Med endast fyra dagar kvar av Maj kan vi konstatera att det har varit en månad utan dess like!
I år har inte Maj varit en vårmånad. Det har varit en sommarmånad!
Under hela månaden har solen strålat och det har varit rena rama sommartemperaturerna.
Vi hade helt ärligt ingen vår i år. Det gick från vårvinter till sommar över en natt. Bokstavligt talat. Men inte mig emot! Jag bara njuter!
 
I morse gick jag in på SMHI´s hemsida för att kolla in den där hur-långt-har-våren-kommit-karta, för att mötas av denna bild här ovanför! Majoriteten av Sveriges yta har till och med meteorologisk sommar!
Det betyder att temperaturerna hållit sig över 10 grader minst 5 dygn i sträck, vilket ju faktiskt betyder att det inte gått under 10 grader ens på nätterna :-D
Ljuvligt.
Underbart.
Awesome.
Och Alldeles Alldeles underbart!
 
Också idag, precis nu i skrivande stund, tittar jag ut från mitt fönster och ser inte ett enda moln på himlen.
Solen lyser, det är femton plusgrader i skuggan och alla träd är helt utslagna nu.
Gällande ljuset har vi nått den punkten att det numera aldrig blir mörkt!
Det kommer fortfarande att hinna bli lite ljusare alldeles mitt i natten innan midsommar, men det är inte mörkt.
Det är inte ens sen skymning, utan snarare tidig skymning vid midnatt.
Det vackraste solnedgångsljuset (dvs gyllene timmen) infinner sig för tillfället runt 22-tiden.
 
Allt jag egentligen kan säga är att jag mår så otroligt bra den här tiden på året. Jag lever liksom upp, som så många andra. Jag känner hur min hjärna liksom inte har förmågan att gå in i "ledset läge" den här årstiden, utan den konstant skiner som solen.
Det är detta som gör att jag fortfarande bor kvar i Norrbotten.
Det här är något jag inte vill vara utan för allt i världen!
 
Soliga hälsningar till er alla!
Hoppas att ni njuter av vårt vackra sommarväder :-D
Snart är det dags igen. 
Det där som sker vart fjärde år. 
Val.
Det är återigen dags att välja vilka som ska få förtroendet att styra vårt land de kommande fyra åren.
 
* * * * *
Jag är inte politiskt kunnig, utan detta är bara mina egna tankar.
* * * * *
 
Jag tycker det var nyss det var val.
2018 kändes så långt bort, i alla fall tyckte jag det.
I år har jag dock ingen som helst aning om vad som kommer hända. Allting känns så förvirrande och ingenting känns säkert.
Men en sak gissar jag; och det är att vi garanterat kommer få regeringsskifte igen. Tyvärr.
Av den anledningen att de flesta verkar tänka väldigt kortsiktligt, och det kan en inte göra när det kommer till politik. Jag är inte politisk, men jag vet att en måste tänka långsiktligt.
 
Jag hoppas innerligt att det inte blir regeringsskifte.
Jag vet att mer eller mindre alla partier drar mer åt mitten/höger än de gjorde förr, men jag ser hellre att vi har en röd regering än en blå. Detta på grund av att t.ex. Moderaterna endast bryr sig om den lilla klick människor som är tillräckligt rika. Resten av oss spelar ingen roll.
Vi minns väl alla att de införde slavarbete sist de satt vid makten.
Okej, tekniskt sett användes det "finare" namn som Fas 3 eller Sysselsättningsfasen. Men de är bara maskerade namn på vad det egentligen var.
För att jobba heltid, utan betalt (bokstavligen) och där arbetsgivaren får betalt för att ta emot arbetaren... Vad kallar vi det? Just det; slavarbete.
 
Nu är Fas 3 borttaget, tack och lov. Men jag är så rädd att om Allianspartierna vinner valet kommer de införa det igen. Nu har jag inte läst några partiprogram på sistone, men det är en oro jag har.
Och visst; på pappret låter det bra med "Sysselsättningsfasen". Många människor får sysselsättning och slipper sitta hemma.
Men vad betyder det när dessa personer ändå inte är självförsörjande??
Visst, alla dessa personer inom Fas 3 hade ett jobb att gå till varje morgon. Heltid. 8 timmar om dagen.
Men de fick inget betalt för det. Ingen lön.
De var fortfarande hänvisade till att söka Försörjningsstöd varje månad, vilket är existensminimum.
Trots att de faktiskt arbetade heltid.
Jag är i alla fall så tacksam över att jag personligen lyckades undvika Fas 3 varenda gång! Jag lyckades alltid komma in på andra vägar under de åren.
 
