NU är det ÄNTLIGEN min tur att få fota och blogga om vårblommor! :-D Typ när alla andra tittat sig less på sådant och gått vidare till försommarbilder...
Men ändå.
Våren ÄR ju sen här uppe, och i år har den varit extra sen. Så jag tänker njuta av att vi äntligen har vår nu!
 
Bilderna i detta inlägg är fotade i lördags, alltså den 27:e maj. Det var på väg hem från ett födelsedagsfirande som jag plötsligt upptäckte dessa ljuvliga Påskliljor i en blomrabatt, och då jag hade Mark von Canon med mig så kunde jag inte motstå frestelsen att stanna upp och fota.
Jag har ju faktiskt haft fototorka och fotoabstinens i över ett år...
Det är dock fortfarande ingen värme att prata om. Det går inte att vara ute med kameran hur länge som helst utan att då frysa fingrarna av sig.
Jag hörde att det till och med snöade uppe i Kiruna i söndags!
Och idag har det haglat här hos oss.
Men snart. Snart. Snart kommer värmen ikapp våren :-D
 
Den här veckan har verkligen våren kommit till oss. Äntligen!
Det är varmt; över tio plusgrader varje dag. Det har varit soligt i flera dagar. Och sist men inte minst... träden har fått ljusgröna "musöron"! *Går omkring med konstanta hjärtögon*
 
Dessutom... dessutom är ju detta en "avhuggen" vecka, vilket betyder att det varit ledig dag idag (torsdag).
Hade i och för sig varit fantastiskt om jag varit ledig klämdagar också, alltså haft långhelg nu. Men så är inte fallet. Jobbar imorgon, eftersom jag jobbar på förskola och de måste ju få mat :-)
Jag klagar dock inte.
Att jobba tre dagar, vara ledig en, jobba en och sedan vara ledig igen är resultatet av en mycket trevlig vecka!
Och snart är det dags igen. Nästa vecka är hel, men efter det är det klämdag måndag, ledig tisdag (nationaldagen) och sedan jobb i tre dagar.
Sedan, kom jag på precis nu, är det två vanliga veckor innan det är dags för midsommarveckan.
Det är helt sjukt vad tiden går!
 
Dessutom har jag fått jobba heltid de senaste två veckorna, så jag kan gott säga att livet leker just nu :-D
 
Satt och googlade lite när jag hamnade på en sådan lista över alla olika temadagar under året. Ni vet; typ Kanelbullens dag, Earth hour-dagen och så vidare. Det finns teman för i stort skett varje dag under året...
Det är ju inte direkt så att vi firar ALLA dessa temadagar, utan vi väljer oftast ut några av dem.
Men under dagens datum såg jag att det är Internationella dagen mot homo- och transfobi.
 
Först tänkte jag spontant att det faktiskt känns lite jobbigt att det faktiskt ska behövas en dag för detta.
Hur kommer det sig att så många människor idag - år 2017 - inte fattar att Kärlek är Kärlek?! Och att alla människor helt enkelt ska få vara precis vilka vi är.
Vi lever ju i ett sådant extremt upplyst samhälle, och ändå envisas så många människor med att inte förstå detta.
Kärlek är Kärlek. Love is Love.
Det spelar ingen roll om det är kvinna & man, kvinna & kvinna, man & man eller vilket kön en än identifierar sig med. Kärleken är densamma.
 
Har en turen att träffa en partner en älskar och vill dela sitt liv med spelar det ju för sjutton inte någon roll vilket kön parterna har. En relation är inte mindre äkta än en annan.
Jag undrar hur länge det egentligen ska ta innan alla människor lär sig respektera varandra för dem vi är?
När vi ALLA får vara precis de vi är!
 
 
♥ ♥ LOVE is LOVE ♥ ♥
 
Nu närmar sig sommaren med stormsteg, även om en inte kan tro det när en tittar ut genom fönstret. Det har fortfarande inte börjat grönska, vissa snöhögar är fortfarande inte helt borta och det här är typ första dagen i Maj som det inte snöat.
Men att tänka positivt är ju bättre än att tänka negativt. Alltid. Det är i alla fall min erfarenhet, så jag tycker vi kör på det spåret.
 
Det är alltså snart sommar.
Ett par månader ( = två; juli och augusti ) då en helst vill vara utomhus så mycket som möjligt efter en lång vinter inomhus.
Därför tänkte jag att jag skulle sätta ihop en liten Bucket List med saker som jag skulle vilja göra den här sommaren som står framför oss.
Självklart är det inte säkert att allt går att göra. Det beror ju på vilken typ av sommar det blir...
Det kan ju bli en 2012-sommar, när temperaturen aldrig går upp över 10 grader och det regnar precis hela årstiden.
Och det kan bli en 2014-sommar, när det är typ 30-34 grader och sol varenda dag en hel månad.
Vilket det blir vet vi aldrig i förväg.
Men som sagt; jag knåpar ihop en liten lista med saker som jag vill göra under sommaren 2017, och hoppas att jag kommer mig för att beta av så mycket som möjligt. En vill ju ha en massa härliga sommarminnen för att sedan klara av en lång, mörk och kall vinter igen...
 
