Hej på er alla fina människor där ute, denna årets sista dag!
Årets.Sista.Dag.
2015 är slut...
Vad hände? Vi stod ju igår ;-) och skålade in detta år... Och nu är det alltså 365 dagar senare helt plötsligt.
Jag vet att man brukar säga att tiden går fort, och jag har nämnt det ett oräkneligt antal gånger här på bloggen, men det är nästan löjligt hur snabbt det går numera! Löjligt och lite läskigt. 
 
Nåja, idag är det i alla fall Nyårsafton. 
Och ärligt talat så har jag inget speciellt planerat. Nyår känns inte riktigt som jul, om man säger så. Jag känner inte alls samma stress. Det fungerar faktiskt riktigt bra att ta det lugnt hemma den här högtiden. Jag stressar inte ihjäl mig för att jag inte har någon nyårsfest att gå till. Men det kanske är för att jag egentligen aldrig varit någon festnisse...
 
Har som sagt inte några speciella planer idag; därför tänkte jag att jag skulle inviga en av mina julklappar...
I ett av mina paket i tomtens säck fanns nämligen en Slow cooker! Har önskat mig en sådan länge, och i år önskade jag mig faktiskt ett bidrag till att kunna köpa en (tänkte att då skulle det bli billigare än om jag skulle köpa en hel själv). Väntade mig absolut inte hela maskinen; och så visade det sig att en av mina fina julklappar faktiskt innehöll en sådan!! :-D
Nu håller jag tummarna att det blir lika gott som det låter i olika recensioner ;-D
Den är dock inte av märket Crock-Pot, men så länge den fungerar som den ska bryr jag mig inte om vad det står på den :-)
 
Kunde inte låta bli att bli lite avundsjuk på julaftonen... då min syster köpt den magiska Disney julservisen från Fyrklövern!
Alltså; den är så förbaskat VACKER! Jag har älskat den sedan första gången jag såg den, och det börjar vara många år sedan nu.
SÅ roligt att äntligen få äta julmiddag på denna sagoservis! :-D

En dag... En dag...
 
Det finns egentligen bara en sak att säga om julaftonsvädret... och det är att Det kunde inte vara bättre!
Vitt på marken, frost/snö på träden och runt nollgradigt (kanske att det då och då gick ner under noll).
Så då fick vi en vit jul i år också.
Eller i alla fall en vit julafton...
The weather on Christmas Day is a whole other story...
MEN här i Sverige är det ju i alla fall julafton som är det stora julfirandets dag, så huvudsaken är hur vädret var då :-D
 
Här kommer några bilder jag tog vid kyrkogården i Hortlax. Åkte dit innan firandet för att säga God jul till morfar och tända ett ljus.
Det enda som känns lite jobbigt är att bilderna är fotade runt 1-tiden på dagen, och solen höll redan på att gå ner (därav de orange solnedgångsfärgerna). Det är sannerligen TUR att det är jul den här tiden på året; annars skulle jag inte klara av mörkret!
 
En liten kuriosa-parentes: Det röda huset bakom träden till höger på denna bild är det huset där jag gick Lekis :-) På den tiden hette det Pinjevägens förskola (det var på den tiden då vad som idag heter förskola hette "dagis" och "förskola" var vad som idag är "förskoleklass").
 
Och så avslutningsvis: Mammas och pappas utegran.
Idag är det alltså dags...
Dagen hela december byggs upp runt omkring... Det är JULAFTON!
Och helt ärligt blir jag som ett barn på julafton. Jag är barnsligt förtjust i julen.
 
Vaknade tidigare än jag trodde jag skulle göra imorse, men då har jag verkligen hunnit njuta av julaftonsmorgonen.
Jag åt extra lyxig julfrukost i skenet av mitt nya Yankee Candle (ja, jag har äntligen köpt ett. "Christmas eve") samt lite andra ljus. Hur mysigt som helst!
Plus att jag såg julaftonsavsnitten av alla julkalendrar jag brukar... Mysteriet på Greveholm, Sunes jul samt årets "Tusen år till julafton" (jag gillade den för övrigt riktigt mycket).
 
