Hej på er!
Här kommer ett av mina oregelbundna blogginlägg ;-)
Ni börjar säkert vara trötta på att höra detta; men jag vet att jag är en riktigt dålig bloggare just nu. Lovar dock att jag håller på att, som bäst, fundera ut bra bloggämnen så att jag kan komma igång med full kraft igen.
Jag älskar ju att blogga, och vill absolut inte sluta.
Hoppas ni har tålamod med mig; för jag kommer tillbaka :-)
 
Idag har jag faktiskt varit ute på en ungefär två timmar lång fotopromenad, och kom hem med 390 bilder, så nu har jag äntligen lite nya fräscha bilder att visa er :-) De kommer att komma upp här i början av nästa vecka.
 
När jag var på väg hem från fotopromenaden gjorde jag en liten avstickare in på Hemmakväll och köpte den nya Marabou Japp. Nicke Nyfiken i mig kan ju inte ignorera en sådan nyhet ;-) 
Dock kan jag tyvärr inte riktigt ge den full pott. 
Den var god, men i sötaste laget. Jag kommer absolut att köpa den fler gånger, men inte alltför ofta. 
Apelsinkrokant is still my number one.
 
 
Åh, vad jag är glad över att januari strax är slut! Imorgon är ju sista dagen på den här månaden.
Nog för att det är tre (3) månaders vinter kvar, men januari är i alla fall slut :-)
Ni kanske märker att jag inte gillar januari ;-)
I år har det dessutom snöat typ HELA tiden. I och för sig har jag inte fört någon statistik, men det har snöat typ 27-28 dagar av de hittills 30...
Även om det mest bara "flisat" lite vissa dagar, så har det faktiskt snöat näst intill varje dag under 2015´s första månad. Men det har ändå inte varit överdrivet kallt. Det har legat runt nollgradigt och strax under, vilket betyder den värsta typen av snö... packad Blötsnö! Eller med ett annat ord... cement...
 
Jag klagar inte på de höga temperaturerna (så kan det gärna få fortsätta) men snälla Vädergudar; Låt oss slippa mer snö!
 
Är du less på din bloggdesign?
Vill du ha en välgjord design, men känner att intresset och kunskaperna i kodning inte räcker till? 
Är svaret på dessa frågor "ja" så får du mer än gärna beställa en bloggdesign av mig. 
Jag längtar efter att designa igen, och det är för tidigt att göra om min egen blogg.
 
Jag gör personliga bloggdesigner (inom blogg.se) enligt Dina önskemål.
Designerna är välarbetade i alla mallar; inte bara på Startsidan och inläggssidan, utan även på Arkivsidan och Kategorisidan.
 
 
Här kan du läsa mer hur du gör för att beställa, samt priserna.
 
 
Det är alltså fredag idag... igen.
Det var ju NYSS jag skrev blogginlägget förra fredagen. Jag vet att jag upprepar mig, men VAR tar veckorna vägen? Jag vet att tiden går snabbare när man är vuxen (och snabbare ju äldre man blir) men det här är nästan löjligt.
 
Det börjar vara dags att styra upp bloggen också, då jag tycker den börjar slira en aning ;-)
Tror jag måste sätta mig ner och göra någon typ av planering, eller i alla fall en lista med bra bloggämnen, för att minska på dessa korta nonsensuppdateringarna. Det var ju trots allt därför som jag lämnade min första blogg.se-blogg (bland annat). För att jag hade för mycket nonsensinlägg utan mening eller tanke bakom.
Så jag lovar att det kommer bli bättre :-)
 
Ville i alla fall bara kika in och berätta detta :-)
Och lite grann för att jag är bloggsugen, men inte har några idéer för tillfället ;-)
 
 
Och för att inlägget inte ska bli helt bildlöst...
 
 
...det blev en plocksallad från Kvantum till lunch idag,
och sallad kan bli rätt bra på bild ;-)
Då jag inte har några toppenidéer för bloggen just nu så tänkte jag lägga upp lite favoritbilder från mitt första år (2012) tillsammans med Mark; som fortsättning på 3-årsinlägget för ett par dagar sedan.
Och jag kan säga som så... det är inte lätt att välja ut bara några bilder!
Blev ändå ganska många, trots att jag har sållat ganska rejält.
Trots att jag ibland har längre uppehåll då jag knappt fotar något, så fotar jag mer än jag tror ;-) Bildarkivet är verkligen ENORMT!
 
