Hm... det blev visst inte särskilt många inlägg i den här kategorin.
Men å andra sidan finns det väl egentligen inte sådär hemskt mycket att skriva om angående detta ämne. Typ mest "det går bra" eller "just nu längtar jag mest efter det och det".
 
Idag har det alltså gått ett helt år sedan jag startade mitt godisförbud. Med undantag av två (planerade) dagar under påsken så har jag varit utan godis i ett (1) år.
Det har varit lite upp och ner, måste jag erkänna. Speciellt som det numera kommer så mycket nyheter hela tiden, och jag är nyfikenheten själv. Men det gick, även om det till viss del gick på ren och skär envishet :-)
 
Har inte bestämt om jag fortsätter nästa år (2015) också, utan jag får se hur det känns.
I så fall skulle det antagligen inte bli lika strikt som detta år, utan jag skulle kunna äta lite godis till typ påsk, speciella tillfällen, biobesök o.s.v. Eller så att jag riktigt strikt inför Lördagsgodis igen :-)
Första veckan av 2015 kommer jag förmodligen att tillåta godisätande, men som sagt: jag avvaktar lite med beslutet.
Just nu tillåter jag mig att vara stolt över min "prestation" :-)
 
Underbara Lindt-choklad jag fick i julklapp.
De ligger här i i lägenheten och väntar på första januari ;-)
Jag vill bara kika in här en sväng innan julfirandet börjar på allvar, och önska er en riktigt


GOD JUL!





Så var den här; dagen före julafton. (Var tog december vägen?) 
Det var den här dagen som, när man var liten, var den absolut längsta dagen på hela året. Eller, den kunde konkurrera med 7:e juli, men jag tror nog ändå 23:e december var absolut längst. 
Numera är det tvärtom...
Den här dagen går lika snabbt som alla andra dagar, och springer iväg från oss innan vi hinner reagera.
Men, som jag skrev igårkväll, julklapparna är i alla fall klara! Så jag kan passa på att njuta lite grann av den här dagen :-)
 
Vad ska ni pyssla med idag?
Har ni mycket att förbereda inför imorgon, eller har ni chansen att njuta av sista tiden innan julafton?
 
Nu får jag skriva det... Äntligen!
Jag är färdig med julklapparna :-D Har endast en oinslagen, då jag har en liten sak kvar att köpa till den klappen. Men det går så fort att jag räknar mig själv som FÄRDIG!
Nu kan jag njuta av morgondagen... dagen före julafton.
 
Det enda som faktiskt känns lite tråkigt just nu är att vi hade sista dagen på Miroi nu under måndagen. Det kommer att bli så tomt att inte åka dit, speciellt som det är länge sedan jag skrattat så mycket som de senaste veckorna. 
Nåja, nu blickar vi framåt. Snart ett nytt år, vilket (förhoppningsvis) betyder nya möjligheter :-) 
 
Avslutningsvis bjuder jag på några nytagna, juliga bilder...
 
 
Ursäkta ett negativt inlägg. Men det är mest som en liten information...
Jag vet inte om det syns för er (hoppas inte det) men när jag idag gick in på bloggen såg jag att den där äckligt stora blaffiga panoramaannonsen är tillbaka högst upp på min blogg.
Jag inaktiverade den ju för att det inte var värt att dras med den för att kunna köpa en tjugo minuters Synas-tid en gång i halvåret.
 
Men nu har tydligen blogg.se aktiverat den på min blogg igen.
Gick in på annonsinställningar (som förra gången) för att inaktivera den, men hittar inte igen var man gör det. Den enda länken för att inaktivera annonser jag hittar leder till PRO-sidan.
Betyder detta att man är tvingad att dras med den förbannade panoraman på sin blogg om man inte köper pro??
Det finns ju redan två måste-reklamplatser (under första & andra inlägget) och de kan jag stå ut med, eftersom de inte stör särskilt mycket.
 
MEN den där biffannonsen högst upp är ju ibland så stor att den täcker typ halva datorskärmen!
JAG VILL INTE HA DEN!!!
Den hjälper ändå ingenting. Det tar typ tre (3) månader att samla ihop tillräckligt med bloggpoäng för att köpa den allra tidigaste Synastiden, och efter det är jag tillbaka på noll igen.
Att spara ihop till att köpa den bästa tiden en gång tar 6 månader.
Det är inte värt det.
Jag vill inte ha panoraman på min blogg!
 
Jag ville bara att ni ska veta detta, så ni inte tror att det är jag som valt att ta tillbaka jätteannonsen.
 
