Foto: kungahuset.se
 
Jag vet att jag är lite sen. Hade först inte tänkt blogga om detta, men i brist på annan blogginspiration...
Dessutom kan jag inte låta bli att faktiskt tycka om kungahuset ;-) så jag tycker det är roligt att se kungafamiljen växa :-)
Ingen har väl undgått det, men nu i februari var det alltså prinsessan Madeleines tur att bli mamma -till en liten prinsessa.
Hoppas den lilla familjen får en lugn förstatid där borta i New York. Men chansen är nog ganska stor ändå, då jag inte tror att svenska kungahuset är överdrivet intressant för amerikanska medier ;-)
 
Välkommen till världen, prinsessan Leonore :-)
 
Egentligen ett mycket intetsägande inlägg... men bara för att bloggen ska slippa gapa tom på uppdatering ;-)
Provade att göra en hallonsmoothie igår (jag vet; jag är nog den enda som inte druckit dessa förrän nu ;-)) och det kommer jag absolut att göra fler gånger!
Gott och mycket enkelt. Vaniljyoghurt, mjölk och valfria bär.
Idag blev det en med blåbär. Tycker dock att den med hallon var godare. Men å andra sidan kanske jag ska vänta med att bestämma mig tills i sommar när jag kan testa med egenplockade färska blåbär... Färska bär från skogen är ju alltid godare än de som är plockade i frysdisken ;-)
 
Vilken är din favoritsmak?
 
Min dröm med stort D är ju, som ni vet vid det här laget, att åka till USA. Och eftersom det är min dröm är det självklart det som ofta upptar mina tankar.
USA. United. States. Of. America.
Därför tänkte jag skriva ner lite av mina "filosoferingar" angående det här med Sveriges förhållande till det stora landet i väst.
Det är som sagt MINA funderingar och tankar; därmed inte sagt att det ÄR så! 
 
De senaste åren tycker jag det känns som att det är var och varannan svensks dröm att åka till USA. Speciellt bland yngre. Kanske är det i och med bloggvärlden? Kanske var det lika många tidigare som ville dit. Men att vi idag så lättillgängligt kommer i kontakt med andra med liknande drömmar, t.ex. via bloggar och/eller sociala medier.
Men på något sätt känns ändå USA-drömmarna lite som en "trend".
Därför är jag så glad att MIN Amerikadröm är minst fjorton år gammal. Jag har inte fått det på hjärnan "bara för att alla andra har den drömmen".
Tvärtom kan jag ärligt talat inte minnas hur det var att inte längta dit!
Och TÄNK ändå om det var så enkelt som att "bara åka dit"... DÅ skulle jag vara lycklig.
Men pengar och ekonomi ställer till det ganska rejält...
 
Däremot, trots det jag hittills skrivit, så känns det som om svenskar har någon typ av "hatkärlek" till just USA (i alla fall de jag känner).
Man "ska" typ inte tycka om USA.
"Varför är du så fast på USA? Det finns ju bara en massa skit där..." tycker jag det känns som att det är den vanligaste reaktionen på en stark USA-dröm.
Ja! Det är klart att det finns en massa skit i USA. Precis som i alla andra länder. Mig veteligen finns det inget land här på jorden som heter "Paradiset".
Sverige är inte "drömmen på jorden" direkt. Det finns en hel del här jag skulle emigrera för att få slippa.
 
Så trots att jag VET vilka brister som finns i det landet, och trots att jag aldrig satt min fot där, så jag kan inte rå för det... jag har försökt men kan inte hindra mig själv från det faktum att jag älskar USA.
Och det ÄR verkligen jobbigt att jag ännu inte har någon ekonomisk möjlighet att ta mig dit.
 
Jag kan i ärlighetens namn inte riktigt sätta fingret på någon konkret anledning till varför jag älskar Amerika. Det är en känsla jag har. En känsla jag haft ungefär sedan jag började gymnasiet. 
Och det är fjorton år sedan. 
 
Jag skulle faktiskt vilja prova på att vistas under en lite längre tid i ett land som inte styrs av Jantelagen.
Självklart är jag ju även medveten om att en dröm kanske inte är vad man tror när den väl blir uppfylld. Men det kan man ju aldrig veta förrän man upplever den, eller hur...
Och med dagens kommunikationsmöjligheter finns alltid samma väg tillbaka...
Ibland funderar jag allvarligt över (eller blir skrämd av kanske) min hjärna...
Kan undra hur jag kommer att vara när jag är 80 år?
 
