Hej hej!
Så var det fredag och dags för ett nytt tema i Fredagsgalleriet. Det är Annikas sista tema den här månaden, och på agendan står JUST NU.
Tack för trevliga teman under Maj månad!
Upptäckte att jag faktiskt deltagit i ALLA teman i Maj! Kors i taket! ;-)
 
Det här är ett alldeles underbart tema att ha i slutet av Maj! JUST NU är det fantastiskt roligt att gå ut och fota!
JUST NU mår man otroligt bra (i alla fall jag) bara av hur det ser ut utomhus!
JUST NU känns det som om allt är möjligt!
JUST NU vill jag helst stanna tiden ett tag!
Har egentligen inte så mycket att skriva på temat, utan bjuder på bilderna från hur det ser ut just nu i Piteå istället.
 
 
 
Ett litet meddelande: Jag skrev ju tidigare om en lite lös idé jag hade om "Galleri Sommar". Att jag skulle publicera en lista med sommarteman som man i så fall skulle ha hela sommaren på sig att fota, för att sedan "redovisa" bilderna till hösten.
Tänkte att jag skulle prova på detta, så jag kommer publicera en sommartemalista här på bloggen senare idag, för de som vill vara med på det :-) Hur låter det?
 
Hoppas ni får en jättefin fredag och en toppenhelg!
 
Detta händer inte ofta i min blogg!
Fick nog härdsmälta eller något i hjärnan, för jag tog ut kameran, stativet och fjärrutlösaren idag och fotade lite självporträtt... Av förklariga skäl känner jag mig inte särskilt bekväm framför kameran (men har ju trots allt valt en karriär bakom linsen). Men någon bild ska det väl i alla fall finnas av mig ;-P
 
Däremot måste jag få säga att jag fått en viss respekt för typ modebloggare och andra som fotar självporträtt varje dag! Not as easy as it looks... kan jag ju bara säga!
 
Däremot får jag alltid någon mysko min varenda gång jag ställer mig framför kameran... typ som om jag funderade på alla världens problem, eller nåt´... ;-P
 
Nu på morgonen när jag skjutsade min syster till jobbet fick även kameran följa med, då det är väldigt vackert sommarväder idag, som ni ser.
Så på vägen hem stannade jag till på ett ställe i Öjebyn och det resulterade i bland annat dessa två bilder.
Jag har lagt ihop dem till HDR, men försökte fixa lite för att inte få med den där speciella "HDR-effekten", utan att de skulle se ut lite mer som "vanliga" bilder; men ändå ha kvar fördelarna med HDR (detaljer i både skuggor och högdagrar).
Men det var väldigt svårt, så en del HDR-effekt blev det ändå :-)
Även dessa bilder är sammansatta av 15 olika exponeringar.
 
Annars då?
Tja... känner mig rätt bloggaktiv, då jag fått till två inlägg redan nu på morgonen; och klockan är bara 9:00.
Har också hunnit med att sätta igång två maskiner tvätt nere i tvättstugan. Det är bland det bästa med att bo här; att det oftast finns någon ledig tid när man kommer ner. Självklart inte alltid, men ofta :-)
 
Eh... är det torsdag??! Vad hände med den här veckan egentligen?!?
Alla veckor går i och för sig i rasande fart, men den här tar priset! Den har verkligen gått i ljusets hastighet, då det ju var måndag igår...
Huuur kan det då vara Nyfredag idag?
 
Och vad gör jag upp klockan 6 på morgonen, kanske ni undrar? Jag är ju inte direkt känd för att vara morgonpigg (annat än när jag t.ex. jobbar då jag självklart måste kliva upp)...
Jag ska skjutsa min syster till andra introduktionsdagen på sitt nya jobb :-) 
Och man kan säga såhär... även om jag brukar sova längre så mår jag bara BRA av att komma mig upp tidigt för en gångs skull!
 
 
Idag blev det en kortare fotorunda i Öjebyn.
Bilderna som är fotade där vid vägen/vid det stora fältet är fotade på samma plats som de här bilderna från i vintras. Det skiljer fyra månader mellan fototillfällena... Tänk vad mycket som händer i naturen på endast fyra månader :-)
Och även om vinterbilder kan bli väldigt härliga, så föredrar jag ändå den här tiden.
Nu, när man faktiskt kan vara ute hur länge som helst med kameran utan att man behöver vantar!
 
Bilderna i inlägget är fotade mellan 21:00 och 21:30.
              
 
♦ För att även om våren kommer sent (maj) så när det väl sker så kommer den med besked! Det exploderar med värme och det tar endast ett par dagar för naturen att slå ut! Man kan nästan SE hur löven på träden slår ut!
 
♦ För att det är ljust 24/7! Jag älskar ljuset så mycket att jag har svårt att sätta mig in i hur man inte kan tycka om det ;-D
Dessutom finns det ju rullgardiner/mörkläggningsgardiner om man inte vill ha ljuset in i bostaden på nätterna.
 
♦ För att Piteå är en kuststad och har vatten från två håll. Detta betyder att det är sommarvarmt samtidigt som det fläktar härligt då och då, så det blir inte olidligt hett. Och det blåser heller inte för mycket, som t.ex. i Luleå; där själva stadskärnan är byggd med vatten från båda hållen...
 
♦ För att det är endast ett stenkast till både stan och naturen!
 
♦ Visst underlättar det med bil, men på sommaren går det trots allt utomordentligt att ta sig i princip överallt med cykel. Det finns UNDERBARA gång -och cykelvägar i och runt omkring Piteå.
(Årets cykelstad 2006. Länge sedan, men det betyder ju i alla fall att det är en BRA cykelstad!)
 