 
 
UPDATE!!
Nu vet jag att det verkligen är så att panoramaannonsen blivit obligatorisk i Bas-medlemsskapet (alltså om man är gratismedlem), och vill man ha bort den måste man alltså köpa PRO...
Måste erkänna att jag faktiskt funderat på om jag skulle uppgradera min blogg till Promedlem, eftersom annonsen verkligen är anskrämlig! Dessutom kan man inte ha någon meny högst upp på sidan, då den hamnar under panoraman.
Kruxet är att Pro kostar 500 spänn per år, och det är mycket pengar att lägga ut på bloggen.
Jag vet att man kan köpa för både 3 månader och 6 månader i taget också, men det blir ju mycket dyrare i längden. Dessutom, om man köper för 3 månader åt gången, så måste man ju hålla på och förnya Pro typ hela tiden...
Nåja, det är väl bara att acceptera dessa nya villkor, antar jag. Och försöka göra det bästa av situationen.
Så var det dags igen. 
Det var i fredagstemat Show&Tell det började, för att sedan fortsätta i Galleri Fredag (när gamla Show&Tell reformerades)... Halvårskollen. 
Och jag vet att fredagstemat är slut, men jag tänkte ändå köra på ett inlägg där jag ser tillbaka på 2014´s sex sista månader; alltså juni till december. 
Så mycket har egentligen inte hänt i mitt liv det här halvåret, så jag satsar lite mer på att lägga in (repris)bilder än själva texten. Men det gör kanske inte så mycket ;-)
 
 
 
JUNI
 
 
Juni var en kall och mulen månad vädermässigt. Minns att jag till och med tände ljus någon kväll, och det brukar ju inte behövas under somrarna här uppe i Sverige...
Det bästa med månaden – med hela året – hände i slutet av juni. Det var då min syster blev mamma för första gången, till lilla sötnosen Elias. Sveriges, och världens, sötaste bebis!
 
 
 
JULI
 
 
Juli kan man, milt sagt, säga blev junis raka motsats. Vädret vände bokstavligt talat på en femöring; från att vara jobbigt kallt och regnigt gick vi in i en värmebölja utan dess like! Det var +30 grader konstant i en HEL MÅNAD! Har det för att jag till och med läste att det var första gången SMHI utfärdade varning för höga temperaturer, i alla fall första gången här uppe. Visst har det varit varma perioder andra somrar, men aldrig så LÄNGE som i år! Sommaren 2014 är utan tvekan en sommar att minnas!
 
Jag blev även inskriven på Miroi, vilket bestod av en del jobbcoachning, föreläsningar, studiebesök och sådant. Så trevligt att komma iväg lite på dagarna. Bara det att komma ut och träffa folk (låter som om jag aldrig går ut, men ni förstår säkert vad jag menar) kändes så bra.
 
 
Mitt under (eller rättare sagt i början av) den sanslösa värmeböljan fyllde jag 30år. Usch! Men som tur är känns det i alla fall liiite bättre numera, när jag hunnit vänja mig vid att inte vara "i tjugoårsåldern". Det känns dock fortfarande som om tiden bara springer ifrån mig.
 
 
De absolut sista dagarna av juli avslutades dock, trots resten av månadens värmebölja, med världens åskoväder! Det var då bara ytterligheter gällande vädret den här månaden...
Översvämmade gator mitt i stan och en fontän av vatten som kommer upp ur golvbrunnen inne på COOP.
 
 
 
 
AUGUSTI 
 
 
Och på tal om avlopp... hemma hos mig började inte augusti särskilt bra. Tror till och med det var första augusti som jag upptäckte detta när jag öppnade dörren till toaletten.
Eller, först gick jag ut i hallen och klev rakt i en vattenpöl. Hann förvirrat fundera över var det kom från innan jag öppnade dörren till badrummet... Stopp i avloppet! :-(
Sådana gånger är det otroligt praktiskt att bo i hyresrätt... Bara ringa "Stopp i avloppet. Behöver hjälp" ;-)
 
 
Hann även gå på NOLIA-mässan två dagar, och som ni ser var finvädret tillbaka.
Som tur var köpte jag min golvfläkt förra året, för jag kan meddela er att det var verkligen stört omöjligt att hitta en fläkt någonstans i Piteå den här sommaren. De var slut i ALLA butiker som sålde dem, och det hann knappt komma in fler innan de var slutsålda...
Men det var Nolia ja... blev mest att strosa lite grann där; kolla vad som fanns. Jag hittade inte så mycket, utom möjligtvis husbilar för typ 1,3 miljoner!!! DET är sinnessjukt! Man får ju för tusan ett fint HUS för de pengarna!!
 
 
 
SEPTEMBER 
 
 
Började september månad med att fota lite tidiga höstbilder på rönnbär. Jag hade inte använt kameran på ett tag (vet inte varför) och kände lite sådär lagom abstinens. Därför tog jag den med mig en dag på Miroi (fortfarande inskriven) och fotade runt i omgivningarna där. Det ligger ute på Furunäset, så det är ju hur fint som helst!
Var även till Luleå på matmarknad; mat från olika länder.
 