Julklapparna är inslagna och håret nytvättat. Ska strax hoppa in i duschen också, och sedan är det inte särskilt länge innan jag ska börja dra mig mot Hortlax och årets julfirande hemma hos mamma och pappa.
Tänkte bara att jag skulle uppdatera lite grann här, eftersom det inte blev av att skriva någon julhälsning till er igår, och det vill jag ju gärna göra. Jag har inte så mycket läsare, men de jag har uppskattar jag verkligen något enormt! Ni betyder så mycket för mig!
 
Hoppas att ni får en riktigt GOD JUL allihopa!
 
Jag hade totalt glömt bort den årliga (och ROLIGA) jullistan min favoritbloggare Annika brukar lägga upp på sin blogg varje år i december, så jag blev så glad när jag gick in på hennes blogg idag :-D
Jag gillar blogglistor, och i synnerhet de som handlar om JULEN! Jag får så mycket julstämning när jag både läser och gör sådana.
Därför kommer här min version av listan...
Frågorna är lånade av Annika, men självklart med mina egna svar.
 
 
Alkoholfri glögg eller med alkohol?
Jag dricker nästan aldrig glögg, men när jag gör det är det alkoholfri. Har aldrig smakat någon med alkohol, så jag kan inte svara på om jag gillar det eller inte.
 
Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Egen pepparkaksdeg. De gånger jag bakar pepparkakor gör jag även degen själv, eftersom det ger mig mest nostalgi. I alla år då vi växte upp bakade vi alltid pepparkakor hos mormor och morfar, och mormor gjorde alltid degen själv.
 
Kokt julskinka, ugnsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Jag äter i och för sig inte så mycket julskinka. Kanske en eller två skivor på julafton. Men då kokt och griljerad.

Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Lodrätt. I år har jag dock inget glitter, då jag har ljusslingor som går lodrätt.
När jag växte upp hade vi dock alltid glittret vågrätt.
 
 

Dopp i grytan, eller inte?
Har aldrig smakat. Men har inte saknat det heller.

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Tomten kommer med klapparna på julafton.
Eller som hos oss numera... någon av oss sitter med tomteluva och delar ut klapparna ;-)

Rim på klapparna eller bara juletikett?
För mig behövs bara juletikett, men det är antagligen för att jag inte är särskilt bra på att komma på rim.
Min bror och mamma rimmar alltid på sina, men inte jag.

Jenny Nyström-jul, eller amerikansk jul?
Jenny Nyström-jul. Har aldrig firat amerikansk jul.

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hemma; som i "hemma hos mamma och pappa". Alltså inte hemma i lägenheten.
Jag drömmer dock om att en dag ha hus och kunna hålla julfirandet hemma hos mig :-)

Lussekatt eller pepparkaka?
Både och! Lussekatt är dock aningen, snäppet godare. Dock marginellt.
 
 

Knäck med hackad mandel i eller utan?
Knäck utan mandel. Men jag äter inte särskilt mycket knäck; kanske 1-2 per jul.

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Vet inte riktigt. Jag har egentligen ingen favoritjulartist, utan gillar olika jullåtar.
Dock sjungs min favoritjullåt av just Carola...

Äta först och klappar sedan, eller klappar först och äta sen?
Äta först. Klappar sedan.
Vi äter alltid julmat runt 14-tiden. Sedan ser de som vill Kalle. Efter det är det dags för efterrätt och sedan, vid 18-tiden, är det dags för julklappar. Och öppningen får gärna dra ut på tiden enligt mig :-D

Julstjärnor eller hyacinter?
Julstjärnor! Alla gånger! Min favoritblomma!
OM jag någon gång skulle ha ett bröllop skulle jag gärna ha ett julbröllop, bara för att kunna ha julstjärnor bland blomsterarrangemangen...!
 
