Jag vet att det inte är någon idé att börja tänka i dessa banor än.
Inte när det fortfarande är drygt en månad kvar av högvintern, och sedan en månad vårvinter, men jag börjar vara i det läget att det helt enkelt inte går hindra tankarna.
Det ÄR fortfarande vackert med all snö, och jag ÄR fortfarande tacksam över att denna vinter fått möjligheten att uppskatta årstiden.
 
But enough is enough!
 
Det KAN bli för mycket, för länge, och det är precis vad jag börjar känna nu.
Jag menar; vi har ändå haft ordentligt med snö sedan i oktober. Det betyder fyra (4) hela månader!
En kan få sin tillfredsställande dos vinter även om den bara är två månader och hälften av snön som kommit i år!
Nu vill jag ha värmande sol, vårblommor, torra & sopade gator/trottoarer, tunnare kläder & skor samt möjligheten att få sommarförvara bilens kupévärmare.
Jag vill ha vår!
 
En sak är i alla fall säker redan nu... LJUSET håller på att återvända med besked!
Numera är det ju faktiskt ljust ute klockan 16:00, och även en stund efter det.
Det är alltså ljust när de flesta människor slutar jobba. DET är helt ljuvligt!
Nyss var det mörkt klockan 14:00, och nu är det alltså ljust klockan 16:30.
Också mornarna måste nämnas. Numera när jag åker till jobbet (börjar 7:30, så det är ju lite senare ändå) är det helt ljust! Visserligen fortfarande soluppgång, men det ÄR dagsljus!
 
Jag vill ha VÅR nu!
Jag är färdig med årets vinter!
 
Maj 2015
 
Maj/Juni 2017
 
Maj 2015
 
Juni 2016
Jag älskar inredning.
Jag drömmer om att inreda ett helt hem helt och hållet från grunden, på exakt det sätt jag ser framför mig i mina drömmar.
Jag har bara ett problem...
...jag blir aldrig nöjd!
Självklart ska en inte jämföra sig med andra, men inspiration får en ju ta. Pinterest och sådana sidor är ju perfekta för den typen av inspiration (och för typ all annan inspiration också), och det finns sååå mycket snyggt där.
Det är så sjukt hur snyggt andra människor får till det när det kommer till inredning! Speciellt när det är enkelt och ljust men ändå ombonat och det det "lilla extra".
MEN när jag försöker hämta inspiration och lägga till min egen touch på det hela till mitt hem, så känns allt bara... fel.
Försöker jag fixa till något stilleben känns det mest bara som random saker som är ditställt lite hafsigt.
Jag fattar inte hur alla får till sina inredningar!
Detta gäller inte bara för enklare inredning som jag gillar bäst, utan jag tycker detta gäller alla typer av inredning. Jag kan hitta bilder från hem där inredningsstilen är så långt ifrån min drömstil som det går, men det är så snyggt inrett att jag älskar det ändå. Förstår inte hur folk gör!
 
Finns det någon mer som känner på samma sätt?
Eller har du fått till din inredning precis som du vill ha/sett den framför dig?
Hej hej alla mina ♥ såhär på Alla hjärtans dag!
Hoppas att ni får fira dagen på precis det sätt ni önskar.
För min egen del måste jag säga att jag faktiskt inte har någon direkt relation till Alla hjärtans dag, vilket betyder att jag inte känner någon stress what so ever inför dagen.
Ska jag vara ärlig så kan jag inte minnas att jag någon gång tidigare heller känt stress över att vara singel (alla ♥ dag handlar ju även om familj och vänner egentligen, men den romantiska kärleken ligger ju trots allt mest i fokus) den här dagen. Jag tänker på det så gott som alla andra dagar på året, men av någon anledning inte den 14:e februari...
Nu fick jag dock en idé till ett separat blogginlägg rörande det här med kärlek, romantik och alla hjärtans dag. Därför tror jag att jag lämnar detta ämne för tillfället.
 
