Fem saker jag drömmer om att ha hemma
Drömmar och idéer; det är något som vi alla bär på (ok, i alla fall de flesta av oss).
Hemmet är en typisk sådan plats där man oftast saknar något man så gärna vill ha. Såvida man nu inte har en massa pengar och nyss har byggt sitt drömhus där man satt in precis varenda liten detalj från sina drömmar. Men ni fattar poängen.
Drömmar är också något som ändras genom hela livet, även om vi får det vi allra helst ville ha.
Jag drömde om vissa saker när jag bodde i ettan, som jag numera har här i tvåan jag bor i nu (ett kök som ger inspiration till bak och matlagning comes to mind...)

Men med det sagt så finns det självklart vissa saker jag fortfarande drömmer om att ha i mitt framtida boende, hur mycket jag än älskar den här lägenheten. För det GÖR jag. Det har gått över två år sedan jag flyttade in, men jag kan fortfarande få överväldigande overklighetskänslor att jag BOR här.
I alla fall; i detta inlägg tänkte jag lista fem (5) saker jag drömmer om att ha i mitt boende.
 
 
 
 
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
 
 
Ett litet hembibliotek!

Det behöver inte vara ett helt rum, men jag har förälskat mig i att sitta och kolla på inspirationsbilder från hur andra människor byggt upp bokyllor i sina hem och fyllt dem med böcker.
Och jag har faktiskt planer på att skapa en bibliotekshörna här i min lägenhet, med vanliga enkla exempelvis Billybokhyllor som bas. Sedan fixa dem på något snyggt sätt.
Efter det dekorera vissa delar av bokhyllorna med t.ex. växter, någon ljuskälla och så vidare. För att i slutänden fylla dem med böcker!
Helst av allt skulle jag vilja ha en mysfotölj också i anslutning till hyllorna, men eftersom jag även planerat en liten matsalsdel i den änden av rummet så kommer det inte att få plats (har ju inte hur stort boende som helst även om det är en stor tvåa).

Jag förstår också att det kan låta som det kommer bli väldigt plottrigt, men jag är säker på att det kommer bli toppensnyggt! Jag har en bild i mitt huvud som borde fungera utifrån hur rummet ser ut.
Plus; min målbild kommer vara liiiite plottrig i alla fall. Jag vill skapa något levande; inte ett sterilt inredningsreportage.
Och nej, jag dissar inte sådana hem! Jag har själv drömt om ett sådant hem. Men enligt min nuvarande drömstil känns det inte som ett levande hem.
 
 
Ett PANTRY/"walk in-skafferi" !!!

Detta kommer jag såklart inte kunna förverkliga här i lägenheten, utan det får i så fall bli om jag köper hus i framtiden.
Och jisses vad jag drömt om ett stort skafferi!! Nya kök i lägenheter tycks ofta byggas utan ett specifikt skafferi, utan man tvingas ofta låta ett eller två vanliga skåp agera förvaring för torra livsmedel.
Jag börjar nästan dreggla när jag kollar inspirationsbilder på skafferier, och speciellt walk in-pantrys. ÄLSKAR dem verkligen! Och är så avundsjuk på människor som har sådana i sina hem!
 
I somras funderade jag på att göra om mitt städskåp till ett fullstort skafferi (har städskåpet i köket). Tänkte att det "är ju bara att flytta om lite hyllor så vips... har jag ett helt skafferi. Tyvärr visade det sig att inget av mina andra skåp och garderober är lika smala som städskåpet.
Eller ja; en garderob är smalare än de andra... MEN då var det SMALARE än städskåpet!
Så innan jag kan sätta det projektet i rullning måste jag hitta hyllor med samma mått som mitt städskåp.
 
Men ett Pantry! Jamen JA please!!
 
 
Fullstor kyl och frys
 
Okej, det första är väl inte jättenödvändigt egentligen. Det är bara en "ja, varför inte"-grej.
Men en fullstor FRYS! Oj, vad jag längtar efter en sådan. Min nuvarande är en delad kyl/frys, där kylskåpsdelen är lite större. Vilket i sin tur gör frysdelen ganska liten.
Jag vill kunna baka när jag får feeling och frysa ner.
Jag vill kunna passa på att plocka bär under bärsäsong och frysa ner inför vintern.
Jag vill kunna passa på att köpa något som kanske har något superextrapris någon gång, även om jag inte planerat att använda det just den veckan.
Ja, ni fattar.
 
Dock är detta en dröm som kan komma att gå i uppfyllelse inför en inte alltför avlägsen framtid...
Med tanke på hur bra sparandet går hittills i år så KAN det hända att jag faktiskt har råd att köpa en frys redan under 2024 någon gång. Kanske till och med redan till sommaren.
Ett normalt frysskåp är ju trots allt inte omänskligt dyrt.
 
 
En egen tvättmaskin!
 
