Förskolans dag
Det har varit en, eh... intensiv dag.
Är texten full med slarvfel och felstavningar vet ni varför.
 
Jag är så trött, så trött, så trött. Multiplicera det ett par gånger så så kommer man ungefär i mitt nuvarande tillstånd. Var tvungen springa in på COOP på vägen hem och köpa en Celsius, bara för att orka vara vaken tillräckligt länge för att laga mat.
Kan ju inte riktigt bara hoppa över det, eftersom jag förutom tröttheten är skrikhungrig.
 
Jag har inte suttit ner en enda gång mellan halv sju och halv två (inte ens på dass).
Jag har inte ätit sedan imorse.
Det har varit saker överallt, känns det som, både fysiskt och inne i mitt huvud.
Och till på köpet kunde jag känna ungefär vid halv tolv att Pang, DÄR tog min dagsranson energi SLUT!
Det var verkligen så; hade den känslan haft ett ljud hade det låtit som ett skott. Eller en baktändande bil.
Så städet idag körde jag på ren viljestyrka. 100% viljestyrka och inget annat.
Kan säga att det nästan aldrig varit så SKÖNT att sätta fötterna över tröskeln här hemma!
Drack min energidryck och nu sitter jag här. Var faktiskt tvungen sätta mig ner en stund och bara låta musklerna slappna av, och då tänkte jag att "varför inte passa på att blogga?".
Ska fixa mat efter att jag skrivit detta.
 
Negativ inledning, men ville bara beskriva min dag. Är absolut inte ute efter en massa sympatier; det är INTE synd om mig. Tvärtom måste jag ändå säga att jag lever mitt bästa liv just nu.
Visst; det jag skrev på Insta för ett par dagar sedan var ingen lögn. Men allt som allt är mitt liv fantastiskt för tillfället.
Det är vår.
Jag har fast jobb inom ett yrke jag älskar.
Jag uppgraderar lägenhet snart.
Det är knappt två månader kvar till semester.
Är det någon det är synd om, så inte fasen är det mig!!!
 
 
Till något annat; idag är det nämligen Förskolans dag, vilket förmodligen de flesta (alla?) förskolor uppmärksammat under dagen.
På mitt ena syskonbarns förskola hade de kört Bamseloppet.
Min förskola körde Skräpplockardagen idag, i STRÅLANDE solsken, och fick efteråt mumsa på popcorn och saft.
Skräpplockardagen är något som de flesta (återigen; alla?) förskolor och skolor kör nu i dagarna, men det kan läggas olika dagar beroende på enhet.
Det är ju den här Håll Sverige Rent-aktiviteten som anordnas lite då och då.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva mer än vad jag tidigare gjort, då jag bloggat (i alla fall) två gånger förr om just förskolan. Därför känns det som att detta bara skulle bli upprepning, när man istället kan klicka sig in här eller här och se vad jag skrivit på ämnet.
Jag lade dessutom ner lite längre tid på att skriva och formulera mig i dem, så känns som att det skulle bli platt fall att trycka in något här.

Men jag säger i alla fall Grattis till alla förskolor där ute i vårt avlånga land!
Och till alla förskolepedagoger som gör ett hästjobb varje dag med att främja allas våra barns utveckling och ge dem en fin start i utbildningsvärlden!
Och trots att jag vet att det faktiskt inte är förskolans födelsedag så kan jag inte låta bli att fascineras över att förskolan faktiskt funnits i hela 23 år i år!
23 år... Det är en persons hela uppväxt plus även - kanske - hunnit bli förälder själv.
Och jag började 8:an samma år som förskolan föddes. 8:an. Jag hade nästan gått ut grundskolan.
Yeah, I´m old, so very old... Haha ;-P
 
 
Nej, nu måste jag börja avrunda och fixa något att käka.
Min mage börjar vara lite sur på mig och tjatar... "När ska vi äta? Vaaad ska vi äta? Nääääär ska vi ääääääta??"
Blir mest troligt köttfärs-fetaostbiffar, potatis, tzatziki och någon god sallad.
Blev så sugen, och har ett litet paket köttfärs jag behöver använda snart.
 
 
Hoppas ni haft lika vackert vårväder som vi idag, och att ni ändå fått ha det lite lugnare än min dag.
På återseende allihopa!
Era fantastiska kommentarer!
1

Låter som en bra och energirik dag. Nej, jag tycker då inte synd om dig, haha.
Inte alls.
Det hörs i texten att du är glad, men trött!
En trevlig dag med massor att göra för dig.