♦ För känslan av att hela staden LEVER UPP när våren och sommaren gör sitt intåg!
En död vinterstad, men en LEVANDE sommarstad!
 
♦ För att fästingar är inte lika vanligt här som söderut i landet.
Jag är 28år och har aldrig haft en fästing. Min hund är drygt 7år och har aldrig haft en fästing... I och för sig har han typ aldrig befunnit sig lös i högt gräs. Men han har ju ändå vistats på stugan, på landet o.s.v.
 
♦ För alla diverse olika tillställningar under sommaren, inom olika kategorier vilket alltid passar någon...
PSG (Piteå summer games) Sveriges näst största barn -och ungdomsturnering i fotboll (efter Gothia Cup i Göteborg) med flera hundra lag från både Sverige och resten av världen.
Öjeby kyrkmarknad; samma helg som PSG, första helgen i Juli sista helgen i juni.
Lördagsloppis i Badhusparken; brukar vara väldigt välbesökt, speciellt vid vackert väder.
PDOL (Piteå dansar och ler) Piteås sommarfestival som startade någon gång på 60-talet. Men som sedan lades på is, för att återupptas 1990, och anordnas varje år sedan dess.
Stora NOLIA-mässan; anordnas i Piteå vartannat år och i Umeå vartannat.
Och även om man inte är intresserad av alla dessa aktiviteter så är det trots allt mycket liv och rörelse i stan!
 
♦ För att det endast är 40-60 minuters bilfärd till större städer som Luleå och Skellefteå.
Inte överdrivet långt (bara ca. 17mil) till IKEA i Haparanda. Jag vet att det inte är särskilt intressant för er som bor med (minst) ett Ikeavaruhus i stan, men här är det mer speciellt då det inte precis dräller av dem...
Innan det kom till Happis så var närmaste butik i Sundsvall, vilket ligger 50mil härifrån...
 
♦ För att Piteå är bättre än Luleå! ;-)
 
Idag har det verkligen varit varmt. Sommarvarmt. Premiär för lördagsloppis; var dock inte där, utan det blev istället en liten sväng till Backcity.
Efteråt blev det även ett stopp på Kvantum för årets första mjukglass. Och jag tror nog halva Piteå kommit på samma idé...
Kvantum har absolut den godaste mjukglassen häromkring, men den kan inte mäta sig med mjukglassen som säljs på torget i Umeå! Typ godast i Sverige!
 
Jag vet att det är sent, men jag kunde inte låta bli att gå ut och lufta kameran en kort stund nu runt halv två.
Som ni ser har vi ÄNTLIGEN kommit fram till den tid på året som jag alltid ser fram emot... tiden när det är DAGSLJUS dygnet runt!
Bara genom att titta på bilderna är det svårt att avgöra om det är dag eller natt, men de är alltså fotade halv två på natten.
 
Den här årstiden vill jag inte bo någon annanstans än i Piteå!!
 
Gissa vad... Det är Fredag, IGEN!
Det är fler fredagar per vecka än andra dagar, känns det som... Jag vet att jag tjatar om detta, men det går liksom inte in i huvudet på mig ;-)
Annika i Reston håller i månadens fredagsteman, och idag står VATTEN på schemat.
 
För min del fick det bli arkivbilder den här gången. Och för en gångs skull var det ingen nödlösning. Okej, jag hade visserligen kunnat fota nya sådana här vattenbilder; men ärligt talat ides jag inte ställa iordning allt ;-P
Och jag är fortfarande nöjd med dessa bilder.
 
Vatten är en sak som jag har ett väldigt speciellt förhållande till...
Å ena sidan tycker jag det är otroligt rogivande. Att till exempel sitta på sommarkvällarna intill vattnet och lyssna på de små vågornas kluckande ljud. Finns inte mycket som kan få en att, för en stund, glömma alla bekymmer som just det. Det skulle vara fotograferingen då...
Men å andra sidan så är jag livrädd för naturkatastrofer, och vatten är ju en sak som brukar vara inblandat i sådana... Jag är verkligen livrädd för t.ex. översvämningar.
 
Jag är 28år, och har fortfarande aldrig dykt under vattnet när jag badat. Inte ens som barn. Jag har alltid varit rädd för att få vatten över huvudet, och jag tror det är anledningen till att jag heller aldrig vågat åka vattenrutchbanor.
 
Men som sagt; under "ordnade" former tycker jag att vatten är väldigt avkopplande.
Som avslutning bjuder jag även på några bilder på vatten i andra sammanhang än på bilderna i början av inlägget...
 
 
Tidigare i vår när jag var ute med kameran fotade jag även lite HDR-material, men efter det kom jag inte längre. De har legat i en fotomapp sedan dess utan att jag gjort något av dem.
Men så öppnade jag Photomatix pro för första gången på evigheter, och detta blev resultatet... 
Blev tyvärr inte de allra bästa HDR-bilderna. Skulle nog inte ha fotat rakt mot solen ;-P 
 
Pixelie Medias hemsida har sett dagens ljus.
För tillfället har sidan en blogg.se-ändelse (här kan jag trots allt styra helt själv hur jag vill att den ska se ut, då jag kan kodmallarna så bra). Men tanken är att "blogg.se" så småningom ska plockas bort, så att det blir pixelie.se istället.
 
