Vad är ett riktigt jobb?
När jag satt och skrev detta inlägg kände jag att det var en del av det jag gärna ville fördjupa mig lite i, men då inlägget redan var så långt tänkte jag att det fick bli ett separat inlägg för just det här.
 
 
Vad är ett Riktigt jobb?
 
I dagens läge finns det många människor runt om i världen som försörjer sig online.
Det finns många typer av jobb på nätet, men gemensamt är att dessa människor har sin inkomstkälla från arbete på "nätet".
Det är 2018.
Den här typen av arbete är helt normal idag. Det är i alla fall min syn på saken. Min åsikt. Min upplevelse.
Vi lever alla i år 2018.
Och ändå känns det som att det är en skrämmande stor andel människor som anser att sociala medier "inte är ett riktigt jobb". Som inte kan förstå hur och varför det kommer sig att en kan tjäna pengar på att "skriva om sin dag på internet".
 
Att det är SÅ många människor idag som fortfarande lever kvar i åsikten "Gå-ut-och-skaffa-dig-ett-RIKTIGT-jobb-istället". Det spelar ingen roll om en person skulle tjäna kanske 25000kr per månad. Kommer de pengarna från sociala medier så är det inget RIKTIGT jobb.
 
Det känns som att kriterierna för statusen "riktigt jobb" är:
 - Det ska vara ett 7-16, måndag-fredag jobb (alternativt schema som inom t.ex. vården).
 - Det ska generera pengar så pass att en kan försörja sig, men inte mycket mer.
Och tredje och sista punkten som måste uppfyllas:
 - Det får absolut inte vara något du egentligen tycker är roligt. Ett jobb ska BARA vara något du gör som ett måste för att du ska kunna försörja dig. Är det din hobby kan det absolut inte vara ditt jobb!
 
Den åsikten stör mig något enormt!
 
Varför får inte Influencer, Bloggare, Youtuber, Instagrammare klassas som riktiga jobb?
Tiderna förändras. Världen förändras. Världen UTVECKLAS!
Jag anser till 110% att ovanstående titlar ÄR riktiga jobb!
Jag anser att om du arbetar med någonting som du faktiskt tjänar så pass mycket på varje månad att du kan försörja dig (och din familj) på, så ÄR det ett RIKTIGT jobb!
 
Exempel:
En 19-åring har precis gått ut gymnasiet. Hen har en blogg/Youtubekanal.
Det är en driftig person som faktiskt lyckats riktigt bra med bloggen/kanalen, och därmed lyckats ta sig upp så pass att hen tjänar pengar på den. Hen har lyckats så bra att det kommer in stadigt, låt oss säga, 20000kr varje månad.
Är det då bättre att denne ungdom struntar i sin kanal och istället går till Arbetsförmedlingen, där hen endast får ett par tusen per månad i Aktivitetsersättning?
För att sedan kanske lyckas hitta, och få, ett jobb där lönen kanske ligger på 18-19000kr.
Ska hen hellre välja den vägen då, bara för att det är den "riktiga" vägen att gå, till ett s.k. "riktigt" jobb?
När hen har möjligheten att jobba med något hen brinner för och faktiskt kunna bli totalt självförsörjande och självständig direkt efter gymnasiet...
 
"Blogg/Youtube kommer inte att finnas för evigt. Vaaaad ska de göra då, va va va?"
Detta är en vanlig fras jag tycker jag stöter på lite då och då.
Och nej, sociala medier kommer inte att finnas för alltid. Som de ser ut idag.
Allting ändras och förändras. SOM med ALLTING annat!
Men jag tycker inte en ska ta det som en orsak att trycka ner Influenceryrket!
De människor som arbetar som Influencers har kommit dit de är för att de är DRIFTIGA! Faktiskt betydligt driftigare än andra människor!
De skapar kontakter, bygger nätverk, utvecklar kringliggande intressen osv osv. På ett sätt som folk med "vanlig" jobb inte kommer i närheten av.
De är företagare. Entreprenörer.
 
 
Nya tider, nya jobb
 
Jag är ganska säker på att dessa människor, de som uppenbarligen vägrar erkänna Influencer som ett riktigt jobb och säger "Sociala medier kommer inte finnas för evigt"... Det är samma människor som i mitten på 90-talet sa med bestämdhet i rösten "Internet är bara en modefluga!"
 
Arbeten kommer och går hela tiden. Har gjort och kommer alltid att göra.
Det finns så många jobb som idag är socialt accepterade som "riktiga jobb", som en gång i tiden varit nya yrken.
Och yrken som fanns förr i tiden, men som inte finns idag. För att de inte behövs längre.
För att samhället utvecklas hela tiden.
För att världen inte ser likadan ut från århundrade till århundrade.
 