Oh! GISSA hur mycket jag önskar mig en egen tvättmaskin!!!
Vet inte om jag var korkad eller inte som faktiskt valde bort möjligheten till en sådan i samband med renoveringen. Eftersom hela badrummet i min förra lägenhet skulle totalrenoveras samtidigt som hela lägenheten, så skulle den även förberedas för tvättmaskin (om man vill köpa en sådan). Så hade jag flyttat tillbaka dit hade jag kunnat ha en sådan nu.
Istället valde jag att byta upp mig till en tvåa; där badrummet inte renoverades och inte är förberett för tvättmaskin (det är alldeles för litet).
(OBS! Frågan är hypotetisk. Jag ångrar INTE att jag bytte till min nuvarande lägenhet.)
Även i trean jag bodde några månader under renoveringen var badrummet förberett för tvättmaskin. Dessutom var det badrummet ENORMT, och jag saknar det varje dag. Synd att jag inte hade råd att ta DEN lägenheten ;-)
 
MEN det är en dröm i alla fall. En egen tvättmaskin.
Tänk att slippa boka tvättider.
Hålla reda på tvättider.
Springa upp och ner från tvättstugan.
Tänk att kunna tvätta när jag vill.
Vilken DRÖM!
 
 
En ordentligt balkong, alternativt uteplats eller trädgård
 
När jag bodde i 1:an och hade "fransk balkong" var min dröm och KRAV på nästa lägenhet att det skulle finnas en riktig balkong. En jag kunde gå ut på och sitta ute i solen under vackra sommardagar (om jag inte var iväg någonstans).
Nu har jag en balkong. En riktig balkong.
Dock en balkong som inte känns sådär jättesäker att vistas på.
Det är säkert inga större problem, men den är väldigt gammal, räcket är delvis rostigt och från själva "grundplattorna" (gäller alla balkongerna på den sidan av huset) har det lossnat lite bitar av betong.
För mig som är höjdrädd i grunden känner jag mig inte sådär extremt modig att använda balkongen.
Som sagt; det är säkert inga problem och jag utgår från att de är besiktade. Men tror ändå jag måste komma ihåg att höra med min hyresvärd när balkongerna besiktigades senast.
Så; en riktig balkong, uteplats eller allra helst trädgård finns med på min högsta önskelista för mitt framtida boende.
Någonstans att gå ut.
 
 
 
 
Finns det någonting du drömmer om att få till ditt boende, eller som du vill ha i ditt framtida boende?
Eller du kanske redan bor i ditt drömhus/lägenhet?
Föredrar du hus eller lägenhet?
Stan eller landet?
Era fantastiska kommentarer!
Eva I Dalarna
1

Jag skulle gärna bo i lägenhet men jag bor i hus. Och det jag gärna skulle vilja ha är ett badkar. Längtar efter varma bad!

Svar: Ja, det finns en del fördelar med lägenhet som inte går att få i hus. Absolut! Kanske du/ni får något bra tillfälle i framtiden att sälja huset och hitta någon fin bostadsrätt i något trevligt område. Eller någon trevligt hyresrätt, beroende på om du vill hyra eller äga :-)
Håller också tummarna att du en dag får ett badkar! Jag har alltid tyckt det låter så mysigt, men jag är tyvärr alldeles för rastlös för att ha ro att sitta där i mer än tre minuter ;-)
Jag hade badkar i min förra lägenhet, och på sexton år badade jag en (1) gång. Men som sagt; jag avundas de/ni som verkligen har ro att ligga där och njuta.

Tack för din kommentar och ha en finfin kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Så kul att läsa, Erica. Jag tycker du ska köra hårt med din läshörna, inred den mysigt som du vill ha den. Ja, många ljuspunkter och en skön fåtölj (med fotpall, tro mig du kommer att vilja lägga upp fötterna), ett litet bord stort nog för en kopp och en liten lampa eller levande ljus. SÅ mysigt.

ÅÅÅ jag vet, walk in pantry är en dröm för mig med. Jag har vänner som har det, gissa om jag också skulle vilja ...Själv får jag minsann sprida ut mina skafferivaror i tre olika skåp + att jag har lite källaren i också ... I know right , sux.

Jag förstår att du saknar att ha en tvättmaskin, det gör jag. Jag saknar min då jag är i hos min mamma och måste boka tvättstugetid. Så ja, jag fattar att du vill ha.

Tror du att det finns ngn chans att du kan byta bort din tvåa mot en trea i ditt hus? Vet ju hur förälskad du var i den lgh.
Men jag är glad att du bytte bort ettan mot din nuvarande. KLOKT!!

Nej, jag är inte typen som gillar det vita och det man ofta ser hos svenskar, det där avskalade vita är inget för mig. Jag kör på med det jag gillar, tycker om att ha färger och lite mörkare. Men absolut inte murrigt och så.
Inte Shabby chic heller. Vet inte vad jag har för stil, den bara är ... Men ja, jag gillar att det syns att det bor ngn i hemmet.

