5 babysteg jag tagit mot en mer hållbar livsstil
I samma anda som förra inlägget handlar detta om vad jag hittills gjort här hemma för att börja förändra och förhoppningsvis få en mer hållbar livsstil.
Nu är jag ju fortfarande nybörjare, vilket betyder att jag är långt ifrån proffs på detta, och det är några stapplande steg in i denna värld. Men tänkte att jag delar med mig ändå :-)
 
Här är alltså 5 saker jag hittills gjort i mitt hem:
 
 
"Plastbantat"
Det är ju ett av de senaste årens modeord, men trots allt så beskriver det ju aktiviteten så bra.
En av de första sakerna jag började med var alltså att plocka bort så mycket plast som möjligt härifrån lägenheten. Passade ju så bra att göra det i samband med den stora utrensningen jag påbörjade förra hösten.
Är fortfarande en del kvar, men det är svårt att byta ut allting på en gång. Redskap i metall, glas och porslin är ju så pass mycket dyrare också än vad plast är.
Men skåpet på bilden är i alla fall färdigt. Det innehåller numera ingen plast. Inga plastmått, inga plastburkar, inga plastskålar. Och jag kunde inte känna mig mer nöjd.
 
 
Skärpt upp mig på sopsorteringen
Nu har jag ju i och för sig alltid sopsorterat i grunden, eftersom en måste göra det. Mat får ju t.ex. inte slängas i Brännbart, utan måste i komposttunnan. Mjölkförpackningar och sådant måste till återvinningen ect.
Dock, när en bor i lägenhet ÄR det ju tyvärr enkelt att fuska lite. Speciellt om en bor i ett hus där soprummet bara består av Brännbart och Kompost-tunnor...
MEN nu har jag i alla fall skärpt till mig!
ALLA kartongförpackningar går i påsen för pappersförpackningar.
ALL plast går till plastförpackningar.
Och så vidare.
Jag är även noga med att separera på förpackningar, när det är sådana "sammansatta" paket.
Till exempel mjölkpaket med plast-"topp". Klipper av toppen (där korken sitter) och slänger den i plastförpackningar. Resten åker till pappersförpackningarna. 
Var sak har sin plats :-)
 
Jag vill ju gärna prova på zero waste också, och sopsortering är ju faktiskt inte zero waste (även om det är bättre för miljön än att slänga allt i samma). Men zero waste ÄR svårt att genomföra, speciellt om en bor på ett ställe där det faktiskt inte finns möjlighet att handla allting i lösvikt (vilket är ett alternativ som verkar finnas i andra delar av världen). Här i Sverige ÄR ju faktiskt typ ALLT en handlar i affären förpackat i, mest, plastförpackningar...
 
 
Bytt ut plastpåsarna mot tygkassar.
Någon som känner igen sig i scenariot att en har typ en miljon plastkassar hemma, då en alltid får med sig 1-4 sådana när en handlar. Plus de gånger en är på stan och shoppar. De där plastkassarna samlas på hög hemma, och många (liksom jag) kanske använder dem till soppåsar. Så förr eller senare hamnar alla dessa påsar... just det... ute i naturen.
 
Därför är detta också en sak jag börjat med; jag har slutat ta plastpåsar när jag är och handlar.
Jag tar med mig tygkassar hemifrån, vilka jag kan använda gång på gång på gång. Och såhär i början har det dock varit en period som jag ibland glömmer dessa kassar, men då tar jag papperskassar på affären istället för plasten. Och jag måste ändå säga att det går bättre och bättre att komma ihåg tygkassarna.
Tar också med dem när jag går ut på stan. Det är i och för sig inte särskilt ofta, men de gångerna har jag slutat ta (köpa) plastpåsar i kassan.
Det känns så underbart att mitt hem inte längre svämmar över av plastkassar :-D
 
 
Köpt min första komposterbara tandborste
Men det vet ni ju redan om ni läst mitt förra inlägg ;-)
Det är en sådan liten och "obetydligt" vardaglig grej, men det är ju faktiskt något som större delen av jordens befolkning använder dagligen. Och byter typ 10-12 gånger per år. Med tanke på materialet på majoriteten av alla tandborstar så blir det som sagt en hiskelig mängd plast som hamnar i naturen varje år.
just för att det är en sådan alldaglig pryl, så känns det extra bra om den faktiskt komposteras istället för bara blir liggande.
Denna punkt får även representera att jag också börjat kolla in alternativ för andra förbrukningsartiklar. Men som sagt; svårt att byta ut allting på en gång, så en får ta det lite pö om pö ;-)
 
 
Äntligen bytt ut mina glödlampor till LED-lampor
Ja, äntligen. Har tänkt på det länge, men det har inte blivit av (mest för att vanliga glödlampor är så mycket billigare).
Nu är jag inte direkt jätteinsatt i just detta, men det känns i alla fall som att det ska vara lite bättre att köra med LED. Har i alla fall fått för mig det.
De drar mindre energi och de brinner längre, vilket betyder att en inte behöver byta lika ofta som tidigare.
Bättre för både miljön och plånboken ;-)
För gällande vanliga glödlampor så går de ju för sjutton sönder heeela tiden.... känns det som i alla fall. Jag tycker det känns som om en köper på sig ett litet "lager" med lampor för att "ha hemma", och innan en hinner blinka är det lagret slut igen...
Så även om LED-lampor är lite dyrare så borde det ju jämna ut sig i längden eftersom en inte behöver köpa nya lika ofta.
 
 
* * * * *
Detta var alltså fem förändringar jag gjort den senaste tiden, och även om jag bara är i början av min resa så tycker jag det känns otroligt bra :-)
Jag ser fram emot att förkovra mig djupare i detta ämne, hitta nya saker att göra och verkligen prova det jag redan gjort under en längre tid.
 
Har NI några tips på miljövänliga förändringar en kan göra i sitt liv? Jag tar gärna emot tips!
 
 
Let us keep this...
 
 
...and this...
 
 
..and this...
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilket bra inlägg och vilka bra saker du gör för miljön! ;)
Jag soppsorterar också och kör med LED-lampor ;) Vilken fin lampa du har förresten ;)

Sv : Vad kul att höra, att du känner lika för det ämnet! ;)
Håller Helt med dig, jag vill ha läsare eller kommentarer för att de vill :)

Kramar

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar inlägget :-) Ja, jag har verkligen blivit nyfiken på allting en kan göra för miljön :-) Har som sagt bara börjat ännu, men det går framåt :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?