Vänner och familj är ju också en del av Din alla hjärtans dag...
 
 
Jag har blivit med ny mobil! Äntligen!
Eller okej, tekniskt sett är den begagnad, då det är min systers gamla. MEN den är pedantskött, därmed som ny och för mig är den ju ny. Speciellt som det är en iPhone 6, och då jag gick från en uråldrig 4S är det en STOOOOR uppgradering!
På min gamla 4S var batteriet helt slut (jag menar det; kunde inte använda den utan att den var ikopplad i laddaren), alla appar var slöa då de behövde uppdateras och de kunde inte uppdateras utan att först uppdatera IOS. Och jag VÄGRAR uppdatera en 4:a med programvara skapad för dagens modeller!
Jag kunde inte ens ladda ner nya appar, eftersom när jag försökte kom det bara upp att "appen inte är kompatibel med mitt IOS".
Som ni hör... en telefon som fallit för ålderstrecket för lääänge sedan.
 
MEN allt det behöver jag inte störa mig på längre!!! :-D
NU har jag den senaste uppdateringen, alla appar uppdaterade med alla dagens funktioner och ett batteri som verkligen håller hela dagen även om jag använder telefonen! :-D
Sist jag uppdaterade IOS var 2013, vilket betyder att det verkar finnas så många funktioner jag aldrig haft tillgång till. Bland annat en massa nytt på Instagram, typ det där "Instagram story", eller vad folk kallar det.
Jag har numera tillgång till alla filter och alla möjliga typer av dekaler på Snapchat (hade inte ens tillgång till filter där tidigare).
etc. etc.
iPhone 6 - Du är SÅ välkommen till mig!
 
 
 
Idag är det ju som sagt Alla hjärtans dag, och igår var det den där semmeldagen aka Fettisdag (fet-tisdag).
För min del blev det två semlor och en pizza under dagen ;-)
Först en semla på förmiddagen, sedan vår årliga pizzatradition (vi har ätit det på fettisdag sedan vi var små) och så en smemla (ja, felstavat med flit) till efterrätt.
Mina smaklökar och min mage var dock inte vänner under kvällen. Det var så gott, men magen protesterade hej vilt. Helt värt det dock!
 
Mammas semlor är 10/10!
De är fluffiga, saftiga med mycket fyllning. Precis som jag gillar det!
 
 
Och så tänkte jag att jag avslutar med att lägga till ytterligare några snöbilder här på bloggen. Hur mycket sådant har det egentligen blivit de senaste månaderna...!?!
Men det här är så sinnessjukt att det helt enkelt inte går att ignorera. Jag har aldrig varit med om såhär mycket snö tidigare. And it just keeps coming...
Plus att jag hittills mest tagit bilder i och i direkt anknytning till stan, där det inte syns lika tydligt hur sjuka mängder det egentligen är (måste nästan upplevas på plats).
 
 
Halloj där alla fredagsfirare!
En liten (eller inte så liten) fredaglista kommer här. Som ni vet vid det här laget älskar jag ju listor, så när jag hittade den här hos Annika kunde jag inte motstå!
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦
 
 
HAR DU...
 
Folköl i kylen?
Nej. Inte ens lättöl.
 
Något husdjur?
Nej. Men världens bästa Lucky skulle ha fyllt 12 år i måndags, om han levt idag.
 
 
 
En favoritsötsak?
Choklad.

Puder på dig?
Nix. Använder aldrig smink. Inte ens läppglans.
När jag var yngre gjorde jag vissa (halvdana) försök att börja sminka mig. Mest för att jag är tjej, och enligt samhällets normer "ska" tjejer sminka sig och typ äääälska smink.
Jag kände mig annorlunda för att jag inte var intresserad av smink eller att lära mig sminka mig på bästa sätt.
Även i mina "yngre vuxenår" gjorde jag vissa försök, men insåg till slut att det inte var värt det.
Jag hatade att ägna en massa tid åt att bli färdig, jag hatade att lägga pengar på smink och jag hatade att ägna tid åt att ta bort det på kvällarna.
 