I alla fall; när jag skulle gå ut och kvällsrasta hunden för en stund sedan skulle jag kolla (som jag alltid gör) så att jag hade rullen med hundbajspåsar i fickan. Jag har den alltid i höger jackficka, liksom börsen och mobilen.
Stack ner handen och kände påsarna där. So far so good.
Men jag upptäckte även att jag hade ett par kvitton där (hade förmodligen snabbt stoppat ner dem där någon gång när jag gått genom kassan i affären). De behöver ju självklart inte förvaras i fickan, så tänkte att jag skulle "snabbrensa" lite.
När jag gjort det hittade jag dock inte rullen med hundbajspåsar... DEN hade jag ju inte plockat upp?
 
Plockade upp både börsen och mobilen, och kvar i fickan var nu endast min "kundvagnstia".
Vet att jag till och med hann tänka "Var tog påsarna vägen?"
Först DÅ upptäckte jag att jag stod och höll rullen i VÄNSTER HAND!
 
Blev nästan lite skrämd...
Håller jag på att bli senil redan som 30-åring?
 
Hundpåserullen som var upphov till förvirring... ;-)
 
Så har ytterligare en lördag snart passerat i våra liv.
Dessutom månadens sista lördag. Känns så konstigt att februari snart är slut. Tiden går så sanslöst snabbt!
 
Idag har jag i alla fall inte gjort sådär hemskt mycket.
Var ut till Backen (område med lite olika butiker) en sväng, då jag behövde inhandla en sak på Elgiganten. Och som vanligt hittade jag en massa saker jag skulle kunna tänka mig att köpa... om jag hade pengar... ;-)
Så går det när jag besöker mina favoritbutiker -MediaMarkt och Elgiganten.
Sedan slank jag även in ett par minuter på Rusta, då det var ett tag sedan sist.
Där hittade jag i alla fall, till min stora glädje, nya gardiner :-D Spetsgardiner, tillräckligt långa för mina fönster OCH i en prisklass som till och med passade min budget! 4 längder (det var 2-pack) för 200 spänn (á pris 99kr).
Jag har länge velat ha just vita spetsgardiner, då det passar den inredning jag vill ha (håller på att försöka skapa trots skrala ekonomiska möjligheter).
I alla fall har jag inte riktigt hittat passande, då jag tycker de varit för korta eller för dyra.
Tog en snabb detaljbild att pryda det här inlägget med; men ska försöka ta bättre bilder imorgon när det är ljust ute.
 
Angående ordet "cementsnö" i rubriken, så var snön inte att leka med idag. Eller rent tekniskt ÄR den att leka med, då det är kramsnö ;-) Men igår/inatt har det snöat typ 1½-2 dm torr yrsnö. Men idag blev det nollgradigt igen, vilket betydde att all den snö blev som cement! Att sopa bilen var ingen lek! Försöka sopa bort 1½ decimeter blötsnö... det klibbade ju mest bara fast...
Nåja, nog om det ;-)
 
Och ikväll är det då sista deltävlingen i Melodifestivalen; den som går av stapeln i Ö-vik.
Det blev precis som jag siat om när det gäller mitt intresse av festivalen. Jag började se ett par av tävlingarna, men jag har inte sett någon av dem i sin helhet.
Vi får se hur jag gör med Andra Chansen; annars får det väl bli så att jag mest bara kollar på Finalen (för att se vilken låt vi skickar till Köpenhamn.
 
Oj! Vilket långt inlägg det blev ;-)
 
Jag tycker ju som sagt det är skittråkigt att laga mat, och speciellt när det bara är till mig själv.
Men tänkte i alla fall försöka börja om med Matsedel från och med nästa vecka. Hade det tidigare, men det har inte varit så mycket med det de senaste månaderna.
 
Kruxet är bara att när jag sätter mig ner för att försöka komma på maträtter så låser det sig i huvudet. Kommer knappt på någon, inte ens de "vanligaste".
 
Har ni något bra mat (-middags)tips? 
Förslag mottages gärna! :-D
Idag gjorde jag en liten "utflykt". Eller tja, utflykt och utflykt ;-P  Jag åkte ut till Öjebyn och gick en sväng på Repris.
Det var ett tag sedan... Det känns verkligen att det hunnit hända mycket där sedan jag slutade, och då är det bara ett år sedan (ganska exakt).
Det märks att det är en arbetsplats i ständig förändring; på ett positivt sätt :-D
Tyvärr hittade jag inget speciellt fynd just idag, annat än några böcker. Men å andra sidan åkte jag ju mest dit för att komma mig iväg någonstans och gå en stund och strosa ;-)
De allra bästa sakerna som kommer in går ju oftast före lunch, så vill man hitta de bästa fynden ska man helst åka runt öppningstid; halv tio på förmiddagen.
 
Canon (kommer hädanefter att kallas Mark här i bloggen; bara så ni vet "vem"/vad jag syftar på när jag använder det namnet) fick följa med, på grund av min fotoabstinens. Men tyvärr blev det inga pangbilder direkt.
Åh, vad jag längtar till en mer fotovänlig årstid!!
 