 

Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Eftersom jag inte har levande gran så tar jag in (ner) den någon gång mellan första och andra advent.
Julen ska man kunna njuta av så länge som möjligt! Det är min filosofi!

Skulle du kunna tänka dig att arbeta på julafton?
Nej! Helst inte. Dagen före går bra, men INTE på julafton!
En person i familjen jobbar på schema inom äldreomsorgen, så hon har ibland (förut) jobbat på just julafton. Och jag tyckte alltid det var så tråkigt. Naturligtvis var det inte alla år, utan ibland.

Bakar du något till jul? Vad?
Lussebullar. Pepparkakor. Inget av det i år dock.
Annars brukar jag ibland göra samma typer av julfika som mamma alltid bakat hemma under hela vår uppväxt (och fortfarande bakar till jul). Namnen på alla kakorna säger ju kanske inte så mycket, så här är en bild på ett urval julfika hemma hos oss:
 
 

Vilket föredrar du; lussekatter med eller utan russin?
MED russin!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egenproducerat.
Brukar dock inte göra så mycket här hemma hos mig, eftersom det blir för mycket för mig att äta upp (är ju ett ensamhushåll).

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
I år är det fyra pyntade aluminiumburkar.
 
 

Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Både och! Varför välja?

Vill du ha julkort med brevbäraren eller om e-post?
Med posten! Alla gånger. I år har jag dock inte skickat några kort.

Vilka färger har du till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå? Eller vad?
Klassiskt. Rött. Grönt. Grått. Guld. Silver. Vitt.
Ingen "tema"-jul med typ rosa eller något sådant.
Och det får inte vara BARA vitt heller, även om det ser fint ut på bild. Men julen ska vara RÖD!
Det spelar ingen roll om rött skär sig mot resten av inredningen. Det ska vara RÖTT!

När julpyntar du hemma?
Första advent-veckan, så att det är klart till 1:a advent.

Har varje julprydnad sin bestämda plats åt ut och år in?
Tyvärr inte. Inte ännu, men jag vill gärna ha så.
Men så länge jag bor i den här lilla lägenheten går det nog inte, då det inte är säkert att "samma ställe" för en viss prydnad inte finns kvar mellan två år (ändring av möbler och ibland byte av vissa möbler).
Men när jag får en större lägenhet, eller HUS, kommer det absolut att vara så!
 
 

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag har bara vanliga pollor i olika färger ännu, så egentligen har jag nog ingenting som absolut måste finnas där. Jag har inga pollor som jag inte skulle kunna tänka mig att byta ut.

Har du ett färgtema i granen?
Inte i vanliga fall, utan det är en blandning av olika färger.
I år har jag dock bara använt mig av mina röda, silver och guld (okej, EN guld var det enda jag hade). Så i år kan man väl säga att temat är Rött och Silver.

Levande gran eller plastgran?
Konstgjord gran, så länge jag bor i lägenhet mitt i stan på en våning som inte är längst ner...
Har dock funderat på att någon gång prova på levande.

Hur ser din julfrukost ut?
Har egentligen ingen specifik julfrukost. Lite lyxigare brukar det bli.
Förra året blev det t.ex. juice, vörtbröd och gravad lax.
O´boy kan det också bli.
Minns att när vi var små fick vi alltid äta frukost i TV-rummet (vardagsrummet) på julafton, vilket var enda dagen på året vi fick det. Och jag minns att vi inte behövde äta fil och vi inte ville, utan kunde äta bara mackor och O´boy :-)

Brukar du göra någon aktivitet på julafton, t.ex. promenad, sällskapsspel etc.?
Tyvärr inte. Önskar att jag hade någon sådan tradition, men av någon anledning brukar det mest bli att jag tar det lugnt på förmiddagen; duschar, gör mig iordning, fixar lite om jag har kvar något och sedan åker jag hem till mamma och pappa.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen; mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin, de gånger jag dricker glögg.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
C-L-E-M-E-N-T-I-N-E-R !!!