Jag är så oändligt tacksam över att jag numera verkligen har kommit fram till vem jag är, och att jag känner mig tillräckligt självsäker för att skita i samhällets normer över "vilka intressen jag ska ha" eller hur jag "ska" se ut.
JAG är inte intresserad av smink, och då väljer jag också bort det från mitt liv.
Jag hatar verkligen generaliseringen att "tjejer tar alltid sååå lång tid på sig att bli färdiga". Jag är biologisk tjej, jag identifierar mig som tjej och jag behöver kanske 5 minuter på mig att göra mig iordning.
 
Oj! Det här blev som ett helt inlägg. Kanske behöver få ett eget blogginlägg snart ;-P

Några framtidsplaner?
Vet egentligen inte så noga. Men en jäkla massa framtidsdrömmar...

Några MVG:n?
Ett fåtal MVG:n blev det nog. I alla fall på gymnasiet :-) Jag några G, något MVG men flest VG.
Så jag hade väl inte direkt bäst betyg i klassen, men absolut tillräckligt bra för att vara stolt över mina avgångsbetyg.
MVG hade jag i:
 - Arbetsmiljö och säkerhet
 - Datorkunskap (okej, DET var inte direkt någon svår kurs, men ändå...)
 - Psykosocialt arbete
 - Svenska B
Jag gick Barn och fritidsprogrammet.
 
Betygen från högstadiet är dock en annan femma. Det gick inte lika bra där; mest för att jag sa typ en mening sammanlagt under tre år vid den tiden. Och eftersom jag var för blyg för att prata (till och med för att fråga om saker) så blev mina betyg lidande.
Dock tog jag mig ju ändå in på mitt förstahandsval på gymnasiet, så numera säger jag om högstadiebetygen "It´s ancient history" ;-)

Något beroende?
- Tja... datorn får jag väl säga då. Likt typ alla andra nutidsmänniskor ;-)
- Mitt armbandsur! Armbandet till den har varit trasigt i några veckor nu, och jag har fortfarande abstinens. Det verkar inte gå över (så snart MÅSTE jag få till att fixa det!) Jag har haft klocka på mig i stort skett varenda dag sedan jag fyllde 7 år och fick min första.
- TV:n, tyvärr. Jag klarar inte av när det blir helt tyst, så jag måste alltid ha TV:n igång, även om den bara går i bakgrunden. Egentligen spelar det ingen roll vad som visas, bara det är någon som pratar i bakgrunden...

Fikat idag?
Nope.

Nagellack?
Inte det heller. Här gäller samma sak som med smink; jag använder aldrig nagellack.
Läs svaret angående puder/smink här ovanför.

Någon vän från ett annat land?
Bloggvänner, ja. IRL-vänner, nej.
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VEM...

Avskyr du?
Ingen runt omkring mig.
Det skulle i så fall vara att jag härmas och säger "en viss president". Ser rött (eller orange hehe) när jag ser hans namn. Klarar verkligen inte av att höra hans röst heller. Klarar på riktigt inte av det!
Samt alla SD-fjantar här i Sverige.

Delar du mest minnen med?
Familjen.

Längtar du mest efter?
Fast jobb (är ju fortfarande vikarie, även om jag trots allt får jobba hela tiden).

Stör du dig på?
- Tvära kast i utetemperaturen. Just nu gick det från -25 grader tidigare i veckan till 0 grader idag.
- När det är riktigt kallt OCH snöar samtidigt! Då en inte vet om en ska sätta i kupévärmaren eller inte.
En vill ju ha haft den i när det är iskallt ute, men är den i och det snöar så blir ju hela bilen som en igloo.
Till vädret: BESTÄM DIG!! Antingen är det under 20 minusgrader, eller så snöar det. Och snöar det behöver det inte vara kallare än 10 grader!
- När människor nästan verkar VILJA missförstå betydelsen/användningen av det praktiska pronomet "hen", och spydigt kläcker ur sig kommentarer som "ja, det är väl en sådan där heeeen". Jag blir så frustrerad att jag knappt vet vilken fot jag ska stå på.
 