 
MIN BUCKETLIST FÖR SOMMAREN 2017.
 
– Åka till Gläntan (populär badstrand här i Piteå) minst två gånger.
– Damma av kameran och fota så pass mycket att jag alltid har nytt material att visa på bloggen.
– Fylla 33 år ;-P
– Åka ut på picknick.
– Stanna ute en hel dag, från tidig morgon till sen kväll.
– Grilla minst en gång.
– Äta Surströmming minst en gång, helst två eller fler.
– Gå på Öjeby kyrkmarknad.
– Fota i dagsljus mitt i natten.
– Ta minst en ny favoritbild.
– Ta minst en "trolsk"/drömmande bild.
– Ta en fotopromenad som är så lång att jag fyller båda mina minneskort (16GB + 8GB).
– Läsa minst en (1) bok, helst två (2).
– Gå på loppis i Badhusparken minst en lördag.
– Färdigställa mitt bokmanus.
– Declutter mitt förråd (har vindsförråd, och det är alldeles för kallt att vistas där under vintern).
– Minst en spelkväll (sällskapsspel) i stugan!
 
 
Det finns garanterat fler saker jag också kommer vilja göra, som jag inte kommer på just nu. Men i så fall är det ju bara att jag uppdaterar detta inlägg genom att lägga till saker jag kommer på senare.
Har ni något bra tips på någon sommaraktivitet som jag kan lägga till här på min sommar-bucket list?
Inte att bada dock. Jag är inget stort fan av att bada och har därför inte gjort det på åratal. 
 
Ikväll fastnade jag i mina hårddiskar; jag har suttit ett bra tag och kollat igenom en del av det enorma bildarkiv jag har på mina hårddiskar. It really is A LOT!!
I alla fall så hittade jag bland annat dessa underbara bilder! (De tre översta ↑)
Det känns som om det var igår jag fotade dem, samtidigt som det känns som en evighet sedan.
Första bilden är fotad under midsommarhelgen och de andra under PSG-helgen 2015. Det är ju för sjutton snart TVÅ ÅR sedan!!
Tänk att detta lilla hjärta snart fyller TRE (3) ÅR! Och så blir han storebror i höst. 
Och hans lilla kusin har nyss passerat 6 månader.
Jag är verkligen välsignad med världens finaste syskonbarn :-D 
 
↑ Elias och Kajsa ↓
 
 
Jag hade inte ätit Plättar på skitlänge, men trots allt varit sugen i omgångar flera gånger.
Tyvärr har jag inte kunnat laga det på hur länge som helst då jag dragits med en konkav mardröm till stekpanna... Den buktade så mycket att all smet skulle ha runnit in mot mitten.
Men för två veckor sedan när jag vi var till IKEA passade jag faktiskt på att inhandla en ny stekpanna. Inte en dag för tidigt! Synd att vi inte har IKEA närmare, typ här i Piteå eller i Luleå.
 
Det första jag invigde pannan med var just Plättar, och jag måste säga att det faktiskt smakade extra gott just den gången. Det måste ju nästan vara för att det gått så länge sedan sist; så sina favoriträtter ska en egentligen äta så sällan som möjligt... ;-)
.
.
.
...Och DÄR fick jag ihop ett inlägg om precis ingenting också... ;-P
 
Idag har det varit rena Aprilvädret.
Det har haglat, det har snöat, det har varit växlande molnighet, det har varit ner mot nollgradigt och det har varit upp mot 5 grader (i alla fall precis där jag bor, i stan)...
 
Ibland, den här årstiden, brukar jag gå in på SMHI´s sida för att jag är nyfiken på vårkartan som brukar finnas där. Den visar hur långt våren (och andra årstider naturligtvis) har kommit i olika delar av vårt land. Har dock inte varit in där på ett tag, så jag gick dit nu. Tänkte att det i alla fall skulle vara "vårtemperaturer" på alla ställen... att det blåa (vintern) i alla fall skulle försvunnit.
 
Men som ni ser är det fortfarande meteorologisk VINTER på vissa delar av landet!
I norra norrlands inland är det fortfarande, rent tekniskt, VINTER!
Samtidigt är det meteorologisk sommar precis vid västkusten... I alla fall igår.
Ganska lustigt ändå vilket avlångt land vi lever i. Vilka skillnader det är mellan platser, och ändå är det ett och samma land. Ett, jämförelsevis, litet land dessutom.
 
