Hejsan alla kära vänner där ute!
Här är jag igen. Tänkte inte skriva en massa text igen om min usla bloggning; ni är förmodligen gräsligt less på sådana uppdateringar vid det här laget. Jag kan bara säga som så att livet helt enkelt kommer ivägen för bloggningen då och då, och vissa gånger oftare än andra.
 
Det är i alla fall sista helgen av februari. What happened??
Den här veckan har jag mest bara jobbat på som vanligt, och när jag varit hemma har jag sovit en hel del. I onsdags somnade jag faktiskt, helt ärligt, klockan 18:00 och vaknade vid femtiden på torsdagsmorgonen... Detta hade dock med en tvådagarshuvudvärk att göra, så mycket skönt var det att verkligen få sova länge.
 
Det allra bästa just nu är i alla fall LJUSET!
NU är tiden då jag verkligen känner att ljuset håller på att återvända :-D 
Numera är det ljust redan vid 7:00 på mornarna. Och det blir inte mörkt förrän vid 17-tiden på eftermiddagarna. Har inte tänkt på exakt när det blir mörkt, men det är i alla fall helt ljust vid fyratiden. Dessutom slutar jag ju strax över tre på dagarna, så det är helt och fullt dagsljus när jag slutar varje dag.
Det är svårt att vara nere när man tänker på det :-)
 
Dock håller vintern oss fortfarande i ett järngrepp; men å andra sidan är det ju bara februari. Vi har ju trots allt en månad till kvar av högvinter.
Men för att se det positivt... sista veckan i mars är det ju påsk (påsken är otroligt tidig i år!), vilket gör mars månad lite lättare att tänka på.
I alla fall... än så länge har vi högvinter. Snöhögarna (från plogningarna) börjar vara hyfsat stora vid det här laget, vilket ni kan se på dessa bilder. De är fotade på parkeringen utanför en av mina arbetsplatser.
 
Plogkanten på nedersta snöbilden ser inte så stor ut såhär på bild. Dock är den lite större än den ser ut, men å andra sidan är det inte en av de största plogkanterna. På vissa ställen är det svårt att se bra när man kommer med bilen till en korsning. Plogkanterna är rätt rejäla just nu...
 
 
Igår, fredag, när jag var på COOP såg jag att de hade tulpaner för 40 spänn, så en bukett av dessa blommor fick följa med hem. Härligt att ta in lite vår i hemmet såhär mitt i vintern :-)
Just denna orange-gula färgen är min favorit på Tulpaner.
Levande växter hör tyvärr inte till vanligheterna hemma hos mig, eftersom de (som ni vet) dör ganska omgående. Jag har inte s.k. gröna fingrar... Men ibland, någon gång då och då, är det faktiskt roligt med en bukett levande blommor på bordet :-)
 
 
Lite påskmust fick också hänga med hem.
Ni som följt mig vet ju att när det gäller julmust så har jag en regel jag håller hårt på; och det är att jag inte dricker en droppe must innan 1:a advent/1:a december. Men när det gäller påsken är jag inte lika strikt, vilket säkert beror på att jag trots allt inte tänker så mycket på påsken. Annat än att man blir ledig några extra dagar förståss ;-)
 
Idag blev jag lite rastlös på eftermiddagen, så jag åkte en sväng till Backcity. Hade i och för sig några ärenden dit, men det blev några fler saker än bara de jag behövde ;-)
På Dollarstore hittade jag bland annat väggorden på övre bilden i detta inlägg. Tycker jag brukar ha svårt för att hitta väggord med just de ordspråk jag gillar, men idag råkade jag hitta ett med precis ett av mina favoriter. Dessutom för endast 40 kr :-)
Nästa stopp var ÖB, och där hittade jag iPhone-skalet på de två nedre bilderna. Även dessa med samma ordspråk som väggorden.
Brukar egentligen inte lägga mina pengar på mobilskal, men jag kunde inte låta bli. Dessutom var inte heller detta några pengar att prata om ;-)
 
Annars har jag inte gjort något särskilt idag.
Mådde risigt igår på jobbet; så pass att det kändes som jag höll på att bli sjuk, och när jag kom hem hade jag lite feber. Marginellt, men ändå. Därför har mina planer för helgen varit att ta det lugnt och hålla lite koll på min temperatur, så att jag är "fit for fight" på måndag.
 
Om några minuter blir det i alla fall att se Melodifestivalen, deltävling 3.
Eller... who am I kidding? Jag kommer antagligen att börja se tävlingen för att bli fullkomligt rastlös efter typ en kvart och istället börja med en massa andra saker. Så brukar det alltid bli för mig när jag ska se musikprogram. Jag hamnar framför datorn eller något annat som lockar mer; även om jag har programmet på i bakgrunden.
 
