Som ni vet vid det här laget så är jag nyfikenheten själv när det kommer till nyheter, och detta var inget undantag.
Har sett denna smak tidigare, på amerikanska bilder. Och när den nu kom hit till Sverige var det ganska självklart att den skulle få följa med mig hem.
Egentligen hade jag inte direkt några förväntningar på den, annat än att jag misstänkte att den skulle smaka väldigt annorlunda. Kanske till och med lite för annorlunda för min smak. Jag menar, kanel och glass låter ju onekligen som en väldigt mystisk kombination...
 
Jag hade fel.
Den seglade upp på förstaplatsen av mina favoritsmaker av B&J´s!
Visst, det kändes först lite underligt med kanelglass", men när jag vant mig var det faktiskt en riktigt lyckad kombination :-)
Har ni smakat?
 
Den här helgen började med en av de jobbigaste dagarna jag varit med om (kanske till och med den jobbigaste hittills).
Klockan 13:00 i fredags ringde kyrkklockorna i Hortlax för morfar.
Dagen hade kommit för att ta ett sista farväl av världens bästa och finaste morfar.
Men hur tar man farväl när det fortfarande känns så overkligt att det är han som ligger i kistan där framme?
 
Det var i alla fall en jättefin begravning, och prästen höll ett sådant fint och personligt tal om morfar.
Allting var verkligen morfar; ända ner till själva kistan. Träfärgad med synliga kvistmärken. Han som tillbringade så mycket tid i skogen och med veden. Han var lycklig när han fick hålla på med det arbetet. Därav porträttet på kistan...
 
I kyrkan var det fullt med människor, till den fina minnesstunden kom det ungefär 50 personer och du hade fått hur mycket telegram som helst.
Så omtyckt, så älskad av alla.
Jag vet att jag upprepar mig, men det tåls att säga flera gånger... Min morfar var En På Miljonen!!
 
Och nu går livet vidare. Det rullar ju på vad som än händer.
Men du lämnar verkligen ett stort tomrum efter dig.
Däremot kommer du alltid att finnas med mig; nu och för evigt.
 
 
Jag tyckte verkligen om att handrosorna sattes i två stora krukor på sidan om, istället för att läggas på kistan (som de brukar). Det gjorde att den vackra kistdekorationen hölls intakt och helhetsbilden blev så fin.
 
 
Dessa två bilder tog jag på väg ut ur kyrkan.
Jag måste ändå säga att Hortlax har en väldigt vacker kyrka. Tidigare har jag bara förknippat den med skolavslutningar, så jag har inte tänkt på utseendet särskilt mycket.
Men de här två senaste gångerna jag varit där "kom jag på" att den faktiskt är riktigt vacker på insidan (och även på utsidan).
 
 
Porträttet från kistan placerades under minnesstunden på detta lilla bord tillsammans med ett ljus, en blombukett och en ros (som ni ser).
Allting, ända ner till detaljerna, var verkligen perfekt.
Det var verkligen ett värdigt avsked till en fantastisk människa.
 
Dessutom måste jag bara få avsluta med en sak...
Det är verkligen mystiskt hur vissa saker kan falla sig...
I fredags var det verkligen en fin dag, vädermässigt. En perfekt vårdag med värme och sol från en klarblå himmel.
Dock... tidigare under dagen – just DEN dagen – var det solförmörkelse! Vad är egentligen oddsen för att det blir någonting så ovanligt JUST en sådan dag...?
Tyvärr såg jag det inte (annat än att det blev annorlunda ljus ute) då mina fönster ligger åt fel håll, så mitt på dagen ligger solen på andra sidan mitt hus.
 
OCH, när begravningen var nästan slut bröt det in några solstrålar och lyste direkt ner på kistan, vilket gjorde att det blev världens underbaraste ljus. Det låter kanske konstigt, men det var nästan som om jag fick rysningar. Det var precis som om universum ville hedra minnet av morfar.
Så när jag säger att allting var perfekt så menar jag det!
 

Vila i frid älskade morfar
♥ Du fattas oss ♥
Idag blir en tung dag.
Idag är det begravning för älskade morfar.
 