* * * * *
 
I år har jag ingen aning om vilket parti jag ska rösta på. Verkligen ingen aning! Och det stressar mig.
Det finns nämligen en sak jag är ännu mer rädd för än det här med att få en borgerlig regering... och det är SD.
Att de idag är ett av Sveriges största partier skrämmer mig till den grad att tårarna bränner i ögonen.
Jag kan helt ärligt inte förstå hur SD kan vara tredje störst (eller näst? störst) i Sverige och ett parti som F! inte ens klarar regeringsgränsen.
Jag tror inte att SD vinner valet – eller jag HOPPAS INTE det – men tänk OM de skulle vinna...
Jag känner hur det rent fysiskt knyter sig i magen när jag tänker på det.
Om folk tycker det varit kalabalik i regeringen de senaste fyra åren, HUUUUR skulle det då inte bli om SD röstades fram till en faktisk maktposition?!?! Jag vill inte tänka på det, och jag hoppas vi slipper få reda på det.
 
Förra gången, 2014, röstade jag på F! eftersom jag ville hjälpa dem in i riksdagen.
Inte till att vinna, självklart. Ett litet parti kan inte ta sig an makten på så sätt. Men de behövs i riksdagen.
Nu klarade de ju som vi vet inte den gränsen förra gången, och därför skulle jag vilja rösta på dem igen i år.
MEN samtidigt känns det som om det viktigaste i detta val är att försöka hålla SD borta från makten, så jag funderar på om det kanske skulle vara bättre att rösta på något av de större partierna. För att liksom stärka deras position.
I alla val innan 2014 har jag röstat på Vänsterpartiet. Så ska jag rösta på ett mer "etablerat" parti känns det naturligt att åter lägga mig röst på dem.
Men just i detta val funderar jag på om det kanske ändå skulle vara bäst att rösta på Socialdemokraterna (även om jag helst röstar på V eller F!)?
Helt enkelt av den anledningen att S trots allt är störst på "den sidan", och vi borde som sagt göra allt för att hålla SD på avstånd.
 
Det är i alla fall lite av hur mina tankar går just nu. Jag har inte bestämt mig, men har ju ändå några månader kvar att fundera.
Jag är inte politiskt aktiv eller särskilt politiskt kunnig, vilket självklart gör det hela svårare.
Jag personröstar nämligen inte heller, just pga okunnighetsbiten. Känner mig inte så insatt i politik att jag kan göra det, utan jag partiröstar bara.
Min magkänsla säger mig att just det här valet verkligen är ett ödesval...
Vilken väg tar Sverige i september?
Jag kommer sitta som på nålar under rösträkningarna.
Den 9:onde September får vi veta...
 
 
Gammal bild, jag vet.
Men årets röstkort skickas ju inte ut än...
 
 
Hur går era tankar runt årets val?
Hur tror ni utgången kommer bli i september?
Vilka röstar ni på? (om ni vill säga det såklart. Vill en inte berätta är det naturligtvis 110% okej.)
Har ni alltid röstat på samma parti, eller röstar ni på olika?
Vad tycker ni om det blir en fortsatt röd-grön regering? En borgerlig regering?
Hur är era tankar om att SD ligger och nosar på att vara Sveriges näst största parti..?
          Här är i alla fall min reaktion på det: 😡😖🤢😫
Idag är det en temadag som verkligen är värd att uppmärksammas.
Det är den 17 maj – Förskolans Dag!
Samhällets stöttepelare, i alla fall för vårt svenska samhälle. För om vi tänker efter så skulle faktiskt hela samhället rasa ihop som ett korthus om förskolan försvann.
Jag har skrivit ett inlägg om detta för inte så länge sedan. Gå gärna in på den här länken och läs den texten om ni inte redan gjort det; Förskolan, den bärande väggen.
 
