ett sådant decennium då allt hände för mig, jag flyttade till US, jag gifte mig och jag fick barn. MEN ändå kan jag liksom inte direkt koppla ngt till det, skumt va? Knappt mode, musik eller annat. DET är sååååå märkligt. Kan inte förklara det själv. OCH ändå hände SÅ omvälvande saker i mitt liv då.

Så kul att se de saker du fick på din trettonårsdag. Du är dig lik.
Hästtjej har jag aldrig varit. Men pennor, block och böcker!! JAAA!
Gillar strumpbyxor och har inget emot bh:ar heller, hihi.

Erica, den svampmålade väggen bakom dig är också väldigt mkt 90-tal. HIHI.

KRAMAR!!

Svar: Tack! Vad kul att du gillar inlägget :-D Nostalgi är alltid kul :-) Och ofta väldigt enkelt att ta till när inspirationen tryter. Det går nästan alltid att hitta någonting som väcker minnen till liv.

Det hände definitivt mycket för dig också under 90-talet! Det var sannerligen ditt livsomvälvande decennium.
Jag tänker att man kanske har mer saker att förknippa med sitt uppväxtdecennium än sitt Yngre vuxendecennium... Barn och ungdomstiden har ju liksom, ofta, så mycket konkreta och materiella saker som minnena "fastnar" i.
Men att 20-årsåldern liksom har större och just mer livsomvälvande händelser. Men att det är händelser mer än konkreta ting. Att det snarare är sådana saker som endast fastnar i huvudet/minnet, men inte lika mycket i materiella ting (om du förstår hur jag menar).
Din 20-årstid var ju trots allt väldigt innehållsrik pga Flyttade utomlands! Det är ju i alla fall något väldigt stort!

Haha :-D Ja, känner igen ordet svampmålning. Har dock inte så stor koll på vad det är, men har förstått att det var väldigt populärt.
Den orange väggen bakom mig är dock "bara" en tapet som ser ut sådär. Jag hade likadana i mitt rum, men blå.
Det är exakt samma tapeter som sitter uppe i dessa rum hemma hos mina föräldrar idag... :-)

Stora kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vad kul att se! Tapeten och byxorna känns 90-tal, resten är 80-tal. I alla fall för mig. Eller ska vi säga att det känns som saker man gillade när man var i den åldern helt enkelt :-)
Ha en fin helg.

Svar: Vad roligt att du uppskattar inlägget :-) Jag älskar nostalgi! Ja, själva presenterna är inte direkt just 90-tal i sig; tänkte mest att själva bilden som helhet kändes lite som en "studie i 90-tal". Från soffan, till väggarna, till frisyren, till kläderna... Sedan råkade det vara just en av mina födelsedagsbilder, och presenterna visar mer på exakt vilken personlighet jag hade på den tiden :-)

Hoppas du får en toppenfin långhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Elisabeth
3

De där Complete-tröjorna var verkligen populära vid den tiden. Och ja, Adidas-byxorna också. Jag hade en svart Complete-tröja och den andra typen av Adidas-byxor, de som hade vita ränder på blå/svart bakgrund, om du förstår vilka jag menar.

Var det trendigt även i Piteå att ha kläder och väskor med JC-tryck på (affären, du vet)? I sjuan blev det helt plötsligt mycket trendigt på min skola, men jag vägrade det, och motiverade detta med att jag "inte ville vara en vandrande reklampelare". Lite gulligt. ;-) Elisabeth, 13 år, tänkte dock inte riktigt på att hon även var "en vandrare reklampelare" när hon hade på sig sin Complete-tröja. ;-D

Jag höll på mycket med hästar, och min filofax - dåtidens smartphone! - var fylld med urklippta foton på hästar. Pyntade även hästbilderna med hjärtan och liknande.

Svar: Haha! Ja, eller hur! :-D Så populära där ett tag! De kläderna jag har på bilden hade jag fått i present den dagen. Minns att jag älskade dem, och älskade hur "inne" jag kände mig, haha ;-D Ja, jag minns att det fanns även blåa Adidasbyxor. Kul att du också hade sådana byxor. Och Complete-tröjan.
Minns också hur man kunde öppna alla knapparna på just byxorna från Adidas. Hela vägen upp till låret. Minns tyvärr också att killarna tyckte det var skitkul att smyga upp på tjejerna och slita upp ett byxben... Tack och lov var det ingen som gjorde det på mig, eftersom jag aldrig klassats som "snygg", men det hände andra. Tack och lov har vi en bättre syn på Samtycke idag...
Minns också att det fanns "fejk-adidas". Alltså budgetalternativ till den "äkta varan". De byxorna såg ungefär likadana ut, men det gick inte att öppna byxbenen (knapparna var bara fastsydda på sidan). Byxorna jag har på mig på bilden var Adidas, och de som ligger på soffan (under pennorna) var den billigare varianten.

JC! JA! Absolut minns jag dem. Det där runda märket med bokstäverna inuti. På tröjor och väskor. Vi hade en JC-butik i Piteå. Minns till och med exakt var den låg i Småstaden (vad som då var vår enda lilla Galleria).
Tror det var JC som även sålde ett till märke jag precis drog mig till minnes... Fruit of the loom ;-) Har det för att märket bestod av den texten och en klase frukt ovanför. Tryck på T-shirts. Tror typ 98% av alla tjejer på högstadiet hade sådana ;-)
Sedan minns jag även att vi hade en butik här i Piteå som hette Stale. De sålde typ hoodies och den typen av tjockare kläder. Har det för att de var svindyra, men kan inte säga säkert. Bars vanligast av killarna på högstadiet. Märket bestod av ordet "Stale" och såg typ... graffitiliknande ut, nästan. Men har ingen aning om det var en kedja eller ett lokalt företag.

Kul att du var en person som ville gå "emot strömmen" :-) Det är inte det lättaste i tonåren, så respekt till dig!
Men roligt ändå det med Completetröjan ;-) Ja, ibland tänker man inte på en sådan sak förrän man ser den i backspegeln.

Och FILOFAXEN ja! Hade jag nästan glömt. En sådan hade jag också, även om jag alltid varit dålig på att använda kalendrar. Allt fanns i den. Pengar, bankomatkortet, bibliotekskortet (typ de enda korten man ägde i den åldern), busskortet (på gymnasiet), av någon anledning "bytesbilder" (de där miniporträtten man fick med skolfotona. Vi bytte sådana mellan varandra). Och så minns jag att jag hade ett litet litet häfte vi fick varje år på gymnasiet. Skolans logga var tryckt på framsidan och häftet var en liten miniatyrkalender samt matsedeln. Bar omkring på den pga matsedeln.

Ja, tänk så mycket minnen som kommer tillbaka när man väl öppnar den där nostalgidörren! Älskar sådant!

Tack för din kommentar och jag hoppas du får en riktigt fin långhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?