En stund senare: Jag var tvungen gå in och kolla hur stort arkivet egentligen är... Och jag har 994 GB bara i bilder!! Det är ju för sjutton nästan 1 TB!!! Nog för att jag fotar i RAW, men ÄNDÅ! Nästan 1 TB bilder...
 
Nåja; här är i alla fall några favoriter från första året med Mark:
 
 
Jag tänkte egentligen publicera ett sådant här inlägg den 17:e, men glömde bort det.
Så det får bli såhär istället... 3 år och 3 dagar ;-)
 
3 år och 3 dagar...
Så länge har den här älsklingen varit min trotjänare. 
I 3 år och 3 dagar (nästan) har vi skapat magi tillsammans.
Jag blir fortfarande överväldigad över hur man kan älska något materiellt såhär mycket! Den är fortfarande min drömkamera, trots att det gått tre år. Helt ärligt har jag inte ens suktat efter Mark III:an, för att jag är så oerhört nöjd med den här!
Jag kan fortfarande känna hur det fladdrar till i magen när jag tittar på den och inser att den faktiskt är min!
 
3 år med älsklingskameran!
Ser fram emot många fler :-D
 
Äntligen har jag fått undan juldesignen här på bloggen. Det var verkligen på tiden.
Vet tyvärr inte riktigt om jag är 100% nöjd; vi får väl se om jag byter senare. Men för tillfället ville jag som sagt bara bli av med julen.
 
Jag var in på min gamla blogg för ett tag sedan och liksom "återupptäckte" den sista designen jag hade där. Så jag tänkte prova ha en ungefär likadan en stund här också :-)
Den nya är, som ni ser, lite ljusare och har lite andra detaljer. Men annars är den likadan.
 
Jag har även gjort bilderna lite mindre -620 pixlar, istället för 700.
Egentligen gillar jag större bilder, ville prova hur det känns med lite mindre igen. Jag sparar och laddar dock upp dem i 1000 pixlar, så det är enkelt att bara ändra bildstorleken i Stilmallen sedan.
 
Vad tycker ni?
Fredag!
Möjligtvis veckans bästa dag.
På något sätt är det som om fredagskänslan inte riktigt försvinner även om man inte har jobb/skola. Jag brukar känna av den där speciella fredagskänslan...
Har dock inga speciella planer för helgen. Ni då? Något speciellt skojigt inplanerat?
 
Tyvärr, trots fredagskänslan idag, så känns januari som en sådan månad då verkligen all energi och all motivation rinner bort. Det är knappt ens kul att fota. Speciellt som det fortfarande är så mörkt fortfarande. Och de timmarna det faktiskt är ljust är det för kallt, eller snöar för mycket, för att ta ut Mark på en liten rastningsrunda.
Inspirationen ligger därmed på noll, MEN längtan efter att fota är lika stor som alltid.
Jobbigt läge.
Nåja, våren kommer ju faktiskt till slut i alla fall. Och sedan sommaren. Och sedan hösten.
Det är ju faktiskt TRE fotovänliga årstider mot en "ovänlig"... :-) 
 
Idag landade för övrigt ett nytt nummer av Digitalfoto i mitt brevinkast, så det blir nog i alla fall lite fotoläsning ikväll. Alltid uppskattat.
 
 
Måste också passa på att blogga om det fynd jag gjorde igår. Jag brukar ju inte direkt blogga om sådant jag köper, men jag kände mig så nöjd när jag hittat den här...
En ny väggklocka med ett utseende som precis passar min älsklingsinredningsstil. Hittade den på Rusta för endast 20 spänn :-D 
Helt rätt kurs! 
Och jag slipper dessutom min gamla klocka. Inget fel på den i och för sig, men den passar mig inte alls. 
 