Välkommen in till pixeliemedia.blogg.se
 
G R A T T I S  morfar :-D
80 år
 
Den här frågan riktas till om jag har några läsare som använt/använder sig av blogg.se´s poängsystem; där man vid olika antal poäng kan köpa en Synas-tid...
Jag tänkte fråga om det finns någon som "köpt" en tid mitt på dagen (alltså runt 12:00) någon gång?
Var det en bra tid; alltså generade den i några nya besökare/läsare?
 
Självklart förstår jag att förmiddagstiderna allmänt är sämre än kvällstiderna (annars skulle de ju inte vara så "billiga" jämfört med kvällstiderna).
Men jag köpte tidigare en Synas på tiden 8:40, och det var verkligen som att kasta poängen i sjön.
Och under tiden man sparar poäng så måste man ju dras med den otroligt fula reklambannern högst upp på bloggen...
 
Jag startade min bloggs poängsamling i januari-februari (minns inte exakt när det börjades med detta). I mars köpte jag min första (och hittills enda) Synas.
Efter det började jag visserligen inte om på noll, utan hade ungefär 500 poäng kvar på mitt konto. Sedan dess har jag inte köpt någon mer Synas-ruta.
Nu, i maj, har jag nästan tillräckligt poäng för tiden 12:00 (har runt 4900).
 
För att få råd med EN synasruta på Primetime-tid måste jag spara poäng i typ ett år eller något sådant...
Det tar ungefär två dagar att få ihop 100 poäng. Ibland tre. Det innebär att det tar drygt 20 dagar att samla ihop 1000 poäng...
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det här är ytterligare en sådan funktion som bara är till fördel för de bloggar som redan har massor med läsare.
 
 
I alla fall; därför frågar jag er om det som sagt finns någon som har erfarenhet av tiderna runt 12:00?
Är det en tid som är värd att använda upp alla sina poäng till?
Eller är det bättre att spara dem till en tid närmare kvällen, även om det tar otroligt lång tid?
 
Vill du ha en personlig design på din blogg, men inte har tid, intresse eller kunskap att fixa den själv i CSS och HTML-mallarna? 
Jag gör personliga bloggdesigner utifrån dina önskemål.
Erbjudandet gäller för bloggar på blogg.se.
 
Jag kan fixa det mesta inom design på den här bloggportalen. 
 
P R I S E R
Bloggdesign: 500 kr
Köp bort "Designen gjord av"-länken: 200 kr
Naturligtvis ett valfritt alternativ, men det SKA framgå i beställningsmailet om du vill köpa bort länken. Annars lägger jag till den automatiskt.
 
 
Om du vill beställa en bloggdesign av mig, skicka då ett mail där denna information SKA finnas med:
 
• Bloggadress
• Bloggnamn (alltså vad det ska stå i headern).
• Om du vill att det ska stå någon annan text i headern också, t.ex. ett citat, en beskrivning av din blogg eller liknande.
• Vilken färg/vilka färger du vill ha. Eller om det är någon färg du absolut INTE vill ha.
• Om, och i så fall vilken, informationstext (om dig och/eller bloggen) du vill ha i sidomenyn.
• Vilken bredd du max publicerar på dina bilder i bloggen. (T.ex. "Jag publicerar bilder som är max 700pixlar").
• Bifoga eventuella bilder du vill ha med i designen.
Tänk på att om du vill ha en bild som går över hela bloggen så får bilden inte vara för liten.
 
Jag kan även dela upp kategorierna samt arkivet i sidomenyn (typ som jag har), ifall ni vill. Om ni t.ex. har många kategorier eller har bloggat länge (så ni vill dela upp arkivet efter år). 
MEN TÄNK PÅ att med den typen av kategorier så läggs det inte till nya allteftersom, utan man måste göra det själv i kodmallarna. 
 
Jag kan även fixa två sidomenyer-designer, om ni vill ha det. Men tänk här på att det blir bäst om man har ganska mycket sidomenymaterial, annars blir sidomeny nr.2 väldigt tom.
 
M A I L A D R E S S: [email protected]
 
Välkommen med din beställning!
 
P.S. Om du beställt en design, så håll gärna lite extra koll på din mail. Designen ligger nämligen kvar på min testblogg tills den blivit godkänd av dig och levererad. Jag kan alltså inte börja på nästa innan den är levererad.
 
 
VIKTIGT!!
Jag designar bara till bloggar som ligger hos bloggportalen blogg.se!
Jag designar INTE bloggar som ligger hos andra bloggportalen, som t.ex. Wordpress, Blogger/Blogspot, Devote o.s.v.
Någon gång i framtiden kanske jag kan utöka till Wordpress och Blogger, men för tillfället är jag så dåligt orienterad i deras mallar.
Så... endast BLOGG.SE gäller för tillfället!
 
Då jag är extremt dålig på det här med växtligheter så måste jag härmed ställa en fråga till er...
Jag kan egentligen typ ingenting om blommor och sådant, så för mig är det mer "åh, det här var vackert. Det får fastna i min kamera"...
 
Därför ställer jag nu frågan till er och hoppas att ni är bättre än mig:
Hittade detta träd idag. ÄR det någon typ av körsbärs, eller är det något helt annat?
Frågar av den anledningen att det är rosa blommor som växer på ett träd, men samtidigt ser de inte riktigt ut som bilder jag sett av sådana. Och dels vet jag ju att sådana träd inte växer här uppe...
Så, som sagt, har ni någon aning om vad det är?
 