 
Lyckades få lite Norrsken på bild. Och jag kan bara meddela att det var fullkomligt UNDERBART att få chansen att fota Norrsken utan att frysa händerna av sig på kuppen! Det var tidigt i september, vilket betyder att det inte hunnit bli så extremt kallt :-)
 
 
Röstade även i, och följde, det nervkittlande svenska ödesvalet i mitten av månaden. Röstade ROSA (Fi) den här gången!
Fick glädjas en kort stund åt maktskiftet; att Alliansen förlorade makten till de rödgröna.
Men som vi alla vet grusades glädjen ganska omgående då det stod klart att SD blivit Sveriges tredje största parti (och att Fi inte ens kom in i riksdagen).
Och om jag var nervösare än vanligt inför det valet, så är det INGENTING mot hur jag känner inför extravalet i mars!! Politikerna leker hela havet stormar med Sveriges framtid. Hur ska det sluta??
 
 
 
OKTOBER 
 
 
I oktober kom årets första snö, och mitt humör sjönk som en lavin. Kände dock att jag blev gladare över att den trots allt smälte bort, och att den efter det hållit sig borta. De gånger det snöat hittills har det också tinat bort relativt omgående. För även om jag klagar på regnet, så jag jag just nu hellre regn än snö. Jag önskar mig en snöfri vinter :-D
 
 
Gjorde även höstens Fynd... hittade en vinterjacka för 300 spänn! Nersatt från 800. Dessutom vit; har velat ha en vit vinterjacka i flera år :-)
Så mycket mer hände inte i oktober. Jag fortsatte på Miroi och livet gick sin stilla gång dundrade på som om det brann någonstans.
 
 
 
NOVEMBER
Och så... det mest chockerande; det som hände här i lilla Piteå i början av november. Strax utanför mig. På en plats jag passerade flera gånger per dag när Lucky levde.
Det var "Halloweenhelgen"; lördagen, alltså dagen efter Halloween som knivmordet ägde rum på Sundsgatan här i Piteå. Helt oprovocerat knivskars en person, mitt på öppen gata, så illa att han avled. Gärningsmännen är bara drygt 20 år, men har redan ett långt brottsregister.
Jag vet ju att det försegår mycket i den här stan, men man blir så chockad när något SÅDANT HÄR händer i lilla Piteå!
Det här får vara resumén för november, då jag inte riktigt känner för att skriva om kladdkakans dag eller mina självporträtt efter att ha skrivit om den här händelsen...
 
 
 
DECEMBER
 
Jag har egentligen inte så mycket att skriva om december, då vi är mitt inne i den månaden. Istället bjuder jag på några reprisbilder av julbak, julmys, de sötaste små julstjärnorna och födelsedagsfirande. Samt en bild på de julkorten jag skickade, bara för att känna mig stolt över att jag faktiskt kom ihåg att posta dem i god tid i år ;-) 
 
Är det någon mer än jag som har/brukar ha problem med julklappsinköpen?
På det sättet att ni inte har en aning om vad ni ska köpa, och det närmar sig julafton...
Varje jul har jag samma problem.
Jag vill egentligen helst vara färdig med klapparna i början av december, men jag vet ALDRIG vad jag ska köpa. Jag kan luskamma internet utan att hitta något. Och jag kan gå en hel dag på stan utan att hitta något.
Eller... jag hittar oftast någonting, men alltsom oftast är det alldeles för dyrt.
 
Förra året åkte jag som ni vet iväg till Luleå den 21:a (tror jag det var) och köpte ALLA mina julklappar.
Det var på ett sätt rätt mysigt, men samtidigt är jag inget stort fan av den stressen.
I år har jag, i skrivande stund, färdig två klappar (varav en av dem köpte jag igår) och jag väntar på att få två till levererade. Det känns skönt i alla fall, då det trots allt blir fyra julklappar att stryka från listan. Eventuellt har jag ytterligare en idé också, men har inte bestämt ännu om jag ska köpa det (kan inte skriva ut specifika klappar, då jag inte vet vilka som läser bloggen). 
 
Oj! Nu måste jag avsluta och ge mig iväg på dagens ärende.
Men har ni bra idéer på julklappar (som passar en lite lägre budget) får ni gärna dela med er :-D 
 
 
Jaha, och så var det måndag igen.
Sextonde december, och endast nio(!) dagar kvar till julafton (med den här dagen). Hjälp! Inte för att jag egentligen har extremt mycket att fixa med (är ju mer för alla de som håller julafton hemma hos sig), men jag har i princip alla julklappar kvar. Och jag vet egentligen inte vad jag ska köpa. Får ta mig ut på stan i veckan, och kanske en sväng till Luleå här framöver.
 
Helgen som gick då...?
Det var både lucia och tredje advent, och jag har bara tagit det lugnt. Har inte sett något luciatåg live (i år heller). Har inte sett något sedan jag gick i skolan, men än så länge sörjer jag det egentligen inte så mycket.
Visst är det mysigt, men jag får en tillräcklig känsla av att titta på SVT´s luciafirande.
 