Vilken är din favoritjulskiva?
Har ingen speciell, då jag inte lyssnar så mycket på CD. Eventuellt Agnethas och Lindas julskiva i så fall, men annars lyssnar jag mest på enstaka jullåtar på YouTube eller Spotify.

Vilken är din favoritjullåt?
En stjärna lyser så klart
 
Sprid ditt ljus
 

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet; vad är ett absolut måste?
Gravad lax, vörtbröd, kalvsylta (Piteortens!), sillsallad
 
 

Föredrar du vörtbröd med eller utan russin?
MED russin!!
 
 

Risgrynsgröt eller Ris à la Malta?
Ris à la Malta!!

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust. Vet inte vad mumma är (läste/hörde det kanske, eventuellt, förra året. Men kommer inte ihåg).
 
 

Tittar du på Kalles julafton?
Nja. Till och från kanske. Det är igång på TV:n och de andra tittar. Jag kan sitta med i TV-rummet, men tittar inte så engagerat.

Vilken snutt är favoriten ur Kalles julafton?
Ingen. Egentligen tycker jag Kalles jul är ganska tråkig. Ooops ;-)

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Nej, har aldrig sett.
Men brukar se Kan du vissla Johanna.

Köper du julklappar till många?
Till familjen; vilket självklart inkluderar syskonens respektive, Elias (systerson), mormor o.s.v.
I år har jag köpt till 12 personer.

Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara  till barnen?
På ett sätt behöver väl bara barn julklappar ;-)
Men då vi bara varit vuxna under en lång tid nu så blir det ju vuxna vi köper till.
Numera finns ju i alla fall Elias, men han är ju enda barnet (än så länge).
 
 

Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill göra det själv. Tackar alltid nej när personalen erbjuder sig att slå in det jag köpt.
Dels vill jag inte ge bort klappar i papper med en butikslogga på, och så vill jag göra inslagningen till en julmyskväll :-)

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Färgglatt. Absolut! Med JULMOTIV!
Rosa presentpapper med Hello kitty gör sig inte besvär!
Jag skulle dock kunna tänka mig att gör julklappar som ser ut typ som "gammeldags julklappar" också. Alltså att man slår in i brunaktigt papper med lite svagt struktur på (såg sådant bl.a. på Rusta) och att man gör någon dekoration på. Googla typ "inspiration julklappsinslagning" så kommer det upp fina saker :-)

Roligast att få i sin julklapp?
Jag härmas här lite och säger Sådant man vill ha.
Även sådant man kanske inte tänkt på, men det märks att givaren har lagt ner en tanke bakom klappen så att den ska passa just Mig. När personen känner mig och vet vad jag gillar, även om det inte är något som "stod på min önskelista".
Som när jag fick Norrskensörhängena på min födelsedag.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Hmm... det var svårt... Finns mycket ;-)
En resa till USA.
Ett Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
Ett Canon EF 100mm f/2.8 L macro USM
Det blev tre saker...
Men som sagt; det här är sådant som jag inte ens sätter upp på önskelistan. Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag skulle ha svårigheter att överhuvudtaget kunna ta emot sådana julklappar!
Då var det dags igen... Kan knappt fatta att det redan gått ett halvår sedan sist...
Men nu var det i alla fall dags att återigen dyka ner i arkivet och plocka fram lite saker från det senaste halvåret, till den numera traditionella Halvårskollen.
Halvårskollen startade inom bloggutmaningen Show&Tell, vilken senare reformerades och bytte namn till Galleri Fredag (för att lägga fokus på bilderna). Projektet lades dock ner efter ett tag pga. sviktande deltagarantal.
Men Halvårskollen har fått leva kvar.