Vad förskolepersonalen gör varje dag, månad efter månad, år efter år, är så sjukt imponerande!
Idag blir barngrupperna större och större, så pass att det i längden är ohållbart. Speciellt eftersom personalbristen också blir större och större...
Men ändå lyckas personalen med konststycket att alltid vara lika pedagogiska.
Om deras löner skulle matcha deras arbetsbörda skulle personalen inom förskolan behöva tjäna minst 50000 kr/månad!
Jag har mycket tankar fortfarande, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eftersom det är så pass kort tid sedan jag skrev förra inlägget om förskolan. Som sagt; gå gärna in på blogginlägget jag länkade här ovanför för att läsa mer.
 
Idag, den 17:e maj 2018, är det alltså Förskolans dag och jag tycker att just i år är det värt att fira lite extra.
I år, 2018, fyller nämligen Förskolan 20 år!
Helt sjukt att det faktiskt gått så lång tid! Tjugo år är ju faktiskt Två hela decennier! Det är en människas hela uppväxt!
1998 kom Förskolans egen läroplan.
Innan det hade vi gått på Daghem, eller "Dagis" som det kallades, under dagarna när föräldrarna arbetade.
Men så, 1998, föddes Förskolan.
20 år.
På ett sätt känns det lite svindlande.
Jag gick bara på högstadiet då. Jag var en liten fjortonårig åttondeklassare.
 
 
GRATTIS till alla Förskolor där ute i vårt land!
Grattis på Förskolans dag!
Och Grattis 20-åringen Förskolan!
Jag vet att det tekniskt sett inte är Förskolans födelsedag, men jag tänkte att jag passar på att uppmärksamma det i samma inlägg som förskolans dag :-) 
 
Och till er alla som arbetar i Förskolan:
NI gör verkligen ett imponerande jobb! NI förtjänar all cred!
 
 
 
 
Igår kom jag in i typ nå flow gällande att fota stilleben, så jag bakade bland annat denna kaka. Mest för att ha något att fixa stilleben av, hehe ;-P
 
Men till något annat...
Som alla vet vid det här laget verkar det svenska vädret ha fått fnatt nu i Maj. På ett bra sätt.
På ett helt UNDERBART sätt!
Det är så varmt att en kan tro vi är mitt inne i Juli under en fin sommar!
I skrivande stund visar min termometer 23 grader, och då ligger hela min lägenhet på skuggsidan.
Awesome!
 
Det är fortfarande lite lite snö kvar, men det är på de ställen som varit avstjälpningsplats för plogsvängen i vinter.
De ställen där snöhögarna har varit sinnessjukt stora. DÄR är det fortfarande lite snö kvar, vilket inte är så konstigt. Det tar ju ett tag för all den snön att tina bort.
MEN en kan se att snön, även på de platserna, nu på allvar fått ge vika för våren.
De högarna är knappt vita längre, utan de är liksom mer... brunsvarta av grus.
 
Det bästa är att HELA SVERIGE verkar ha "drabbats" av denna värmebölja.
Och inte mig emot!
Jag klagar inte.
DET HÄR är vad jag längtat efter!
 
DESSUTOM (ja, jag vet att jag använder mycket versaler nu) så är nu ljuset tillbaka på allvar!
NU blir det aldrig helt mörkt på nätterna.
Visst, det blir fortfarande lite mörkare skymning riktigt mitt i natten. Men det blir inte HELT mörkt.
Tänk; om bara någon ynka vecka kommer det att vara dagsljus vid midnatt igen!!
 
 
På återseende kära vänner!
Passa på och njut av vårt vackra vårväder nu!
 
En sak jag brukar göra när jag behöver inspiration till bloggen; är att googla fram listan över årets olika temadagar. Oftast finns det något att blogga om, eftersom typ varenda dag under hela året har ett speciellt "tema" numera. 
Idag är det Teckensspråkets dag.
 