Det är en rätt vacker plats jag bor på ändå. Den tanken slog mig i lördags när vi åkte över Bergsviksbron; som går över piteälven. Typiskt att räcket var i vägen, för som ni ser var det underbart vackert! Som gjort för fotografering!
Och man får inte gå eller cykla på den bron.
Det går i och för sig gå till cykelbron som ligger bredvid, men då är själva Bersviksbron störande ivägen för utsikten... Nåja, man kan inte få allt. Och det finns flera vackra platser här omkring.
 
Angående bilderna på de gröna träden, så är jag verkligen så otroligt lycklig över dessa! De har slagit ut i princip i helgen. Tar verkligen inte många dagar för träden här att slå ut! Det är så att man nästan kan SE hur löven slår ut :-D 
Ljuvligt!
 
Förresten; finns det någon pitebo som läser det här som vill ha härliga vårporträtt? I så fall får ni mer än gärna höra av er :-)  När det börjar se ut såhär utomhus börjar det alltid klia i fingrarna att fota just porträtt.
 
En fråga som jag tycker brukar dyka upp på bloggar lite då och då handlar om vad man tycker om det här med smilysar; om man gillar dem eller tycker de är störande.
Tänkte att jag skulle skriva lite grann om hur jag tänker runt omkring det (i brist på andra ämnen).
 
Faktiskt så måste jag säga att jag är lite kluven i min åsikt om smilysarnas vara eller inte vara i internettexter. Självklart sak de INTE användas i mer seriösa texter, utan bör begränsas till t.ex. bloggar, instagram, twitter, Facebook o.s.v.
Jag stör mig inte så mycket över smilys som är "gjorda" av bara tecken, till exempel :-)  Dessa använder jag, som ni vet, själv. Men måste samtidigt säga att det är tyvärr jag gör det. Jag skulle gärna vänja av mig med den vanan, men samtidigt känns det som om man "nästan måste" använda smilys för att visa på när man t.ex. skämtar, är ironisk och så vidare. Tycker det känns som om man inte använder dem så är det så många som inte förstår när man är ironisk, och då tror att man är fullt seriös, eller att man är sur/otrevlig. Därför använder jag sådana symboler, för att undvika missförstånd.
 
Däremot gillar jag INTE alla dessa gula pluppar överallt i en text, när någon har så att smilysarna visas som små gula ansikten istället för tecknen jag skrev om tidigare. Jag tycker på något sätt att de förstör helhetsintrycket av en text när den är översållad av sådana.
Av någon anledning tycker jag de känns mer oseriösa än de "vanliga", med bara tecken (även om överanvändning av sådana också kan störa mycket).
 
Men som sagt så skulle jag trots allt gärna kunna vänja av mig vid att använda smilys över huvudtaget.
Det skulle ju till exempel inte vara så roligt om man, av ren vana, skulle råka använda en smily när man skriver t.ex. ett personligt brev eller CV... verkar ju inte direkt seriöst.
 
Detta är därför orsaken till att jag är splittrad i frågan om vad jag tycker om dessa symboler/småansikten.
 
Vad tycker ni om smilysar?
Använder ni dem?
Stör ni er på dem när ni läser texter på t.ex. bloggar, facebook o.s.v.?
Gillar ni någon av "varianterna", eller ogillar ni båda?
 
Först; grattis Danmark till segern i ESC igår! 
Var egentligen rätt roligt att det var just Danmark som vann, då de sist stod som vinnare var år 2000 -även detta i Sverige :-)
Såg ni finalen igår?
 
Nåja, det var allt jag tänkte skriva om ESC 2013. Har ju inte följt det i år, varken svenska uttagningarna eller semifinalerna under den här veckan.
 
Och från det ena till det andra... nu måste jag bara få glädjetjuta lite ;-) VÅREN är här! Den är verkligen HÄR på allvar! De senaste tre dagarna har det verkligen blivit grönt på träden, och det har varit VARMT!
Och nog märker man att svenskarna är ett sommarfolk! Känns inte som det har varit såhär mycket människor utomhus sedan... tja, sist det var sommar (dvs. typ sommaren 2011...)
 
Någon mer som känner det som att den här tiden på året känns det verkligen som om ALLTING är möjligt!?
Sommaren och ljuset (det blir för övrigt aldrig helt mörkt nu) har en nästan euforisk inverkan på oss. I alla fall på mig.
Det är nästan som om man känt sig "död" i 6 månader, för att nu vakna till liv igen.
 
 
Och så var det lördag. igen.
22(!) grader varmt när jag vaknade. Nu är det i och för sig solsida mot min lägenhet på mornarna, men ändå! Nu hoppas jag bara att det inte blir så att det är jättevarmt några dagar, för att sedan bli en kall sommar. Utan att det blir varmt nu, OCH en varm härlig sommar!
 
I alla fall så har exploderingen i naturen börjat här nu. I förrgår kunde man se lite grönt på något enstaka träd, om man gick nära. Men bara under gårdagen blev det så att man, på många träd, började skymta det härliga ljusgröna även när man står en bit ifrån! Ljuvligt underbart!
 
Vad händer i övrigt idag då?
Tja, det är ESC-final. Tyvärr kommer jag nog mest troligt att missa detta, i alla fall första halvan, då vi ska gå ut och äta med familjen för att fira morfar som fyller 80år på onsdag.
Men å andra sidan så lyssnade jag på Sveriges bidrag för första gången tidigare den här veckan. Och jag skulle nog till och med våga satsa pengar på att vi kommer ganska långt ner placerat i år...
 