 

Gosar du med?
Ingen, tyvärr.

Lagar mat?
Jag. Ensamhushåll här.

Diskar?
Se föregående svar ;-)
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VILKEN...

Tidning läser du?
Läser inga fysiska tidningar. Och tyvärr knappt några på nätet heller.

Buss åker du oftast?
Åker typ aldrig buss numera, tyvärr. Det är synd egentligen, eftersom jag trots allt älskar att åka buss. Tycker det är riktigt trevligt. Och att bara sätta sig på en buss på morgonen på vintern är ju en fördel jämfört att börja sopa av/skrapa bilen och få igång den :-)
Det är bara så synd att det är så förbaskat Dyrt att åka buss! En tur -och returbiljett på lokaltrafiken kostar ju typ 50 spänn :-(

Dag fyller du år?
8 juli

Årstid föredrar du?
Våren! Absolut. Finns ingen bättre månad än Maj!!

Stad är du uppväxt i?
Piteå. Eller rent tekniskt är jag uppvuxen i Hortlax; en by ca 1 mil söder om Piteå stad (men inom Piteå kommun).
 
 
 
♦ ♦ ♦ ♦ ♦

VAD...

Gör du nu?
Sitter här framför datorn och degar. Fyller i denna lista samt kämpar mot störande hosta och återkommande hicka.

Är bra med dig?
Jag är lojal, pålitlig och omtänksam (vad tråkigt det låter) och jag är en person som alltid försöker se det positiva i saker. Och i andra människor.

Är dåligt med dig?
Jag är fortfarande lite för blyg och tillbakadragen för att riktigt passa in i samhället, även om det har blivit sååå mycket bättre på senare år.
Jag har lite svårt att få saker gjorda om jag har för mycket tid på mig. Arbetar egentligen som allra bäst under (måttlig) stress.

Vill du arbeta med?
Sociala medier. Fotograf. Författare.

Är roligast just nu?
Mitt jobb. Jag vet att det också låter tråkigt, men mitt jobb är verkligen det stora ljuset i mitt liv numera.
Jag ÄLSKAR mitt jobb!
 
 

Har du på dig just nu?
Vinröd-lila T-shirt, svarta pösiga mjukisbyxor, "cozy socks", min fodrade filt.

Äger du för skor?
1 par Kuomakängor (världens bästa vinterskor!)
1 par ballerinaskor (sommar) 
1 par Ecco joggingskor
Jag har alltid avskytt att shoppa skor, så jag äger bara precis det jag behöver, använder dem tills de är utnötta (bokstavligen) och köper nya när jag måste.

Har du för storlek i skor?
38

Läser du för bok?
Läser ingen bok just nu, då jag inte är inne i en läsperiod.

Ska du göra nu?
Äntligen, efter flera timmar av skrivande, klicka på Publicera inlägg ;-)
Sedan är klockan 23:00, så det dröjer väl inte överdrivet länge innan det är dags att gå och hälsa på kudden.
Som ni vet vid det här laget har jag sedan hösten 2016 hållit på med utrensning av mina ägodelar. Gjort mig av med hur mycket som helst som jag inte använder eller behöver.
Tyvärr är jag otroligt dålig på att komma ihåg att ta "förebilder" när jag står inför en förändring.
Eller egentligen kom jag ärligt på det när jag rensat ett tag...
Det känns tråkigt nu, men det är som det är. En kan ju inte gå tillbaka i tiden.
Istället får jag fokusera på och njuta av hur det ser ut just nu. Och njuter gör jag verkligen. Jag älskar fortfarande att ha så mycket färre saker omkring mig. Allting känns så mycket lättare på något sätt.
 