Dock är lucia ett sådant tillfälle då jag extra mycket vill ha ett jobb. Vill ju i och för sig ALLTID ha ett jobb, men just på lucia brukar jag gå runt med glitter i håret på arbetsplatsen för att liksom förstärka myskänslan. Att gå omkring endast hemma med glitter känns inte på samma sätt ;-)
Nåja, slutbabblat om detta.
 
Julgranen blev också nerburen och klädd i lördags, så nu är det störtmysigt här hemma :-D
Jag vet att det ser ut som om det är väldigt lite ljus i granen, men i år tänkte jag testa att ha små ljus istället för de vanliga (Har sett hur olika bostäder här omkring har just en massa småljus i granarna, och det ser så mysigt ut!); därför införskaffade jag en likadan ljusslinga som jag har på TV-möbeln. Chansade att den trots allt skulle räcka till granen, då det var den billigaste. Men den var lite för kort trots allt, så vid tillfälle kommer jag nog att köpa en längre, en som är mer anpassad just till julgranar (men ändå med småljus).
 

Men men... mindre prat, mer bildvisning :-)
 
SVT luciamorgon.
 
Filmkväll. "Tomten är far till alla barnen", igen ;-)
 
Mys med favoritfilten; med favoritmotivet :-D
 
 
Ibland är jag verkligen virrig.
Ikväll när jag gick in i köket såg jag microlocket ligga framme på bordet, och öppnade micron för att lägga in det. Och denna syn möter mig när jag tittar in... en ensam lussebulle ;-)
DÅ först kommer jag ihåg att jag igår kväll satt in en sådan för upptining, men måste sen ha glömt bort det.
Det blev raka vägen ner i komposten, då den var knastertorr rakt igenom ;-P

1 – Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Jag dricker nästan aldrig glögg. Inte för att jag inte tycker om det (för jag tycker det är ganska gott) utan det är ungefär som med kaffe; det blir helt enkelt inte av särskilt ofta. Men de gångerna är det alkoholfri.

2 – Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Av tradition har vi alltid bakat våra pepparkakor av egen deg, så jag har fortsatt med det. Under barndomen bakade vi alltid pepparkakor, varje år, hos mormor och morfar. Och mormor gör alltid egen deg.



3 – Kokt julskinka? Ugnsbakad? Eller, skinka vad är det?
Äter inte mycket julskinka; typ en eller två skivor mest "bara för att". Därför har jag aldrig gjort någon själv. Men vi har alltid kokat och griljerat julskinkan.

4 – Glitter i granen?
Japp. Glitter måste det vara :-D Dock har jag övergett att linda smalt glitter i "banor" runt granen, och numera sätter jag istället tjockt silvrigt glitter som går från toppen och neråt (hoppas ni förstår hur jag menar).

5 – Dopp i grytan?
Har aldrig smakat, och vi har aldrig gjort sådant.

6 – Kommer tomten med klapparna?
Yes. På julaftons kvällen dyker hen upp för julklappsutdelning. De senare åren är det dock någon av oss som tar på sig en tomteluva och agerar julklappsutdelare, vilket inte gör något eftersom vi är alla vuxna. MEN från och med nu kommer ju jularna att innehålla barn igen :-D Vilket förmodligen innebär införandet av tomte "på riktigt" igen...

7 – Rim på klapparna?
Nej, jag brukar inte rimma. Men endast för att jag är så kass på att komma på bra rim. Mamma är dock bra på det, och det var min bror som fick den genen.

8 – Jenny Nyströmjul, eller amerikansk jul?
Som ni vet... min dröm är en blandning av båda två! Jag skulle verkligen trivas kriminellt bra att fira jul i USA! Jag har absolut ingenting emot att ha julpynt tills det rinner ut genom öronen :-D Man kan inte få för mycket julpynt!
Det enda jag dock inte klarar av är uppblåsbart pynt, som t.ex. tomtar...

9 – Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hemma; och med det menar jag hemma hos mamma och pappa. När vi var små växlade vi alltid; ett år hemma, ett år hos mormor/morfar och ett år hos farmor/farfar. Men jag tyckte alltid bäst om att vara hemma.
Numera är vi alltid hemma i Hortlax, liksom i år.

10 – Favoritjulsånger?
Jag gjorde ett inlägg om det igår --> ni kan hitta det här.
Men det är framförallt Sprid ditt ljus, En stjärna lyser så klar, Julen är här, Mössens julafton, Låt julen förkunna samt Juletid.

11 – Äta först och klappar sedan, eller klappar först och äta sedan?
Vi äter alltid först (ungefär vid 14-tiden), för att sedan se på Kalle (de som vill) och efter det (ungefär vid 18-19-tiden) är det dags för julklappsutdelning.
Och vi har en tradition som, även om den tar mycket tid, jag verkligen gillar. Det är att vi alltid öppnar klapparna i turordning (alltså inte sliter upp dem allihopa samtidigt). Detta började vi med när vi var små; för att mamma och pappa skulle ha chansen att hålla lite koll på vad vi fick av vem. Men traditionen fortsatte, och vi kör fortfarande på det. Och jag tycker inte det gör något alls att det tar lång tid :-)



12 – Julstjärnor eller hyacinter?
Julstjärnor! Jag älskar julstjärnor!