Förresten, ursäkta för cliffhangern, så fick jag ett underbart roligt mail igår! Kan inte säga något mer riktigt ännu, men jag kan säga att det pirrar i magen om det blir av :-D
Hej hej!
Så var det fredag igen, och dags för ett nytt fredagsgalleri. Den här månaden är det Annika som är temavärdinna, och idag är det I MINA KVARTER som står på agendan :-)
Jag tycker det är riktigt roligt att det är ett tema som återkommit nu från Show&Tell-tiden. Kunde inte låta bli att gå tillbaka i mitt bloggarkiv och se vilka bilder jag valt att publicera då, för drygt två och ett halvt år sedan.
 
Jag bor mitt inne i stan, med Sundsgatan precis utanför dörren, så jag har väl inte direkt något intressant nog att fota i min absoluta närhet.
Men fördelen med att bo såhär inne i stan är att man då kan fotografera runt om i hela stan när det handlar om "mina kvarter" :-D  Därför gick jag på en härlig fotopromenad nu ikväll runt om i Piteå.
 
Däremot måste jag nog utfärda en liten varning... ;-) Jag brukar ju kategorisera mina stora bildbomber som "massiva". Men den här blir snarare GIGANTISK MASSIV!
Vi får se om jag måste göra en del 1 och del 2 i mitt bidrag den här veckan... Tänkte testa att lägga in alla bilder i samma inlägg, men blir det alldeles för mastodontstort blir det nog två delar.
 
Okej, då kör vi...
 
Tre bilder i början av min fotopromenad. Detta är alltså Sundsgatan, och alltså min absoluta närmiljö. När det närmar sig sommaren känner jag alltid att jag inte skulle ha något emot att bo ute på landet...
 
Härnäst går jag förbi Cederkliniken; Piteås nyaste, privata, vårdcentral (eller hälsocentral som de heter numera).
 
Tio till Tolv. Okej, inte direkt någon superbild, men den här promenaden gick ju trots allt ut på att dokumentera min runda runt Piteå stad.
 
Bensin, Mat och Cyklar.
 
Piteå busstation. Inte mycket att säga om detta heller.
 
"Gamla Åhlénshuset" där numera GoExcellent huserar.
 
Random bild från centrum. H&M.
 
Piteås ena galleria, Småstaden.
 
Några fler stadsbilder i en skön majsolnedgång.
 
Ekbergs. Måste väl ändå vara Piteås äldsta konditori, eller?
 
Det blir minsann lååånga skuggor i detta ljus...
Andra bilden är på Piteås andra galleria, med det oerhört fantasifulla namnet "Gallerian Piteå" ;-P
Tredje bilden är ena "ingången" till Rådhustorget.
 
Piteå museum samt en äldre byggnad intill Rådhustorget, i det ljuva kvällsljuset.
 
Har du dåligt med luft i däcken? Pumpa upp dem här.
 
Blomster och detaljbild från Badhusparken.
 
Del av kanalen som omger Badhusparken.
 
Strömbackaskolan, Piteås gymnasieskola. Här tillbringade jag de tre bästa skolåren i mitt liv.
 
Strömbackaskolans Stora herrgårn´, där Hotell & Restaurangprogrammet håller till.
 
Några bilder från Badhusparken, vilken är belägen i utkanten av själva stan.
 
Detta är ett tecken på att våren är här och sommaren är på väg... glasspapper nerstoppat i parkbänkar. Tycker folk är rätt dåliga på att kasta skräp i papperskorgarna, trots att det faktiskt finns bra med sådana...!
 
Scenen och några av bänkarna i parken.
 
Detta blå hav hittade jag också i Badhusparken, och blev i vanlig ordning överlycklig :-D
 
Hyreshus på Zon (eller Centrumområdet som det heter nuförtiden, för att tvätta bort den stämpel området hade när det hette Zonområdet...)
 
Next stop: Kvantum. Här slank jag in och köpte en dricka mitt i allt fotograferande :-)
 
Typ 100-150 meter bort ligger COOP...
 
Gamla polishuset. Som jag förstått det är det på väg att omvandlas till lägenheter.
 
Södra hamnen, och Västra kajen visas på dessa bilder. Här stannade jag en stund och tog en liten paus i fotandet, för att njuta av solnedgångens slutfas. Underbart!
 
Nu lämnar vi Södra hamn.
 
Sådana här tycker jag ändå är utplacerade lite här och var runt om i Piteå, så som hundägare har man ingen orsak att inte plocka upp efter sin hund! Och ja, jag KAN klaga på hundägare som inte plockar upp, då jag alltid plockar upp efter min!
Dessutom, på en del av dessa sopkorgar sitter det till och med ett plank med gratis hundbajspåsar!
 
 
 
Orkade ni gå igenom detta mastodontinlägg? ;-)  Det fick trots allt bli bara ett inlägg ändå, men då det är mest bilder kanske det inte gör så mycket?
 
I helgen har jag egentligen inte så mycket inplanerat. Det enda jag vet just nu är ett restaurangbesök på lördag, då det är firande för morfar som fyller 80år den 22:a.
Har ni några speciella trevligheter planerade i helgen?
 
Nyss när jag gick in på min blogg dök det upp en ny funktion på min Översikt, en funktion som tydligen är tillgänglig för PRO-användare.
Och jag måste säga att i alla fall vid första anblicken känns det som en av de BÄSTA sakerna blogg.se har utvecklat (bortsett från svarskommentarsfunktionen) !
 
Funktionen kallas "Bloggsummering" och gör precis vad namnet säger; summerar bloggens senaste vecka.
Man kan se var ens läsare kommer från (hur många procent från vilka delar i Sverige), var ens eventuella internationella läsare kommer från, vilka inlägg som varit populärast, blivit mest kommenterade samt ungefär vid vilken tid på dagen ens läsare klickar sig in på bloggen (alltså när det är mest aktivitet på bloggen, så man vet vid vilken tid man kan se till att ha publicerat nytt material.
 