När jag ser tillbaka på andra halvan av 2015 har det egentligen inte hänt sådär extremt mycket i mitt liv under den tiden. Förmodligen för att jag mest har jobbat och inte gjort så mycket utöver det.
Har inte ens särskilt mycket bilder från den här tiden, då kameran mest fått vila.
Det jobbiga är att jag har inte så LITE bilder från NÅGON sommar, som från den här! Jag har knappt några alls...

Men jag ska göra mitt bästa ändå :-) Några stolpar finns i alla fall...

JULI
Juli är födelsedagsmånaden nr.1 i vår familj, så tre födelsedagar hanns med (men fyra personer, då två fyller år samma dag). Månaden börjar med min födelsedag, då jag fick bland annat örhängena på första bilden. De underbara Norrskensörhängena jag såg på Jokkmokks marknad i början av februari!
Juli 2015 var även månaden då jag faktiskt provade på att göra Palt alldeles själv för första gången, och jag måste säga att de blev riktigt lyckade. Aningen hårda kanske (lite för mycket mjöl) men det var inget som störde.
Björkbilden tog jag med för att det är en av de FÅ naturbilder jag tog under denna sommar... Men å andra sidan gick ju faktiskt den här sommaren till historien som en av de sämsta! Tur att hösten gick till historien som en av de allra bästa!

Augusti
Augusti var månaden då mitt liv vände, kan man säga. Det var månaden då jag en gång för alla bestämde mig för att prova LCHF. Tänkte att jag har inget att förlora, så den 10:onde augusti lade jag om kosten. Och det skulle visa sig vara det bästa som hänt mig!
Då visste jag inte hur BRA det skulle gå. Då visste jag inte hur FANTASTISKT det skulle kännas på
DÅ visste jag inte... att innan året var slut, alltså 4 månader senare, skulle jag ha gått ner 21 kilo!
Men här sitter jag nu. När jag skriver detta är jag 21 kilo lättare än den där måndagen den 10:e augusti.
Något annat speciellt finns egentligen inte att säga om augusti. Den här resan överskuggar det mesta i mitt liv för tillfället.
Dock kan jag ju nämna att det var i augusti som jag bytte praktikplats, till köket i en annan förskola här i Piteå.

September
I september agerade jag bröllopsfotograf på min systers bröllop (den 12:e).

Oktober och November
Jag tycker vi (eller JAG) slår ihop oktober och november. Dels hände det inte mycket, dels har jag näst intill inga bilder från de månaderna.
I oktober, dock, övergick jag till att jobba heltid och då gick min praktik över från praktik till en anställning :-) Så nu var det bara att vänta till slutet av november då min första lön skulle komma!
I slutet av oktober, på allhelgonaafton, åkte jag ut till kyrkogårdarna. Hälsade på morfar i minneslunden och åkte sedan till farfars grav. Hade även med kameran och knäppte några försiktiga bilder av det ljushav som infann sig på kyrkogårdarna den helgen. Helt underbart!

Och en sådan här halvårskoll går väl knappt att skriva utan att i alla fall nämna det som hände fredagen den 13:onde november... i Paris.
Känns som om vi människor behöver julen extra mycket i år. En tid för glädje, och medmänsklighet. Självklart behövs det ju ALLTID, men ni förstår säkert hur jag menar...

Annars så fortsatte jag som vanligt... med jobb och min lyckade LCHF-resa. Det var dessutom i november som jag nådde mitt julmål :-D

December
Och så var vi framme vid December -årets bästa månad! Jag tycker faktiskt att december känns som ett enda långt jullov, trots att man arbetar och att det är vanliga arbetsdagar. Men känslan den här månaden gör att alla vardagar nästan känns som fredagar... Någon mer som känner så, eller är det bara jag?
Allmänt så har det inte hänt något alldeles extra i mitt liv nu i december; har fortsatt jobba samt tappa vikt i LCHF. Så det finns inte så mycket att rapportera.