Det är anledningen till att jag inte levererar något riktigt blogginlägg idag.
 
 
Världens bästa morfar.
Du var en på miljonen.
Det blev en kort gissningstid på Sant och Falskt-inlägget igår. Men jag ids inte riktigt vänta tills nästa vecka ;-)
Så här kommer svaret på vilket av påståendena om mig som inte var sant.
 
 
1 ♦ Jag hatar mjukt dasspapper.
Sant. Det låter kanske konstigt, men jag tycker verkligen inte om mjukt dasspapper. Jag gillar bland annat inte att det är så löst lindat på rullen att det räcker endast till typ tre toabesök! Okej, jag överdriver lite ;-) Men jag tycker faktiskt att det är alldeles för lite på rullarna.
 
2 ♦ Jag kan räkna upp alla Idol-deltagare, ända från starten 2004. Även vilket år de var med.
Falskt. Japp! I detta påstående finns inte en enda gnutta sanning. Jag tycker Idol är ett skittråkigt program (liksom de flesta musikprogram), och i ärlighetens namn har jag inte sett ett enda avsnitt sedan 2006.
Jag känner till vissa namn på vinnare, men bara för att jag snappat upp det någonstans i bloggosfären.
 
3 ♦ Den första biofilm (som inte var barnfilm) jag såg var Titanic. 
Sant. Det var 1997 och det var jag, min ena syster och mamma som gick på bio och såg Titanic. Jag var 13 år gammal (möjligtvis 12 om den visades före juli). 
 
4 ♦ Jag har aldrig smakat Kräftor.
Sant. Jag älskar Surströmming och har ätit det massor med gånger, men Kräftor har jag aldrig smakat.
 
5 ♦ Jag har lätt att anpassa mig till nya situationer.
Sant. Jag kan ha det lite tufft att ta mig fram till något nytt; mitt trygghetsbehov gör att jag lätt kan tveka att "ge mig in på något". Men när jag väl kommer till "den nya situationen" så känner jag att jag faktiskt har ganska lätt att anpassa mig till det nya.
 
6 ♦ Jag har aldrig läst en bok mer än en (1) gång. (bilderböcker räknas inte).
Sant. Jag klarar inte av att läsa en bok som jag redan läst en gång. Jag har försökt, men även om jag sträckläste boken första gången så klarar jag inte av att komma in i den om jag vet hur den slutar.
Därför gör jag alltid en extra ansträngning gällande hur jag slår upp en bok jag läser. Jag är alltid extra noga med att inte råka slå upp den mot slutet, så att jag skulle råka få ögonen på något som står på sista sidan.
Jag vet att en del har vissa böcker de kan läsa hur många gånger som helst, för att de är så bra. Och jag har alltid önskat att jag haft någon sådan. Men det går helt enkelt inte.
Även om jag som sagt sträckläst en bok för att den varit så bra, så klarar jag inte av att läsa den en andra gång.
 
 
 
Så... fakta nummer 2 var alltså det felaktiga. Jag kan inte räkna upp alla Idoldeltagare. Knappt vinnarna.
Hoppas ni får en fin torsdag allihopa!
Jag börjar väl som jag alltid gör nuförtiden... Är det REDAN Onsdag!?! Jag fattar inte hur veckorna kan gå så sanslöst fort!
Nåja, det är väl bara att acceptera och försöka hänga med ;-)
 
Idag tänkte jag köra på en sak som jag hittade ute i bloggvärlden för ett tag sedan, och jag tyckte det lät riktigt roligt. Speciellt för mig som älskar listor ;-)
Det är en sådan där "5 fakta om mig"-lista, men med en liten twist.
 
Jag kommer att skriva upp 6 st. fakta om mig i det här inlägget.
5 av dem är sant, och 1 av dem är falskt.
Ni får gissa vilket av dem som är falskt, och sedan publicerar jag svaret i ett inlägg imorgon.
Ni som känner mig personligen får inte svara ;-)
 
6 fakta om mig
 
1 ♦ Jag hatar mjukt dasspapper.
2 ♦ Jag kan räkna upp alla Idol-deltagare, ända från starten 2004. Även vilket år de var med.
3 ♦ Den första biofilm (som inte var barnfilm) jag såg var Titanic. 
4 ♦ Jag har aldrig smakat Kräftor.
5 ♦ Jag har lätt att anpassa mig till nya situationer.
6 ♦ Jag har aldrig läst en bok mer än en (1) gång. (bilderböcker räknas inte).
Tisdag.
Och jag verkar ha fått dille på det här med punktinlägg på bloggen ;-) Så jag tror vi kör på det idag.
 
