Nu sprakar det för fullt
Samma plats där jag fotade de röda tulpanerna i somras.
 
Idag hade jag stora kameran i väskan, så när jag kom hem efter jobbet ryckte jag upp den och brände av några bilder. Okej, några blev drygt 40...
De hade nämligen målat dit rutorna på våran parkering, vilket betyder att jag inte kunde stå där precis när jag kom hem. Därför parkerade jag ett stenkast bort, på kyrkparkeringen (okej, bara pitebor vet vilken "kyrkparkeringen" är :-)) och på den typ två minuter korta promenaden passade jag alltså på att dokumentera mitt absoluta närområde lite.
 
Såhär ser det alltså ut just nu på min plats på jorden. Fullt med sprakande färger, och naturen håller som bäst på att förbereda sig för vintern. Första snön kan ju faktiskt komma när som helst nu; brukar ju vara någon gång i oktober.
Skiftade till vinterdäck på bilen i söndags, vilket känns väldigt skönt.
Snön överraskade mig för ett par år sedan då jag inte hunnit byta, och att köra med sommardäck i snömodd är bland det läskigaste jag varit med om! Gör jag INTE om!
 
Och nej, jag gillar fortfarande inte hösten.
Visst, det är kul att fota. Nästan den månaden det är som ROLIGAST att fota.
Men detsamma gäller för vintern. Det är helt underbart att komma hem med ett minneskort laddat med en massa mysiga winter wonderlandbilder. Men förutom fotoaspekten är dessa två årstider så gott som en enda lång sträcka jag försöker överleva mig genom.
Fanns inte julen där mitt i skulle jag inte klara av det.
Tycker dock vi lämnar det nu. Detta inlägg var inte tänkt att ha ett negativt fokus.
Istället fokuserar vi på den där aspekten jag faktiskt gillar - fotandet.
 
Byggdes 1668, vilket betyder att den är hela 351 år gammal.
 
En seglivad liten krabat...
 
De röda träden är mina favoriter, alla kategorier! Älskar röda löv! Vilket säkert beror på att typ så gott som alla träd här hos oss är gula på hösten. Finns ju för tusan nästan bara Björkar här...
Och tallar. Men de är ju fula alla årstider.
I alla fall; de här röda träden är samma som blommar rosa på våren/försommaren, så de är verkligen mina favoriter både på höst och vår.
 
 
Sammanfattningsvis skulle jag säga att det just nu är ungefär 96-2-2 gällande naturen hos oss.
96% gult/rött
2% grönt (granar & tallar räknas inte, då de alltid är gröna)
2% kala träd
 
 
Hur ser det ut hos dig?
Skulle vara roligt att höra hur det ser ut i resten av Sverige, eftersom vi lever i ett sådant avlångt land. Har hösten kommit lika långt överallt nu?
Var har hösten gått längre?
Var är det redan vinter?
Är det någonstans som hösten nyss börjat?
Era fantastiska kommentarer!
1

Här i Ronneby har hösten inte kommit jättelångt. Jag och maken skulle fota det höstiga i Brunnsparken nu i helgen som var, men det fanns nästan inget höstigt att fota. Dessa senaste dagarna har lite löv börjat falla. Det var lite kallt tidigare i veckan, men idag har det varit 10 grader.

Svar: Åh! Så härligt det låter! Önskar att jag vore där just nu :-D Hösten och vintern är sannerligen inte mina favoriter. Skulle gärna växla endast mellan vår och sommar ;-)
Ha en fin dag och en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

SÅ vackra bilder. Äkta höst!
Underbara färger.
Tycker det är lite ledsamt att du bor där du bor när du ogillar höst och vinter så mkt. Det är ju mest av de årstiderna däruppe i norr. Erica, skulle du kunna tänka dig att flytta söderöver i Sverige så att det blir lite mindre vinter? Har du nånsin funderat på att försöka?
Men, du har ju sätt att ta dig igenom de årstiderna, att fota tex och njuta av julen, du får maxa ut den och börja förbereda tidigt.
Här har hösten knappt börjat. Det är här du skulle behöva bo under den mörka delen av året.
Vi skulle kunna köra ett byte, hihi!!
Underbara höstbilder i detta inlägg!
ha n finfin helg!
Stor kram från mig!

