Nämen wow! Ett inlägg här på bloggen ;-)
Men fotoinspirationen verkar i alla fall vara tillbaka, så nu ska vi väl kunna vända denna bloggtorka...
I tisdags kväll var det i alla fall väldigt fint väder, vilket resulterade i att jag greppade kameran och gick ut på vad som var tänkt bli en kortare fotopromenad. Tänkte gå förbi ett ställe jag kör förbi varenda dag på väg hem från jobbet. Det ser så lummigt ut där att jag alltid tänkt gå dit med kameran.
Och i tisdags blev det alltså av.
Hade tänkt vara ute kanske en timme, men i vanlig ordning blev det ungefär tre timmar och fullt minneskort... ;-)
 
Under den promenaden blev det mycket fokus på just Björkar, då jag tycker det är det somrigaste trädet jag vet. Kanske beror det på att de har så lummiga och ljusgröna trädkronor. De känns som just försommar, och jag älskar försommaren!
 
Här kommer alltså första delen av de bilder jag tog under den kvällen:
 
Måste bara få flika in med ett litet inlägg såhär på kvällskvisten.
Min blogg har jag ju delvis för att jag ska kunna gå tillbaka i framtiden och se hur det var vid olika tillfällen...
 
Och OJ vad det stormar här just nu! Det är verkligen STORM!
Vid vissa tillfällen har trädet här precis utanför mitt fönster stått nästan i 90 graders vinkel (okej, kanske inte riktigt; men mycket) för att det blåser så mycket. Tycker ärligt att det nästan känns läskigt. Tycker verkligen inte om naturkrafter, eftersom det är någonting vi inte har något att sätta emot.
Såg på PT´s (Piteåtidningen) hemsida att det tydligen är strömavbrott på sina ställen samt att flera träd hunnit falla omkull... över bilar. Och tydligen ska det fortsätta även inatt.
Jag hoppas innerligen att det är back to normal imorgon igen. Annars lär det ju bli ganska läskigt att köra till och från jobbet. 
 
Jag hörde dessutom tidigare idag att det SNÖAT längre uppåt i Sverige. 
Är ju visserligen inte första gången jag läser om något sådant; att det snöat lagom till examen, men det är lika deprimerande varje gång. Även om det inte berör mig direkt.
Jag har sagt det förut... Jag.Bor.På.Fel.Ställe.På.Jorden.
 
Så; håll gärna tummarna tillsammans med mig att vädret är bättre imorgon.
Det behöver inte vara soligt, bara det inte stormar såhär!
Så var den här tredagarshelgen till ända, med nationaldag och allt. Och jag måste erkänna att jag inte gjort ett skit på hela helgen. Dock ganska skönt det också egentligen, eller vad tycker ni?
Ärligt talat så är jag lite splittrad när det gäller helger... Å ena sidan vill jag gärna hitta på saker istället för att bara sitta hemma. Men å andra sidan vill jag ägna helgerna åt att vila upp mig inför kommande jobbvecka.
Finns det någon mer där ute som känner samma splittring, eller är det bara jag?
Vi skulle alltid ha tre -eller fyradagarshelger ;-P
 
På nationaldagen åkte jag i alla fall till Kvantum, köpte lite grillmat, åkte ut till stugan och så körde vi årets första grillning där. Mycket gott, och jag tyckte det passade bra att ha den premiären just på nationaldagen.
 
 
I lördags blev det även en (mycket) kort fotorunda. Eller foto-"runda" kan man nog inte direkt kalla det. Jag gick ut här i mitt absoluta närområde och knäppte några bilder under kvällen.
Jag vet att jag tjatar, men jag älskar verkligen att bo på ett ställe där man kan komma på sent på kvällen att man är på fotohumör, att då gå ut på en gång med kameran och ÄNDÅ få fota i dagsljus :-D
Här kommer ett litet urval av de bilder jag fotade under den tiden:
 
Idag är det alltså 6:e juni (How did THAT happened, för övrigt?!?) vilket betyder att det är Sveriges nationaldag.
Inte något som brukar vara överdrivet uppmärksammat direkt, och jag har inga direkta traditioner förknippat med den här dagen, men tänkte att jag kan i alla fall ge det lite uppmärksamhet här på bloggen :-)
 
Att jag inte har några traditioner kring nationaldagen beror säkert på att den under större delen av mitt liv INTE varit helgdag. Jag tog ju till och med Studenten den 6:e juni, eftersom den inte blev en röd dag förrän 2005 (och jag gick ju som sagt ut gymnasiet 2003).
 
Dock kan jag inte låta bli att tycka det är lite synd. Jag har länge önskat att Sverige varit ett land som skulle firat sin nationaldag stort. Typ Norge-stort. Eller som USA och 4:e juli. Jag vet att svenskar inte är ett dra-på-stort-firar-folk, som t.ex. amerikanerna vilka verkligen kan det här med att fixa STORA evenemang. Men det hade ändå varit roligt.
 