Jag har alltid varit fascinerad av Teckenspråk, ända sedan jag var 8-9 år och fick mitt första sådant här handalfabetskort i skolan.
På gymnasiet hade jag Teckenspråk som tillval.
Tyvärr är så gott som all den kunskapen bortblåst idag, vilket naturligtvis beror på att jag inte underhållit språket sedan jag slutade skolan. Av den anledningen att det inte är någon annan i min krets som kan/pratar Teckenspråk.
Jag brukar lite då och då känna att det är väldigt tråkigt. Tänk vilken tillgång om en faktiskt förstod och kunde prata just Teckenspråk. Kanske tar jag faktiskt tag i det en vacker dag...
 
 
Praktisk kunskap för alla
 
Jag kan också känna att egentligen är Teckenspråk någonting som många människor i samhället skulle ha en fördel att kunna. Till exempel alla människor som jobbar inom serviceyrken.
Butiksbiträden, kundtjänster (alltså fysiska, inte via telefon ;-)) , busschaufförer, vaktmästare, lärare, läkare, vårdpersonal och så vidare och så vidare. Listan kan göras lång.
Tänk så enkelt det hade varit om alla dessa yrkesgrupper kunnat kommunicera direkt med människor som är hörselskadade.
Självklart finns det ju tolkar, och jag menar inte att göra deras yrke överflödigt. De kommer alltid att behövas.
Men jag kan tänka mig att tolk är sådant en får beställa inför något specifikt möte t.ex.
Kan tänka mig att en inte har tolk med sig varje gång en t.ex. behöver åka buss.
 
 
Introducera teckenspråk tidigt?
 
Jag vet att på många förskolor idag används tecken lite grann i verksamheten. Inte så att hela språket lärs ut, utan enskilda tecken för att underlätta vardagen. Det är ju, generellt, inte alltid så lätt att förstå barn som inte ännu kan prata eller som inte kan prata rent.
Så på sätt och vis kanske en kan säga att Teckenspråket introduceras tidigt. Men jag antar att det glöms bort snabbt också när en väl lärt sig prata ordentligt.
 
Jag säger inte att Teckenspråk "borde läggas in som skolämne" eller att alla är tvungna att lära sig Teckenspråk. Det här är bara lite allmänna filosoferingar såhär på måndagskvisten.
För nog skulle det väl ändå vara ganska praktiskt om det såg ut som så, att vi alla kunde prata Teckenspråk på samma sätt som vi kan prata Engelska...
Eller har ni några andra tankar runt detta?
Dela gärna med er. Detta är ju som sagt bara mina spontana tankar; det skulle vara roligt att höra vad ni säger också :-)
 
Tänkte att jag skulle försöka mig på det här med bloggplanering.
Jag vet att många bloggare använder sig av den metoden, speciellt de som är lite större (av självklara anledningar). Själv har jag hittills inte haft någon direkt planering, utan bara skrivit precis när andan faller på, så att säga.
Inget fel med det i och för sig, men detta har resulterat i att jag (som ni märkt) hamnar i blogguppehåll lite då och då. Samt att när jag väl kommer på idéer så kan jag inte låta bli att publicera typ alla på en gång, efter varandra.
 
Därför tänkte jag att om bloggplanering fungerar för mig så kanske jag kan eliminera blogguppehållen, i alla fall lite grann. Om jag har en ungefärlig planering för min blogg kanske det är lättare att liksom sprida ut inläggen över veckan och på så sätt få ett kontinuerligt bloggflöde.
 
So, let´s see how this works.
Jag känner mig peppad i alla fall, men det kanske mest beror på det fina vädret ;-)
 
Den senaste tiden har vi i Sverige sannerligen haft fantastiskt väder. Det har hittills varit den perfeka våren! Går inte att säga annat.
Dessutom har det börjat bli GRÖNT nu också! Äntligen! SOM jag väntat och längtat!
På endast två dagar har allting på dessa bilder slagit ut. Två dagar.
Det tar lång tid innan det börjar här, men när det väl sätter igång... Ja, då EXPLODERAR det verkligen!
När det väl börjar grönska så går det fort. Det tar bara några dagar innan alla träd fullkomligt lyser av den här glädjespridande skira grönskan!
 
Våren är här!
Välkommen!!
 