 
Och till något helt annat...
Det gäller bloggen.
Har ju, som ni märkt, varit en mycket usel uppdatering den senaste tiden (typ de senaste månaderna...) och jag har suttit och funderat ut vad jag skulle kunna hitta på för att få igång den igen.
Om det är något speciellt jag skulle kunna göra för att den ska bli intressant igen.
Funderar lite grann på vloggar ( =videobloggar ). Det har jag i och för sig skrivit om tidigare, men nu har funderingen dykt upp igen. Dock vet jag inte riktigt vad jag skulle vlogga om. Får fundera lite mer på det :-)
Har ni några idéer/tankar på vad ni skulle vilja se på bloggen får ni gärna skriva dem.
Och även om ni har några fina idéer till videobloggar. 
 
Och ni som inte brukar kommentera får mer än gärna lämna svar!
Naturligtvis uppskattar jag svaren från er som brukar kommentera sådana här frågor också (jag uppskattar er enormt!!) men det hade varit roligt att även få lite input av de besökare som i vanliga fall inte lämnar några spår efter sig.
Vad skulle jag kunna göra med min blogg för att ni skulle bli intresserade av att bli regelbundna läsare?
 
 
Jag lovar att jag inte tänker skriva sådana här klagoinlägg angående panoraman varje vecka ;-) Men jag behöver bara få skriva av mig lite idag.
I december 2014 blev ju den stora panoramaannonsen obligatorisk här på blogg.se, för oss som har Bas/gratiskonton.
 
Först vill jag bara säga att jag accepterat detta; jag förstår ju att blogg.se är ett vinstdrivande företag och att de kanske behöver utöka reklamplatserna.
Man tjänar ju i alla fall bloggpoäng när man visar panoraman, tänkte jag.
Även om det inte går sådär hemskt snabbt framåt, så tjänar man ju till slut ihop till att t.ex. köpa en Synastid. 
Och de första dagarna fick jag ihop några poäng, men bara fram till den 19:e december.
Från och med den 20:e och framåt har min annonsstatistik stått på konstant noll (0), och jag har därmed inte fått ett enda poäng sedan dess.
 
Jag vet ju att man får poäng per annonsvisning och inte per sidvisning, och annonsen visas inte varje gång man går in på bloggen. Men även om det skulle vara så att de faktiskt dragit ner på antalet gånger annonsen visas, så borde min annonsstatistik ändå inte stå helt på noll...
Jag har nämligen varit in på min blogg flera gånger när annonsen visats. Så helt nollställd borde det som sagt inte vara...!
Även om jag försöker strunta i det här med panoraman, så kan jag inte låta bli att ibland tycka det känns lite störande. Måste man nu ha den högst upp på bloggen så vill man ju gärna få något för det.
 
Här är en printscreen från min annonsstatistik...
Observera att det är statistiken över panoramaannonsen, och INTE den vanliga statistiken över besökare!
 
 
Hej på er allihopa (eller ni som är kvar ;-)) !
Jag är medveten om att jag inte startat det nya året särskilt bra på bloggen. Jag har inte ens bytt ut juldesignen. Hade helst gjort det för typ en vecka sedan, men jag håller fortfarande på med den nya då jag inte riktigt vet hur jag vill ha den.
Men den kommer, den kommer. Det lovar jag :-)
 
En annan orsak till den låga aktiviteten på den här bloggen är att jag hoppat på fotoutmaningen 365foton2015. Jag har ju varit med två gånger tidigare, men inte klarat mig i mål. En utmaning som sträcker sig varje dag under ett helt år ÄR verkligen en UTMANING!
Hade först tänkt hoppa över det här året, men kände att jag ville köra en (förhoppningsvis) "tredje gången gillt".
Det blir ett sista försök; om jag inte klarar av att ta mig i mål den här gången så vet jag med säkerhet att utmaningen inte är något för mig, och då fortsätter jag inte nästa år. 
Därför har jag i alla fall varit mer fokuserad på att komma igång med bilderna på den bloggen såhär i början av året.
Tänkte att det kanske är lättare att fortsätta om man kommer igång ordentligt...
 