13 – Bakar du till jul?
Ja, mest pepparkakor och lussebullar numera eftersom jag bara har en halvfrys (halv kyl, halv frys) och därmed inte har mycket plats. Men hemma har vi alltid haft en uppsjö av hembakat fika till jul. Sorter som bara bakades just till december/jul. Och de tänker jag fortsätta med den dagen jag har mer plats (och ett större kök).



14 – Stjärnor i fönsterna? Elljusstakar?
Både och. Jag har tre fönster (bor i en 1:a). De är hyfsat stora, så i köksfönstret har jag två stjärnor på fot. I fönstret vid balkongdörren har jag en sådan stjärna. Och i det tredje fönstret har jag i år min favoritelljusstake :-D
Älskar pyntade fönster! Och jag älskar att gå utomhus i december och kika mot fönsterna i alla hus! SÅ mysigt!!

15 – Favoritfärger till jul?
RÖD, grön, "tomtegrått", guld, silver. (Jag vet; jag har exakt samma favoritfärger som Annika hade i sin lista ;-))
Men jag tycker helt enkelt att julen ska vara julig med mycket rött och grönt :-D  Jag kan tycka det är fint på inspirationsbilder, men jag tycker inte om när julen endast går i t.ex. vitt och silver. Jag tycker det är så tråkigt när man inte ser någon skillnad på när det är julpyntat och när det inte är det...
Julen ska SYNAS!



16 – När börjar du julpynta?
Veckan innan första advent (så det är färdigt när första ljuset tänds). I år har jag dock inte satt upp granen ännu, men den kommer...

17 – Har varje julprydnad sin bestämda plats år efter år?
Jag skulle önska (för att jag är van det från barndomen). Men jag hittills alltid ändrat om någonting bland möblerna, så jag har inte haft möjlighet att hitta bestämda platser till julpyntet. Förutom granen. Bortsett från, jag tror, två år så har den alltid stått i samma hörn :-)



18 – Färgtema i granen?
Allt möjligt! Granen är den enda julprydnad där jag tillåter andra färger än ovanstående. Dock INTE svart! Jag tror inte jag skulle vilja ha en helt enhetlig gran, med t.ex. endast rött, endast silver eller liknande.

19 – Levande gran eller plast?
Konstgjord. Vi har inte haft levande gran sedan vi var riktigt små. MEN vi har en MYCKET fin gran för att vara fejk (och min egen är detsamma). Och de barrar dessutom inte... ;-D

20 – Hur ser din julfrukost ut?
Har tyvärr inte direkt någon traditionsenlig julaftonsfrukost hemma hos mig ännu. Känns lite tråkigt när det bara är jag. Kanske den dagen jag har (förhoppningsvis) en egen familj.
Jag minns dock julaftonsfrukostarna från barndomen... Det var den enda dagen på året då vi fick äta frukost i vardags/TV-rummet. Vi fick O´boy (vi fick det en del helger, samt storhelger) och vi behövde inte äta fil om vi inte ville :-)

21 – Hur ser en vanlig julafton ut?
Förmiddagarna är mest för att göra sig iordning. Jag vaknar till en underbar känsla (som inte kan infinna sig någon annan dag), ser julkalenderns sista avsnitt. Sedan ser jag även sista avsnitten av Sunes jul och Mysteriet på Greveholm. Efter det ser jag även julaftonsavsnittet av Svensson Svensson (från första säsongen). Sedan jag flyttade hemifrån har det blivit tradition.
Sedan, eftersom jag inte behöver så lång tid att göra mig iordning (använder t.ex. inte smink och brukar inte fixa några avancerade frisyrer) och att jag inte har något särskilt att fixa med så brukar jag ta det lugnt en stund.
Någon gång mitt på dagen, vid ett-halv två, brukar jag samla ihop mina klappar och åka till Hortlax.
Vid två äter vi. Och då jag aldrig äter julmat innan julafton är det helt underbart gott!
Sedan tittar en del av oss på Kalle, och resten... tja, tar det lugnt, röjer upp och så.
Sedan; efterrätt. Bästa Ris á la Malta, och marängsviss till de som inte tycker om malte.
Efter det är det dags för julklappsutdelning, och julklappsöppning. Vilket tar i princip resten av kvällen.
Sedan innfinner sig Lugnet... En efter en åker folk hem till sig, och jag brukar inte kunna låta bli att känna en viss tomhet.
Som om, liksom: "Allt man byggt upp inför i en hel månad är helt plötsligt över". Vet inte riktigt hur jag ska beskriva, men det är en tråkig, men samtidigt tillfredställande känsla.

22 – Frukter som är måste på julen?
CLEMENTINER!