Jag har alltid tyckt om att skapa saker, att vara kreativ.
Det mesta jag gjort är att rita, skriva och fotografera. DET är mina allra största intressen. Det är också sådant jag inte blir rastlös av, utan kan ägna mig åt i timmar.
Men det finns ytterligare en sak jag ägnade mig lite grann åt tidigare, och det är stickning.
Under min uppväxt har jag haft perioder lite då och då när jag stickat lite olika saker. Okej, bebiskläder.
Inte för att jag någonsin varit gravid eller så, utan för att det finns inte en chans att jag skulle idas sticka vuxenkläder... ;-)
 
Tänkte i alla fall att jag skulle lägga upp bilder här på de saker jag stickat under åren.
 
 
Denna tröja var det allra första jag stickade. Tror det var i mellanstadiet någon gång, så jag kan ha varit en 10-11 år.
 
Den här dressen var det allra första mönsterstickade jag gjorde. Alltså inte bara rätstickning, utan slätstickning i kombination med mönstret på tröjan.
Detta var någon gång under högstadiet.
 
När jag gick på gymnasiet stickade jag den här rosa skapelsen. Hade sett den i en av mammas stickböcker, och hade alltid tyckt den var så söt med de små blommorna på bröstet.
Har det för att det egentligen ska vara blommor på armarna också, men jag skippade det.
Blommorna är för övrigt inte stickade, utan sytt på i efterhand.
 
Den här ljuvligt röda (ja, det är min favoritfärg) stickade jag så sent som för några år sedan.
I hur många år som helst har jag sneglat på detta mönster i en av mammas böcker, men inte vågat ge mig i kast med mönstret. För det ÄR avancerat. Det gäller att, så att säga, hålla tungan rätt i mun när du stickar det ;-)
Just den här har lite småfel vid vissa ställen, men vem vet... Jag kanske ger mig på den igen en vacker dag ;-)
Mamma har självklart stickat sådana här tidigare, men hon kan för övrigt sticka ALLT!
 
 
Jag hade gärna önskat att mina egna barn kunnat ha dessa kläder, i alla fall den vita dressen och den rosa overallen.
Men även nu när jag vet att jag med största sannolikhet inte kommer få några barn, kan jag ändå inte förmå mig att skicka iväg kläderna.
Jag förvarar dem här hemma för att liksom påminna mig om att jag faktiskt då och då haft tålamod att sticka kläder :-)
 
Kommer ni ihåg förra sommaren?
Sämre sommar har vi sällan skådat! Usch!
Eller om vi ens kan kalla det "sommar"?
Därför sätter jag mitt hopp till sommaren 2018.
Än så länge har årets ljusa tid varit hästlängder bättre än förra året, då det snöade ända in i mitten av Maj.
I mitt Facebookflöde (över "mina minnen") kom det idag upp att det var snöstorm idag för ett år sedan...
Och IDAG, den 11:e maj 2018, är det så underbart det bara kan bli. Solen skiner, himlen är blå och det är rena sommartemperaturerna ute. 17-19 grader.
 
Därför tänkte jag ta tillfället i akt; jag chansar och skriver ihop en ny Sommar Bucket list.
Okej, rätt många punkter kommer att vara likadana som förra året. Men det är bara för att sommaren var så dålig att jag verkligen inte kunde genomföra dem, trots att jag faktiskt var ledig.
 
So; here we go again...
 
 
Saker jag vill göra under sommaren 2018!
 
Öppen ruta  Åka till Gläntan (populär badstrand här i Piteå) minst två gånger.
Öppen ruta  Damma av kameran och fota så pass mycket att jag alltid har nytt material att visa på bloggen.
Öppen ruta  Fylla 34 år ;-P
Öppen ruta  Åka ut på picknick.
Öppen ruta  Stanna ute en hel dag, från tidig morgon till sen kväll.
Öppen ruta  Grilla minst en gång.
Öppen ruta  Äta Surströmming minst två gånger.
Öppen ruta  Gå på Öjeby kyrkmarknad.
Öppen ruta  Fota i dagsljus mitt i natten.
Öppen ruta  Ta minst en ny favoritbild.
Öppen ruta  Ta minst en "trolsk"/drömmande bild.
Öppen ruta  Ta en fotopromenad som är så lång att jag fyller båda mina minneskort (16GB + 8GB).
Öppen ruta  Gå på loppis i Badhusparken minst en lördag.
Öppen ruta  Färdigställa mitt bokmanus.
Öppen ruta  Minst en spelkväll (sällskapsspel) i stugan!
Öppen ruta  Gå på NOLIA.
Öppen ruta  Fika på stan.
Öppen ruta  Ta en bild som får minst 50 likes på Instagram.
Öppen ruta  Äta mjukglass
Öppen ruta  Fota under gyllene timmen!
 