 
Några böcker blev det i alla fall från Repris. 3 böcker för 15 spänn (5:- /st.). DET är RÄTT kurs ;-D
 
 
Ett stopp på Willy´s på Backen på vägen hem. Var bara tvungen att snabb -smygdokumentera den här sektionen. Verkligen bunkrat upp med läsk ;-) Känns inte som om det brukar vara riktigt såhär mycket.
 
 
Varför kommer det alltid nyheter som jag är extra nyfiken på JUST de år jag har godisförbud???
Varför kunde inte denna ha kommit ut förra året?
Kunde inte årets nya smak ha varit Marabou Black eller något annat lakritsäckel?
Nåja; nyhet betyder väl att den kommer stanna? Annars gissar jag att det skulle ha varit en "Limited Edition"...
Jag är i alla fall för envis för att rucka på mina godisförbudregler, så jag får vackert vänta med den här tills efter nästa nyår.
 
Och till sist: Medalj till mig för att jag lyckats ägna ett halvt inlägg åt något så intetsägande som läsk och choklad ;-P
En snöbild från 2012.
 
Alltså; min blogg är verkligen urtrist just nu. Jag är plågsamt medveten om det.
Det är verkligen ingen fotoblogg för tillfället, och jag har tyvärr inga nya, roliga bilder att visa er just nu.
Åh, vad jag längtar tills årstiderna vår och sommar, då man kan fota hur mycket som helst. När man kan gå ut med kameran och vara ute läääänge utan att frysa.
Just nu går det ju inte ens fota vackra vinterlandskap, som på reprisbilden i detta inlägg. Det är bara isigt och skitigt överallt, vilket inte är särskilt inbjudande för mig och Canon.
 
Och vad gör man då när man har världens abstinens efter skapande...? Eller, vad gör jag?
Jo, sätter mig ner och kodar ihop en ny bloggdesign. Igen! Trots att det inte var länge sedan jag bytte.
Men å andra sidan börjar ni väl vara vana nu vid att jag byter design ofta ;-P
Jag har så svårt att bli nöjd med mina egna designer. Det är som om de aldrig riktigt blir exakt som jag vill ha dem; men i och för sig så kan det ju ha att göra med att jag inte riktigt vet hur jag vill ha min design...
Dock var det länge sedan jag kände mig så nöjd med en ny bloggdesign som jag gör just nu. Och det måste ju vara ett gott tecken... ;-)
 
Uppenbarligen pågår OS just nu.
I dagens it-mediasamhälle går det knappast undvika. Tycker det svämmar över överallt med människor som skriver om detta evenemang. Om vem som tagit guld. Silver. Och i vilka grenar. Så många som följer vad som händer där borta i Ryssland.
 
Jag hatar sport! Vissa sporter kan vara roliga att utöva, men INGA sporter är roliga att glo på via TV:n!
Det skulle möjligtvis vara konståkning, men även där blir jag otroligt fort rastlös...!
So I couldn´t care less about this, even if it is the Olympics!
Detta är i och för sig aningen pinsamt, men jag hade inte ens haft en aning om att det var OS nu om det inte vore för sociala medier...
Jag hade ingen aning om att det skulle vara nu förrän jag började läsa om invigningen o.s.v. på just sociala medier. Och jag hade absolut ingen aning om vilket land som skulle vara värdland.
Absolut NOLL intresse!
 
Hur är det med er och OS? Är ni intresserade?
Följer ni evenemanget?
 
Nu har jag använt upp mina "sista" bloggpoäng (har några hundra kvar, men man kan ju ändå inte börja använda dem förrän man når 2500, så att jag förlorar dem må vara hänt).
Köpte min sista Synas för att publiceras nu ikväll klockan 19:30 (12000 poäng tror jag den kostade, och de poängen ville jag använda innan jag lade ner detta). Jag vet att det var Melodifestivalen ikväll, men tänkte att just därför kanske halvtimmen innan programmets start kunde vara hyfsad. Kanske många passar på att kolla bloggen innan det är dags att bänka sig framför TV:n ;-)
 
Tiden resulterade i 5 nya kommentarer och ungefär 95-96 unika besökare (ca. 50 extra).
Dock känner jag mig inte lika "bitter" som efter tidigare försök, eftersom jag redan innan bestämt att jag skulle "säga upp" detta efter att min Synas visats.
Jag tycker inte det är värt att dras med den FULA reklambannern högst upp i bloggen för ett tiotal extra besök en gång i halvåret...
 
Så NU slipper jag (och ni) den gräsliga annonsen på min blogg!
Bye Bye Panoramaannons!
Hittade "winter wonderland"-bilderna jag fotade för i princip ett år sedan (i februari 2013).
Tyckte de symboliserar så bra skillnanden mellan dessa två vintrar; vilka verkligen är TOTALT olika varandra.
Jag tror nog att vi aldrig haft en sådan mild vinter som vi haft i år! Aldrig haft så lite snö!
I alla fall inte som jag kan minnas.
 