Jag vet inte, på ett sätt skulle jag vilja bo på landet. På ett annat tycker jag suburbia är perfekt.

Kramar och tack för kul inlägg.

Svar: Tusen tack! Vad roligt att du gillar inlägget :-D
Jepp! Läshörnan kommer definitivt bli av! Måste bara bestämma mig för exakt hur jag vill ha den. Ser sådana fantastiska inspirationsbilder i mina flöden varje dag; så det blir sådär att "DET DÄR vill jag ha! Nej, det DÄR! Oh! Nämen wow, NU har jag hittat min dröm!" Beslutsångesten is real ;-P Tur jag vet på ett ungefär hur jag vill ha den i alla fall.
Tyvärr kommer jag inte få plats med någon mysfotölj, så det får bli i något framtida hem. Där jag kan avsätta ett enkom rum till bibliotek ;-)
Men det kommer bli dösnyggt, det lovar jag! Håller bara på att spara ihop lite pengar så jag inte behöver göra processen så utdragen med typ "köpa en grej i halvåret". Har gjort ett separat konto där jag sparar specifikt för mitt mål med inredningen.

Ett PANTRY ja! Hjärtögon och dregglande mun. Äääääälskar bilder på alla underbara pantryn som finns där ute. Lyckost dina vänner som har sådant!
Haha; ja, vi har gode lika i våra kök hör jag :-) Jag har också vanliga skåp som jag har skafferivaror i. Två plus ungefär ett halvt. Fattar inte varför det inte verkar byggas "vanliga skafferier" i kök numera. Det fanns ju (i alla fall nästan) alltid i äldre kök. Och idag, när vi typ köper mer mat än någonsin... och så ska vi tränga ihop allt i vanliga köksskåp.
Håller tummarna för att vi båda får varsitt walk in-skafferi en vacker dag!

Tror inte det finns någon ledig trea här i huset just nu. Men tyvärr är det inte där som problemet ligger. Treor kan man typ alltid hitta någonstans. Finns ingen ledig i det här huset har min hyresvärd säkert någon ledig i något annat hus, och de har bara lägenheter i stan (så det skulle inte bli en lång flytt). Problemet är krasst att jag inte har råd med en trea, hur jag än vrider och vänder på det.
Jajamän; den trea jag bodde tillfälligt i var helt underbar! Planlösningen älskade jag. Badrummet var jättestort (med förberett för tvättmaskin). Den hade TVÅ balkonger!! Den hade fullstor kyl och frys. I samma stund som jag klev in i den lgh första gången tänkte jag "Det här är mitt hem".
Men som det brukar bli så knackar verkligheten på dörren när man drömt en stund, och den talar sitt tydliga språk... jag klarar inte hyran för en trea ensam. Den skulle sluka mer än hälften av min nettolön, och det är det inte värt.
Är dock OTROLIGT lycklig och tacksam över att jag faktiskt hade råd att byta till en tvåa. Ett riktigt sovrum (inte bara alkov) är obetalbart, och det är också ett riktigt KÖK som faktiskt ger inspiration till matlagning/bakning :-D
Sörjer trean ibland, men samtidigt kan jag inte vara lyckligare över min tvåa. Plus att man slipper svara på frågor från anhöriga om "behöver man verkligen en trea själv?" ;-P
Nje, behöver gör man väl inte. Men känner att om man har råd och vill bo i en så kör! Livet är för kort... ;-)

Förstår dig angående inredning. Jag älskade vitt förr, men blivit lite "avprogrammerad". Det är bara fint i tidningar. Och när jag huserade i trean blev jag säker. Där var det vita tapeter, och nej. Jag gillade inte!
Shabby chic älskade jag under den period då det var som högst hypat, men där har ljuset också slocknat. Jag gillar färg, mys och ombonat.
Det kommer ta lite tid (pengar, du vet.. :-P) men ni kommer 100% få se hur snyggt mitt hem blir när det är färdigt!

Förortsområden tror jag också är jättebra om man inte vill bo riktigt alldeles för avlägset, men heller inte mitt i smeten. Och enligt dina bilder så bor du/ni otroligt vackert! Och ändå nära till allt man behöver.
Jag är uppvuxen i ett villakvarter i en lagom stor by ca en mil utanför Piteå stad. Jag älskar Hortlax. Jag hade absolut kunnat tänka mig köpa hus i Hortlax. Hortlax är perfekt. Lagom stort. Lugn trafik. Förskolor. Skola upp till 9:an (när jag växte upp hörde högstadiet där till en av de högst rankade i kommunen). Vårdcentral. Folktandvården. Apotek. ICA Nära-butik. Äldreboende. Bibliotek. Sim -och sporthall. Inget shoppingställe såklart, men det är både cykel -och bilavstånd in till Piteå. Tar typ 10 min med bil och 30 min med cykel.
Blev en reklamsnutt för min barndomsby också ;-)


Jättestort tack för din fina kommentar! Önskar dig en fin kväll!
Kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?