En sommarlista
Reprisbild

Jag är listnörd. 
Det vet ni nog om vid det här laget ;-)
Idag hittade jag en sommarlista hos Annika, och är man listnörd så är man; och då bara måååste jag låna den :-D
Ides inte översätta frågorna till svenska, så de fick stå kvar på engelska.
 
1) Summer again. What is the best thing about your summer?
Hm... svårt. Men jag tror nog det är att hela Piteå verkligen lever upp på sommaren! Efter ett långt dött vinterhalvår då typ ingen är ute så är det helt plötsligt liv och rörelse precis överallt :-D 
Lite jobbigt ibland, i och för sig. Men på det stora hela är det riktigt roligt!
Något mer jag älskar med sommaren är att gå barfota! Jag ÄLSKAR att gå barfota och känna gräset direkt under fötterna :-D 
Kan i och för sig ha nååågot att göra med att jag avskyr strumpor! Och då menar jag verkligen AVSKYR! Det är det obehagligaste "klädesplagg" man kan ha på sig, enligt min mening!
 
2) What is the worst thing about your summer in Piteå/Sweden?
Det värsta med sommaren i Sverige är nog vädret ändå. Att "klassiskt svenskt sommarväder" i princip är synonymt med regn. Men vädret är även det bästa med svensk sommar, så det är lite både och.
Annars är det värsta med sommaren här uppe alla MYGG! Jag hatar mygg! Jag hatar hur det surrar runt öronen så fort man närmar sig något som ens liknar skog, eller landet...
 
3) What are you looking forward to the most?
Att begagna min kamera så mycket som det bara går!!
Translation: Fotografera allt vad jag bara hinner :-D
 
4) The best thing to do on a hot summer day?
Sitta ute på flytbryggan vid sommarstugan och läsa, fika, fota eller egentligen vad som helst. Men bara sitta där tills man råkar kasta en blick på klockan och upptäcker att hon (redan) är typ halv tolv på natten...
 
5) The best thing to do on a rainy summer day?
Passa på att sommarblogga lite ;-) Då behöver man inte heller ha dåligt samvete för att man sitter inne när man "borde vara ute".
 
6) The best thing to do on a summer night?
Utifrån en fotografs perspektiv: Åka ut med bilen och "jaga solen" när den håller på att gå ner ;-)
 
7) What do you prefer? The beach? The mountains? Summer in the city?
När det kommer till semester är jag nog tyvärr mer en stadsmänniska. Jag har aldrig haft någon direkt dragning till sol-och-bad-semester, då jag aldrig egentligen varit mycket för att bada. Men lugnet på en strand, och att gå runt där och fota låter ju inte helt fel ändå :-)
En semester med typ fjällvandring är inte för mig.
 
8) Dream place to visit in Sweden in the summer?
Stockholm, Gotland, Göteborg, Småland, Söderköping. Egentligen var som helst i södra Sverige... 
 
9) Dream place to visit elsewhere in the summer?
UNITED.STATES.of.AMERICA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
10) How about your favorite summer food?
SURSTRÖMMING; absolut på första plats!!
Grillat!
 
11) Your favorite summer read?
Tja, vad jag gillar att läsa skiljer sig väl inte direkt mellan sommaren och resten av året.
Jag gillar t.ex. typ deckare. Eller egentligen vilka böcker som helst som är av typen kan-inte-lägga-ifrån-sig-förrän-man-nått-sista-sidan. Rekommendation (författare): Harlan Coben!
 
12) Favorite summer drink?
Alkohol dricker jag näst intill aldrig (inget direkt val, utan det har bara blivit så), så för min del blir det väl mer åt läskhållet. Just nu blir det nog mest Coca Cola cherry samt BonAqua Päron.
En annan dryck som jag i och för sig inte dricker så mycket nu men som verkligen smakar barndomssommar; är Mormorssaft! Det smakar BARNDOM!
 
13) On the miss-list?
Äkta sommarlov, från skolan (kommer jag ju i och för sig aldrig att få mer, men nog saknar jag den känslan alltid!)
Utlandsresor.
 
14) Favorite summer clothing?
För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle säga/skriva detta, men: Klänning!
För typ två år sedan upptäckte jag hur HÄRLIGT det är med en klänning som fladdrar kring benen när det är varmt ute :-D
I övrigt kan jag bo i leggins på sommaren!!
 
15) Favorite hang-out at home?
Bor i en etta, så det finns väl ingen direkt favoritplats att nämna. Typ "det hörnet är bättre än det" ;-P
Och ingen balkong eller uteplats, vilket är PRIO ETT när det kommer till nästa lägenhet/boende!!
 
