Let´s go to Swensbylijda
För ett par kvällar sedan fick jag nå ryck och åkte ut med bilen och kameran sent på kvällen.
Jag älskar verkligen att göra sådant såhär på sommaren, eftersom jag verkligen vill nyttja de underbara ljusa kvällarna. Förra året fick jag ju dessa bilder genom en sådan nattrunda, om ni minns.
 
 
Den här gången styrde jag också en bit utanför stan, men åt ett annat håll. Ungefär femton minuter, typ, söder om Piteå ligger detta smultronställe. Det är hembygdsföreningen i Svensbyn som gjort iordning och driver Swensbylijda. Det är byggt lite som ett museum om hur det såg ut här förr.
Vad de jobbade med, vilka grejer de använde, hur de bodde o.s.v.
Ja, ett museum helt enkelt. Plus att de såklart driver ett café på somrarna och styr upp firanden vid t.ex. nationaldagen och midsommarafton.
Mina egna barndomsminnen av detta ställe är att vi ofta åkte hit med mormor och morfar och hade picknick. Det var uppbyggt som ett "museum" redan då (på 90-talet), men det är såklart ännu mer utbyggt med olika saker numera.
 
Som ni ser så är det ett alldeles underbart vackert ställe, speciellt när en är där under solnedgången. Det går verkligen känna vibbarna av "det gamla livet", blandat med en avstressande känsla.
Swensbylijda är en mycket populär plats för brudpar att använda för sina bröllopsbilder; och det kan vi ju förstå, eller hur :-)
 
I detta inlägg bjuder jag på första strömmen av bilderna jag tog den kvällen, och jag lovar er att det inte blir de enda. Fotade nästan 200 bilder som jag igår kväll satt och redigerade.
 
Vi har både spegelblankt vattan (jag ÄLSKAR när vatten är som en spegel!!)...
 
...och så vattenfallet med den strömmande forsen intill.
Jag kommer fortfarande ihåg tiden efter det extrema regnovädret 1997. Det när vägar spolades bort, och bland annat denna fors svämmade över...
 
Forsen och den gamla kvarnen.
 
Kan ni tänka er vilken UTSIKT att bo i huset som kom med på denna bild!! Magnifikt under sommarkvällar som denna!!
 
Demostration i hur de tvättade förr i tiden. Jag tror nästan vi kan kalla Swensbylijda lite för ett "levande museum".
 
Som sagt...
 
Och så ett häbre i miniatyr.
 
Det finns både lekmöjligher för barn, i form av rutchkana och sandlåda. Samt djur såsom får/lamm, kanin, kor och grisar (tror jag).
 
Bilder behöver inget språk... ♥
 
I rest my case...
 
 
 
Vad kul att ni ville följa med på min fotopromenad runt Swensbylijda.
Och som sagt; Det koooommmer meeera!
 
Vad tycker ni?
Ni som varit här; gillar ni stället?
Ni som inte varit här; är det en plats ni skulle kunna tänka er att besöka?
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Definitivt ett ställe jag skulle kunna besöka! Gillar att gå på utflykt till såna platser. Dock lite långt från mig, men det blir säkert nån resa uppöver i framtiden, så jag lägger det på minnet!
Fina bilder!

Svar: Tack! Vad kul att du gillade bilderna från Swensbylijda! Och tack för din kommentar :-D
Ja, har du vägarna förbi Piteå någon gång är det definitivt ett ställe värt ett besök. Området är verkligen iordningställt för att genuint se ut som förr i tiden. Som ett museum. Tror det kallas "hembygdsmuseum". Plus en renoverad Norrbottensgård (gissar att det är en sådan) som inrymmer sommarcafé.
Jag tror också att de då och då under dagarna har demonstrationer hur de olika sakerna användes. Typ den gamla sågen, hur man tvättade nere vid vattnet, bakning i bagarstugan o.s.v.
Plus att det på somrarna också finns djur där. Nu när jag åkte dit för att fota fanns det både ett får med två lamm, en kanin, två kor och jag tyckte det såg ut som det låg någon gris i en annan hage. Jag är inte heller säker, men har fått för mig att det ibland kan finnas höns där också. Precis sådana djur man hittar på en bondgård, speciellt på landet förr i tiden.


Jag har fler bilder därifrån att visa också, vilka kommer att komma upp på bloggen. Dock kan det bli ett litet hopp tills de kommer. Jag fick nämligen hjälp igår att omformatera min dator (HÖGST nödvändigt, kan jag säga!), så jag har inte hunnit få in Photoshop än.
Min hårddisk hade för lite arbetsminne för att klara av Windows10 (jag hade Win7 innan), så jag måste dessutom köpa hem en ny sådan innan vi kan fortsätta med att installera programmen. Men bra blir det till slut ;-)


Nu ska jag nog kika ner lite på allt liv nedanför mitt fönster. PDOL håller på den här veckan, och min lägenhet ligger ju inne på området, så det är en hel del liv och rörelse just nu. Väl genomtänkt att lägga PDOL till sista veckan i juli (är då varje år)... Lönehelg... ;-)


Hoppas du får en toppenfin helg och att du har tillgång till fläkt i denna sommarhettan :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?