 
Det kan hända att denna lista kompletteras om jag kommer på någon punkt jag "bara måste" ha med, men det här är vad jag kommer på just nu. 
Har du någon Bucket list för den här sommaren?
Hade du någon förra sommaren?
I så fall; hur gick det för dig?
Har du något som du "bara måste" göra när det är sommar?
 
Idag har det sannerligen varit en alldeles underbar dag! 
Det finns INGET att klaga på gällande vädret denna vårdag i Maj!
Som ni ser har temperaturen legat på 18-19 grader. Sommartemperaturer! 
Plus att det varit strålande sol och en klarblå himmel. 
Som sagt; ingenting att klaga på minsann!
Alltså, egentligen är det ganska lustigt ändå att tänka på att solen verkligen gör SÅ mycket för ens mående.
Det ÄR verkligen som om en blir 100% gladare bara genom att solen tittar fram. Har svårt att tänka mig att det bara är jag som känner så?  
 
 
 
Den här lappen hade dykt upp på entréporten när jag kom hem från jobbet.
DET HÄR är verkligen ett vårtecken!
Ja, det är redan sopat på vägar och trottoarer (och jag älskar det) men nu ska vi också få vårstädad parkering :-D
 
Snön fortsätter också att smälta i raketfart, vilket är en underdrift!
Sedan det började smälta i April har det, vilket jag redan nämnt en miljon gånger, gått så sinnessjukt snabbt.
Det är som om det tinat typ en halvmeter per dag. Flera decimeter i alla fall. Det MÅSTE det ha gjort!
Dessutom allting utan att det bildats överdrivet mycket slask.
Det har knappt varit något slask alls under vårvintern i år.
Awesome!
 
Ni som följt mig ett tag, speciellt på Instagram, känner igen platsen där dessa bilder är fotade. Har liksom dokumenterat då och då hela vintern, och sedan hur snabbt snön försvunnit.
 
Och TITTA! Ingen snö kvar här vid staketet! Ingen! Noll! Zero!
På endast några dagar!
Jag vet att det blir en himla massa utropstecken i denna text,
men jag är helt enkelt så exalterad över allt detta :-D
 
19:e april såg det ut såhär på samma ställe.
 
Det här är en bra måttstock -den här snöhögen.
När den var som störst såg en inte husen i bakgrunden,
och högen sträckte sig ända fram till var vattenpölarna är.
Sinnessjukt snabbt, som sagt! Sinnessjukt kul!!!
 
 
-----------------------
Någonting som INTE är lika kul dock (kan inte låta bli att lägga in detta också) är vad som syns på den här sista bilden. Kunde inte låta bli att knäppa en bild idag när jag var och tankade.
15,61 KR/LITER kostar bensinen just nu!
Det pushar 16 spänn med skrämmande hastighet!
Innan sommaren är slut siar jag att vi kommer ha passerat 16 spänn. Det är fasansfullt.
Och ja, självklart bryr jag mig om miljön. Självklart vet jag att bilar är en av de värsta miljöbovarna.
MEN det FINNS en annan sida av saken också.
LÄS GÄRNA det här inlägget som jag skrivit tidigare angående detta ämne.
 
Jag kommer ihåg när jag var liten, på 90-talet.
Naturligtvis är det länge sedan, och naturligtvis måste saker öka i pris.
Men...
Jag kommer ihåg när jag var liten.
Jag tankade ju självklart inga bilar, men jag minns att bensinen kostade runt 7-8 kronor/liter.
Nu kostar den nästan 16 kr/liter.
Det är en FÖRDUBBLING av priset bara under min livstid!
Jag kommer tydligt ihåg när priset passerade 10kr och därmed blev tvåsiffrigt. Då tyckte vi det kändes hutlöst...! Tänk om någon vid det tillfället skulle komma och säga att 2018 kommer priset att ligga på 16 kronor...
 
