Jag är glad igen
De senaste åren har varit väldigt tuffa för mig mentalt.
Inte så att något speciellt stort och jobbigt har hänt; det är mest måendet.
Vintrarna har såklart varit värst, men överlag över åren har det inte riktigt känts helt hundra.
 
Men så var det en grej som plötsligt slog mig när jag stod i köket tidigare ikväll... Jag mår bra.
För första gången på länge känner jag att jag faktiskt mår genuint bra.
Ja; jag har befunnit mig på en bra våg hela den här hösten, men på något sätt var det först nu som min hjärna faktiskt "insåg" det.
Min hjärna har varit lite i "överlevnadsmode" de senaste 2-3 åren i syfte att hålla näsan ovanför ytan. Därför har hobbies, intressen och annat fått stå tillbaka.
Nu känns till och med framtiden ljus.
Jag fick inte ens panik tidigare idag då det snöade. Visst, jag gillar fortfarande inte snö. Men det känns som att det mindset jag för närvarande är inne i faktiskt hjälper mig.
Jag förstår också att vi bara är i början av vintern och att jag fortfarande kan trilla ner i det där mörka hålet. Men det KÄNNS annorlunda än det brukar, så jag håller hoppet uppe.
 
Faktiskt vet jag inte vad jag vill ha ut av det här inlägget, annat än att jag känner ett behov av att dokumentera den här känslan.
Jag har alltid brukat skriva av mig när jag mår dåligt (har ett dagboksdokument här på datorn som är ett djupt, svart hål av ångest att läsa), och då vill jag gärna skriva ner när jag mår bra också.
 
Ett exempel på att jag känns annorlunda är min almanacka.
Jag vet; det här kommer låta otroligt löjligt! Men det är åtta veckor sedan jag beställde och fick hem min kalender från personligalmanacka.se, och jag använder den fortfarande varje dag. Jag kommer ihåg att ta den med mig. Jag kommer ihåg att skriva ner saker i den.
I mitt liv är detta stort, eftersom jag har aldrig - Aldrig - tidigare klarat av att hålla liv i en almanacka i två månader. Det har helt enkelt runnit ut i sanden betydligt snabbare.
Jag har också publicerat flera inlägg på bloggen under samma vecka, och DET var länge sedan!
Jag har haft fler "energikvällar" än jag brukar. Alltså sådana kvällar då jag kommer mig för att ta mig an någon typ av projekt (exempelvis bakning) efter att jag kommit hem från jobbet.
 

Jag älskar att känna lycka över saker igen.
Jag älskar att känna inspiration och motivation till hobbies igen! Speciellt bloggen.
Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att hålla fast i den här känslan.
 
Och imorgon är det LÖÖÖÖÖÖN!!
Älskar att kunna säga detta igen: Livet leker!
Era fantastiska kommentarer!
Eva I Dalarna
1

Så glad för din skull!

Svar: Tack! Det känns verkligen så underbart att kunna känna glädje inför hobbies igen :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Erica, det är inte bara i det här inlägget det märks att ngt har skiftat inom dig. Det har märkts i alla inlägg du skrivit sen du började blogga igen.
Det lyser igenom mellan raderna. Jag är så himla GLAD för din skull. Underbart är det.
Du gillar inte snö, men det är bra att du inte blir arg eller nedtagen när du ser den falla eftersom du ju bor där du bor ;-)
Även på instagram märks det att du rycker på axlarna åt den nu. SÅ bra Erica. Jag tror vi kan säga att du gått vidre och vänt blad. BÄSTA BÄSTA!!

Stora varma och glada kramar från mig!!

Svar: Tack för din kommentar! Vad roligt att det märks genom mina texter att jag är på en annan plats mentalt nu. Det känns verkligen fantastiskt att kunna känna glädje av mina hobbies igen istället för bara hålla sig flytande och överleva vardagen.
Precis; någon snöälskare kommer jag aldrig bli. Och instinktivt kan jag väl fortfarande bli lite "gaaah!" när jag tittar ut och det snöar. Men jag försöker verkligen att anamma just Jonna Jintons råd om årstiderna... Att istället för att fäkta emot exempelvis vintern är det bättre att låta sig flyta med och gå in i årstidens rytm.
Vinterhalvåret går ju alltid i en mer sävlig takt, då hela naturen vilar och alla känner sig tröttare. Rådet att acceptera detta och som sagt varva ner samt inte ständigt försöka känna som man känner på sommaren var något jag tog till mig.
Eller så har jag helt enkelt bara blivit helt apatiskt likgiltig gentemot snön, haha ;-D
Tror och hoppas nog mer på det förstnämnda i alla fall :-D


Hoppas att du får en toppenhelg! NJUT av den finhöst som råder hos dig just nu!
Stora kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?