 
♦ Angående just bloggpunkter... 
Här i, speciellt, det svenska bloggklimatet tycker jag det känns som att det viktigaste är att man skriver flera blogginlägg om dagen. Om vi tar ett "punktinlägg" med 5 punkter som exempel... att man hellre skulle göra 5st. inlägg -ett för varje punkt, istället för ett inlägg med fem punkter. 
Vad tycker ni? (Skulle vara roligt om så många som möjligt svarar).
Läser ni hellre ett inlägg per punkt (alltså att man publicerar flera inlägg per dag) eller ett inlägg per dag?
Hoppas ni förstod mitt babbel här ;-)
 
♦ Australien i ESC
Kanske är det bara jag som är seg att höra den här informationen; men igår upptäckte jag att det kommer in ett nytt land i årets ESC... Australien.
???
Jag skulle gissa att det har något att göra med att årets tema är "Building brigdes", och tanken är väl god.
MEN tävligen heter ju faktiskt Eurovision Song Contest. Det är en europeisk tävling.
Jag kan inte hjälpa det; men jag gillar att Europa har en "egen stortävling" som t.ex. Hollywood inte har någonting med att göra. 
Om tävlingen ändras till att till slut vara en "världstävling", så kommer USA förr eller senare, antagligen, att delta. 
Och med deras (typ) obegränsade resurser inom musik & media så kommer det att sluta med att de tar över tävlingen och den bara blir ett till Hollywoodjippo. 

Inte för att jag har något emot USA, Hollywood och resten av världen. Absolut inte. Som ni vet älskar jag ju USA.
Och det är naturligtvis inte säkert att det skulle bli såhär, det är bara mina tankar och farhågor jag ventilerar.
 
♦ De sista ljuva åren...?
För någon dag sedan vandrade tankarna iväg till det här med pension.
Detta tråkiga man inte vill tänka på, men ack så viktiga.
Ja, jag känner mig antagligen lite bitter just nu när jag skriver det här, men jag behöver bara ventilera lite.
Vad kommer vi att få leva av i pensionsåldern; min generation samt kommande generationer?
Ibland känns det som om vi kommer vara tvungna att jobba tills vi dör av ålder, alternativt gå i pension och leva på typ 500 spänn i månaden... 
Det är inte lätt att vara äldre idag, och jag tycker inte det verkar bli lättare precis.
Suck!
 
♦ Feminism
Jag måste bara få tipsa om ett blogginlägg jag hittade tidigare idag.
Jag tycker det var så bra skrivet att jag verkligen rekommenderar er att gå in och läsa!
Klicka här för att komma till inlägget!
 
♦ Hen
Man kan tydligen inte förklara för många gånger det underbara med detta ord.
Känns som att hur mycket man än förklarar så "går det inte in" hos feministmotståndare.
Hur mycket och hur pedagogiskt man än förklarar så får man ändå frågor och påståenden som "Varför i all världen ska vi radera ut könen?" och "Vi är han eller hon. Inga hen!"
Det är som om det inte går in att hen INTE handlar om att radera några kön. Det är ett underbart ord att använda när man inte vet könet. Istället för att hela tiden säga "han eller hon... han eller hon... han eller hon...han eller hon..." Så mycket lättsammare att använda hen.
 
Frågor/meningar när man inte vet könet på personen man pratar om:
 
    "Kommer han eller hon hit senare?"
    "Vad sa han eller hon?
    "Var kommer han eller hon ifrån?"
...
    "Kommer hen hit senare?"
    "Vad sa hen?"
    "Var kommer hen ifrån?"
 