Nåja; hoppas ni får en mycket trevlig lördagskväll allihopa! (Vad ni än har för planer.)
 
Sådär... då var det bara en dag kvar av den här arbetsveckan, vilket som ni vet är (i mitt tycke) veckans bästa dag!
Det är FREDAG imorgon :-D
Jag har verkligen sett fram emot just fredagen de senaste dagarna. Den här veckan har nämligen varit lite... bläh. Kan inte riktigt sätta fingret på något konkret, utan det är mer en känsla. Därför blir det skönt att vända blad och satsa på en ny vecka istället.
Men nåja; helgen ska ju vara också. Och den får gärna dra ut lite på tiden och inte gå lika snabbt som den i vanliga fall brukar ;-)
 
Idag måste jag dock säga att mitt självförtroende stigit några steg.
Jag har ju alltid haft dåligt självförtroende, och även om jag jobbat väldigt mycket med det de senaste åren så har jag fortfarande en bit kvar. Jag vet ju att jag faktiskt klarar av mer än jag tror!
 
Det är nämligen så att jag åkte till jobbet som vanligt imorse. Vi fixade frukosten till alla avdelningar och började med salladsbuffén till lunchen.
Men ungefär kvart i nio fick jag ett telefonsamtal där jag blev tillfrågad om att hoppa in som vikarie i köket på en annan förskola. När jag varit vikarie nu under hösten/vintern har det ju bara varit på "min" förskola, där jag redan kan alla rutiner och så. 
Förfrågningen gällde i och för sig förskolan där jag var i somras, men där var jag ju innan Piteå kommun började med "Cook-and-Chill", och jag var aldrig ensam där. 
Därför hann jag bli lite nervös och ska jag vara ärlig var min första tanke att tacka nej. Att jag inte kände mig redo.
Men så tänkte jag att "vad sjutton!? jag kan ju lika gärna prova". Jag kan ju faktiskt cook-and-chill-systemet, och det är ju samma på alla förskolor.
Därför tackade jag ja, bytte om och åkte iväg till den andra förskolan.
Och jag måste erkänna att det gick överraskande bra!
Trots att den förskolan hade sin varuleveransdag idag så att jag i princip fick börja med att packa upp varor, och att jag kom lite mitt i allting så behövde jag egentligen inte stressa.
Ska vara där imorgon också, så jag hoppas det kommer gå lika bra då.
Det är i alla fall en lätt frukost att fixa och inga svårigheter när det gäller maten. Morgondagens mat är Lasagne, vilket betyder som ni säkert förstår att jag inte behöver fixa något tillbehör (typ potatis, ris eller liknande).
 
Oops; det blev ett långt inlägg!
Hade inte tänkt att det skulle bli en hel roman, utan ville bara uppdatera lite om hur mitt arbetsläge sett ut idag ;-)
Och som sagt; att det gick så överraskande bra att "kastas in" sådär i ett kök gjorde verkligen att mitt självförtroende höjdes några steg :-D
 
Tänkte att jag skulle publicera ett inlägg med lite positivare ton än det förra. Känns som att det är ett bättre sätt att avsluta dagen på.
Dessa bilder är som ni säkert förstår inte nytagna, utan det är ett urval av de jag fotade på min systers bröllop i september 2015. Lade ju ut ett fåtal strax efter den helgen, men efter det har det inte blivit av att visa några fler.
Dock kommer jag inte att lägga ut några fler porträtt, då brudparet helst inte vill det. Vilket jag naturligtvis respekterar. Jag lägger aldrig ut bilder jag fotat av någon annan utan tillåtelse! Vill bara nämna det för eventuella framtida personer jag kommer fota.
 
Sådär; nog med snack.
Nu avslutar vi dagen med en liten bildbomb med detaljer från ett septemberbröllop...
 
Till vänster: Förlovningsringen.
Till höger: Vigselringen.
 
Visst är det vackert på Storstrand!
Detta är utsikten från festlokalen, och Strandkapellet (där vigseln hölls) syns längst upp till vänster i bild.
 
Min syster hade gjort tårtorna själv :-)
 
Först vill jag bara påpeka att jag egentligen hatar sådana här inlägg. Korta och egentligen meningslösa. Jag vill ju att min blogg ska innehålla genomtänkta (hyfsat i alla fall ;-)) inlägg med bilder jag är nöjd med.
MEN just nu behöver jag bara få skriva av mig lite. Avreagera mig, om ni så vill...
Om ni vill får ni naturligtvis hoppa över detta inlägg.
 