Alltså, du menar att det hetat förskola i 23 år. Innan dess sa vi dagis. Dagis är äldre än vad jag är. Men det kanske var så att det bytte namn då för 23 år sen.
Jag säger fortfarande ofta fel o kallar det dagis ;-D
Min svägerska som är förskolelärare brukar rätta mig, och det är bra att hon gör det.
Rätt ska vara rätt.

OCH ja, tänk så mkt kul det finns att se fram emot. DIN LGH INTE MINST!!!!
Inte klokt så kul och spännande!!
Sen semester och VILA!!!

KRAMAR!!!

Svar: DET var det verkligen! En otroligt energikrävande dag! Jag FICK dock en del energi av all den energi som fanns i luften just då, annars tror jag att jag hade somnat på jobbet ;-P Det jag tycker är så roligt är att det ändå är en "skön" trötthet. Den är såklart jobbig på så sätt att det inte känns som jag klarar av att avsluta dagen, men det är ändå en trötthet som finns där Tack Vare Att Jag Faktiskt GJORT Något. Jag är trött för att jag har jobbat på mitt alldeles egna jobb, vilket är en känsla jag så innerligt längtade efter att känna under alla de år jag var arbetslös. Jag är TUSEN gånger lealös av trötthet efter en tuff arbetsdag än psykiskt utslagen pga ofrivilligt "ledig" hemma :-D

Jepp, förskolan har funnits i hela 23(!) år. Det känns så konstigt, för på sätt och vis känns det som igår då jag gick i högstadiet.
Och precis; innan dess var det Daghem (eller Dagis i folkmun) som gällde som barnomsorg.
Men det är så mycket mer än bara en namnändring när det kommer till dagis vs förskola.
Det är en annan verksamhet. Även om människor utifrån kan tycka det ser likadant ut vid korta anblickar.

1998 fick Förskolan en egen läroplan (Lpfö98), och blev därmed Förskola. Nuvarande läroplan heter Lpfö18.
Daghem/dagis upphörde därmed att existera 1998.
Pedagogerna på förskolan måste vara utbildade Förskollärare och därmed inneha Förskollärarlegitimation, dvs 3-4 års universitetsutbildning. Det finns även Barnskötare som jobbar på fsk, så det finns både och. Men det är Förskollärarna som har ansvaret för den pedagogiska verksamheten och att den förankras i läroplanen.
Förskolan är en del av utbildningsväsendet, och ligger under Skolverkets vingar. Det var/gjorde inte Dagis.
Är ganska så säker på att det är anledningen till att "15-timmars" infördes; för att alla barn ska ha rätt till förskolan. Även när föräldern/föräldrarna är hemma, vilket inte var fallet under Dagiseran.
För barn mellan 3 och 5 år är dessutom 15-timmarsplatsen gratis (kallas Allmän förskola). 15-timmarsbarn följer skolans läs -och lovschema. Är skolan ledig är förskolebarnet ledig. Gäller dock bara 3-5-åringarna med allmän förskola. 1-2-åriga 15-timmars får vara på förskolan trots skollov.
TROR även, men är inte säker, att om man har ett barn 3-5 år med en fulltidsplats så får man någon typ av prisreducering på den som motsvarar 15-timmars. Just för att ALLA barn har rätt till förskola på samma villkor.
Sedan 2020 har även de som är chefer över Förskolor (alltså det som hette Förskolechef) titeln Rektor.

I och för sig är Förskolan betydligt äldre än två decennier, men med den skillnaden att den innan -98 var verksamhet för 6-åringar = Lekis. Men Förskolan som den är idag har existerat i 23 år.
Och Dagis har då inte existerat på 23 år...
Verksamheten för 6-åringar (tidigare Lekis) är idag Förskoleklass, och är en del av grundskolan. Skolplikt i F-klass sedan 2018.

Ursäkta den långa utläggningen. Jag brinner verkligen för Förskolans och att dess rättmätiga status. Att den verkligen är ett utbildningsorgan i samhället, och inte en "barnvaktsenhet" för föräldrarnas skull.

Stort TACK för dina ord och jag hoppas att du får en riktig TOPPENHELG!
Kramar!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?