Däremot känns det som om det kommer bli alldeles underbart att halvårsrapportera nästa år, då jag har en känsla att det kommer bli ett underbart år! TÄNK om jag faktiskt kunde få nå min målvikt under 2016! Vi får se, men jag är verkligen hoppfull den här gången. Och det är ovanligt.

I alla fall... Hoppas att ni får en helt underbar jul allihop, och ett fantastiskt nytt år!
Jaha, då hade jag en sjukdag igår... Feber, huvudvärk och mycket tjock i halsen.
What happened?!?
Jag som aldrig blir sjuk, och nu har jag varit det två gånger under samma höst. Kanske handlar det ändå om att min arbetsplats trots allt är en förskola... och på sådana brukar det ju alltid cirkulera en massa baciller, speciellt på vintern ;-P
Hade i alla fall ingen feber idag, så jag åkte till jobbet imorse. Känner dock att jag inte är riktigt 100% återställd, utan jag känner mig sådär "tung" man kan känna sig vid sjukdom. Fortfarande tjock/ont i halsen och täppt i näsan.
Men jag har inte råd att vara borta från jobbet mer i december.
Eftersom tre (3) dagar redan går bort, i och med julafton, juldagen och nyårsafton och jag hade sjukdag igår så har jag redan fyra (4) dagar minus. En enda dag till så är det en hel veckas lön mindre.
Nackdelen med att vara timanställd (angående jul -och nyårshelgerna)...
 
Idag har jag även gjort en annan sak som jag inte planerat i förväg... jag har gjort ett litet "fusk" i min LCHF-kost.
Funderade länge, men kom fram till att det gått så bra under hösten, och att jag inte gör det här för någon annan än mig själv. Därför åt jag faktiskt två Paltar idag till lunch!
En blodpalt (åh, det var läääänge sedan!) och en vanlig vitpalt, och åååhh så sagolikt gott det var!!
Magen protesterade efteråt på all gluten (mjölmat trots allt) men det var det sannerligen värt :-D
Yummie!
 
 
Och bara för att inlägget inte ska bli helt bildlöst och tråkigt så slänger jag in två bilder på mitt nya doftljus.
Gick in på Mio i måndags efter jobbet för att se om jag kunde hitta något för min julklapp från Piteå kommun. Ett 450 kr-presentkort på Mio var en av sakerna man kunde välja mellan, så det fick det bli.
Det fick bli ett stort doftljus samt två små ljuslyktor efter typ en timmes velande fram och tillbaka mellan allt snyggt som finns i den butiken!
Tyvärr har de inte Yankee Candle (mina drömljus, som ni vet) men de hade ett annat lite mer kvalitetsmärke, och den här doften tyckte jag luktade riktigt gott -Birch wood...
 
Förra helgen fick jag ett överraskningspaket. Världens finaste jullåda fylld med en massa små paket. 
Min syster hade gjort en adventskalender; en till var och en av sina syskon!
Så i år får jag öppna paket hela vägen fram till julafton också :-D
Visst var det verkligen gulligt gjort!
Och visst var det en otroligt VACKER jullåda som paketen ligger i!
 
 
Den marmorfärgade ljuslyktan på ljusfatet var en av presenterna i julkalendern. Verkligen omsorgsfullt utvalt utifrån vad jag gillar :-D
Texten på lyktan, om ni inte ser: Be happy for this moment. This moment is your life.
En sak jag tycker känns som att det liksom "hänger över" den här julen är att det blir första julen utan morfar.
Vad konstigt det känns att skriva det. Det finns fortfarande tillfällen då det känns som att jag kommer träffa honom igen nästa gång jag åker hem till dem. Det blir längre och längre mellan de gångerna, men det händer ändå fortfarande.
I alla fall känns det som om han kommer vara där som vanligt på julafton. Förra året hämtade jag upp dem på vägen till mamma och pappa, och det känns som det kommer vara så i år också.
Men nej.
Det blir första julen utan morfar.
 
Jag saknar dig verkligen!
Jag saknar dina roliga små kommentarer.
Jag saknar dina "önskelistor" inför jul och födelsedag. 
Jag saknar Dig! 
 