Tycker det här var en riktigt rolig funktion som jag hoppas är här för att stanna :-D
 
Idag var det dags för vårens sopning av asfaltytorna runt mitt hus, vilket innebär att bilarna som har sina parkeringsplatser där skulle hålla sig undan under några timmar.
Och istället för att bara vara tråkig och ställa bilen på kyrkparkeringen så blev det en sväng till Storheden i Luleå.
Så under onsdagen har jag fotat självporträtt i en spegel på Rusta, ätit lunchsallad, fotat lite bilder mot en vägg full med olika stadsnamn, fotat en tandkrämstub i godishyllan ;-P samt njutit av det vackra vårvädret.
 
Grattis mamma och pappa på er 30-åriga bröllopsdag!
1983-05-14
 
Som ni vet så brinner jag väldigt mycket för det här med genustänket och att vara genusmedveten.
Egentligen är det så att jag helst av allt debatterar detta ämne "öga mot öga", alltså muntligt. Tycker nästan att det går lättare att få fram allt jag vill säga då.
Men nu har jag i alla fall gjort en kategori här på bloggen just för detta ämne, då jag ändå känner att jag behöver få skriva av mig någon gång då och då.
 
Tänkte skriva lite om mina tankar angående det här med att så pass många människor blir provocerade, känner sig nästan illa till mods, över att träffa en annan person som de inte kan "se könet" på. Denna debatt handlar mest om barn som bär könsneutrala kläder, så jag tänkte att jag fokuserar blogginlägget på just de bemötandena.
Som jag förstått det tycker "genusmotståndarna" alltså att man ska klä barnen så att "man ser om det är en pojke eller en flicka".
Men VARFÖR måste vi absolut veta vilket kön det är vi möter?
Vilken rimlig förklaring finns det till det?
Tänk!
Jag kan inte komma på något annat egentligt svar än att anledningen till att vi måste veta könet är för att vi ska veta hur vi ska bemöta barnet. Hur vi ska prata med barnet. Hur vi ska "behandla" barnet. 
 
Och ärligt talat kan jag inte förstå hur man inte ser det stora felet i den meningen!!
Vi måste veta könet på barnet för att veta om vi ska bemöta hen på ett tuffare sätt och med tuffare uttryck (pojke) eller med söta silkesvantar (flicka). Det är INTE att möta barnen på lika villkor!
 
Jag har alltid vetat att den dagen jag får barn så tänker jag inte ta reda på könet i förväg. Självklart ser jag inte ner på de som tar reda på det, men det här är MINA tankar.
I alla fall så har jag bara vetat att det är det jag vill, och sedan jag upptäckt det här med genusmedvetenhet kan jag äntligen sätta ord på förklaringen till det...
Jag vill inte att alla ska ha en färdig bild, färdiga förväntningar, på barnet bara för att det är ett visst kön.
Jag vill inte att det barnets identitet och intressen redan ska vara utstakade och bestämda enbart på grund av vad hen har mellan benen.
 
Jag har också förstått att en del genusmotståndare "tycker synd" om "genusbarn". Att de inte får "vara sitt kön" och att de kommer bli identitetsförvirrade när de blir äldre.
Det verkar inte som om man kan säga tillräckligt många gånger att genus inte handlar om att förbjuda. Att förbjuda prinsesskläder till flickor eller bilar till pojkar. Att genus faktiskt handlar om att TILLFÖRA, inte ta bort.
Flickor tillåts faktiskt att klä sig i rosa kläder, om de tycker om rosa och pojkar tillåts leka med dinosaurier.
Men det handlar om att de ska ha utvecklat de intresserna själva, efter att ha fått ALLA möjligheter. Inte bara blivit introducerade till EN av världarna, och därmed förväntas att gilla det ena eller det andra.
 
Tänkte även delge lite av mina funderingar angående det med "identitetsförvirring". Detta är ingenting jag läst någonstans, utan det är MINA funderingar.
Genusmotståndare verkar som sagt tro att s.k. "genusbarn" kommer att bli identitets(köns)förvirrade när de blir äldre. Men egentligen, borde inte chansen vara ganska stor att effekten blir den motsatta?
Jag kan i och för sig ha fel, men handlar inte sådan förvirring oftast om att man "tillhör" ett visst kön men identifierar sig mer med det andra könet. Och då man, i och med det kön man har, vet vad som förväntas av en, vad man förväntas tycka om, hur man förväntas vara gör att man då känner sig väldigt förvirrad...
 
Men om man istället, ända från barnsben, verkligen fått utveckla sin alldeles egen person. Sin alldeles egen identitet; helt utan pekpinnar om vad man "borde" tycka om. Om man vuxit upp utan alla stämplar om vad som är "kvinnligt" respektive "manligt". Borde inte det innebära att man blir mindre förvirrad?
 
 
Tänkte att jag skulle avsluta med något som cirkulerar lite runt om här på internet...
Tycker det är väldigt tänkvärt.
 