Ni hittar bloggen om ni klickar här.
Annars så lägger jag ut mina första 11 bilder i det här inlägget (som ett litet smakprov) :-)
 
 
Farväl
 
 
Besviken
 
 
Ur led är tiden
 
 
Prickar
 
 
Pimpad
 
 
Upplysning
 
 
Horisonten
 
 
Slokar
 
 
Fem i rad
 
 
Tömd
 
 
Nostalgi (Eget tema)
 
 
OBS! Så måste jag göra en extrainsatt text igen... Men jag måste fråga er en sak:
När ni kommenterar min blogg, har det dykt upp en valideringsruta? En sådan där man ska klicka i att "man inte är en robot"?
Såg en sådan ruta på en annan blogg.se-blogg idag, och när jag gick in på min blogg och kollade så är det typ "gjort plats" för en sådan ruta, men istället står denna text: "ERROR: Invalid domain for site key".
Åh! Jag hoppas verkligen inte blogg.se infört validering för kommentarer! Speciellt eftersom jag inte hittar någonstans där man kan välja bort det. 
Jag avskyr när det är validering på en blogg jag ska kommentera, så jag vill ABSOLUT INTE ha det på min egen!
Så hemskt mycket bilder blev det inte från varken nyårsafton eller nyårsdagen i år, men några bilder är bättre än inga :-)
Jag hade tänkt vara hemma under nyårsafton. Nyårsfester är inte riktigt min grej, även om jag skulle ha haft någon att åka till i år. Det låter kanske tråkigt, men jag föredrag (helt ärligt) ett lugnt nyår. Att man t.ex. spelar något sällskapsspel eller så för att sedan gå ut vid tolvslaget och titta på fyrverkerierna.
 
Som sagt så var mina planer att vara hemma; hade först inte ens tänkt fota raketerna då batteriet till min självutlösare är dött, och jag hade inte köpt något nytt.
Men så ändrade jag mig, och insåg samtidigt att det inte kände så lockande att fota raketerna i stan där det är så otroligt mycket andra ljus. Därför åkte jag hem till föräldrarna under kvällen; där behöver man trots allt i princip bara gå utanför huset för att fota fyrverkerier :-)
Tyvärr blev det endast tre kassa bilder ändå. Jag tycker det var dåligt med raketer i år. Eller; det smällde en hel del, men jag tycker de flesta inte gick särskilt högt över hustaken. Så det blev så tråkiga bilder. Plus att jag naturligtvis inte kunde använda Bulb (då måste man ha fjärrutlösare).
 
Och jag måste bara få nämna att, innan jag åkte till Hortlax, gjorde jag min första egna smörgåstårta :-)
Blev så sugen, eftersom vi brukar äta just den på nyår.
Bildbevis här nedanför :-)
 
Igår, på nyårsdagen, var jag också till Hortlax på julfika.
Älskar vår familjs julfika; en hel buffé av kaksorter som bara bakas till jul :-)
En bild säger mer än tusen ord, som man brukar säga; så ni kan ju kolla in bilderna längst ner i detta inlägg...
Jag och min syster såg även premiären av nya Beckfilmen på Cmore (jag har inte de kanalerna hemma, utan jag har Viasats utbud). Ids inte skriva igen vad jag tyckte, utan om ni vill kan ni läsa om det här.
Men jag kan kort säga att jag tyvärr blev ganska besviken.
 
Hm... blev mer text än jag tänkt. Men NU kör vi på bilder istället :-)
 
 
Please be Awesome!
Please, let it be a year I really want ro remember for the rest of my life :-D
Please, let it be MY year!


Har tyvärr ingen bra nyårshälsningsbild i år, så jag bjuder på ett foto av en av mina Underbara julklappar –kandelabern jag fick av min syster.
Jag har önskat mig en sådan i flera år, och önskan har varit i klass med kameran (Mark). Nej, jag överdriver inte!
Den här underbara ljusstaken höjer verkligen mysfaktorn från 100% till 500%! :-D

Men jag halvtappar fokus lite grann... det var inte meningen att skriva så mycket i det här inlägget, utan jag vill bara önska er ett riktigt


GOTT NYTT ÅR!!!

Hoppas ni får en mycket fin start på 2015!