Bilderna får tala för sig själva...
Vilken vinter föredrar ni?
 
 
Jag har gjort iordning en till gratisdesign som jag snart ska lägga ut.
Men tänkte även passa på att fråga er lite grann ifall ni har några speciella önskemål på kommande gratisdesign (att ladda ner)?
Om jag ska göra nästa design enligt någon speciell "nisch" (stavas det så?), t.ex. någon av de här ovanför? Eller någon annan?
Finns det någon typ av gratisdesign ni saknar ute i bloggvärlden?
 
Grattis Lucky; 8år :-D
2006-02-05
 
Känns så konstigt att det snart (nåja, två år kvar, men ändå) gått ett helt decennium sedan vi hämtade hem lillvovvsing :-) 
Känns som det var nyss, samtidigt som det känns som om han alltid funnits. Konstigt det där ;-)
 
Men så är det; han fyller alltså 8 år idag, men beter sig ungefär som om han vore 8 månader ;-)
Känns även väldigt konstigt att tänka på att medellivslängden för en Cavalier är ungefär 9-11 år (Tror jag. Men ta det inte som fakta, då jag inte är riktigt säker).
 
Så från och med nu går vi även över från vanlig vuxenhundmat, till den för hundar över 8 år;
Royal Canin Mini Adult 8+ (tidigare "Mini Mature").
Jag fick en fråga i en kommentar om hur man gör för att få en scrollruta i inlägget; som jag gjort här.
En sådan ruta är ju bra om man t.ex. ska lägga in designtips med en lite längre kod för läsarna att kopiera. Då hamnar den i rutan istället för att inlägget kanske ska bli jättelångt med bara koder.
Så jag tänkte att jag skulle göra ett snabbinlägg med den koden.
 
Det är egentligen en väldigt enkel kod:
 

<textarea rows="5" cols="50">
TEXTEN SOM SKA VARA I RUTAN HÄR
</textarea>


Tänk bara på att då det är en HTML-kod så måste den skrivas in i inläggets HTML-redigerare, annars blir det bara själva kodtexten som i mitt inlägg här.



Under i princip hela mitt liv har jag haft samma hårfärg. Det på högra bilden är min naturliga hårfärg (har dock mörknat lite på senare tid).
Tror jag har tonat (ej färgat) håret kanske 3 gånger sammanlagt sedan 8:an.
Nu har jag ett ganska bra tag velat prova att ha rött hår, och tillsammans med att jag alltid känner för förändring den här årstiden gjorde att jag igår fick hjälp av min syster att lägga i en röd toning. Vill inte börja med att färga, då jag först vill se hur jag trivs med en ny färg.
Håret fick sig även en liten klippning; av med en massa slitna toppar. Typ två år sedan jag klippte mig sist ;-)

Det blev dock lite ljusare röd än jag trodde, men känner mig ändå nöjd :-)
Jag ville ju ha en lite större förändring, och det blev det ju.
Ny bloggdesign...igen
Ja ja; det är bara att erkänna... Jag ÄR mycket ombytlig när det gäller bloggdesign. Tröttnar rätt snabbt och vill förnya mig ;-)
För ett tag sedan gjorde jag dessutom en design med bildspel, och blev då så sugen på att prova göra ett sådant i min egen header.
Dessutom; precis som jag trodde när jag gjorde förra designen, så trivs jag bättre med synliga kategorier ;-) Dock är både Länkar, Arkivet samt Bloggutmaningar under en sådan "visa-dölj"-funktion.
Så var det lördag. Igen.
Idag betyder det att även att det är första februari. Tre månaders vinter kvar.
Jag längtar verkligen efter våren, trots att det inte direkt varit jobbigt mycket snö!
 
För ett par dagar sedan upptäckte jag också att Melodifestivalen börjar ikväll. Och startskottet (deltävling 1) går tydligen i Malmö.
Jag vet inte vad det var med mig förra året, men av någon anledning såg jag inte en enda deltävling, inte andra chansen, inte finalen och knappt ens ESC. Förra året då jag ju faktiskt borde sett det, i och med att ESC ordnades i Sverige.
Har i alla fall tänkt att jag ska försöka se tävlingen i år.
 
Dock tycker jag inte det varit samma kvalitet på låtarna och tävlingen sedan det började med alla dessa deltävlingar. Förmodligen är det därför som jag har svårt att komma ihåg att se det.
 
Deltävlingarna i år går tydligen i: Malmö, Linköping, Göteborg och Ö-vik (Örnsköldsvik).
 
Ska ni se Melodifestivalen 2014?