Det är nämligen så att jag börjar vara med än lovligt less på min dator!
Jag vill ha en dator som kan köra YouTube!
Jag vill ha en dator som klarar av att köra internet även om det varit igång ett tag!
Jag vill ha en dator som klarar av att köra YouTube och andra sidor (flera flikar) samtidigt!
Men framförallt vill jag ha en dator som klarar av att köra Internet och Photoshop SAMTIDIGT!! 
 
Det är nämligen så att näst intill varenda gång jag är inne på YouTube nuförtiden så börjar datorn lagga, vilket betyder att videorna jag ser liksom "hackar". Om jag kör andra flikar; är t.ex. inne på bloggen, mailen, facebook o.s.v. samtidigt så laggar Internet/YouTube extra mycket.
Och VÄRST blir det om jag klickar upp Photoshop samtidigt som jag är ute på internet, och framförallt om jag kollar på ett YouTube-klipp. Då går detta knappt att se på för att det hackar så mycket.
Och nej, det är inte klippet/YouTube det är fel på i detta fall; utan det är min dator som inte klarar av att köra dessa saker samtidigt.
 
Jag vet att detta är ett i-landsproblem av rang, men det är så otroligt STÖRANDE!
Eftersom jag inte brukar lyssna särskilt mycket på musik så brukar jag vilja ha på någon typ av YouTubeklipp i bakgrunden när jag redigerar bilder eller fixar med bloggdesigner.
Jag klarar inte av att arbeta om det är absolut tyst.
 
Som jag förmodligen skrivit förut så vill jag ju gärna ha en mac i och med att jag arbetar så mycket media.
Nu har jag ju inte råd just nu med en sådan, eller en ny dator i allmänhet. Men jag tänkte ändå att jag hör mig för hos er lite grann...
 
Ni som har en Appledator; hur tycker ni den reagerar på att arbeta med flera saker samtidigt (t.ex. internet och Photoshop)?
Har ni iMac eller macbook?
Finns det någon annan, som har PC, som kan rekommendera något datormärke som fungerar bra angående det här med flera saker samtidigt?
Jag vet att det inte har så mycket med märket att göra som hur stor datorn är -typ hur stor prestanda (heter det så?) den har och så. Men jag tänkte bara att det kanske finns något PC-märke som är lite bättre än andra?
 
 
Ett stort TACK för att ni lät mig avreagera mig!
Det känns faktiskt lite bättre, så det gjorde mycket att jag fick skriva av mig här på bloggen :-)
När jag kom hem från jobbet idag hade jag inget för mig; därför tänkte jag att "Perfekt, då kan jag ju passa på att blogga lite". Hade ju tänkte i alla fall försöka komma tillbaka till mer regelbundna bloggrutiner efter senaste tidens torka.
Och vad händer...? Jo, när jag sätter mig vid datorn och öppnar internet så strular/segar sig blogg.se, och det går därmed inte att logga in. Tror inte heller det gått att gå in på min blogg.
 
Nåja, inte mycket att göra något åt.
Istället tog jag tillfället i akt och gick ut för att försöka hitta en ny BH, vilket verkligen var mer än nödvändigt!
Och jag måste säga att det gick över förväntan; hittade (och köpte) nämligen två (2) st.
Just underkläder (samt skor och strumpor) tycker jag, och har alltid tyckt, är så fruktansvärt TRÅKIGT att shoppa!
Nu kan jag äntligen slänga ett par BH:ar som verkligen gjort sitt :-)
OCH nu när jag kom hem fungerar blogg.se igen, och jag kan få upp ett litet inlägg. 
 
Det har tydligen varit helg också... who knew? Hehe ;-P 
Veckorna, och framförallt helgerna, går ju så fasansfullt fort nu för tiden. Jag tycker knappt jag hinner reagera på att fredagskänslan infinner sig innan det är dags för måndag igen. 
 