God kväll!
Det här blev verkligen en lång dag, och jag kan säga som så att jag kommer sova mycket gott inatt... Måste egentligen komma mig i säng strax, men ville bara uppdatera lite grann här först.
 
Idag direkt efter jobbet styrde jag nämligen kosan mot Luleå för lite julklappsshopping. Jag ville inte riktigt göra som tidigare år, att jag kommer mig iväg typ den 21:a och att jag då ska köpa alla klappar.
Hittade i och för sig inte till alla idag, men några har jag i alla fall klart nu :-) 
Några personer har jag några idéer till också, så i år känns det faktiskt ganska lugn på just julklappsfronten. 
 
Nej, nu måste jag börja dra mig mot sängen och hälsa på kudden. 
Har ju alltså varit uppe sedan (ungefär) femtiden i morse; åkte till jobbet vid halv 7 och direkt efter jobbet direkt till Luleå. Och shopping tar ju på krafterna även om det är det enda man gör den dagen... 
Känner mig dock nöjd med dagen ändå, speciellt som jag som sagt hittade några julklappar. 
Plus att det känns bra att ha gjort något, och inte bara suttit här hemma. 
 
Hur ligger ni till på julklappsfronten? 
Har ni börjat? Är ni klara? 
 
Bilden är från förra året, alltså 2014, då kameran inte fick hänga med idag.
 
Innan jag åker till jobbet tänkte jag publicera de bilder jag lovade igår kväll -de andra bilderna jag tog på mitt julpynt.
Det tål att upprepas... Jag ÄLSKAR verkligen julen, och speciellt den tiden som leder upp till själva julhelgen. Det känns som att den helgen går så snabbt att det är tiden innan man måste ta tillvara för att hinna njuta av allting runt omkring; som pyntet.
Och det blir sannerligen något alldeles extra då man faktiskt får upp julgranen. Det är mysigt innan också, men det är som att sista pusselbiten faller på plats, liksom. Håller ni med?
 
Nej, nu måste jag snart börja dra mig mot jobbet och veckans första arbetsdag.
Dessutom funderar jag på om jag skulle åka direkt till Luleå en sväng efteråt, för att kolla lite på julklappar. Om jag hittar några där. Gick ett par timmar på stan här i Piteå i lördags, men hittade bara två klappar. Och i år vill jag börja/bli klar lite tidigare än typ 21-23 december... ;-)
 
På återseende!
 
Idag blev det av att plocka ner julgranen från förrådet och pynta den, så nu råder det full jul här i mitt hus (eller okej då; lägenhet ;-))
Funderade ett tag ordentligt på att i år prova på att köpa en riktig gran (vi har inte haft det sedan jag var riktigt liten), men dels ville jag plocka fram den redan nu och jag vet inte om en riktig gran klarar sig inomhus hela december.
Plus att det känns som att det skulle bli så bökigt när den ska ut sedan... en gran som börjat barra som man ska försöka baxa ut från en lägenhet två trappor upp och sedan frakta dit den ska slängas.
Därför fick det bli min gamla trotjänare som fick komma ner och luftas igen. Och den ÄR ju väldigt vacker, speciellt för att vara just en konstgjord.
 
Jag fixade även till lite av det sista med själva julpyntet, men de bilderna får ni se imorgon.
 
 
Har ni plockat fram eran gran ännu?
Om inte; när brukar ni göra det?
Tycker ni bäst om äkta eller konstgjord gran?
Vad gillar ni bäst för färger i granen? En massa olika, eller en mer enhetlig "temafärg"? 
 
Så tände jag andra ljuset i min egenkomponerade adventsljusstake :-)
Andra advent är här, och vi är halvvägs genom adventtiden. Läskigt snabbt det går; december kan gärna få gå lite långsammare... Eller vad tycker ni?
 
