Tänkte bara att jag slänger in ett litet inlägg innan jag går och hälsar på kudden.
Idag, eller rent tekniskt igår (alltså lördag), fick jag det äntligen till att bli att prova laga Palt själv. Tidigare har jag alltid haft i frysen när jag varit sugen på just den maträtten, eftersom det alltid blir över så mycket de gånger hela familjen äter Palt.
Men jag tänkte att det kan ju liksom kanske vara bra om jag, som infödd Pitebo, provat på att göra vår stads "nationalrätt" i alla fall en gång... ;-)
Och jag känner mig faktiskt riktigt nöjd med resultatet; det blev riktigt gott. Och mitt paltsug fick stillas för en stund :-) 
 
 
 
 
Och till sist ett litet tips om ni äter Palt någon gång... 
Drick mjölk till!
Inget annat. Inget annat passar till palt. Inte ens vatten (tycker i alla fall jag). Inte måltidsdryck. Inte läsk. Inte öl eller vin (varför man nu skulle dricka det till en maträtt som palt...)
Mjölk dricker man till Palt! :-D
 
Ord är väl egentligen överflödiga till dessa bilder...
Tog dem med iPhonen när min syster fyllde 25 år nu i mitten av juli. Alla dessa delikatesser har hon gjort själv (här kan ni se fler tårtor hon gjort).
Allting på tårtan har hon skapat från grunden med sugarpaste. Det är nästan så att man inte vill skära i dessa skapelser! Awesome!
Allting annat har hon som sagt också gjort själv, ända ner till de små chokladskedarna i de små glasen på andra bilden.
 
 
 
Det sista blev en bonusbild som fick komma med, då jag kom in i ett litet "flow" med mobilkameran ;-)
En av mammas två kaffeserviser.
Tänkte först lägga upp de här bilderna i förra inlägget, i och med att det var födelsedagsbilderna. Men så fick det bli såhär istället.
Fick en massa jättefina presenter av allihopa :-D
 
 
 
När jag öppnat ett av paketen fick jag fram denna lilla ask med texten "Lapland jewelry", och inuti den låg de underbara NORRSKENSÖRHÄNGENA jag såg på Jokkmokks marknad i vintras!!
Jag hade inte ens tänkt på att önska mig dem, men det var en underbar present :-D
Nu ska jag verkligen få det till att bli att fixa det ena hålet, det i vänster öra, som vuxit igen.
 
 
Denna vackra bukett fick jag av min brors flickvän, som är en otroligt skicklig florist :-D
 
 
My family knows me... ;-)
I´m just crazy about the American flag!
 
 
Inuti fanns ett paket innehållande denna vackra presentbox. Det var svårt att fånga den på bild, då den även glittrar. Så den är ännu finare i verkligheten. :-D
Inuti den fanns en s.k. "evighetspenna". Den skriver med vanlig skrift, men fungerar hur länge som helst.
 
 
Och så en ny kontorsstol !!!
Min förra var ju både knäckt i ryggen och sitsen var trasig, vilket resulterade i att jag alltid fick så ont i ryggen när jag satt vid datorn (vilket uppenbarligen inte är det mest ultimata när man bloggar samt redigerar mycket bilder... ;-)) Och speciellt nu när jag även börjat om att skriva så blir det ju ännu lite mer datortid.
Därför känns det numera helt ljuvligt när jag sätter mig ner vid datorn.
Jag kan luta mig bakåt utan att ramla baklänges och jag kan sitta där ett tag UTAN att det strålar i ryggen när jag ställer mig upp :-D
Hej på er kära läsare (om jag ens har några kvar efter min obefintliga bloggning?) !
Hoppas ni har en bra sommar, trots det usla väder vi haft hilltills.
Med moln varje dag, regn nästan varje dag (i alla fall typ flera gånger per vecka) och temperaturer på mellan 14 och 18 grader vill jag inte direkt kalla årets sommar för sommar... Håller ni med?
Idag är det dock en av de sällsynta fina dagarna, vädermässigt.
Växlande molnighet, men det regnar i alla fall inte :-)
 
Annars då?
Tja, inte mycket har hänt egentligen.
Jag har inte gjort något särskilt; inte ens varit ute och fotat nämnvärt :-( 
Jag har mest bara jobbat (enklare att använda det ordet, även om det rent tekniskt är praktik). 
Det jobbigaste med att jobba under sommaren, tycker jag, är att man jobbar när alla andra är lediga. Och när andra räknar ner dagarna till semester har man inget att räkna ner till. MEN å andra sidan har det inte stört mig så hemskt mycket i år. Dels är vädret en bidragande orsak; när det är en såhär dålig sommar gör det trots allt inte så mycket att jobba.
OCH jag trivs väldigt bra på jobbet. Jag har arbetat med så trevliga personer, och då det inte varit överdrivet mycket barn på förskolan har vi inte haft så jättemycket att göra. T.ex. så tar det ju betydligt kortare tid att diska bort när det är mindre än hälften än vad det brukar vara vid fullt hus. 
 
I början av juli, närmare bestämt den 8:e, var det min födelsedag igen. 
31 år. 
Eller var det 29... ;-P Hehe! I wish! 
I mer än TRE decennier har jag funnits på denna jord.
Ungdomen har jag lämnat bakom mig. Jag är inte ens "ung vuxen". Jag är "bara" vuxen...
Man kan bli deprimerad för mindre ;-P
 
Men nej! Nu är det verkligen dags att skaka av sig alla negativa tankar!
Bjuder istället på några bilder från fikat jag bakade till min födelsedag:
 
 
 
Klart man måste ha en klassisk jordgubbstårta om man fyller år mitt i jordgubbssäsongen :-D
 
 
Man får försöka fixa en nödlösning när fingerkexen tar slut och det är typ fem centimeter kvar av tårtan...
 
 
Min nya storfavorit - Red Velvet Cake!
Jag älskar detta bakverk :-D
 
 
Om ni undrar vad kartongen gör där i bilden, så tänkte jag ha den lite som ett "extrabord", men det gick inte riktigt som jag tänkt ;-)
 
 
I slutet på kvällen finns det en hel del tårtrester kvar...
 
 
...samt denna syn ;-)
 
Några nytagna bilder på min systerson Elias.
Världens sötaste charmtroll!
 
 
Då var min födelsedag slut för i år.
31 år.
Har nästan svårt för att ta in att jag passerat trettio med ett år. Känner mig mycket gammal (ja, jag vet att allting är relativt. Men jag känner mig gammal).
Nåja, jag ska inte babbla på alltför mycket då jag är väldigt trött. Plus att jag ska upp och jobba imorgon.
Fler bilder från dagens firande kommer imorgon.
 
 
 
Den klassiska synen när man haft gäster hemma ;-)