Svar: Tack! Så kul att du gillar mina höstbilder! Det ÄR ju trots allt en underbar årstid att fotografera (ska till och med jag erkänna ;-))
Jepp, jag bor absolut på fel ställe på jorden. Tänker på det minst 2-3 gånger per vecka hela vinterhalvåret. Dock tror jag, om jag ska vara ärlig, att jag hade gillat dessa årstider mer om det inte varit för mörkret och kylan. Med själva årstiderna har jag egentligen inte särskilt mycket emot, men jag klarar verkligen inte av det djupa mörkret.

Absolut! Jag har tänkt Många gånger på det här att flytta söderut. Jag har i flera år haft en inneboende dragning till att prova på att bo i t.ex. Stockholm. Och utomlands har jag alltid önskat att bo (specifikt USA, som du vet ;-)) . Tyvärr är det så att jag aldrig haft råd att prova på att flytta långt bort. Och jag har inte haft någon möjlighet att spara heller under alla åren jag varit hänvisad till försörjningsstöd (därifrån får man i princip endast till hyran och typ 3000 utöver det som ska gå till allting annat). Så tyvärr inga större marginaler för sparande.

Jag är så otroligt tacksam att jag numera hittat ett jobb där jag trivs så otroligt bra och där framtiden ser ljus ut för min del, så jag vill inte lämna det. Vill egentligen inte jinxa, men jag är till och med för tillfället en hårsmån för att få ett helt eget ställe :-D Har ju varit tillsvidareanställd sedan förra hösten, men inte haft något eget ställe. Men nu ser det faktiskt ljust ut för att köket jag är i nu är ett kök som kommer bli MITT. ♥

Så om jag inte får något alldeles unikt once-in-a-lifetime-det-här-GÅR-INTE-tacka-nej-till-erbjudande någonstans så kommer jag inte lämna mitt jobb i första taget. Plus att jag ändå älskar Piteå som stad så djupt in i själen (hade varit annorlunda om jag bodde typ i...Luleå ;-)) . Tror det gör att vintern trots allt går liiiite lättare att stå ut med. Och som du säger; fotograferingen. Och julen.

Jepp! Skulle såååå gärna byta med dig! Minus isstormarna.

Men EN sak är säker; En dag SKA jag åka över till USA och östkusten. Både på hösten och våren.


TACK igen för bildberöm! Hoppas att du också har en toppenfin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Är i Bohuslän över helgen, firar äldsta dotterns 35årsdag. Här är det ganska grönt i träden fortfarande, men hemma hos mig i Dalarna börjar det bli ganska gult och rött. Kyligt är det också,långkalsongerna är på. Hoppas dock att det ska dröja nån månad eller två innan snön kommer, men det vet man ju aldrig.
Tycker hösten är vacker, men skulle nog njuta av den mer om man slapp frysa så förbannat!
Dina bilder är fantastiska!

Svar: Kul med en liten resa såhär på hösten! Speciellt när den går söderut ;-) Kul, din dotter är lika gammal som jag :-D
Kyligt ja; det är det minsann! Här ligger temperaturen på runt nollan. Ofta strax under på nätterna, med tanke på frosten om mornarna. Jag önskar också att snön ville låta vänta på sig. Hade inte haft något emot om snön kom i december och tinade bort i januari...
Tyvärr har de första snöflingorna redan fallit här den här veckan. Buuuhuuuu! Tack och lov inte så det lagt sig, men bara tanken på att första snön visat sig... Huvva!

Precis; jag tror att jag också skulle klara av hösten och vintern bättre om det inte varit för kylan. Och mörkret. Har egentligen inte mycket emot själva årstiderna, utan det är just dessa saker. Framförallt mörkret. Och att man måste pälsa på sig så extremt, och sedan när man väl kommer ut så börjar man svettas istället. Men det går inte ta av sig, för då fryser man ihjäl!!


Hoppas du har en toppenhelg i alla fall :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?