Jag vet att alla främlingsfientliga människor där ute antagligen tycker att det "inte finns något Sverige kvar" att fira  (fattar inte hur de kan resonera så, eller hur det kan finnas så mycket hat)...Men jag skulle inte vilja fira det Sverige som existerade på 1600-talet. Jag vill hellre fira det land vi blivit idag.
Naturligtvis finns mycket att önska... som T.EX. all främlingsfientlighet och allt våld som följer i dess kölvatten.
Men jag kan inte låta bli att känna mig stolt över att bo i ett land som faktiskt har möjligheten och medmänskligheten att ta emot och hjälpa så otroligt mycket människor.
Jag känner mig tacksam över att bo i ett land som människor flyr till och inte från.
Jag har alltid tyckt om historia, men det är när jag läser om vissa tidsepoker i vår historia som jag skäms för vårt land.
Det är det nya jag tycker vi kan fira... Att Sverige trots allt är ett land där alla ska vara välkomna, oavsett etnicitet, religionstillhörighet, nationalitet o.s.v. Naturligtvis kan man väl debattera om detta verkligen stämmer, med tanke på alla hatbrott man läser om. Men jag hoppas innerligt att rasismen aldrig ska bli så stor att det är den som kommer definiera Sveriges syn på omvärlden.
Jag är dålig på att uttrycka mig i skrift, men jag hoppas att jag fått fram det jag vill säga och att texten inte missuppfattas.
Sammanfattningsvis är jag stolt över att Sverige är ett land som hjälper andra människor och det är den aspekten jag tycker vi ska fira med nationaldagen. Ett Sverige för alla.
 
 
Hej på er! Hoppas ni mår bra allihopa, och att ni har lika fint väder som vi har här i Piteå.
För min del känner jag just nu en extra stark lust att bloggdesigna, men jag har inga beställningar för tillfället.
Därför tänkte jag prova på en sak för att se om det kanske kunde börja rulla igång :-)
 
Alla som beställer en bloggdesign av mig från nu och fram till nästa söndag (den 12:e juni) får nämligen 100 kronor rabatt. Istället för 500:- betalar du alltså 400:-
 
Klicka här för att komma till det inlägget jag skrivit med instruktioner om hur du beställer.
Som ni vet vid det här laget ;-) så älskar jag ju nostalgi. Sådant som väcker minnen, och främst då barndomsminnen, till liv. Det kan vara allt från videor, låtar/musik, smaker, lukter, platser till allt möjligt som har någon anknytning till mina minnen.
Gamla barnprogram är en sådan sak som min nostalgiska hjärna tycker om.
 
Nu ikväll kom jag att tänka på en film jag är uppväxt med; en film jag och mina syskon såg mycket när vi var små. Vi hade den på VHS, men det bandet är ju gode nött vid det här laget... Så pass att den knappt går att se på alls, tyvärr.
För några år sedan kammade jag igenom internet på jakt efter just denna film, men det verkar som om den inte finns någonstans. I bästa fall hittar jag någon sida där det står lite om filmen, eller något forum där någon mer letar efter den, men jag hittar aldrig själva filmen. Den verkar nästan vara uppslukad av jorden...
Filmen är 'Fantastiska Wilbur', eller Charlotte´s Web som den ju heter i original.
På SVENSKA, ska tilläggas! Som ni kanske vet är jag inte precis något fan av dubbning, men just Wilbur-filmen vill jag ha med svenskt tal. Det är DEN som väcker alla dessa nostalgiska känslor hos mig. Den engelska versionen ger mig inte samma känsla, då det naturligtvis var den svenska jag såg som liten.
 
Därför tänkte jag fråga, även om jag bara har en handfull läsare och därmed inte når ut till så många, om det möjligtvis finns någon själ där ute som vet om denna film finns att få tag i någonstans?
Eller om det är helt omöjligt att få tag i ett ex numera.
Naturligtvis vet jag ju att det med största sannolikhet inte går få tag i en ny, men det är som att jag inte ens hittar begagnade exemplar någonstans.
 
De enda filmerna man jag hittar när jag letar på namnet (Fantastiska Wilbur eller Charlotte´s web) är de här "nyinspelningarna" eller vad man ska kalla det som är gjorda på den här sidan om år 2000.
Och det är INTE den/de jag vill ha! Jag vill ha originalet, vilket jag tror är skapat någon gång under 70-talet.
Så som sagt; Finns det någon där ute som har någon aning om Fantastiska Wilbur (på svenska från 70-talet) finns någonstans så skulle jag bli evigt tacksam om ni ville lämna tips :-)