Det finns även en annan "aspekt" om just ordet hen, som jag tänkt skriva om ett tag. Men det har inte blivit av.
Det handlar om att ett av motståndarnas argument mot ordet hen är påståendet om ordet betydelse på engelska... "Vaddå hen? Det betyder ju höna på engelska..." och de påpekar då att vi faktiskt inte kan gå omkring och kalla varandra för höna. 
MEN då skulle jag bara vilja säga... det är ju faktiskt inte det enda svenska ordet som betyder något annat på engelska. Ska vi ta bort alla sådana ord då? 
Ett sådant ord är ju faktiskt BARN. Det är ett etablerat ord på svenska som ingen ifrågasätter att vi använder för att beskriva en människa som inte är vuxen ännu. 
Men ordet barn betyder ju faktiskt Lada på engelska. 
Ska vi plocka bort det också då; för vi kan ju inte gå omkring och kalla andra människor för "lada"... 
 
Och när man tänker efter... finns det inte en hel del ord som existerar både på svenska och engelska, men som betyder olika saker på respektive språk... Ska vi ta bort dem också?
Exempel: MITTEN, FART, KISS, GLASS, IS, PINK, BUTTER, SEMESTER, MALL, KIND, SPRING, SKY.
Kommer ni på fler?
 
 
Detta var lite saker jag hade i tankarna den här vackra tisdagen i mars.
Kan hända att jag (förmodligen) återkommer till vissa punkter fler gånger, som t.ex. det här men feminism och ordet hen. För som sagt; det kan tydligen inte sägas för många gånger :-)
 
Hoppas ni får en fin dag, var i världen ni än befinner er!
 
 
Och så har ytterligare en helg lagts till handlingarna, och det är nästan omöjligt att vara nere just nu.
Anledningen är vädret...
Dels för att dagarna har hunnit bli så pass mycket ljusare; det är ljust redan vid halv sju på morgonen (har inte vaknat något tidigare, så jag vet inte exakt när det blir ljust) och det är fortfarande ljust vid kl.18 :-D
DESSUTOM kan man knappt tro att det är mars. När man tittar ut ser det mer ut som april. Och när man går ut känns det som april.
Temperaturen håller sig fortfarande på plussidan och snön smälter så otroligt fort.
Det är självklart lite läskigt när man tänker på att det förmodligen beror på klimatförändringarna att vi fått vår så tidigt, men jag kan inte låta bli att njuta!
Jag NJUTER av den tidiga våren!
 
I helgen har jag egentligen inte gjort särskilt mycket. Dock har jag för en gångs skulle sett till att komma upp i tid på mornarna, så dagarna har blivit lite längre än de brukar.
Jag är fruktansvärt morgontrött, och kan sova nästan hur länge som helst när jag inte har någon tid att passa. Men samtidigt hatar jag känslan att sova bort halva dagen.
 
I lördags såg jag i alla fall Melodifestivalen, vilket antagligen större delen av Sveriges befolkning gjorde ;-)
Hade dock ingen direkt favorit, utan var i år nästan likgiltig när det kommer till vem som skulle vinna.
Nåja, det var då ingen tvekan om vilken som var de internationella jurygruppernas favorit...
Vi får väl se hur det går i Wien senare i maj. Grattis och lycka till säger jag i alla fall till Måns Zelmerlöw och låten Heroes.
 
 
Igår, söndag, var vi hos en gammelfaster på 95-årskalas. Gott och trevligt.
Och den vackra skapelsen aka tårtan var tillverkad av min syster.
 
 
På vägen hem från kalaset tog jag dessa två bilder, mest som dokumentation över hur det ser ut här i Piteå för tillfället. Som ni ser är det sådär äckligt skitigt, med ihopskrumpen, halvbrun snö, isfläckar och blöt sand överallt från vinterns sandningar.
MEN just nu känner jag att det faktiskt inte gör mig så mycket.
Som sagt brukar ju mars inte se ut såhär, vilket betyder att det är tidig vår. Jag kan gå ut utan både mössa och vantar. Och en del vägar och trottoarer är faktiskt sopade från sand.
VÅR! Det betyder så mycket :-D
 
 
Hoppas att ni haft en mycket fin helg, och att ni fått en bra start på nya veckan!
Så var det alltså fredagen den 13:onde igen... Eftersom det föll sig så i februari, så händer det ju igen i mars då månaderna är likadana från den 1:a till den 28:e. 
Hoppas ni inte haft någon otur ändå :-)  Det är ju ändå fredag, och fredag känns ju rent allmänt som en turdag :-) 
 
Nåja, det var inte vad jag tänkt att det här inlägget skulle handla om.
Det blir i och för sig inte så långt, utan jag tänkte mest ge ett litet fototips. Det händer ju tyvärr inte så ofta här på bloggen. 
 