23 – Din favoritjulskiva?
Agnethas & Lindas julskiva.
Mamma har den på LP, och vi lyssnade alltid på den under barndomen. Därför köpte jag den på CD när jag flyttade hemifrån, så jag har fortfarande tillgång till den :-D
Men när det kommer till julmusik nuförtiden så lyssnar jag mest på Spotify, där jag har en julspellista speciellt för jul.

24 – Favoritjulsång?
Samma fråga som tidigare... Men jag kan ju välja ut min favorit av de jag listade ;-)
Det varierar lite grann från år till år, men just nu måste jag nog säga... En stjärna lyser så klar.

25 – Vörtbröd, med eller utan russin?
MED russin! Alla gånger MED russin!

26 – Risgrynsgröt eller Ris á la Malta?
Ris á la Malta! Mums :-D
Det konstiga är att jag inte ens klarar av risgrynsgröt...



27 – Julmust eller mumma till julbordet?
JULMUST!! Julens – årets – bästa dryck! (Jag vet inte vad mumma är för något).

28 – Ser du Kalle på julaftonen?
Nej, inte direkt (längre). Jag vet inte varför, men jag blir så rastlös. Andra i familjen ser det dock, så TV:n är igång.



29 – Karl-Bertil Jonsson?
Nix. Och jag måste erkänna att jag aldrig sett det heller.

30 – Julklappar till alla eller bara till barnen?
Till alla. Vi har inte haft några barn medverkande i julfirandet sedan... jag och mina syskon var små.
Därför är det så roligt att Elias finns nu :-D  Jag gissar att det kommer finnas ett berg med klappar med hans namn på ;-) Det är så kul att handla till barn! :-D

31 – Vill du slå in julklapparna själv? Eller vill du att affären ska göra det?
Jag slår in dem själv. Dels för att jag vill välja papper och inte bara ha butikens egna (oftast enfärgat med typ butikens logga på).
Jag tycker väl det är halvroligt att slå in klappar, men gör hellre det än låter butikerna göra det.



32 – Färgglatt eller enhetlig färg på julklappspappret?
Färgglatt! Absolut färgglatt! OCH det ska vara JULMOTIV på! Om jag t.ex. hade barn skulle jag antagligen inte vilja så in julklapparna i t.ex. rosa disneyprinsesspapper, nallepuhpapper eller något sådant. Det är födelsedagspapper. Julklappar ska slås in i JULpapper, oavsett ålder på mottagaren :-D

33 – Din högsta önskan i jul?
Att det blir en jul att minnas (på ett positivt sätt).
Och att jag skulle vinna en jättevinst innan jul, så jag kan ge alla familjemedlemmar de drömjulklappar min hjärna hela tiden bygger upp... ;-P
Det är ingen snö (vilket som ni vet inte gör mig något), vilket betyder att den äkta julstämningen har svårare att infinna sig. Men julmusik gör att det går lite lättare i alla fall.
Jag älskar julmusik! Det är en av sakerna som innefattas av min inte-före-första-advent-regel, och jag tror det är därför jag inte hinner bli less på det. I år har jag tyvärr inte lyssnat så mycket på just julmusik, vet inte riktigt varför.
Men i detta inlägg tänkte jag i alla fall lägga in några av mina favoriter...

Tycker den här är så vacker, och det var min nr. 1 favorit i flera år.

Samma som den förra, men jag tror det här var min första favoritjullåt. Den här har jag tyckt om ända sedan jag bodde hemma.

Tycker den här är så härlig :-) Och skivan den ligger på är verkligen JUL för mig! Mamma har Agnethas & Lindas julskiva på LP, och vi brukade alltid lyssna på den i december. När jag flyttade hemifrån köpte jag den på CD, men på något sätt är det inte detsamma som att sitta i TV-rummet/vardagsrummet som barn och lyssna på en gammal LP-skiva.








Dessa är några låtar som har en självklar plats på min spellista i juletider.
Vilken/vilka jullåt/ar är era favoriter?


UPDATE: Jag har en fråga till er (som har Spotify)... Kan ni lyssna på låtarna jag lagt in i det här inlägget? Jag frågar för att jag av någon anledning inte kan lyssna på dem, även om jag är inloggad på mitt Spotifykonto.
Och ifall inte ni heller kan lyssna på dem så tänkte jag lägga in YouTube-klippen istället. Att jag lade in Spotifylänkar nu beror på att jag tycker YouTube-videos har en förmåga att förr eller senare plockas bort, och då har man en massa tomma rutor på bloggen där de varit.

