Jag hittade Smultron i oktober...
 
En sak förvånade mig stort när jag var ute med kameran under helgen... det var att jag hittade Smultron (tror jag det är)!
Jag vet att de är planterade, men ändå. Inte växer väl Smultron såhär sent på året...i oktober? Eller?
De finns ju ofta med i sommarsånger, så det måste väl betyda att deras storhetstid är sommaren. Eller? Någon som vet. Är det vanligt att hitta Smultron i början av oktober??
Det har sannerligen varit ett konstigt år...
 
 
En annan konstig sak, tycker jag, är att så många Björkar runt omkring mig fortfarande är så gröna.
Visserligen finns det många gula också, och många som tappat sina löv. Men nästan varenda Björk här längst med Sundsgatan är fortfarande gröna. Återigen; i oktober!
Det känns ju också ovanligt. Dessa träd brukar ju ha en kortare grönperiod än så. De brukar ju typ vara de första träden att skifta till höstskrud.
Det måste ju ha att göra med den regniga sommaren! Ser ingen annan förklaring... Allt regn måste ha gjort så att naturen klarat av att hålla sig frodig längre än normalt.
 
Se här. Björkarna utanför mig; fotade nu under helgen som var. 98% gröna fortfarande.
Konstigt värre. MEN jag gillar det. Hade önskat att de kunde hålla sig gröna hela vintern, och att det höll snön borta ;-)
 
 
 
Har du sett något konstigt för årstiden?
Är hösten långt gången där du bor?
Gillar du hösten? Tolererar du den? Eller hatar du den?
Vad gillar du bäst med hösten? Vad gillar du sämst?
Om du gillar hösten; har du något supertips du vill dela med dig av för att stå ut under dessa månader?
Era fantastiska kommentarer!
Eva I Dalarna
1

Här i Dalarna där jag bor tycker jag nog att hösten är ganska normalt långt gången. Det finns alltid en och annan blomma som blommar den här tiden trots att de inte borde det, men några smultron har jag inte sett. Läste att somliga av dem kan ge skörd på hösten också men knappast så långt upp som du bor. Men naturen lever sitt eget liv!
Det bästa med hösten är de vackra färgerna tycker jag, när Löven fallit blir det bara grått tills snön kommer. Att frysa är inget för mig så jag går i ide. Går ut för min dagliga promenad och om jag måste för att handla etc, annars lever jag inneliv. Just nu gör jag små tomtar! Och läser böcker och ser på serier. Om man gillar Big bang theoryserien så är serien The young Sheldon ett bra tips!

Svar: Naturen lever sitt eget liv; så sant som det är sagt. Alltid intressant att höra hur det ser ut hos er andra också. Sverige är ett intressant land trots allt, med hur det ser ut i naturen och med årstiderna. Man märker hur avlångt det är :-)
Här tycker jag som sagt hösten har varit lite försenad. Dock verkar vintern komma i normal tid... i skrivande stund toksnöar det utanför mina fönster här på jobbet.

Det låter som att du har riktigt mysiga höst -och vinterrutiner :-D Man går lätt ner på sparlåga den här tiden, antagligen för att orka med alla månader vi har framför oss...
Young Sheldon har jag sett ett par avsnitt av. Fastnade inte riktigt, men TBBT har jag på rullning just nu. Är inne på typ tredje omgången i rad att kolla på den ;-) Ja, jag får oftast en fixering vid en viss serie ett tag. För att sedan få en fixering på en annan serie, och så går det runt ;-)

Hoppas du får en mysig dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Det måste bero på den regniga sommaren att ni har så grönt ännu, och på klimatförändringarna också säkert ...
Märkligt ja.
Smultronen, du smakade inte? Märkligt att de blommar NU??? Men de är säkert bara sura, kan jag tro.

Här har det varit så torrt i sommar, och jag tror det gjort att det nu är ganska höstigt i naturen. Fast egentligen tror jag vi är rätt i fas sas.

Du vet var jag står i mitt tyckande av hösten, tvärtemot dig :-D
MEN jag erkänner också rakt av att hösten här är så annorlunda mot Sverigehösten. Ofta så lagom varm, solig, lite regn (för det mesta) och bara så gyllene tack vare alla lövträd vi har.
Mitt bästa höstrips är klyshigt, massor med levande ljus (eller batteriljus går lika bra), bra böcker, filtar, ombonat, comfort food och bra serier på burken. Kan tipsa om Ginny & Georgia på Netflix, inte direkt feelgood men så bra om ett komplicerat mor-dotterförhållande.
Annars är det mysigt att knarka ngn lång serie, en gammal sitcom etc.

