Rubriken är väl egentligen lite för "djup" för ett blogginlägg med frukostbilder, men det blev dessa foton i brist på andra (nya) och i brist på rubrikfantasi fick det bli ordspråket som står på brickan på bilderna 1 och 2.
Fixade i alla fall lite söndagslyxfrukost imorse, med nybakade scones. Och en blandning mellan bloggskadad och fotoskadad som man är kunde jag ju inte låta bli att fota dessa ;-P
 
  7:00  På väg mot jobbet.
  8:00  Kommer upp på klädavdelningen. Var bara tvungen fota alla gardinhängare ;-)
  9:00  Niofika...
10:00  Dags att dammsuga och göra fredagsfint :-)
11:00  Börjar med att prismärka jackor.
12:00  Dags att åka hem för lunch samt rastning av hund.
13:00  Back to work
14:00  Håller på att avsluta prismärkningen.
15:00  Byter lite kläder på provdockorna.
16:00  Full dag, och slut på veckan. Finns inte mycket som fredagskänsla ;-)
17:00  Behöver handla lite, som vanligt...
18:00  Har kommit hem och fått in varorna i kylskåpet.
19:00  Lite sent, men fixar middag. Blev något enkelt som en egenkomponerad kycklingsallad.
          Bonusbild: Middagsbild
20:00  Lite fredagsTV, i form av Doobidoo (att jag såg det gör garanterat min familj förvånad ;-P)
 
Efter klockan åtta blev det inga fler bilder. Men så mycket händer ju inte efter den tiden.
Är i alla fall förvånad över att jag faktiskt kom ihåg att fota ett foto i timmen! Brukar alltid börja missa efter typ tio på förmiddagen. Men å andra sidan krävde det ett larm på mobilen varje timme...
 
I och för sig är tiderna ungefärliga. T.ex. 7:00 är fotad några minuter innan, vissa är fotade någon minut efter och så. Men jag bestämde mig för att fota ungefär vid heltimmar.
 
Det var en vanlig Septemberfredag i mitt liv...
 
Trodde att det skulle bli ett "Galleri Lördag" för min del den här gången, men jag hann ändå publicera detta inom ramen av fredag :-)
Det är Annikas sista tema, vilket är HÖSTKÄNSLA. Tack för den här månadens teman, vilka varit jätteroliga!
Nästa månad är det Desiree som tar över värdskapet för temat.
 
Även om hösten inte direkt är min favoritårstid så är det ändå mysigt med tända ljus och vackert med alla färger utomhus. Speciellt de få dagar som man faktiskt kan gå ut med kameran (vädret har ju inte precis visat sig från sin bästa sida i år). Däremot har det varit otroligt fint väder just idag. Och mitt favoritträd i Öjebyn har fått sin vackra gula färg (bilden längst ner i inlägget). Måste nog åka dit någon dag och fota det lite närmare än bara genom bilrutan...
 
Mysbilderna blev inte riktigt som i min vision, men de blev i alla fall hyfsade. Däremot hade jag svårt att bestämma mig om jag ville ha dem i färg eller svartvitt. Tycker de svartvita fick en mer speciell stämning över sig, men samtidigt ville jag behålla den varma tonen i färgbilderna. Därför fick det bli en kompromiss, men en svartvit och resten färg.
 
Have a very nice weekend!
Förresten, efter att ha missat typ två år av EFIT, har jag gjort en egen Ett-foto-i-timmen-dag. De bilderna kommer upp på bloggen imorgon, om ni är intresserade :-)
 
I brist på annat valde jag ut några bilder jag redan publicerat och gjorde dem svartvita.
Ska strax iväg igen (har varit hemma på lunch och rastning av hunden), men ville hinna med att publicera ett litet inlägg i alla fall.
 
Några bilder till från när jag var ute med kameran under lördagen.
 
Hur kan man längta så mycket utomlands när man älskar sin hemstad såhär mycket...??
 
Tisdagen den här veckan var en riktigt härlig arbetsdag... ;-)
 
Passade på att fota även dessa bilder igår när jag var ute och fotade fredagsbilderna (var så extremt fint väder!) Utsikten från Strömlida är så vacker! Däremot tycker jag det är så synd att det är den enda platsen i Piteå (vad jag vet) som har sådan utsikt... Man ser lite av stan härifrån, men jag har alltid velat bo i en stad där man kan gå någonstans och se hela staden uppifrån. Det kan man som sagt inte här.
Som tur är kompenserar ju Piteå med en massa andra vackra platser :-D
 
Galleri Fredag under detta inlägg.
 