----------------------------------------
Tänkte att jag skulle lista några yrken som passar in i den kategorin.
Alltså sådana som ingen idag ifrågasätter, men som faktiskt inte alltid funnits. Alltså yrken som någon gång i historien varit NYA jobb.
 
Bilmekaniker
Ingen idag ifrågasätter att detta är ett riktigt jobb. Men bilar har funnits i, vad... 120-130 år. Innan dess existerade inte yrket.
 
Elektriker
Samma här. Det fanns en tid (inte överdrivet länge sedan) då vi inte hade elektricitet. Då fanns heller inte detta yrke.
 
Fotograf
Kameror har inte funnits för evigt.
Människor avporträtterades visserligen, men då var det Målare som målade porträttavlor. Fotograf blev ett NYTT yrke i och med att kameran uppfanns.
 
Kirurg
Läkare har visserligen funnits, MEN det fanns faktiskt en tid för länge sedan då de inte visste att det gick att öppna människor för att fixa det som satt på insidan. Och även när de började inse att det gick att öppna människor så fanns inte själva yrket Kirurg.
Och INGEN skulle väl idag säga att det prestigefyllda yrket Kirurg inte är ett riktigt jobb!
 
Pilot och Lokförare
Förr fanns det inte flygplan, och därmed inga piloter.
Före järnvägens uppfinnande behövdes det heller inga lokförare, för det fanns inga tåg.
 
Fabriksarbetare!!!
Detta om något ses väl som ett Riktigt jobb idag, och sedan en lång tid tillbaka!
MEN inte heller det har funnits för alltid.
Innan industrialiseringen och fabrikernas uppkomst... då fanns det ju heller inga FABRIKSarbetare...
 
Lastbilschaufför och Busschaufför
Inga bilar, inga lastbilar, inga bussar = Inga chaufförer...
 
Personlig tränare
Detta är ju till och med ett relativt nytt yrke. Fanns det Personliga tränare ens för 50 år sedan?
Och t.ex. på 1800-talet hade ju människor liiiite annat att oroa sig för än hur vältränade de såg ut...
Men ingen idag ifrågasätter någon som valt att arbeta som Personlig tränare.
 
Webbutvecklare/Webbdesigner
Också ett relativt nytt yrke. Det har ju bara funnits i vad... de senaste 20-30 åren...
Detta är till och med ett sådant jobb som innebär att jobba online, men till skillnad mot Influencer är det ett accepterat yrke. Att jobba med att designa hemsidor är ett accepterat riktigt jobb idag.
 
Förskollärare
Att vara Förskollärare är lika accepterat som att vara Sjuksköterska eller Bilmekaniker, men det är faktiskt också ett relativt nytt yrke. Historiskt sett är ju faktiskt barnomsorgen ny. Genom större delen av historien var det en självklarhet att kvinnorna var hemma och det var deras uppgift att ta hand om barnen. Därför behövdes ju inte heller organiserad barnomsorg. Den kom inte förrän så sent som på 1900-talet, när kvinnorna började ta plats i arbetslivet.
 
 
Alla dessa yrken har som sagt en gång i tiden varit nya.
I takt med att världen förändras förändras också arbetsmarknaden. Yrken tillkommer. Yrken försvinner.
Vi har ingen aning idag om vilka yrken som kommer finnas om 40år. 50år. 70år. 100år. 200år...
Förmodligen kommer det att finnas yrken som innefattar saker som ännu inte är uppfunna.
Och vad tror ni 1700-talsmänniskorna hade sagt, om vi kunde resa tillbaka i tiden och berätta för dem att "Elektriker kommer att vara ett vanligt jobb i framtiden"?
El? Vad är det?
 
Influencer. Bloggare. Youtuber.
Detta är JOBB som existerar idag.
Jobb som människor kan försörja sig på.
De är inte mindre riktiga bara för att deras arena är online.
 
En fråga en kan ställa sig är: Är jag självförsörjande tack vare detta?
Är svaret NEJ: Då är det en hobby.
Är svaret JA: Då ÄR det ett jobb. Ett RIKTIGT jobb.
 
 
Tack för mig!
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag har läst någonstans att du räknas som professionell om du tjänar pengar på din "hobby". Att man inte behöver gå runt rent ekonomisk, sen är ju de en fördel :)

Svar: Det låter rimligt, tycker jag :-)
Tack för din feedback :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag håller med dig här..

Svar: Tack för din kommentar! Roligt att det finns fler som tänker som jag.
Har tänkt på det ett tag innan jag skrev inlägget; det finns arbeten idag som inte fanns förr. Och det kommer finnas jobb i framtiden som inte finns idag :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?