De gamla kyrkstugorna
 
Okej. Det blev inte "imorgon" när dessa bilder kom upp. Det var planen från början; att publicera dem dagen efter förra inlägget.
Men återigen; vardagar är i regel lite svåra eftersom jag är så trött när jag kommer hem. Och även om jag inte känner mig så jättetrött... när jag slappnar av sveper allt över mig.
Det är inte jobbigt som det var förra året, och det är ingen ursäkt. Bara en ren förklaring.
 
Läste igenom förra inlägget och insåg något rätt ironiskt... Skrev där att jag tyckte vi hade "den perfekta mängden snö".
HAHA, tänkte vädret och släppte en två dagars snöstorm över oss ;-D
Så när du tittar på dessa bilder, dubblera snömängden. Minst. Då får du hur det ser ut just nu (ni som följer mig på Instagram vet redan hur det ser ut).
Så snöstorm i två dagar alltså; OCH det snöar fortfarande idag. Tredje dagen. Dock ingen storm, utan bara lite småyrande flingor.
 
Nästan naturligt monokroma bilder...
 
Gamla, gamla stugor...
 
Med ljusstakar i fönstren blir allt lite som i en annan värld-mysigt!
 
Ner mot kyrkogården.
 
Så fint det är!
 
Det gamla möter det nya...
 
Vilka var de människor som levde i och runt omkring dessa stugor? Hur såg deras liv ut?
 
 
Som ni ser på elcentralen så finns det ju numera el i stugorna. Men återigen kan jag inte låta bli att fundera över hur det var att bo här på vintrarna för flera hundra år sedan...
Jag vet såklart att de inte bodde här hela tiden; men många bodde ju i alla fall här varje helg, för att de som bodde långt borta skulle kunna gå i kyrkan på söndagarna. Snabbgooglade lite, och tydligen var det så att det inte var alla som fick bygga? köpa? en kyrkstuga. Tydligen var man tvungen ha som minst ett visst avstånd från sitt hem till kyrkan.
På somrarna lär det ju inte varit några större problem. Men vintrarna... Kallt och becksvart nästan hela tiden.
Jag är rätt säker på att inte en enda av oss nutidsmänniskor hade klarat av att leva som våra förfäder gjorde.
Men men; det var bara en liten avstickartanke. Författarhjärna som sagt.
 
Måååånga av dessa smala gränder finns det. Husen står otroligt tätt ihop.
 
 
Varför känns det som att dessa hus antingen är byggda lite senare, eller att det var De Rika som bodde här? ;-P
Stora, pampiga och ligger närmast kyrkan...
Nej, skämt åsido. Det är/var nämligen så att de flesta (alla?) kyrkstugor är uppdelade i olika "kammare" (vilket var ordet jag hittade när jag googlade), och man ägde varsin kammare. Alltså bodde det flera familjer per stuga.
Så är det även idag i flera av stugorna; man äger inte hela stugan utan bara en del.
 
Hur det är med dessa småstugor har jag dock ingen aning om. De ser ju liksom ut som att de bara har ett rum.
Jag har inte alla fakta; jag gillar mest att strosa omkring här och knäppa bilder haha ;-)
 
 
 
På återseende!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?