 
 
 
Men men. Nog om detta.
Jag hoppas i alla fall att ni haft en riktig TOPPENDAG allihopa!
Har sett att hela Sverige verkar ha haft samma underbara väder som vi idag, så jag hoppas det stämmer.
 
Efter en...
...försenad och snöig vår
...ickesommar
...kall och regnig höst
...lång och fruktansvärt snöig vinter
2017-2018...
Så tycker jag vi har FÖRTJÄNAT en kanonsommar 2018!!
Vad tycker ni?
Finns det någon mer än jag där ute som känner det som om denna vecka känts extra lång, även om det varit en "kortvecka"? Vet inte varför egentligen; det känns bara som om det var evigheter sedan det var måndag.
Men idag ÄR det i alla fall fredag! Helg igen :-D
Nästa vecka är ju dock också "avhuggen". Arbetsdag måndag till onsdag, röd dag torsdag, arbetsdag/klämdag fredag och sedan helg.
 
Dock finns det bättre sätt att spendera en fredag än vad som hände mig i förmiddags...
Som ni vet arbetar jag ju i förskolekök; jag fixar fram lunchmaten (som ju kommer från produktionsköket), fixar salladsbuffén samt fixar frukost och mellis.
Detta inlägg handlar om dagens incident med salladsbuffén...
 
På den förskola jag arbetar på är det så roligt att verkligen lägga ner sin själ i just salladerna, eftersom de verkligen uppskattar dem.
Tror inte jag har fått så mycket beröm för något som för min salladsbuffé på jobbet. Inte ens fotograferingen...
Jag brukar generellt göra mellan 7-9 sorters sallad till lunchen. Inte särskilt mycket exeptionella sorter egentligen, men det uppskattas och det är ju huvudsaken.
 
MEN idag skulle ju oturen vara framme. Naaaaaturligtvis!
Jag hade precis gjort så gott som all sallad klart. Det enda som var kvar var att riva morötterna.
Från skåpet ovanför mig skulle jag plocka ner en skål att lägga dem i, precis som jag gjort varje dag i ett och ett halvt år.
Jag använder glasskålar på mitt jobb.
Tog tag i två skålar som stod "i varandra" och skulle plocka ner den ena.
Men av någon anledning tappade jag greppet om den andra så att den föll rakt ner på arbetsbänken!
Och hade jag så tur att den höll (den var gjord av lite tjockare glas)?
Nej, just det. SÅ tur hade jag naturligtvis INTE. Det är ju fredag, och då bara måååste något jävlas.
 
På bråkdelen av en sekund hade jag glassplitter över hela arbetsbänken!
Inklusive i de redan färdiga salladsskålarna!
Det är i sådana lägen en känner att en bara vill gråta en skvätt och sedan åka raka vägen hem för att ta tidig helg... ;-P
Sju (7) skålar med nygjord sallad, inklusive en lite "lyxigare" blandsallad med vattenmelon och fetaost, var plötsligt fulla med glassplitter. Så ja, bara att kasta rakt ner i komposten, diska skålarna och börja om på nytt.
Tack och lov var det ändå ett tag innan lunch, så tid fanns trots allt.
 
Till sist vill jag också påpeka att jag jobbar med så underbara människor. Det hade varit helt okej även om jag efter denna incident bara satt fram typ majs och oliver.
Men dels tyckte jag att det skulle se så "fattigt" ut.
Och dels ville jag verkligen inte att deras lunch skulle bli lidande bara för att jag varit så klumpig med en glasskål.
Alltihop slutade i alla fall med att jag fick ihop till en ny salladsbuffé.
Slutet gott, allting gott :-)

Och nu är det helg!
Imorgon blir det att fira mormor som fyller 80 år på tisdag, men annars har jag inga speciella helgplaner.
Ni då? Något särskilt planerat?
Eller tycker ni bäst om att använda lördag-söndag som vilodagar?
 
 
Bilden: Delar av en tidigare salladsbuffé, alltså inte från idag.
Det var en av de övre skålarna som gick sönder idag...
 
