Länge Leve Förskolan!
Hejsan hoppsan!
Det blev ett litet uppehåll igen. Det var inte planen och det är inte så att min blogglust runnit ut i sanden igen. Jag har bara varit så extremt trött efter jobbet nu ett tag, så trots att jag haft saker att blogga om har jag inte klarat av att fokusera på att skriva.
Men det ska det bli ändring på! Hade jag tänkt i alla fall.
Har äntligen kommit mig för att köpa hem D-vitamintillskott, så vi får väl se om de hjälper till... om än bara att det skulle vara placeboförbättring. Dock spelar det ju ingen större roll om det är placeboeffekten eller "på riktigt", då det skulle resultera i att jag blir piggare oavsett. Det är ju det som är meningen.
 
Jag har också mailat blogg.se angående problemen jag har med inloggning, om det är något de kan hjälpa till med. Passade också på att fråga om problemen med kommentarerna, och om det på något sätt skulle gå att de kunde plocka bort funktionen med verifieringen. Eller på något sätt göra den enklare.
Har tyvärr inte fått något svar än, men ville bara meddela att jag kontaktat dem.
Så vi får se vad som händer, om det händer något...

Slut på uppdateringsrant.
 
 
 
Hur länge tar det egentligen innan något är helt etablerat i samhället?
Har blivit mycket bättre de 2-3 senaste åren, men så många säger fortfarande "Dagis".
Jag kan acceptera felsägningar några år efter att något nytt införst... MEN det är EN KVARTS SEKEL sedan Dagis byttes ut mot Förskola.
Det är bokstavligen en kvart sekel - 25 år i år.
En hel generation har hunnit växa upp efter att Dagis försvann!
Ingen inom Gen Z har gått på Dagis.
Gen Z börjar ungefär 1995-96. Dagens Förskola infördes 1998.
Så ja, okej då. De allra allra äldsta inom den generationen hann gå kanske 1-2 år på dagis, om de började vid 1 års ålder.
Men de är uppvuxna med Förskola.
Är man född 1997 är man nu - 2023 - tjugosex år gammal. Närmare 30 än 20. Är man född 1997 har man aldrig gått på Dagis.
 
Så jag undrar; hur länge tar det?
Sa man fortfarande Folkskola på 80-talet?
Använde människor fortfarande ordet Folkskola med hänvisning till "Det har aaaalltid hetat så faktiskt!" eller accepterades det att Grundskolan infördes på 60-talet? Hur länge tog det för befolkningen att acceptera att Folkskolan inte längre fanns?
 
För att nej; det handlar inte bara om ett namnbyte från Daghem till Förskola. Om det varit fallet hade jag kunnat acceptera att folk sa Dagis.
Men...
Förskolan ligger under Skolverkets paraply.
Det gjorde inte Dagis.
Förskolan har en egen läroplan.
Det hade inte Dagis.
Förskolan är en pedagogisk verksamhet.
Dagis var, rent krasst, barnpassning.
 
Förskolan innehåller både Barnskötare och Förskollärare.
Barnskötare som i huvudsak har hand om barnens omvårdnadsbehov, och Förskollärare (med 3,5 års universitetsutbildning!) som i huvudsak har hand om pedagogiken och barnens lärande.
Bara för att Förskolan idag är underfinansierad, för stora barngrupper och brist på Förskollärare trollas den inte automatiskt tillbaka till Dagis.
Verksamheten har fortfarande samma krav på sig att leva upp till läroplanen (för närvarande Lpfö 18).
Här vill jag också bara flika in: HEDER till alla förskolepedagoger!! De är helt fantastiska och jag skulle ALDRIG klara av det jobb de gör, under de förutsättningar de har idag!
Jag arbetar "på sidan av" och fascineras varje dag över vilket hästjobb som görs inom förskolan!

Skolpersonal är också toppen, men det här inlägget handlar specifikt om förskolan. Skolan kallas ju trots allt vad det heter; Skola/Grundskola. Det är ingen som envisas med att kalla den något annat.
Förskolan behöver högre status i samhället!
Förskolan är bokstavligen samhällsbärande.
HELA arbetsmarknaden är beroende av att förskolan finns; inklusive andra samhällsbärande instutitioner som skolan, vården, polisen, renhållningen och så vidare och så vidare! Även förskolan själv är beroende av att förskolan finns, för alla pedagoger som har egna barn.
Jag tycker det minsta man kan göra för respekt är att kalla verksamheten vid sitt rätta namn. Speciellt efter 25(!) år.
Enligt min mening har befolkningen fått alldeles tillräckligt med tid att anpassa sig.
 
Jag tycker också att det här med "Det är enklare för barn att säga dagis" är ett uselt argument.
Jag har genom åren hört otroligt många tvååringar som nyss lärt sig prata använda ordet Förskola. Även om de såklart inte pratar "rent", men i den åldern gäller det ju typ 95% av alla ord de säger.
 
 
Ja, det är skillnad på om en person av misstag pratar om förskolan och säger "dagis", blir rättad, ber om ursäkt och rättar till sitt vokabulär...
vs
om en person säger "dagis", blir rättad och genast kontrar med "Jag har då alltid sagt dagis och kommer då alltid att säga dagis. Sådeså!"
Jag har absolut större förståelse för den första personen.
Men igen; jag undrar hur länge det egentligen tar innan en befolkning slutar säga fel av gammal vana.
Jag menar... det är ju inte ens en "ny grej" längre.
Det är 25 år sedan begreppet Daghem aka Dagis försvann. Som jag skrev i början; i en kvarts sekel har Förskola varit det enda ordet för denna pedagogiska verksamhet. Hur mycket tid behöver vi?
Men måste man nu prompt använda ett "gulligt ord med is-ändelse", vad är det för fel på Föris?
Det är exakt samma princip som med Dagis (som ju är en förkortning av Daghem!) men det anspelar på rätt ord.
DAGhem - DAGis
FÖRskola - FÖRis
 
 
Tack för mig!
Era fantastiska kommentarer!
1

https://www.forskning.se/2017/06/21/naturligt-ljus-fixar-somnrytmen/
Läs denna intressanta artikel! :-) Trevlig helg.

Svar: Intressant läsning. Dock kändes mycket av det som saker vi redan visste; att naturligt ljus är bättre för oss biologiskt än tillverkat ljus. Men spännande det där med campingen och att de blev mer morgonmänniskor. Det hade jag behövt ;-) En sak jag brukar tänka på när jag ser sådana här studier och "tips om hur man klarar mörkret" är att det alltid är anpassat för att man inte lever sina dagar efter någon annans klocka. Tänker att de under experimentet ändrade sin dygnsrytm; men vad händer sedan när de kommer tillbaka till vardagen?
För alla som jobbar är det ju trots allt helt omöjligt att passa på att vara ute i det naturliga dagsljuset mitt på dagen. Omöjligt att låta sig vakna med dagsljuset på morgonen; man tvingas lydigt ställa väckarklockan och ta sig upp en bestämd tid oavsett om det är becksvart utanför fönstret.
Drömmen vore verkligen att en dag ha möjligheten att vara min egen chef, leva närmare naturen och kunna låta kroppen få flyta med i sin naturliga rytm.

Tack för länken! Och ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?