Jag valde att lägga in YouTube-klippen istället. Känns på ett sätt lite synd; det hade varit så praktiskt att kunna lägga in Spotifylänkarna. Snyggare dessutom. Men huvudsaken är ju att det fungerar :-)
 
♥ Elias ♥
 
Jag julpyntade ju inför första advent (förutom julgranen, vilken kommer upp den här veckan), men har hela tiden kännt det som om något saknats.
Jag tog allt det tjocka glitter jag hade, som jag egentligen brukar ha i granen, och dekorerade fönstren samt TV-möbeln. Det blev bättre, men på något sätt var det ändå någonting som saknades.
Därför åkte jag till Rusta igår för att se om de hade någon billig (och fin) ljusslinga. Hittade en för 70 spänn (tyvärr var de andra alldeles för dyra för min budget), köpte den och åkte hem för att inkludera den bland glittret.
Och jag tycker det blev lite "pricken över i". I år var det verkligen en ljusslinga som saknades :-)
 
Ber om ursäkt för dammsugaren och soffbordet som stör bilden en aning ;-)
Har inte blivit av med det gamla bordet ännu, och det rymms inte någon annanstans i lägenheten.
Önskar dock att jag hade en mer pyntvänlig ( =större ) lägenhet och snyggare möbler, och inte något som ser ut som ett förvuxet tonårsrum... (Jag ÄLSKAR dock min soffa!)
Min önskan om att blogga varje dag i december gick i stöpet... ;-) Upptäckte att jag inte bloggat på ett par dagar, trots att jag haft några bilder att visa.
Igår planerade jag till och med att köra ett eget EFIT. Började hyfsat bra, men efter tretiden på eftermiddagen glömde jag bort kameran.
Tänkte att jag ändå skulle lägga upp de få bilder det ändå blev.
Plus några bilder från i lördags, då det var födelsedagsfirande för min systers sambo.
 
Vi kan börja med lördagsbilderna:
 
Båda mina systrar är verkligen skickliga tårtmakare! 
 
Tyra var också där :-)  Det är min brors flickväns lilla vovsing.
 
Jag tog även ett par bilder på Elias, men har inte fått klartecken att visa den/dem på bloggen.
 
_____________________
Och så några vardagsbilder från gårdagen:
 
Förmiddagen tillbringades på Miroi och jobbsökning. Och en del samhällsdebatter, som vanligt ;-)
Vi är inte så många kvar i gruppen numera, och det känns så roligt hur vi sitter och funderar över cirka en miljon olika ämnen vid varje tillfälle :-D
 
Satt vid datorn en stund när jag kom hem också.
Det var efter den här bilden jag glömde av kameran.
 
Min älsklingsljusstake; den som var trasig förra året. Men i år bad jag min bror kolla på den, och han lyckades få den att fungera igen :-D
 
Och en till liten bonusbild.
 
 
Jag vet inte om det finns något intresse av detta; men det känns som om det var så länge sedan jag delade med mig av något designmässigt.
Därför tänkte jag att jag skulle slå in mina pepparkaksikoner i ett paket och lägga in här för fri nedladdning :-) 
I paketet finns tio (10) st. ikoner för bland annat lite olika typer av sociala medier.
 
Innehåll
En HEM-knapp (för "gå till startsidan"-länk)
Twitter
Instagram
Facebook
You Tube
Bloglovin (hjärtat)
RSS-ikon
Mail
Pinterest
Flickr
 
I paketet finns även två olika mappar, men det är samma ikoner på båda ställena.
Skillnaden är att i ena mappen är det JPEG-filer och i andra är det PNG-filer.
 
JPEG – Lättare att snabbt öppna, bara dubbelklicka som vanligt för att öppna i datorns bildvisningsprogram. Dock är bakgrunden på varje ikon vit, vilket betyder att bloggens bakgrund (där ikonerna ska ligga) måste vara vit. Annars blir det en "vit fyrkant" runt ikonerna.
 
PNG – Här är bakgrunden på varje ikon genomskinlig. Det betyder att oavsett vilken färg din blogg har så passar ikonerna in.
 
 
Klicka här för att ladda ner pepparkakspaketet!
 
 
Efter gårdagens allvarliga inlägg om politik behöver vi nog lite mer lättsamt idag (trots att dagen snart är slut).
Därför tänkte jag återgå lite till julen, och ägna det här inlägget åt julkalendrar.
 
Som ni vet är jag barnsligt förtjust i december och julen, och SVT´s julkalender är en del av detta. Jag följer nämligen dem i princip varje år, trots att jag är trettio år.
I och för sig hade jag ett uppehåll på typ ett decennium mellan 2000 och 2010. Dessa år var verkligen lågvattenmärken i SVT´s kalenderhistoria. Jag tycker de blev bara sämre och sämre för varje år som gick.
MEN efter det tycker jag faktiskt att SVT överraskat och överträffat sig själva. För att vara moderna julkalendrar har de senaste åren varit riktigt bra.
Jag blev positivt överraskad av både Tjuvarnas jul och Barnen Hedenhös. Och jag tycker faktiskt att de gjorde ett bra jobb med uppföljaren till Mysteriet på Greveholm (Grevens återkomst). Att göra en bra uppföljare till en sådan succé som originalet Mysteriet på Greveholm, från 1996, kan inte ha varit lätt. Och jag tycker fortfarande att originalet är den bästa, men jag blev som sagt riktigt imponerad :-)
Dock är jag tyvärr inte överdrivet imponerad över årets (Piratsskattens hemlighet), men å andra sidan har det bara gått fyra dagar ännu. Därför faller inte min dom riktigt än.
 