Då var det söndag igen... och den här gången betyder det att vi skriver 2:a Advent.
Vi tänder andra ljuset i vår ljusstake idag, och inser att vi är ytterligare en vecka närmare jul.
 
För mig innebär ju söndagar även veckovägning, i alla fall än så länge.
Har inte riktigt bestämt mig för hur länge jag ska väga mig en gång i veckan, då det ibland känns som om jag skulle vilja börja en gång i månaden.
Så valet står mellan att köra veckovägningar i ett år, eller så att köra på det sättet tills jag gått ner till min målvikt.
Vi får se hur det blir, men för närvarande kör jag på med veckovägningar :-) Egentligen är det mer för min egen skull; för att bättre hålla koll på hur länge jag ätit LCHF (och hur lång tid den här resan kommer att ta).
 
Idag var det alltså dags för den 17:e veckovägningen, vilket innebär att jag varit igång med den här viktresan i 17 veckor. På torsdag blir det exakt 4 månader.
Det här har varit en positiv vecka, viktmässigt (vilket är tur, då resten av veckan inte varit överdrivet lyckad ;-))
Jag har gått ner 1,6 kg sedan förra söndagen, trots att jag åt bröd & drack juice till frukost 1:a advent samt drack lite julmust på kvällen.
Detta fina resultat gör att jag faktiskt spränger 20-kilosspärren! 
Totalt sett har jag nu gått ner 20,6 kilo!! 
 
Eftersom jag har så pass mycket totalt att gå ner, så är det ju fortfarande en hög siffra på vågen. Men 20 kilos nedgång känns riktigt BRA :-) Det ÄR många kilon! Och man kan ju faktiskt se det som så... att om endast 5 kg har jag kommit halvvägs i min resa. Halvvägs, efter bara några månader.
DET tycker jag känns mycket bra, och det är en otrolig motivationsboost inför 2016!
 
En annan motivationsboost (nästan den största) är alla era fina kommentarer på mina sådana här blogginlägg!
Jag uppskattar dem verkligen något enormt! Ville bara passa på att säga det :-)
 
Ni som följt mig ett tag kommer kanske ihåg att jag inledde detta år med att delta i fotoutmaningen 265 foton 2015.
Jag hade varit med två år tidigare, men då rann det alltid ut i sanden (är ju ganska intensivt med att hinna fota och publicera en bild per dag på tema). Och min åsikt inför 2015 var lite "tredje gången gillt, eller så sista gången".
Alltså om utmaningen skulle rinna ut i sanden en tredje gång så skulle jag se det som ett tecken på att det inte var något för mig.
 
Och kaaaan ni tänka er... det rann ut i sanden efter några månader ;-P
Och fram till nu har jag faktiskt haft den inställningen att jag inte prova på ett fjärde år, utan att det skulle vara färdigt nu.
MEN så fick jag för någon dag sedan mailet om att det från och med nu går att anmäla sig till 2016 års 365-utmaning, och helt plötsligt började jag faktiskt tveka...
Jag tycker ju ärligt talat att det är jätteroligt att vara med i fotoutmaningar här i bloggvärlden!
 
På ett sätt känns det som att "Nej, jag känner mig färdig med den utmaningen".
Men å andra sidan VILL jag så innerligt faktiskt klara av ett helt år i alla fall EN gång!
Så nu vet jag inte längre hur jag ska göra.
Ska jag hoppas på 2016 års utmaning, eller ska jag helt enkelt strunta i det.
 
Vill bara säga att jag förväntar mig inte att någon ska behöva svara på dessa frågor, utan det är egentligen mer för mig själv. Behöver skriva av mig lite grann, och kanske kan det hjälpa mig att fatta ett beslut när jag ser det i skrift.
Har ju fortfarande ett tag på mig att bestämma mig, men helst vill jag komma fram till något så snart som möjligt.
 
 
Här är några av de bilder jag publicerade inom ramen av den fotoutmaningen, innan mitt deltagande rann ut i sanden: