Då var det fredag då... igen!
Känns som om det är allt jag skriver... Men veckorna går verkligen så himla fort! Och den här veckan i synnerhet.
Dessutom är det en riktigt bra vecka!
Förutom att det är lön idag, så fick jag igår veta att jag får vara där jag för tillfället jobbar under hela februari!
Hittills har jag ju fått veta vecka-för-vecka, men nu har jag alltså fått ända fram till 3:e mars!!! Yay!!
 
Annars då? Tja, egentligen har jag väl inte gjort så hemskt mycket idag.
Har dock kommit mig för att spela in en ny video till min Youtubekanal... Ett tag efter att jag kommit hem ställde jag mig och gjorde iordning lite fredagstacos, satte igång kameran och spelade in min första mukbang. I skrivande stund håller den på att laddas upp på min kanal. Det kommer dock att ta en stund, eftersom videon är ganska lång (runt 15-16 minuter). 
Har ni några bra förslag på videoidéer ni vill se på min kanal får ni gärna skriva dem i en kommentar :-D
 
Värt att nämnas är också hur lycksalig jag blev imorse, strax innan jag skulle åka till jobbet...
Klockan var lite över sju, och när jag tittade ut hade himlen börjat färgas rosa borta mot horisonten. Vilket naturligtvis betyder soluppgång. Soluppgång! Så pass tidigt! Ännu ett YAY!
Okej, själva solen kommer ju naturligtvis inte upp exakt då. Det tar ytterligare ett tag. Men bara det att det blir soluppgångsljus vid den tiden är helt awesome!
Helgen börjar bra...
 
I ett försök att återfå den förlorade blogginspirationen satte jag mig ner igår och knåpade ihop en ny design.
Jag gillar fortfarande den enkla, mer stilrena stil jag haft det senaste året men kände ändå att jag ville göra något helt annat. Mer lite grann som jag haft tidigare på mina bloggar.
 
 
 
(If I were religious I would say:)
God bless The United States of America today!
They sure will NEED it...!
 
 
 
 
 
Det är en dag sent, men kom på detta under senare delen av kvällen igår och ides inte sätta mig och knåpa ihop ett blogginlägg vid den tiden.
MEN just detta är värt ett inlägg, så jag struntar i om det är försenat.
Okej, för alla andra är det väl egentligen ingen stor grej. Snarare tvärtom.
 
Men det var i alla fall min älskade kameras "5-årsdag" igår, den 17:e januari.
Igår för exakt fem år sedan kom pappa och hämtade mig efter jobbet (hade ingen egen bil då) och vi åkte till Mediamarkt på Storheden i Luleå. Därifrån gick jag sedan ut genom dörren med den materiella lyckan, och för övrigt det dyraste jag köpt i hela mitt liv (inklusive bilen)!
I den röd-vita påsen låg alltså en Canon EOS 5D mark II. MIN Canon EOS 5D mark II !!
Jag har ALDRIG önskat mig något materiellt SÅ mycket som jag önskade mig den kameran!
Aldrig!
Inte före, och inte efter!
De flesta vet vid det här laget att jag verkligen önskar mig nya möbler, men inte ens den önskningen är lika stor och intensiv som Canon-önskningen var!
 
När det gäller min 400D (min första systemkamera) började jag sukta efter att uppgradera mig efter typ ett år.
Nu har det gått FEM ÅR med min 5D, och jag har hittills inte ens funderat på uppgradering.
Det har hunnit komma ut både mark III:an och mark IV:an, och visst... jag har ibland tänkt att det skulle vara roligt att ha någon av dem. Men jag har aldrig tänkt så mycket mer än det.
De gånger jag använder min mark II slås jag över hur nykär jag fortfarande är i den!
 
Och ja, jag HÖR hur (typ) patetiskt och fånigt allt det här låter.
Det ÄR "bara" ett materiellt ting. Men jag känner verkligen äkta LYCKA när jag tänker på att jag är ägare till en sådan kamera.
 
Hur många tusen bilder jag tagit med Mark von Canon har jag ingen som helst susning om, men det är många!
Räkneverket börjar om vid tiotusen exponeringar, och det har börjat om ett x antal gånger. Så det skulle inte förvåna mig om det snart börjar närma sig hundratusen...
Jag räknade ju för typ två år sedan ut hur stor mina sammanlagda bildfiler på hårddisken är. Nu är ju förra systemkameran också inräknad i det, men ändå. DÅ låg siffran på 1 TB med bara bilder!
Och det är som sagt två år sedan. 
 
 
17:e januari 2012 - Nyss hemkommen från Mediamarkt, och lyckan var sannerligen total! Tog några bilder innan jag packade upp kameran; och jag tror det var mest för att jag ville dra ut på känslan.
Minns att jag nästan - men bara nästan - inte ville packa upp den, då jag inte ville att den där speciella känslan skulle försvinna.
 
 
18:e januari 2012 - Absolut första bilden med Mark von Canon.
Såhär i efterhand önskar jag verkligen att första bilden hade varit något roligare, och finare, motiv. Plus att fokus är totalt fel. Knappt något fokus alls. Har försökt lägga på skärpa i Photoshop, men man ser ändå ändå att jag missade fokus när jag knäppte bilden.
Men men... det ÄR den absolut första bilden fotad med denna kamera, och det gör den ändå speciell.
(Ser att vi hade ungefär lika mycket snö då som vi har just nu.)
 
 
Och en sommarbild från första sommaren med kameran. Fotad i Öjebyn.
Ides faktiskt inte gå igenom hela arkivet för att försöka hitta en favoritbild. Det hade ju tagit år och dag!
Dock minns jag att jag var riktigt nöjd med denna när den togs. Körde med en lite annan redigering då; massvis med färgmättnad, kontrast och mörk vinjettering. Jag gillar fortfarande färger, men är över den där stilen när jag drog upp färgmättnaden typ onaturligt mycket.
När jag ser tillbaka på bilderna från den tiden gillar jag dem fortfarande, men det är inte så som jag vill redigera mina bilder idag.
För detta inlägg har jag i alla fall redigerat om den lite så att den skulle få en lite mer naturlig look.
Tänkte att jag följer förra inlägget negativitet med ett lite mysigare inlägg, såhär inför fredagskvällen.
Det är inte synd om mig nu; morgonen är över, bilen är fri igen och det är helg. Tyckte egentligen mest att händelseförloppet kändes som ett bra blogginlägg ;-)
 
Tänkte i alla fall bara lägga in några bilder jag tog för ett par kvällar sedan här hemma.
Min lägenhet lämnar mycket att önska, då jag inte haft möjlighet hittills att köpa de möbler jag verkligen vill ha. Min avsky mot de träfärgade möblerna (TV-hyllan, bokhyllan och skrivbordet) är så påtaglig att det gör ont.
MEN när jag hade plockat undan julen och tänt lite andra ljus kunde jag inte låta bli att tycka det var rätt så mysigt trots allt. Därför tog jag några bilder, så att jag kan minnas känslan jag hade då nästa gång jag bara vill ta en yxa och gå loss på ovanstående möbler... ;-P
 
 
Tapeterna är gräsliga de också; men jag ska faktiskt få omtapetserat under 2017! Yay!
Det är fredagen den 13:onde idag.
I vanliga fall brukar jag inte märka av det, men den här morgonen hade typ allting bestämt sig för att jäklas med mig...
Jag visste ju självklart om hur mycket det snöat under gårdagen samt natten, därför gick jag ut extra tidigt för att hinna skotta snö och sopa bilen. Jag visste att det skulle vara en hel del snö att ta hand om, men då det drivit (på grund av blåsten) så var det typ dubbelt så mycket som jag tänkt att det kunde vara!
 
