Vintermarknad med riktigt mycket julkänsla!
 
I helgen har det varit vinter -/julmarknad vid Öjebykyrkan, och tro det eller ej men jag kom mig faktiskt dit en sväng i lördags.
Inte för att man brukar hitta så mycket på sådana marknader, men det är ganska mysigt att bara gå omkring där en stund. Speciellt när vädret är som det var den här helgen...
Kallt men inte jobbigt kallt; runt 5-6 minusgrader bara. Vilket i sin tur betyder att det är torr, fluffig snö.
Det är dessutom så pass med snö för att man ska få den där mysiga julstämningen.
Dessutom igen... Det började också snöa under tiden jag var där, så mysstämningen var verkligen på topp!
Lägg också till en doft av grillade Hamburgare och eldrök för att få den där äkta utomhuskänslan! :-D
Canon fick följa med ut, så nu jag har nästan onödigt mycket bilder att visa framöver ;-)
 
 
Runt om kyrkan ligger Öjeby kyrkstad, och varje gång jag strosar där mellan husen börjar min "författarhjärna" att dra iväg med mig.
Jag kan inte låta bli att tänka på alla de människor som för 600 år sedan bodde där i stugorna varje helg.
Vilka var de? Vad levde de för liv? Vilka livsöden bar de på som ingen av oss som lever idag har någon aning om?
Det är som om min hjärna målar upp och ser en hel film framför sig när jag går runt i kyrkbyn, både under vintern och sommaren.
 
 
Ett Winter Wonderland har vi haft den här helgen!
Det är egentligen den perfekta mängden snö just nu. Inte sådär jättemycket; man kan fortfarande gena och gå utanför vägarna.
Men tillräckligt mycket för att skapa ett riktigt vinterlandskap.
 
Såhär mysigt var det gjort i ett fönster till en kyrkstuga, Var bara tvungen att ta en bild för dokumentation!
Fick känslan av att det inte var en privat kyrkstuga, utan att det var någon förening eller företag.
 
Så många nästan kriminellt söta hundar som fått följa med ut.
Lucky hade ju DÖTT av glädje om han levt idag och fått följa med dit!!
 
 
 
Jag tycker ändå det var väldigt välbesökt på marknaden i lördags. Men det måste ju bero på det milda vädret. Som sagt så var höll det sig runt fem minusgrader (har jag det för) så det kändes inte som man skulle frysa ihjäl. Samtidigt som det faktiskt höll sig under nollan och därmed inte orsakade äckelslask.
 
Detta är en privat stuga (utgår jag från), men kunde inte låta bli att ta en bild på fönstret. Tänkte att man ser ju ändå inte in ;-P
Var flertalet fönster runt om i kyrkbyn som hade sådana här isrosor, och trots att det betyder att de inte är isolerade så är det ändå så VACKERT! För en fotonörd är det helt fantastiskt vackert!!
 
 
Det finns en enda sak under året som alltid är ett löfte här uppe... och det är att det kommer snö på vintern.
Jag skulle nästan till och med gå så långt att jag kan säga att snö på julen är garanterat här hos oss.
Inte alltid såklart. Det har hänt att vi haft ingen eller yttepyttelite snö under julen, men det är ändå lite mer av en regel att vi har vita jular.
Även om nu inte alla år är som Julen 2017... med sinnessjukt mycket snö (vintern 2017-2018... jag säger bara det..)!
 
 
Anisbröd... Påminner så starkt om farmor och farfar. De hade alltid Anisbröd till fika hemma hos dem. Som jag minns det. Kan ju ha varit bara till jul, men jag minns det med ett barns minne som "alltid". Och nu blev jag dessutom osäker på om det var hos farmor & farfar det var... kan ha varit hos mormor och morfar. Eller kanske båda? Nåja, strunt samma.
I vilket fall som helst så avskyr jag verkligen Anisbröd. Klarade inte av dem då och kan inte förmå mig att smaka dem nu. Anis smakar ju som bekant lakrits, och jag HATAR lakrits!
Kunde inte låta bli att lägga in denna lilla anekdot av hur jag accocierar just Anisbröd ;-P
Hur är det med dig (om du smakat sådana)? Gillar du dem, eller är du också team Usch?
 
 
Det syns knappt på bilderna, men om man kollar noga mot exempelvis de röda husen så går det se att det faktiskt snöade lite grann.
 
Alltså titta så mysigt! Man får verkligen gammaldags julkänsla av klassiska ljusstakar i de gamla fönsterna till de gamla kyrkstugorna.
 
 
Det första jag kommer köpa den dagen jag köper hus och flyttar ut på landet är en spark!
Jag kan bli så sugen på att sparka ibland, men det går ju av naturliga skäl inte ha en sådan i stan. Behöver vara sand -och grusfritt för att de ska kunna glida fram.
Som tur är har jag i alla fall nära till isbanan på vintern. Varje år plogar Piteå kommun upp en bana ute på isen; en bana som brukar vara välbesökt. Där sätter de även fram ett stort antal sparkar som man kan låna gratis och sparka runt sagda isbana.
 
 
Imorgon kommer fler bilder från själva kyrkbyn. Stay tuned! :-D
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?