Den vackraste hösten har inte kommir ännu, det mesta är grönt ändå även om man inte kan mista sig på årstid.

Tvärtemot dig så gillar jag ju mörkret också. Men jag vet, jag vet, det är inte kul som du har det. Fast det låter som om du jobbat på det. Jag hoppas att det ska kännas bra när det väl kommer. Men du verkar ha preppat, så jag säger bara--heja dig!!!

Kramar! PS, nu provar jag via Chrome ... får se nu då hur många försök jag måste göra ...

Svar: Yes! Tror absolut att den regniga sommaren har ett finger med i spelet. Det måste den bara! Och ja, tyvärr beror ju allting i grunden på klimatförändringarna. Mer extrema väder och årstider...
Nix, smakade inte smultronen. De växte trots allt mitt i stan, precis vid en bilparkering och en av Piteås större vägar.
Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig smakat smultron; inte själva bären. Så jag hade inte haft en aning om de smakade som de skulle ;-)

Jajemen; vet att du gillar hösten. Till och med allt med hösten; vet ju att du till och med kan uppskatta lite ruskväder och mörker. Är lite avundsjuk på dig (och alla er som trivs under hösten) om jag ska vara ärlig. Har länge önskat att jag var en sådan person som älskade mörker, ruggiga dagar, stickade kläder osv.
Jag älskar levande ljus och mys, men samtidigt är jag väldigt rastlöst lagd.
Tack för serietipset. Känner igen titeln; tror jag har sett den dyka upp i Netflixflödet, men aldrig satt mig ner och kollat på den.
Tyvärr sade jag upp Netflix tidigare i höst (när min vad-kan-jag-göra-för-att-spara-så-mycket-som-möjligt-på-kort-tid dragit igång). Jag har nu endast kvar HBOmax och Disney+ (och såklart Spotify), och för tillfället ligger min fixering på The big bang theory. Har ingen aning om vilken gång i ordningen jag just nu kollar igenom den ;-)

Tack också för alla de andra tipsen. Man kan ju egentligen säga som så; Klyschor blir klyschor av en anledning... Det som låter som mest klyschigt är ju trots allt oftast det som faktiskt fungerar :-)

Ja, jag känner mig mer hoppfull inför den här vintern än jag gjort på länge. Känner att jag är på en bättre plats rent mentalt än jag varit på flera år, så jag ska verkligen kämpa för att försöka hålla fast vid det.

Tusen tack för dina fina kommentarer!
Stora kramar från mig!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Girl, I be damned ...
Det kom inte upp ngn verifiering ALLS. Det publicerades direkt ovan.
Tror jag smäller av, haha!!
Chrome FTW då!
:-D

Svar: Yay!! Det låter fantastiskt! Då håller vi tummarna att det fortsätter så också :-D Finns inget som är så störande på en blogg som när kommentarsfunktionen strular. Det skulle vara problem med att logga in då, men nja... kommentarsstrul ligger gode högt på listan..!
Ha en toppeneftermiddag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva I Dalarna
4

Big bang theory har vi sett flera gånger,vi avslutade nyss en omgång. Så blev det lite tomt efter Sheldon och nu njuter vi av att kolla på hur han var som barn. Dessutom är det ju Jim Parson (Sheldon) som är berättarrösten så det gör det extra kul tycker vi.

Svar: Ja, det är verkligen en tomhetskänsla som infinner sig precis när man avslutar en serie. Jag minns att den känslan var extra stark hos mig specifikt när jag precis sett allra sista avsnittet av Bones. Yes! Det är ett riktigt roligt koncept att göra en spinoff just om en karaktärs barndom, och just Sheldon känns det som det finns extra mycket content att skapa ;-) Jag gillar också att Jim Parsons är med på ett hörn där.
Läste också (av en slump) att hon som spelar Mary Cooper (Sheldons mamma) i Young Sheldon är i verkligheten DOTTER till hon som spelar Mary Cooper i The big bang theory... Rätt kul ändå :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?