Ni som brukar fotografera vet ju att det finns en del fotoregler man "ska" tänka på när man fotar, för att få en bra bild. Och självklart är de utformade av en anledning. Det är bra att känna till sådant som t.ex. tredelningsregeln. 
MEN jag tycker att gå på känsla är nästan viktigare än att följa reglerna. 
En bild kan bli helt underbar även om den bryter mot varenda fotoregel som finns, om fotografen lyckats fånga en speciell känsla.
Visst är det så att en bild ofta blir mer intressant om man t.ex. följer tredelningsregeln istället för att placera motivet i mitten, MEN en bild med mittplacerat motiv kan även bli betydligt bättre än en bild som följer regeln.
Om man till varje pris, varje gång, slaviskt följer alla reglerna kan det hända att man missar känslan. Det blir en bild bland alla andra.
 
Om jag ska vara helt ärligt så är jag inte sådär väldigt tekniskt kunnig när det gäller fotografi.
Det finns de som är mycket bättre. Det finns de som precis kan förklara vad som händer inuti kameran när man tar en bild. Och självklart är det inget fel med det (jag önskar ibland att jag vore så pass tekniskt kunnig).
Jag har istället alltid fotat mer på känsla. Ärligt talat så läste jag knappt instruktionerna när jag köpte min första Canon EOS 400D. Jag läste mig till det absolut grundläggande för att få igång kameran. Sedan provade jag mig fram. Fotade och fotade.
Gick på känslan.
 
Nu för tiden tänker jag till viss del på t.ex. tredelningsregeln när jag fotar, men jag följer den inte slaviskt.
Det varierar från motiv till motiv. Jag går emot alla s.k. fotoregler om känslan säger att bilden blir bättre då.
 
Så mitt tips är att när ni fotar; gå på känslan. Det kan ge bilden det där lilla extra som kanske inte kommer fram genom att följa fotoreglerna.
 
 
 
Hej på er den här vackra torsdagen!
Jag hoppas ni har lika fint väder som vi har här i Piteå. Strålande sol och 5-6 plusgrader.
Och har ni inte lika fint väder hoppas jag att ni har något annat som gör att dagen blir lite extra speciell :-) 
 
Idag tänkte jag prova att lägga in ett inlägg där jag visar ungefär hur jag redigerar mina bilder innan de dyker upp på bloggen. Som ni vet fotar jag ju alltid i RAW, vilket betyder att jag måste redigera dem för att de ska bli färdiga.
Först vill jag bara säga att det här i och för sig är ett av sätten jag brukar redigera på. Man kan säga att det är lite av grunden i mitt bildfixande. Det kan naturligtvis se lite olika ut beroende på vad det är för typ av bild. Hur bilden ser ut från början och vilken känsla jag vill förmedla.
Men jag gillar ju färgstarka bilder, så det fick bli en sådan jag visar upp i det här inlägget.
 
 
Jag börjar med att öppna bilden i Camera Raw (alltså via Photoshop). Då ser det ut som på bilden ovan.
Som ni ser är bilden ganska platt och tråkig, utan direkt några kontraster, färger o.s.v.
Det jag brukar börja med (allra först) är att jag klickar på Pipetten (heter det så?) i menyn högst upp. Den som ligger tredje från vänster, bredvid handen.
Sedan klickar jag på ett vitt fält i bilden; något som ska vara vitt i bilden. I denna bild klickade jag på lammets vita fläck på huvudet.
Det är för att fixa till så att vitbalansen blir helt rätt. Sedan kan det hända att jag ändrar lite manuellt också ifall jag inte riktigt blir nöjd, utan vill ha lite varmare eller kallare vitbalans (de två reglagen högst upp till höger).
 