Här är morgonens händelseförlopp i punkter...
 
- Går ut suckar ljudligt när jag ser hur mycket snö det kommit under gårdagen och natten.
- Börjar ta itu med jättehögarna runt bilen. Det är dessutom snö som drivit av blåsten, så den är väldigt kompakt trots att det egentligen är pudersnö.
- Inser att jag inte kommer in mellan bilarna med snöföran, men jag måste ta bort den snön för att komma in i bilen... 
- Tar fram min vanliga, mindre spade från kombiutrymmet och skottar mig fram till förardörren. Skottar även bort snön bakom däcken och typ det jag når under bilen.
- Sätter mig bakom ratten och tänker att jag ska backa ut en bit så att själva parkeringsrutan går lättare att skotta.
- Bilen bara slirar, då den ju är framhjulsdriven, och det är framhjulen som står i den mesta snön.
- Fortsätter att försöka få bort snön runt omkring, och provar backa lite då och då. Hjulen fortsätter bara att slira.
- Klockan närmar sig 7:30, vilket är tidpunkten då jag börjar.
- Jag inser att jag aldrig kommer att få loss bilen i tid.
- Går upp i lägenheten igen för att kolla när bussen går.
- Upptäcker att den går halv åtta, och klockan är halv åtta. Nästa går 7:55, och vid den tidpunkten ska jag egentligen vara klar med frukosten på jobbet.
Har dock inget annat alternativ, så jag:
- Ringer till jobbet och frågar om det är okej med pedagogerna att de plockar fram frukosten själva (som tur är så är det "bara" fil och flingor på fredagar). Jag känner mig extra tacksam över att jobba med världens gulligaste människor, så det går bara bra.
- En stund innan jag ska till bussen går jag till närmaste bankomat för att ta ut lite pengar ifall det skulle bli något tjorv med att betala med kortet på bussen (man vet ju aldrig ;-))
- Bankomaten spottar ut mitt kort direkt och texten "Bankomaten ur funktion" dyker upp på displayen. Och jag kommer inte hinna till andra sidan stan där det finns andra bankomater, så jag inser att jag helt enkelt får chansa. 
- Går med raska steg till busshållplatsen, bara för att upptäcka att den blir fem minuter sen.
- När jag kliver av bussen på Djupviken och börjar gå mot jobbet ramlar jag på en isfläck det första jag gör.
 
Men sedan är jag äntligen på jobbet och kan börja arbetsdagen. 
Från och med att jag kliver in där flyter resten av dagen på utan vidare missöden, och fredag-den-trettonde-morgonen ligger nu i det förflutna redo att glömmas bort :-) 
 
Denna plogkant var man tvungen klättra över i morse för att komma in i bussen...
 
 
Tog inga bilder hur mycket snö det var vid och på bilen från början, utan jag fotade bara lite när jag kom hem. Så dessa bilder är när jag redan fått bort en massa snö.
 
 
GOTT NYTT ÅR på er allihopa! (Om jag fortfarande har några läsare kvar).
Hoppas ni haft ett mycket fint nyår, och att 2017 börjat på bästa sätt för er.
 
Jag är medveten om att jag skrivit såhär ett x antal gånger tidigare, så jag har egentligen ingen bra förklaring till varför ni skulle tro mig den här gången. Annat än att jag verkligen känner mig taggad just nu...
Känner mig taggad att väcka bloggen ur den koma den legat i under typ två år.
Jag är otroligt bloggsugen, och för tillfället känner jag sannerligen det här med "nytt år, nya möjligheter" bubbla inom mig.
2017 hoppas jag verkligen kommer att för min del bli bloggens och Youtubekanalens år!
Och eftersom ett av mina nyårslöften är att fota mer så tror jag detta kan bli bra. Hoppas bara att jag kan uppfylla det också.
 
Som sagt; hoppas ni haft ett Gott Nytt År!
NU taggar vi 2017!!