Den här helgen har jag egentligen inte gjort särskilt mycket. Mest varit hemma och latat mig.
Bland annat har jag tagit igen de dagar jag kommit efter i 366 foton-utmaningen; låg 9 dagar back. Men nu är jag alltså uppdaterad och redo att gå framåt igen :-)
 
 
Fredagskvällen bestämde jag mig för en liten spontan fotoutflykt med bilen under kvällen, då det var (hyfsat) molnfritt och målet var att jag skulle lyckas fånga en stjärnklar bild till fotoutmaningen.
Tyvärr blev fotorundan inte så lyckad som jag hoppades på. Det kom in lite moln allteftersom och jag hittade inte någon riktigt bra plats att stanna på.
DÄREMOT blev jag eld och lågor när jag svängde av in på vägen som går parallellt med Havsbadsvägen (eller vad den heter). Jag hade inte väntat mig Norrsken den kvällen, då min prognosapp visade på låg aktivitet.
Men när jag som sagt svängde in på den vägen såg jag det gröna ljuset framför mig på himlen.
Stannade bilen och snabbt som sjutton ut med stativet och monterade kameran.
Tyvärr försvann norrskenet ganska snabbt och min kamera strulade lite grann på bulbläget.
Men jag hann i alla fall få denna bild:
 
Som ni vet vid det här laget hatar jag att bo såhär långt upp under vinterhalvåret, då jag avskyr vintern/kylan/snön. MEN jag kan ändå inte låta bli att känna mig tacksam över att bo på en plats där vi faktiskt får se Norrsken då och då. Några gånger per vinter är ju trots allt ingen ovanlighet.
 
 
Söndagen vankades det kalas, då min syster fyllde 30 år. 
Mumsig smörgåstårta och smaskig födelsedagstårta serverades hemma hos dem. Yummie!
Skaparglädjen hade för ovanlighetens skull slagit till hos mig, och jag lade ner lite mer tid än jag brukar på paketinslagningen :-)
 
 
Snöat har det även gjort typ hela helgen.
På bilden här nedanför ser det ut som om det bara flisar lite grann, men den är fotad riktigt i början av snöandet. Det tilltog ganska kraftigt senare. Tog några bilder på kvällen som visar hur det såg ut på mina fönster (då temeraturen gjorde att det var ganska blöt snö). Kan hända att jag visar dem i bloggen ifall jag blir tillräckligt nöjd med dem (de är inte redigerade ännu).
 
Idag är det den 5:e februari, och det betyder att min lilla bubbis skulle ha fyllt så mycket som 10 år.
Lucky -världens finaste lilla Cavalier king charles spaniel.
Jag saknar dig verkligen.
Jag saknar att, när jag kommer hem, mötas av en yvig, viftande plym till svans med tillhörande überglad hund. 
Det är sannerligen det allra bästa att mötas av när man kommer hem. Det gör till och med den jobbigaste och längsta dagen solig och glad igen. 

Idag skulle du ha fyllt 10 år. 
Grattis på födelsedagen! Hoppas du springer runt allt du bara vill tillsammans med en massa kompisar där på andra sidan. Kanske har du träffat Luna igen? 
 
 
Hej alla goa vänner!
Har ni saknat mig?
Ni tror säkert att jag dött eller något sådant? Och jag kan inte säga att jag klandrar er.
Bloggandet från min sida har verkligen varit uselt nu under januari! Och jag som ville att 2016 skulle bli ett bättre bloggår för min del... Jag har inte ens varit ute i bloggvärlden och läst bloggar. Min bloglovin´-lista är enorm för tillfället, och jag har sannerligen halkat efter hos mina favoriter.

Den senaste tiden har jag nämligen varit otroligt trött när jag kommit hem från jobbet.
Under januari har jag jobbat en hel del som vikarie på jobbet; jag har med andra ord arbetat själv. Jag har absolut ingenting emot det då jag trivs riktigt bra där jag är, men det ÄR ju faktiskt så att man blir lite extra trött efter en dag av ensamarbete än när man är två eller fler.
Därför har jag som sagt varit rätt trött vid hemkomsten, och jag har slocknat väldigt tidigt på kvällarna.
Så även om bloggviljan funnits där hela tiden (den finns alltid där) så har bloggandet och bloggvärlden tyvärr fått stå tillbaka under den här tiden.

Även när det gäller det här med fotograferandet har fått stå tillbaka. Det är ju fortfarande mörkt väldigt länge, även om det blivit ljusare än det var för en månad sedan, vilket gör att det är svårt att hinna ut med kameran under vardagarna. Alla vi fotointresserade som även jobbar/studerar vet säkert vad jag menar; inte så mycket tid att spela på. Man är begränsad till helgerna, och det är ju inte alltid det är bra fotoväder just de dagarna. Tyvärr.

Men men... vi går ju faktiskt mot ljusare och bättre tider! Det BLIR bättre, fotomässigt, även om det kanske inte känns så mitt i januari-februari ;-)

Ursäkta den långa utläggningen angående detta, men jag ville bara göra en liten uppdatering så ni inte tror jag försvunnit från bloggen för gott. För jag kan lova er, att så är inte fallet :-)
Och om ni inte gillar långa texter så avslutar jag med några av de senaste bilderna jag publicerat på min 366-blogg...