 
Sedan brukar jag oftast överexponera lite grann samt dra upp kontrasterna. Efter det drar jag oftast ner svärtan lite grann.
Sedan går jag vidare till de övriga flikarna och ändrar lite grann om det behövs. Under Detail kan man lägga till lite extra skärpa (jag brukar dock göra det mesta av det i själva Photoshop senare). Under Detail kan man också dra ner på bildbruset, om det skulle behövas (om man använt högt ISO). Dock är det bra om man zoomar in en del av bilden till 100% när man ska ändra just skärpa och brusreducering, då man bäst ser hur det blir när man har bilden i naturlig storlek.
Sedan brukar jag gå till Lens correction om jag vill lägga till en vinjettering på bilden. I detta exempel har jag lagt till en riktigt svag sådan.
 
 
När jag känner att jag är klar i Camera Raw klickar jag på Open image längst ner (se bild 1), vilket gör att bilden öppnas i själva Photoshop.
Det allra första jag gör där är att kopiera bilden (Duplicate image), då ett tips är att aldrig arbeta i originalbilden.
Sedan ändrar jag storleken efter hur stora bilder jag publicerar i bloggen. I mitt fall ändrar jag till 1000 pixlar på längsta sidan.
Sedan kopierar jag bakgrundslagret, som ni ser på bilden längst till höger.
Det nya lagret kommer att få namnet "Background copy", om ni inte kallar det något annat.
Sedan går jag till Filter --> Other --> High pass. (Detta är sättet jag lägger till skärpa på).
 
 
Då kommer bilden att se ut såhär; den blir helt grå. Det här är anledningen till att det är viktigt att man kopierar bakgrundslagret.
Som ni kanske ser på bilden så ser man svaga linjer där skärpan på bilden ligger.
De får inte vara alltför tydliga, eftersom det då blir för skarpt. Men inte heller alltför svagt.
Det är en balansgång, och eftersom alla bilder är olika så är det svårt att säga vilket värde man ska ställa in på.
På just den här bilden satte jag 1,0.
Klicka sedan på OK.
Efter det går jag till rullgardinsmenyn ovanför lagerna (som ni ser på bilden).
Där väljer jag Overlay.
Då kommer bilden att bli synlig igen, med lite extra skärpa. Blir det för mycket kan man dra ner opaciteten lite grann.
 
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Det var lite snabbt om hur grunden i mitt redigerande ser ut.
Som sagt så skiljer det sig ju från bild till bild, beroende på vad jag vill säga och vilken känsla jag vill förmedla. Och hur bilden ser ut från början.
Finns lite andra möjligheter jag brukar använda också, men det här inlägget var som sagt menat att visa grunden.
 
Här är före -och efterbilderna med lammet:
Före: Helt original RAW / direkt från kameran.
Efter: När bilden gått igenom redigeringen i detta inlägg.
 
 
Hej nya veckan! Och hej alla kära läsare!
Första dagen efter sportlovet för er eventuella läsare som går i skolan.
En måndag i mängden för er alla andra.
Hoppas ni har det bra var i livet ni än befinner er :-)
 
Jag tänkte i alla fall köra lite punkter såhär på veckans startlinje. Ett bra sätt att få ihop ett inlägg som handlar om allt mellan himmel och jord :-)
 
 
☼ Börjar med ett litet meddelande. 
Ni kanske märker att min blogg numera fått en Gilla-knapp under kommentarslänken. Blogg.se har äntligen utvecklat en Gilla-knapp för bloggarna! Det är själva inlägget man gillar, och om inlägget får riktigt många "likes" hamnar man på en lista som är skapad på startsidan. 
Därför vore det jätteroligt om ni ville Gilla mina inlägg när ni kommer hit :-D 
Dock får ni ju mer än gärna kommentera också eftersom det, även om det är roligt med mycket "likes", är ÄNNU roligare att höra av er i form av just kommentarer :-D
 
☼ Jag måste också få tipsa om ett inlägg från en av mina favoritbloggar.
Det är Sanna, som driver bloggen Sannas rum, som har skrivit ett toppenbra blogginlägg om det här med att översätta sin blogg till ett annat språk (i det här fallet främst svenska till engelska).
Jag hade inte kunnat uttrycka mig bättre. Det är ett inlägg jag tycker att alla ska läsa!
Jag brukar lite då och då hamna på bloggar som använder Google Translate som översättningsverktyg, vilket INTE är en särskilt god idé.
Google Translate aka Världens sämsta översättningsverktyg.
Som sagt; jag rekommenderar verkligen alla att läsa hennes blogginlägg!
 
