Where you can walk on water
 
Nästa steg i min lördagspromenad var Norrstrand.
Hade egentligen planerat att gå rakt fram via vanliga gång-cykelbanan, mot nedre delen av Djupviken. Men istället vek jag spontant ner mot vattnet; tänkte att jag kan ta gångbanan som går där istället.
Och så, när jag kom ner, upptäckte jag att den årliga isbanan redan fixats till.
Jag visste inte ens att isen var så pass tjock att man kunde gå ut på den, men det var alltså på det sättet. Det var inte jättemycket folk ute, men mötte några som var ute på typ hundpromenad samt några som var ute och åkte långfärdsskridskor.
 
Varje vinter fixar Piteå kommun en ordentlig bana ute på isen vid Norrstrand. Den går runt öarna i närheten, och är ett populärt utflyktsmål under dessa kalla månader.
Du kan åka skridskor, långfärdsskridskor, promenera, dra dina barn i pulka och det finns även sparkar att låna enkom för ändamålet.
 
Tycker det känns lite sjukt ändå när man går där, samtidigt som man tänker på hur det ser ut på somrarna = öppet vatten.
Men det är vackert. Otroligt vackert!
Piteå kan verkligen konsten att visa upp sig från sin bästa sida; det gäller bara att stanna upp lite då och då så att man inte missar det.
Att promenera på Piteå Ice Arena gav verkligen en lugnande effekt. Avstressande och härligt.
Visst, i och med att det är helt öppet blir det lätt väldigt kyligt (speciellt när det blåser lite) men har man bara klätt sig i ordentliga vinterkläder går det jättebra.
 
Tyvärr äger jag inga täckbyxor, då jag inte lyckats hitta några i passande storlek, men i år tänkte jag ge mig sjutton på att få tag i ett par!
Problemet jag haft är att när jag hittat ett par som jag får igen över midjan så är de så stora neråt att jag får in typ tre ben i varje ben...
Men jag ger inte upp! Jag vill verkligen vara ute mer på vintern, och för det BEHÖVER jag verkligen täckbyxor. Annars kan jag vara ute endast typ trettio minuter åt gången.
I lördags var jag dock ute 2,5 timmar, men det har ju inte hunnit bli så kallt ännu. I helgen låg temperaturen på runt 10 minusgrader.
Mitt i vintern går det ner till... 25-30...
 
Norrstrand - i direkt anslutning till stan.
Naturen runt knuten -bokstavligen.
 
Stillhet
 
Här kan du promenera längst med vattnet på sommaren...
 
...och ute på vattnet på vintern.
 
Piteå Ice Arena
 
En mysig liten stad strax söder om norra Polcirkeln.
 
Utsikt mot Svartudden (där husen är dyra!)... Men ni ser ju vilken utsikt de har...
 
I Piteå finns det egentligen 3 saker som står i fokus; fotboll/sport, musik och friluftsliv.
Långfärdsskridskor är populärt på isarenan.
 
På bilden: Strömlidabacken.
Det är högst upp på den backen jag stod när jag fotade dessa bilder för flera år sedan.
Och det vatten ni ser på de bilderna; det är alltså på det vattnet jag stod nu i lördags och fotade dessa vinterbilder...
Det är ändå ganska fantastiskt med årstider!
 
Stadshuset (city hall) Piteå kommun.
Deras utsikt går ju inte heller klaga på...
 
Samma för de lyckostarna som bor här. Strömbackastrand.
Hade inte direkt haft något emot att bo här, men det är en av sakerna som inte kommer hända.
Hyrorna är inte att leka med... Trots att jag numera har fast jobb så är dessa bostäder "out of reach" för min del. Bara hyran skulle ju för tusan äta upp HELA min lön...
De är dock billiga om man jämför med Stadstornet; vilket säger mer om Stadstornet än om Strömbackastrand...
 
 
 
Ja, så var den bildkavalkaden slut. En kvar. Den kommer upp på bloggen imorgon, så om ni vill kan ni kika in här då också.
 
Ha en fin måndag kära vänner!
Era fantastiska kommentarer!
1

Alltså, ljuset. SÅÅÅÅÅÅ fint. Och här visar du ju verkligen hur banan går. Underbart.
TÄNK att isen redan är SÅ tjock.
Underbart att knata där på isen.
Kram från mig

Svar: TACK! Ja, visst är det underbart ljus i bilderna! Snön gör verkligen mycket. Och i lördags var vädret sådant att man såg solen, men den liksom halvgömde sig bakom ett slöjmoln, så allting blev väldigt softat. Det snöade också ganska rejält under andra halvan av min fotopromenad.
Ja, jag blev förvånad när jag såg att isarenan var färdigställd. Hade ingen aning om att isen var så pass tjock att den håller att gå på. När jag gick in på isarenans sida på internet såg jag dock (som jag förstod det) att hela banan inte är färdig, utan bara typ första delen. Kommer inte ihåg på rak arm hur lång den är, men några kilometer.

Precis; det var underbart att promenera där! DU skulle verkligen ha älskat det!

Kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?