Nåja, det är meteorologisk vår i alla fall där jag bor. Det är ju alltid skönt i alla fall :-)
Även om det är en strimma vinter (blått fält) farligt nära oss...
Ändå känner jag mig oförklarligt icke-stressad över detta. Visst; det kan kännas jobbigt att vi aldrig verkar få riktig vår (med grönska och värme) och jag brukar vara betydligt mer stressad över det. Men av någon anledning inte i år. Mitt undermedvetna vet att vi får sommar till slut (om det inte blir en upprepning av sommaren 2012), så jag stressar inte upp mig som jag brukar.
Kanske det också beror på mitt jobb... Jag har känt mig allmänt mer tillfreds med allting sedan jag började inom det jag gör nu :-)
 
Ha det fint! Hoppas att i alla fall NI har vackert vårväder just nu :-D
Vi höres!
 
Det kan brukar komma ett sista bakslag runt den här tiden. I början av Maj, innan våren drar igång på allvar, brukar det komma en sista snödrabbning.
MEN det är ändå lika deprimerande varenda gång! Usch!
Speciellt som jag alltid ser så våriga, och till och med somriga, bilder på andra bloggar. Bilder från södra delen av landet. Bilder på grönskande träd, på härliga vårblommor, underbara bilder på rosa körsbärsträd o.s.v.
Och här ser det ut såhär... Snö.
De senaste dagarna har det varit underbart vårväder. I fredags kröp det till och med upp över 15 grader.
Och idag gick det ner igen till runt nollgradigt, samt att det har snöat hela eftermiddagen och kvällen.
 
Snälla våren; NU får du ta och komma även hit till oss!
Jag tycker vi har förtjänat det efter 6 månaders vinter!
Först vill jag säga till er alla: TACK för era fina kommentarer i förra inlägget!
Det betyder så otroligt mycket för mig att ni ville ta er tid att svara; nu har jag lite bättre koll på hur många läsare jag egentligen har här på bloggen :-D Ni var faktiskt fler än jag trodde. Gissade ju på runt 4-5 regelbundna läsare, men det visade sig att ni faktiskt är runt 8 st. som kikar in här.
Fick 8 kommentarer på inlägget, så jag kan säga att antalet är 8-10. Jättekul!
 
Sedan... tja, så mycket finns egentligen inte att skriva just nu. Gör inte så mycket annat än rena vardagssysslor, som t.ex. jobbar, just för tillfället. Men ändå känner jag mig lycklig, och det är väl det som är huvudsaken :-)
Jag rider fortfarande på hur BRA jag trivs med att jobba i kök!
För första gången - EVER - har jag hittat ett "vanligt" jobb som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att landa i, alltså jobba med tills jag går i pension! Bara det känns fantastiskt!
Visst, fick jag välja helt fritt finns det väl andra saker jag helst av allt skulle vilja göra (typ jobba med något av mina kreativa intressen), men jag skulle inte direkt må dåligt om det blev köksjobb i slutändan.
 
Vi har även officiellt VÅR nu! I måndags gick vi ju in i VÅRMÅNADEN maj!
Vår ÄR min absoluta favoritårstid; det är synd att det bara är en månad.
April är vårvinter och Juni är försommar. Det sistnämnda älskar jag också, men inget går upp mot VÅREN!
Tiden då allting verkligen lever upp och kommer till liv -både växter, träd och människor!
Det är något alldeles särskilt med våren. Det känns som en tid av "allt är möjligt", ungefär som höstterminens början och nyårsafton. Håller ni med? Eller har ni någon annan tid på året då ni känner att allt liksom börjar om?
 
Fortfarande är det en del snö kvar här, och träden är fortfarande kala. De små ljusgröna musöronen har inte börjat titta fram ännu, men NU är det bara en tidsfråga. Det är endast några veckor kvar innan vi får njuta av den där skira, ljuvliga grönskan.
Jag längtar.
 
 
För att inte inlägget ska bli helt bildlöst (och för att det ska synas på typ Bloggspaning och sådana ställen) så lägger jag in två småtråkiga vardagsbilder.
I lördags, den 29:e, åkte jag och två arbetskompisar upp till IKEA i Happis samt till Finland. Jag HADE kameran med mig, med laddat batteri, men av någon anledning blev det inte fotat mycket. Några bilbilder, och ingenting mer.
Denna första bild är helt enkelt en bild jag knäppte under färden upp till Haparanda. E4:an, någonstans mellan Luleå och Happis...
 
 
Och en vardagsbild fotad idag, onsdag. Bara för att jag har en enorm kameraabstinens! Så den får väl fungera som en liten "blogghaul" på vad jag handlade på Willy´s och ICA ;-P
Inte särskilt LCHF, jag vet. Jag har dock ett litet uppehåll denna veckan ut, bland annat p.g.a. Happisresan i lördags.