16) Favorite restaurant to visit?
Går i princip aldrig ut på restaurang och äter, och typ aldrig ut på fik.
Restaurangbesök inträffar väl för oss typ en gång vartannat år, om man räknar i genomsnitt.
Men när det händer så brukar det bli Restaurang Golden dragon här i Piteå.
 
17) Do you like gardening?
Nepp! Men jag gillar fina trädgårdar, vilket uppenbarligen inte går ihop ;-)
Men som sagt behöver jag inte fundera över detta just nu, då jag inte ens har någon balkong...
 
18) Would you go skinny dipping?
Kan nog svara ett säkert Nej på denna fråga. Tyvärr känner jag mig väldigt obekväm även i baddräkt...
 
19) Is it OK to swim in a lake where there are snapping turtles, snakes and huge fish? (I know, this is a very USA geared question).
Lämnar nog denna fråga då det, som det står i parentesen, är en USA-fråga.
Men jag kan säga att jag alltid allmänt varit rädd för att bada i havet/sjöar, då jag varit/är rädd för "vad man kan trampa på på botten". Fånigt, jag vet. Men så är det tyvärr.
 
20) Do you prefer white nights? Or do you like dark, warm summer nights?
White nights! Inga tvivel från min sida! Det är det BÄSTA med att bo här på sommaren; att det är dagsljus dygnet runt! Och det skulle jag aldrig i livet ha lust att byta bort!
Kanske beror liiite på att jag är så mörkrädd också... ;-)
 
21) What is your favorite summer song?
Tja, jag lyssnar ju inte så mycket på musik; så jag har svårt att komma på favoritsånger.
Men det skulle väl i så fall vara alla svenska examenssånger...
Idas sommarvisa
Den blomstertid nu kommer
Nu grönskar det
I denna ljuva sommartid
...och så vidare.
 
Och under tiden jag skrev upp sångerna ovan så kom jag på några fler som ger mig sommarkänsla...
Dé é sommar - Ronny&Ragge
Sommartider - Gyllene tider
Gå och fiska - Gyllene tider
Summer of ´69 - Bryan Adams
Sommarnatt - Snowstorm
Jeannie´s coming back - Boppers (Bara för att den så STARKT påminner om att sitta i bilen med husvagnen bakom, på väg till Lycksele på sommarlovet under barndomen! Bamsetidningar, Penny(häst)tidningar, resgodis och en freestyle med nyinspelad musik!)
Stockholm i mitt hjärta (BARA för att det påminner om de gånger jag sov över hos mormor och morfar på sommarlovet!)
Lite synd bara att den sistnämnda handlar om just Stockholm. Jag har bara varit där två gånger i mitt liv; 1999 och 2002. Finns det inga sånger som handlar om Piteå...? ;-P  Nej, inte vad jag vet.
Tja, vi har ju Kwad´n förståss ;-P
 
22) And, the last question, what are your summer plans?
Några direkta sommarplaner kan jag nog inte säga att jag har...
Det är väl att jag hoppas på en betydligt bättre sommar än förra året, så jag verkligen kan ta vara på sommaren och springa runt och fotografera allt vad jag bara kan!
En bröllopsfotografering finns ju som sagt också med den här sommaren (tror nog det är det bästa med hela sommaren 2013)!
Era fantastiska kommentarer!
1

Roligt att läsa dina svar på denna lista.
Listor är roliga, och det var ju såååå länge sen ngn sådan gick runt på bloggarna (vad jag kommer ihåg?) så jag tyckte denna var passande.
Roligt med det bröllop du ska plåta.
Vad härligt det låter med flytbryggan på landet. mmmm....
OCH att jaga solnedgången, den kommer sent hos er nu :-)

Svar: Tack :-) Ja, listor är roliga; både att fylla i och att läsa andras :-D
Ja, ser verkligen fram emot bröllopsfotograferingen! Det ska bli så roligt!

Jaga solnedgången när man verkligen hittar en fin plats är underbart! Men ja, man får vara ute väldigt sent just nu när man ska fota just solnedgången. Den går ner strax innan midnatt; och jag ÄLSKAR det :-D Och i skrivande stund (runt 00:45. Ja, jag är uppe sent inatt) har de små molnen på himlen börjat färgas röda, vilket innebär att solen håller på att gå upp igen. Den här tiden är solen verkligen bara ner och vänder :-D Och jag passar på att njuta av den korta tid det varar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?