How to know if a toy is for boys or girls?
Ask this question: Do you operate the toy with your genitalia?
No - It´s for either boys or girls
Yes - It´s not for children
 
Varsågoda; här kommer en massiv bildbomb med ett urval av de bilder jag fotade igår.
Alla Vitsippor som brukar blomma där hade inte slagit ut ännu (med ett par undantag), men som ni ser fanns det desto mer Blåsippor :-D 
 
Sista bilden: Kunde inte låta bli att låta den följa med i bildbomben också ;-) Ni som är fotointresserade har säkert upptäckt att det är såhär knäna ser ut efter att man legat på alla fyra i skogen bland allt ris och fotograferat... Men det är det värt, eller hur :-)
 
T I T T A  vad jag såg när jag var ute med hunden tidigare idag!
Ett av träden längst Sundsgatan har börjat få småknoppar! De är inte stora, men de finns där :-D
I övrigt ser det ut som på de två nedersta bilderna, men det lilla gröna gjorde min dag. Nu är det inte länge kvar!

 
Så var det återigen fredag och dags för ett nytt tema i Galleri Fredag.
Maj månads temavärdinna är Annika i Reston, och idag har hon valt NÄR KVÄLLEN FALLER.
 
Måste bara säga en sak först... chansa inte att det ska vara fint väder även dagen därpå, om ni en dag inte riktigt känner för att fota ;-) Det var vackert väder här under onsdagen, och jag funderade på att gå ut och fotografera kvällsbilderna då. Men jag kände mig lite oinspirerad, och chansade på att det skulle vara samma väder under torsdagen. Och så REGNADE det hela dagen igår! Så jag hade ingen möjlighet att gå ut med kameran... Åh! Så störande! Nästa gång går jag ut när det är fint väder, även om jag känner mig lite oinspirerad ;-)
Och bara för att klaga lite på vädret så känns det som om det bara blir fler och fler regndagar ju närmare sommaren vi kommer :-( April var en underbar månad, vädermässigt; och så fort det blivit maj har det både snöat och regnat. Hoppas att det inte är en föraning om sommaren 2013.
Okej, nu har jag klagat av mig. Då släpper vi det ;-)
 
Nu till ämnet...
På grund av vädret fick jag alltså göra det bästa av situationen, vilket den här gången blev att fota lite genom fönstret, samt vattendropparna på fönstret. Och för att knyta det till temat så var det i alla  fall kväll när jag tog bilderna.
Och för att vara lite positiv så måste man ju nu för tiden vänta hyfsat länge på kvällarna om man vill fota kvälls/nattbilder! Kom inte ihåg att kolla precis när det blir mörkt, men halv tio är det i alla fall ljust ute! :-D
DET är det BÄSTA med den här årstiden. Ljuset.
Eller kanske den skira grönskan som snart kommer.
Men nej, jag tror nog ändå att ljuset kniper förstaplatsen!
En månad till och det blir aldrig mörkt. En månad till och det är LJUST 24/7 !!
Jag vet att många stör sig på det, t.ex. när de ska sova. De tycker det är svårt att just få någon sömn när ljuset skiner in även på nätterna. Men jag ÄLSKAR det! Jag skulle inte ha något emot att ha det så året runt!
Möjligtvis kunde det få bli mörkt i december, med tanke på alla ljus man tänder. Men annars... FRAM FÖR ljust dygnet runt :-D
 
Håll gärna tummarna tillsammans med mig, för en solig, varm och fin sommar! :-)
 
 
Angående bild 2: Reflektionen av TV-rutan är medveten. Det är ju en sak man kan göra när kvällen faller och det regnar ute; dra sig tillbaka med några avsnitt av Full frys med Stefan & Krister ;-)
Angående bild 4: En liten bonusbild helt enkelt.
 
Såg att jag förlorat i alla fall två följare av min blogg på bara ett par dagar, så jag tänkte höra med er vad ni skulle vilja läsa om i min blogg. Vad som skulle göra att ni vill stanna kvar här?
Jag är medveten om att jag inte har några av de ingredienser i mitt liv som är recept för att få en framgångsrik blogg. Men någonting borde jag väl kunna göra för att få bloggen mer intressant för er läsare :-)
 
Jag har inget modellutseende, så jag är inte speciellt intresserad av att publicera bloggmeter efter bloggmeter med enbart självporträtt.
Jag bor i en väldigt liten stad, som Piteå ändå är, och inte i t.ex. Stockholm. Med andra ord händer det inte lika mycket här som det gör där.
Min ekonomi ger mig inte möjlighet att åka utomlands/på resor en gång i månaden, eller ens varje år.
Jag har inte ett jobb som ger mig möjlighet att springa på kändisevent stup i ett, vilket jag i och för sig inte är intresserad av överhuvudtaget.
 
Självklart är jag personligen inte intresserad av att få ALLA dessa saker, men jag punktade upp några av de saker som jag uppfattat som viktiga för att få en framgångsrik blogg.
Den enda av punkterna jag är intresserad av är väl egentligen den om resorna... ;-)
Men som sagt; någonting finns det väl kanske som även jag kan göra för min blogg som gör att ni skulle vilja stanna kvar när ni hittar hit? Även om mitt liv inte passar in i just den mallen ovan. 
 
För något år sedan kom den här glassen, typ Calippo men med Portello-smak.
Tycker det är så kul med innehållsförteckningen :-D  Dels på svenska, och dels på "norrländska".
Är för övrigt inte särskilt förtjust i ordet "norrländska". För hur många dialekter finns det inte i Norrland, liksom... Det sträcker sig ju faktiskt från Gävle och uppåt...
 