 
☼ Jag kan säga såhär; är man en stor Nicke Nyfiken är det vissa saker som helt enkelt måste testas... ;-)
En sådan sak hittade jag på Kvantum i lördags. Påsk-Polly med smak av Påskmust(?), Citronmaräng och Toffee. De två första smakerna kändes ju minst sagt lite underliga; "påskmustsmak" till och med en aning suspekt.
Men som sagt; för att stilla nyfikenheten måste det helt enkelt smakas av.
Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad :-)
 
Mörka – Påskmust
Ljusa – Toffee
Vita – Citronmaräng
 
De ljusa smakade egentligen mest likt vanliga Polly, så de var naturligtvis goda.
De vita blev jag mest positivt överraskad av. De blev faktiskt mina favoriter av dessa tre smaker.
De mörka med (typ) påskmust smakade lite väl suspekt för min smak. Inga jag fastnade för.
 
 
☼ Igår, söndag, åkte jag till Hortlax kyrka på förmiddagen. Det var evigheter sedan jag var där sist (antagligen var det på examen i 9:an, vilket är 15 år sedan).
Men det var så att de skulle läsa upp morfars namn under högmässan igår; bland de som avlidit under den senaste veckan.
Det kändes jobbigt att höra hans namn i det sammanhanget. Jag kan inte riktigt fatta att han är borta. 
Morfar -du är Saknad. Men du kommer alltid att finnas i mitt hjärta.
 
Det kommer som en chock, trots att man vet vad som närmar sig.
Jag vet inte hur jag ska formulera mig, och då har jag alltid haft lättare att uttrycka mig i skrift än muntligt.
Min hjärna håller fortfarande på att försöka sortera tankarna.
Kan inte riktigt greppa att du inte längre finns här hos oss. Att se er flagga vaja på halv stång igår. Det kändes overkligt.
Det känns overkligt.

En snällare och mer fantastisk människa har inte funnits.
Massvis med minnen rusar runt i min hjärna just nu.
Du var en på miljonen. Utan att överdriva.
En på miljonen.
Att jag fick dig som morfar var som att dra jackpotvinsten i universums lotteri.

Jag är så glad över att jag fick se dig en sista gång.



Vila i frid Världens bästa morfar
Jag älskar dig!
♥ ♥ ♥




#fuckcancer
Bloggen pausar idag.
Förklarar imorgon
Jag gick in på SMHI´s sida nu innan jag loggade in på bloggen, och såg att det räknas som Vår nu.
I alla fall meteorologisk vår; dvs. att det varit plusgrader 7 dygn i följd (som ni ser på bilden).
Vår. Nu. I mars!
Jag förstår ju självklart att det kanske kan ändras; det kan säkert hinna med att bli en sväng vinter till, men för tillfället njuter jag av min upptäckt :-D
Vår. Jag ÄLSKAR det ordet!!
 
Naturligtvis är det ganska rejält med snö kvar (den försvinner ju inte i en hast bara för att det blir plusgrader). Det är sådan ihopskrumpen tråksnö, men jag har bestämt mig för att inte tänka så mycket på det. I alla fall inte idag. 
 
Jag kollade även på "Vårens normala ankomst" (ni kanske ser på bilden att jag klickat på den länken), och normalt brukar det tydligen bli meteorologisk vår hos oss någon gång i April. 
 
Så... vi har meteorologisk vår här, men snön ligger kvar.
Vi kanske skulle kunna säga att vi gått in i vårvintern redan nu :-)
 
Dessutom går solen upp redan vid 6:30 nu, och går ned ungefär 17:00!
Helt underbart!! :-D