 
 Kan säga att såhär log jag inte tidigare idag... ;-P
1:a maj.
Det är första Maj!
Smaka på de orden ett par extra sekunder.
Vad sjutton hände??
Vi har haft snö i, bokstavligen, 6 månader. Men det känns verkligen inte som sex månader.
Och de senaste två veckorna har det tinat sinnessjukt snabbt!
Det är näst intill att en kan SE hur snön krymper ihop. Jag lovar, det är knappt någon överdrift i det påståendet.
Säkerligen beror detta på att vi trots allt har haft så extremt luftig och torr snö hela vintern. Det har varit fjäderlätt pudersnö, vilket som sagt betyder mycket luft i snön. Detta i sin tur gör ju faktiskt att när det väl börjar smälta bort, så försvinner det typ flera decimeter i taget.
 
Ta busken på denna bild till exempel...
För knappt en månad sedan stack det upp typ 2 dm av kvistarna högst upp.
Nu ser det ut såhär.
 
Här låg snön ända in mot väggen, och gick upp till brösthöjd.
Nu kan en gå runt huset utan problem.
 
Detta staket har vi inte kunnat se under hela vintern, då det varit begravt i snön.
Staketet går upp till strax under brösten på mig.
 
 
Jag har ingen relation till Första Maj. Har aldrig gått med i något första majtåg eller något sådant, så det enda den här dagen någonsin varit för mig är en extra ledig dag om den infaller under en veckodag.
När jag var liten var väl första maj egentligen mest en lite trist dag; "Dagen efter valborgs" liksom.
En lekte lite sporadiskt under tiden föräldrarna höll på att packa ihop för att vi skulle åka hem (vi hade alltid husvagnspremiären för året på valborgs).
Smällarna från valborgskvällen var slut.
Eller så hade man några kvar, men tändstickorna var slut...
 
 
Ja, vi fick elda smällare på valborgs när vi var små.
Eller små och små. Vi hade i alla fall skolåldern inne.
För att...
Detta var innan smällare förbjöds.
Vi har aldrig firat valborgs vid någon stor allmän brasa,
utan vi var några familjer som firade tillsammans hos en av
familjerna ute på landet. Mycket plats, ingen trängsel,
glesbebyggt och ingen trafik.
Det var inget kraftigare än 1-öres, 3-öres och Tigerskott.
När jag nu börjar räkna så måste vi nästan ha varit närmare
13-15 barn, i varierande åldrar, och mig veteligen slutade
ingen valborgs i katastrof på grund av smällare.
 
 
Valborgsmässoafton 1994
Varsin påse smällare
 
Nu har jag så goda förväntningar på Maj.
Tidigare har jag ju ställt frågan om vi trots allt kommer att ha snö ända in i Juni...
Men det tror jag inte längre. Fortsätter det på detta sätt kommer den riktiga våren att anlända precis när den alltid anländer... i mitten av Maj!
Vi får se.
Jag känner mig i alla fall positiv :-D
 
Tänkte att jag avslutar med att lägga in lite bilder jag fotade igår; alltså 30:e april aka Valborgsmässoafton.
Det blev ingen lång promenad, då jag kom mig ut så sent och solen höll på att gå ner.
Dessa bilder är fotade någon gång mellan 21:00 och 22:30.
 
"Ett Piteå för alla" och "Det är hit du kommer när du kommer hem"
♥ Piteå kommun lever upp till vad de lovar! ♥
Tycker JAG i alla fall!
 
Snöhögarna börjar vara gode fula nu...
 
...men TITTA vad LITE snö vi har kvar!
 
Ni som följt mig ett tag känner kanske igen denna lyktstople...
Detta är var jag nästan alltid brukar ta en "Narniabild" mitt i vintern; även denna vinter.
Men nu är det...tja... Inte Narnialikt ;-P
 
Och TITTA! Jag hittade till och med årets första vårblommor igår!!!
 
 
Och till sist (bara för att jag knäppte 2-3 totalt spontana bilder mitt i stan),
ett nyöppnat ställe längst Storgatan, vid Byxtorget.
Har en känsla att detta lär bli populärt bland ungdomar...