Det finns dock en liten nackdel. Jag älskar mitt hem mer och mer, vilket gör att det nästan blivit så att jag knappt vill gå hemifrån ;-)
Det finns visserligen fortfarande saker jag skulle vilja ändra på; till exempel att jag vill få bort även TV-/vitrinskåpskombon. Den är så gammal, ful och framförallt SLITEN att det sticker i ögonen.
Men det var inte det som inlägget skulle handla om. Det här inlägget skulle ha en positiv vinkel.
 
Nu under helgen som var gjorde jag några få ytterligare ändringar.
Jag flyttade matsalsmöbeln från mitt lilla kök in till själva rummet, och gjorde därmed som en liten matsalshörna.
Kan hända att någon tycker det ser lite trångt ut, men helt ärligt är det inte så farligt. Jag tycker snarare det blev mysigt.
Dessutom fick jag så mycket härlig yta i köket. Det är nog litet som det är, och även om bordet samt stolarna ryms så blir det väldigt trångt.
Jag har lite tankar på hur jag vill fixa till i köket, men jag har inte riktigt helt bestämt ännu.
 
Avslutar med före -och efterbilder...
 
 
↓ Såhär såg det ut i lägenheten för 1½ år sedan.
Jag hade hunnit börja rensa när dessa bilder togs, ser jag t.ex. på TV-möbeln. Ser det genom att jag hunnit plocka bort alla böcker jag hade där högst upp. Men som sagt; jag har inga klockrena förebilder. 
Hur belamrat det ser ut i skrivbordshörnan gör också att det riktigt kryper i kroppen.
Men återigen -det här är också efter att jag rensat bort en del. Det såg ÄNNU mer belamrat ut tidigare, när jag hade alla DVD-filmer och CD-skivor i bokhyllan.
 
↓ Och så en bild vilken är fotad nu i helgen. 
Jag älskar sovdelen med gardinerna och ljusslingan.
Jag älskar den (relativt) tomma och enkla väggen längst in i rummet. Att istället för ett stort, fult och belamrat gammalt skrivbord ha en enkel vit byrå och ett par ljuskällor gör det sååå mycket mysigare. I alla fall i mitt tycke, och eftersom det är Mitt hem så är det ju det viktigaste :-)
 
De närmaste planerna är att införskaffa lite fler växter samt fixa till något snyggt stilleben till vita bordet och matsalsbordet.
En riktigt gammal Favorit-i-repris, men bilden passade bra in till just detta inlägg. 
 
 
Jag hade ingenting att göra för ett par dagar sedan, så jag satte mig ner för att se om jag fick någon skrivinspiration. Inte till något "regelrätt" blogginlägg, utan fiktivt skrivande.
Skrivande är ju det som var min allra första passion. När jag var liten skrev jag oräkneligt många små berättelser, och Författare var under många år mitt drömyrke nummer ett. På sätt och vis är det fortfarande ett drömyrke, men jag känner att jag har tillräckligt med insikt för att slå fast att jag inte har tillräcklig skrivartalang för att nå hela den vägen.
 
MEN det hindrar mig inte för att skriva! Nix pix!
Gillar en att skapa historier i huvudet så SKRIV! Det spelar ingen roll om ens verk aldrig kommer att bli publicerade "på riktigt". Skriv! Det är en sååå skön känsla att sitta och skriva i flera timmar. Se hur en historia tar form vid fingerspetsarna.
 
I alla fall... om jag ska ta och komma till saken då.
 
Den där korta skrivarstunden för ett par dagar sedan resulterade i en novell, vilket i och för sig är ovanligt för mig då jag gärna skriver lite längre berättelser numera.
När sagda novell var så gott som färdig (saknas bara lite grann) kom jag att tänka på bloggen, och om jag skulle kunna kombinera detta på något sätt. Bloggande handlar ju faktiskt om att skriva (även om bloggvärlden fokuserar mest på bilder, i alla fall i det svenska bloggklimatet).
 