Sent omsider kommer äntligen mitt Fredags Galleri-inlägg upp på bloggen. Men å andra sidan sa jag ju inom helgens ramar, och det är söndag idag :-)
Just inför detta tema hade jag önskat att jag bott ute på landet, då det varit betydligt lättare att få en bra skördebild. Eller i alla fall bott i närheten av någon typ av höst-/skördemarknad. Men bor man i lägenhet mitt i stan får man ta vad man har. Även om det innebär att rafsa ihop ett gäng frukt och åka till närmaste natur (i mitt fall Strömlida) för att fota frukten i naturmiljö för att få i alla fall lite känsla av höst.
Fruktbilderna blev inte riktigt som jag ville, men jag valde ut de som blev hyfsade i alla fall.
Blåbärsbilderna fotade jag för några veckor sedan när jag var ute vid Bröstfallet, men tyckte de passade bra idag.
 
Däremot var min lilla pärla inte riktigt överens med Strömlidabacken... Han fick verkligen kämpa på och var nära på att ge upp vid ett tillfälle. Men trotjänaren tog mig i alla fall längst upp på backen ;-)
 
God morgon på er!
Någon mer som hunnit tvinga sig ut ur sängen, eller ligger ni och slumrar gott vid den här tiden?
Själv har jag precis kommit till jobbet, men skriver bara det här lite snabbt. Tänkte bara meddela att jag inte glömt bort Galleri Fredag, även om mitt bidrag är senare än vanligt (har ju publicerat de tidigare runt midnatt). Men jag var borta igår kväll och när jag kom hem somnade jag i princip direkt.
Och även idag ska jag bort så fort jag kommer från jobbet. Men jag lovar att mitt bidrag kommer upp någon gång under helgen.
Känner mig ju så taggad på just Galleri Fredag att jag inte vill missa något tema. Sedan det började har jag faktiskt sett fram emot fredagarna på ett annat sätt än de sista Show&Tell jag var med på. Det kände som att det var lite mer stress att hitta på något bra till det, men just det här känns betydligt bättre!
 
Nåja, nu ska jag inte babbla på alltför mycket.
Skulle ju bara logga in här för att meddela att mitt bidrag kommer upp på bloggen, men lite senare än vanligt. Kommer även att gå in och kolla på er andras bidrag, men även det blir tyvärr lite senare.
 
Vi hörs!
 
I think I will start to write this blog in swedish. It just feels easier, and right now I feel like take the easy way. Maybe I start writing in english later again, but for now I will switch language.
 
Så, till inlägget...
Det här är en typ av bild som jag sett på flera olika ställen på internet den senaste tiden, men har inte haft en aning om hur man gör sådana. Däremot har jag tyckt det varit hur häftigt som helst, därför tog jag mig tid nu ikväll och letade upp om jag skulle hitta någon tutorial på internet.
En massa fel och mycket irritation senare presenterar jag nu resultatet av mitt första försök för er!
Inte det allra bästa (jämfört med de jag sett) men det är ju trots allt första försöket...
 
What do you think? 
 
SUN!
The whole day!
Not exactly something we´re spoiled with this year...
That´s why this have been a really good day! The sun really gives tons of energy, and we better collect as much as we can. I have a feeling that this nice weather isn´t going to stay, but we can always hope, right :-)
Då var det Fredag igen, och dags för tema nummer två av Galleri Fredag, vilket är VARDAG.
Vi ska alltså visa upp bilder på detta tema, och min första tanke var att göra mitt bidrag till ett litet "EFIT". Men eftersom det är en arbetsdag så skulle jag bara ha svårt att komma ihåg att fota kontinuerligt under hela dagen. Därför tog jag med mig kameran och fotade lite detaljbilder istället.
Känns lite grann som om vardagarna mest består av att arbeta, handla, äta och sova; därför blev det väl egentligen inga särskilt spännande bilder ;-P 
 
Packa upp kläder... hänga upp kläder... hålla iordning... En dag på jobbet.
 
Älskar att arbetet är så kreativt. Man kan variera uppackningen med att sticka, virka, sy och verkligen få vara kreativ :-)  Har även haft flera uppdrag under den här anställningen då jag fotat/dokumenterat verksamheten och även tagit fram afficher i Photoshop.
 