Jag håller fortfarande fast vid att min absoluta favoritkalender på SVT är Sunes jul från 1991. Jag tycker den är lika bra nu som första gången jag såg den som sjuåring.
Mysteriet på Greveholm är också ruskigt bra, och kommer på en klar andraplats; eventuellt kanske till och med delad förstaplats. MEN Sunes jul är och kommer förbli min absoluta favorit.
 
Nu kom jag även på att jag nog slutade se julkalendrarna redan något år innan år 2000. Tror nog faktiskt att Mysteriet på Greveholm (1996) var den sista jag såg, innan jag började om 2011.
Men jag började högstadiet -97, och det är ju en ålder då man antagligen tycker man är för gammal för att se julkalendern på TV ;-)
 
Jaha, det blev alltså så till slut... 
Det blir nyval här i Sverige den 22:a mars 2015.
Jag har inte hängt med i politiken så bra, men det är tydligen i grund och botten SD:s fel. Och det är ju INTE särskilt överraskande, direkt! Tydligen röstar de emot regeringens budget bara för att framkalla regeringskris.
Vad håller de på med egentligen?? Jag tycker de snarare håller på som småbarn ("Får inte jag komma på ditt kalas får du då inte låna min cykel") istället för politiker.
Den senaste tiden har hela politiken mer liknat en sandlåda med förskolebarn än en byggnad med människor som har hand om vårt land.
Till svenska folket: Ta ert ansvar och rösta bort SD!!! 
 
Jag kan inte låta bli att känna mig en aning nervös.
Tänk om nästa valresultat blir annorlunda på ett negativt sätt.
Tänk om nuvarande regering trots allt förlorar makten till Alliansen.
Tänk om SD får ännu större stöd.
Jag vågar inte riktigt tänka på dessa scenarion, men kan samtidigt inte låta bli.
 
I och för sig kan det ju bli så att svenska folket fått ett uppvaknande efter SD:s positiva resultat, och att de flesta då struntar i att rösta på dem. Tyvärr tvivlar jag på detta, då svenska folket vid upprepade tillfällen visat att vi inte är särskilt intelligenta...
 
MEN det kan ju faktiskt också bli så att Fi! får ett bättre valresultat. Kanske. Förhoppningsvis.
"Hoppet är det sista som lämnar oss", brukar man ju säga :-)
 
Nyvalet/omvalet ska tydligen utlysas den 29:e december, och datumet för valet blir den 22:a mars.
Kan det äntligen få bli någon rätsida på den svenska regeringssituationen efter det, så vi kan få gå vidare?
 
Ni som läst min blogg länge kanske minns att jag fotograferade en familj i Luleå i januari 2013. Vill ni se bilderna igen, eller om ni inte sett dem, kan ni klicka här.
Nu i november, nästan två år senare, fotade jag Ellen igen. Tillsammans med hennes två kusiner.
 
Jag har fått tillåtelse att visa några av bilderna här i bloggen, så vi kör en liten bildbomb :-)
Att fota tre barn i förskoleåldern samtidigt är en utmaning, kan jag säga ;-) Men det är bra övning!
 
När jag för ett par dagar sedan var på Kvantum för att handla hittade jag dessa Julstjärnor, som bara för att de var så bedårande fick följa med mig hem.
Så sött hur de får plats i varsin liten ljuslykta för värmeljus :-)
 
 
Dessutom köpte jag en likadan 10 kronors-julstjärna som förra året; alltså en likadan som min "mirakelblomma". Roligt att se hur mycket den egentligen har växt på ett år :-)
Visserligen är den ju också betydligt ljusare grön numera, men att den överhuvudtaget lever är ett mirakel (som ni vet)!
 
Den här måndagen känns inte lika jobbig som måndagar brukar.
Det är (äntligen) DECEMBER! Första dagen på julmånaden, och jag älskar det! Det här är den enda månaden jag faktiskt önskar att den ska gå långsamt. Jag längtar till julafton, MEN det är tiden som leder fram till den 24:e som verkligen är den mysigaste :-D 
 
Igår var det alltså första advent, och för min del fylldes dagen av lite julbak. Det blev både lussebullar och pepparkakor till kvällens adventsmys. Enligt min egen tradition slog jag mig ner med Tomten är far till alla barnen i DVD:n och tända julljus. Och julmust! Äntligen :-D  Nu är det fritt fram även för mig att dricka julmust och lyssna på julmusik :-D
 
Men... mer bilder, mindre text ;-)
 
 
Förresten; har någon tips på bra julfilmer får ni gärna dela med er :-)  Jag har nämligen funderat på att se en julfilm varje dag fram till julafton. Men då jag typ aldrig ser på film så vet jag inte så många.
Därför behöver jag nu tips så att jag får ihop en lista med 24 julfilmer (om det finns så många).
P.S. Ni behöver inte skriva Grinchen; den tycker jag INTE om och tänker inte se!