Nåja, tycker det är rätt kul med just den här glassen ändå ;-)
 
I lördags, efter att jag varit på 96-årsfirandet, så stannade jag till i Bergsviken (ute vid brukshundsklubben) för att ta ett par bilder. Har ju i år blivit så att jag fotat just där både i vintras och under vårvintern, därför tänkte jag att jag skulle fota lite till nu när snön smält ännu mer.
Och nu kan man säga att det i princip är snöfritt ute! :-D 
Och det känns så härligt!! Nu väntar vi bara på att det ska börja bli grönt också :-)
 
Tredje delen av bilderna från Julias projektarbete.
Karamellen i hennes kollektion! Den vita klänningen med blåa detaljer som hon sytt upp för att använda på studenten.
Visst är den fin!!
 
Här är nästa del av bilderna från projektarbetet jag fotograferade.
Notera de söta manchettknapparna! De små detaljerna som är "pricken över i" på kläderna :-) Även de har Julia tillverkat själv.
 
Tidigare i helgen bloggade jag om glädjen att mina bilder var publicerade i fredagstidningen.
Fotograferingen ägde rum veckan efter påsk, i syfte att fota de kläder Julia Lundberg (julialundberg.wordpress.com) sytt upp till sitt projektarbete. Julia går sista året på Hantverksprogrammet; mode och design, i Luleå. Och som projektarbete har hon sytt kläder av återvunnet och ekologiskt material. Hon är verkligen jätteduktig!
 
Passade på när jag besökte hennes utställning på Repris i lördags att fråga om tillåtelse att visa bilderna i bloggen, så här kommer ett urval av bilderna från den första outfiten :-)
 
Bjuder på några bilder jag fotade idag, när vi var och firade en släkting som fyller 96år.
Hennes rum var verkligen perfekt för fotografering! Ljuset strömmade verkligen in genom fönstrena, vilket gjorde att hela rummet var ett enda perfekt fotoljus :-D
 
Maj är för övrigt en av födelsedagsmånaderna i vår familj. Mormor fyller 75 på onsdag, och morfar fyller 80 i slutet på månaden.
 
För ett par veckor sedan hade jag ett fotouppdrag som handlade om att hjälpa en tjej som går sista året på gymnasiet, att fotografera till hennes projektarbete. Hennes projekt har gått ut på att hon sytt upp några outfits helt av återvunnet material och miljövänligt tyg.
Som exempel är den broderade kjolen på en av bilderna ursprungligen en gammal broderad duk. T-shirten sydd av andra T-shirtar/tröjor o.s.v.
Och så den som blev min favorit  -den vit-blåa klänningen (mittenbilden) som hon sytt för att använda på studenten!
Kläderna är välsydda och har till och med egengjorda små detaljer som ger dem det där lilla extra.
Jag är genuint imponerad över att någon som är så pass ung är så skicklig/duktig på att sy kläder!!
 
I alla fall, hennes projektarbete blev uppmärksammat på Ung-sidorna i Piteåtidningen, vilket i sin tur betyder att jag fått mina fotograferade bilder publicerade i tidningen :-D  Kändes rätt konstigt att läsa under bildtexterna... "Foto: Erica Pettersson"... Konstigt, men hur roligt som helst!
 
Jag har fått klartecken att visa upp bilderna från fotograferingen här i bloggen, så de kommer också att komma upp här :-)
 
Kontakt: [email protected]
 
Fredag igen, rättare sagt; första fredagen i Maj månad. 
Det betyder ny temavärdinna, och den här månaden är det Annika i Reston. I hennes första tema säger vi välkommen till Maj!
 
Mitt bidrag får bli en liten bildbomb med bilderna jag fotade under Valborgsmässoafton.
Gjorde mitt bästa för att försöka producera i alla fall några hyfsade bilder, trots tisdagskvällens dåliga väder.
Några "annorlunda" vinklar blev det inte, då det var liiite för lerigt och blött på marken. I sann valborgsanda, kanske man kan säga ;-)
 
Majbrasan i en container var väl inte direkt det vackraste jag har sett ;-) Men Badhusparken ligger ju typ mitt i stan, så säkerheten (och att det ska gå lätt att frakta bort sedan) är väl det som gäller i första hand :-)
 
När det gäller växtlighet så finns det inte så mycket av den varan ännu. Har hittat någon enstaka blomma vilt, och blommorna på understa bilden är från en av de stora (jättestora) blomkrukorna som är utplacerade runt omkring i stan.
Men nu är det ju MAJ, vilket betyder att det inte är särskilt länge innan det kommer börja grönska på allvar :-D  Det brukar ske ungefär i mitten av den här månaden, så förmodligen blir det för kameran att jobba snart...
 
Däremot började månaden (onsdag och torsdag) med att snön vräkte ner en stund på förmiddagen! :-(
Som tur var blev det inte långvarigt och då det redan var blött på marken så lade det sig inte.
Men såhär till sist säger jag: Välkommen Maj! Du är efterlängtad! :-D
 
Dessa två sista bilder: Detta vill vi INTE ha nu!
 
Jag kan inte låta bli att älska seriestripparna om Nemi! Hon har en väldigt speciell, komisk och egentligen härlig inställning till livet... :-D
Vad tycker ni om serierna om Nemi?
 
Bjuder på några bilder jag fotade igår, onsdagen den 1:a maj. Med tanke på att det snöade samma morgon så blev det otroligt vackert väder på eftermiddagen/kvällen! Blå himmel och strålande sol :-)  Dock rätt kallt, i alla fall för att vara ute med kameran utan vantar.
Det är verkligen lite snö kvar ute nu! Dessutom är det inte många veckor kvar innan det börjar explodera av grönska i naturen (om det blir som det brukar). Ungefär i mitten av maj brukar det bli några dagar då det är lite extra vårvarmt, och då slår typ ALLT ut på en vecka eller så :-D
 
Maj månad; du kunde inte vara mer välkommen!