Inte så mycket att säga om denna bild. Hit måste man ju också nu och då...
 
Bara för att jag gillar den här bilden; färgerna och bokehn.
Scannersystemet är verkligen det bästa matvaruaffärerna hittat på! Speciellt nu när man även kan checka ut på egen hand... :-)
Bry er inte om min hand på bilden. Den ser så konstig ut eftersom jag håller i en tung plastpåse samtidigt som jag var tvungen hålla ner scannern väldigt mycket för att objektivet har en ganska lång närgräns.
 
Och sist men inte minst; någon som är en stor del av min vardag, och mitt liv  - Sir. Canon!
Ärligt talat är jag fortfarande "nyförälskad" i den, trots att det börjar närma sig ett år sedan den kom till mig (januari)!
Även om jag trots allt fotat en del med den under sommarhalvåret så har jag inte fotat riktigt så mycket som jag velat. Hoppas verkligen att nästa sommar blir bättre än årets!
 
A few pictures I took at the same day as the pictures to my Gallery Friday-post.
 
The last few years I have been involved in a blogchallenge called "Show&Tell". That means that we wrote a blogpost every Friday on a theme.
But the challenge needed a fresh restart, and today we publish our first posts for "Gallery Friday"; a blogchallenge that focus mostly on photos.
Because I´ve wrote "Show&Tell" in swedish, I will write this in swedish to. It feels easier, but truthfully I don´t know hos much I will use words. I have a feeling that I are going to talk with pictures...
 


Första temat ut i Galleri Fredag är SENSOMMAR, och det är Annika i Reston som är September månads temavärdinna.
Tänkte nog inte använda så många ord, utan låter bilderna tala för sig själva. De är fotade vid Furunäset, som ligger bara ett par minuter utanför Piteå stad.
 
Publicerar detta inlägg före midnatt, alltså tekniskt sett redan på torsdagen. Jag ville gärna lägga ut det strax efter midnatt, men blogg.se ska tydligen ha tjänsten avstängd inatt för underhållningsarbete. Därför blir det såhär den här veckan.
 
I will write this post in swedish.
 
Med tanke på att det faktiskt klarnade upp ute nu under eftermiddagen känns det lite konstigt att skriva detta inlägg just nu, men jag behöver få skriva av mig lite.
Jag vet att man ska se saker positivt och jag försöker oftast att göra det också. Att verkligen se att varje årstid har sina tjusningar. Men ibland går det verkligen inte, speciellt som vi egentligen blivit lurade på en årstid i år...
 
Det känns som om naturen grundlurat oss på sommaren.
Som om vi genomled den långa vintern utan att få någonting tillbaka.
Jag är inte redo att möta hösten då jag inte känner mig klar med sommaren.
Även under dåliga somrar brukar det ju trots allt finnas några dagar då det är riktiga sommardagar. Dagar då det är klarblå himmel, sol och varmt precis hela dagen.
 
Men inte i år...
Det har inte gått en enda (!) dag då det har varit helt molnfritt...
Antingen har det varit mulet på förmiddagen och sedan klarnat upp (mer sällsynt) eller att det varit klart väder på morgonen för att sedan bli övermulet runt lunchtid (oftare). Eller så har det varit grått och regnigt HELA dagen!
Och medeltemperaturen har väl legat på typ 15-16 grader...
Det är INTE vad jag kallar sommar!
Och om årets höst blir en upprepning av förra året så emigrerar jag till typ Afrika!
 
Innan sommaren hade jag stora förhoppningar om att springa omkring med min nya kamera och fotografera en massa under den ljusa årstiden, och nu har jag alltså inte fått fota på långa vägar lika mycket som jag ville.
Och jag har knappt några bilder från förra hösten, då det enbart regnade. Därför vill jag verkligen få chansen att fota en massa härliga bilder den här hösten!
 
Snälla! Hur mycket regn och skitväder ska vi egentligen behöva stå ut med?
 
On Saturday, we went to Haparanda and IKEA. It was a long time ago, but we have 16-17 mil (around 160-170 kilometers) to the nearest IKEA store; in Haparanda.
 
I was very excited tonight when I saw that the Northen lights (Norrsken) appeared in the sky! Too bad I didn´t had time to go somewhere nice to photograph it, so I just took a few half bad pictures from my window.
But that´s better than nothing, I guess. I have always wanted pictures of the Northen lights that I´ve taken myself...
 
I really love this lights! It is an absolutely amazing phenomenon!