Denna bloggerska började i alla fall fundera... Kan det vara en idé att skapa en ny kategori här på bloggen, där jag publicerar noveller som jag skriver? Alltså fiktiva noveller. Påhittade historier.
Hur låter det för er?
Är det något som ni skulle kunna tänkas vara intresserade av att läsa?
En sådan sak som att lägga upp berättelser jag själv skrivit känns ärligt skitnervöst. Det skulle verkligen vara att ta ett stort steg utanför min comfort zone att låta andra läsa vad jag skrivit, då jag aldrig gjort det förut.
Visst, jag har inte glömt bort att jag bloggat i tio år, men på något sätt blir det inte riktigt samma sak.
På något sätt känns det som om jag skulle blotta mig mer att lägga ut mina fiktiva berättelser för allmän läsning än det gör när jag skriver ett blogginlägg. Trots att det kanske borde vara tvärtom...
Samtidigt känns det som att det skulle vara jätteroligt.
 
Den nya kategorin skulle naturligtvis inte ta över bloggen. Det kommer fortfarande att vara en foto/livsstilsblogg, men med ett inslag av fiktivt författande.
Kanske att jag lägger ut en novell varje fredag eller liknande, "lagom för helgläsning".
 
Men som sagt; vad tycker ni?
Jag skulle uppskatta otroligt mycket om ni ville offra några minuter av er tid att ge mig feedback på detta inlägg.
Är en Novellkategori här på bloggen något som låter kul? Tråkigt? Ointressant?
 
Tack på förhand Bästa läsare, och hoppas ni får en riktigt fin/mysig/trevlig fredagskväll, vad ni än har för planer!
Och så var det dags igen för... surprise! (hehe)... ett snöinlägg.
Men som sagt är det ett sådant tacksamt bloggämne denna vinter.
 
Tidigare idag fick jag en idé om att jämföra snöbilder jag tagit i början av vintern med dagsfärska bilder. Med andra ord typ "november vs. februari". Så kameran fick faktiskt följa med till jobbet, och så passade jag på att knäppa lite bilder när jag skulle åka hem. Fick bli så eftersom jag har fotat dokumentära snöbilder just där tidigare, och det brukar bli så bra för just jämförelse.
 
Dessutom; TÄNK att jag trots allt tyckte att det kommit så mycket snö då (på november/december-bilderna). Det känns så konstigt att tänka på nu, när vi har så sjukt mycket mer än det...
 
 
 
Blir väl rätt tydligt på dessa bilder. Gillar just den här utsikten för jämförelsebilder, då en har staketet som "måttstock" att gå efter. Det är ett sådant där högt förskolestaket i metall (eller vad det är), och som ni ser syns det ju inte ens på högra bilden (den från idag)...
Blir ganska tydligt med snöhögen framför det blåa huset i bakgrunden också.
 
 
Här blir det ju nästan ÄNNU tydligare. På vänster bild här ovanför syns det bättre att det är ett rätt högt staket.
Och ja; det är ju bara att titta på den högra bilden...
 
 
Här syns det inte lika tydligt dock, men jag ville ha med bilderna ändå.
Denna snöhög är nämligen sjuuukt stor för tillfället! Och liiite syns det ju trots allt på bilderna. Till vänster kan en skymta elverkshuset (eller vad det är), men det syns överhuvudtaget inte på högra bilden.
 
 
Jag älskar verkligen att sitta och titta på den här typen av jämförelsebilder. Måste tyvärr erkänna att jag kan sitta länge och bara titta fram och tillbaka på "då" och "nu"-bilderna.
Och jag tycker fortfarande att vintern 2017/18 är otroligt mysig. I alla fall hittills.
Tänkte att jag avslutar med en liten bildkavalkad av de övriga bilderna jag knäppte idag (för ni tror väl inte att jag bara tog tre? ;-P)