En liten text om lycka

Denna text har jag redan publicerat för länge sedan på min andra blogg (Wordpressbloggen). Därför har jag bara kopierat den rakt av och in på den här bloggen; så att jag har den här också. Har dock ändrat lite lite grann, för att göra den helt aktuell utifrån var mitt liv är just nu.



Hur vet vi när vi är lyckliga? 


Hur vet vi när det är dags att ge upp, och hur vet vi när det är värt att fortsätta kämpa för något som är så flyktigt som lycka?

Är det när vi uppnått en viss utbildningsnivå? En viss familjebildning? En viss karriärnivå? En viss summa på kontot?
Har vi redan upplevt lycka i vårt liv, utan att vi visste om att vi var lyckliga just där och då? Är lycka något vi upptäcker att vi redan haft den dagen då vi känner oss olyckliga? 
Eller är det så att lyckan finns där, i våra liv, hela tiden? I de små sakerna. I stunderna av glädje.
 
 
 

Vad är egentligen lycka? 

Själv tänker jag att den frågan har tusen olika svar, om du frågar tusen olika personer. 
Varför jagar vi Lycka som om det är en specifik pryl för oss att hitta. Och när vi hittat den, vad händer då? 
Jag tror att vi kan skapa vår egen lycka. Spring inte förbi allting i hopp om att det finns något ännu bättre längre bort. Det är så vi gör, de flesta av oss. Vi tror vi ska "bli lyckliga sedan", efter det och det. Och vips har hela livet redan gått oss förbi.
Stanna upp. Hitta lyckan i de små sakerna. 
Lycka ser olika ut för var och en av oss. Vi kan inte jaga någon kollektiv bild av lycka, för vad som gör Dig lycklig gör inte nästa person lycklig. 

Allt det här är lättare sagt än gjort, minst sagt. 
Men jag vill försöka. Jag vill verkligen det. 
Hitta vad som skulle göra just Mig lycklig i Min vardag. Lära mig stanna upp och faktiskt njuta av de småsaker jag blir lycklig av.
Jag tror inte på ödet. 
Våra liv skapas utifrån de val vi gör. 
"Om du fick ändra på en sak i ditt liv, vad skulle det vara?" är en sådan typisk filosofisk fråga jag stött på hur många gånger som helst genom åren. 
Jag har på allvar försökt komma på vad jag skulle välja att förändra (om jag kunde), men kommer alltid fram till samma sak... Det finns massor av saker jag förmodligen borde ha ändrat på för att exempelvis lyckas bättre med olika saker. Men sanningen är den att jag inte skulle ändra på någonting. 
Om jag bara skulle ändra på en enda sak, ett enda val, i mitt förflutna så skulle jag inte vara där jag är idag. Jag skulle inte vara den jag är idag. Den jag är idag och där jag är idag beror på de val jag gjort tidigare. 
Därför tror jag inte på ödet, då det vore som att säga att "det spelar ingen roll vad du väljer, för ditt liv är ändå förutbestämt". Usch, vad jag ogillar den tanken.
Jag blir snarare tillfreds med tanken på att livet är en bok med blanka sidor. Sidor som vi kan fylla med precis det vi vill och behöver.
Tanken på att om jag skrivit något på en sida som visat sig inte passa just mitt liv; så kan jag bara vända blad och så har jag en helt ny blank sida igen.

Igen; jag tror och hoppas att vi kan skapa vår egen lycka precis där vi står istället för att jaga den. 
Och det är precis Det jag tänker försöka göra.
 
 
 
Tänkte att jag avslutar med tre tillfällen då jag känt ren, genuin lycka. Sådär då benen, och hela kroppen, nästan skakar och man (i alla fall jag) nästan måste kura ihop mig för att hantera det. Vet inte varför; men de senaste åren har jag ibland fått en våg av lycka (känner att det är lycka) som gör att hela kroppen typ krampar ihop. Som om jag fått en elstöt som varar i några sekunder. Vet att det låter urfånigt, men jag kan inte beskriva det på något annat sätt.
Här är i alla fall tre tillfällen då jag fått sådana "anfall" av genuin lycka:

Den dagen under hösten 2018 då jag pratade med min chef i telefonen och jag fick veta att jag blivit Tillsvidareanställd.
Den dagen under hösten 2019 när jag fick meddelandet om att Ostronstigen skulle vara Mitt ställe, alltså jag skulle vara den som var ordinarie personal i det köket. Det kan fortfarande idag - fyra år senare - komma overklighetskänslor över mig när jag tänker på det.
17:e januari 2012. Media Markt Storheden Luleå. Jag går genom kassan, drar mitt kort, blir ett x antal tusenlappar fattigare ;-) men är istället ägare till en splitterny Canon EOS 5D mark II ! Tror nog att jag fick en överdos av Dopamin den dagen...
 
 
 
Era fantastiska kommentarer!
Eva I Dalarna
1

Om jag fick ändra på en sak så skulle jag höja min pension. Inte för att det är pengar som gör mig lycklig men de gör mig inte olycklig heller. Några kronor till skulle inte skada! Visst, man kan vara olycklig med pengar också men nog skulle det underlätta i min vardag om min pension (där jag får ut under 9000kr/månad) ökade!

Svar: Det förstår jag till 100%! Det är egentligen så sjukt att man ska jobba (slita) ett helt liv för att sedan bli "belönad" med en inkomst som inte går att leva på! Enligt mitt tycke borde det inte ens finnas något som Fattigpensionärer. Ett rikt välfärdsland borde ha ett bättre system än så.
Om inte annat borde pensionen vara skattefri! Jag personligen är för skatter, men just specifikt Pension borde vara skattefri. Ni har som sagt jobbat ett helt liv, betalat skatt och tjänat in pensionen. På sätt och vis blir det ju lite som att betala skatt på det som redan är skattat på.
Jag är INTE Moderat. Lovar. Även om "mindre skatter" är deras mantra.

Minimipensionen i det här landet (tycker jag) borde ligga på typ 15000 kr (alltså netto). Det är ingen jätteinkomst, men det går ändå att leva på utan att leva på/under existensminimum.

Det där uttrycket "man blir inte lycklig av pengar" är det bara Människor MED Pengar som kan säga, och det är något som alltid stuckit i ögonen på mig. Förstår naturligtvis konceptet; men precis som du skriver så underlättar pengar på ett obeskrivbart stort sätt! Att aldrig behöva oroa sig för om pengarna ska räcka hela månaden, aldrig behöva tänka på ekonomin konstant (på det sätt som fattiga tvingas göra) och att inte behöva känna att man kastas utför en klippa om något dyrt går sönder. Typ bilen, spisen, frysen, värmepannan, mobilen o.s.v.


Tusen tack för din feedback! Ha en fin kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?