Temavärdinna för Oktober månad är Birgitta på Lidingö, och hennes teman är:
 
  4:e - Murar
11:e - Fönster
18:e - Lås
25:e - Portar
 
I förmiddags åkte jag ut till Hortlax bibliotek för att plocka ner min fotoutställning (det var ju under september den skulle finnas där). Det känns riktigt roligt att jag fick möjligheten att ställa ut mina bilder; att få visa upp dem "fysiskt" och inte enbart här på bloggen :-D 
Dessutom har jag under den här tiden faktiskt fått en av bilderna sålda :-D  ÄNNU roligare!
 
Efter att jag ställt ut bilderna i början av månaden så hade de lagt ut skrivpapper intill utställningen, där besökarna fått skriva några ord om bilderna. Det hade blivit tre hela sidor, och det var verkligen roligt att få läsa :-) Snacka om att fylla på självförtroende/pluskontot!
 
Det finns en fysisk orsak till att jag hatar vinterhalvåret... Vinterfingrar, som jag kallar det.
Så fort det går mot vinter/är vinter så blir mina fingrar så torra att det ser ut som om de är alldeles skinnflådda!
I och med det så svider det så fort jag böjer på fingrarna.
Note to myself: Köpa någon typ av väldigt fet handkräm...
 
Någon mer som får "vinterfingrar" när hösten och vintern drar in?
 
Oj, vad mycket matinlägg det blev idag. Nåja, det var väl en sådan dag, helt enkelt ;-)
Som lördagsefterrätt blev det i alla fall Hallonpaj med grädde. Fick en av de som blev över efter försäljningen idag, så jag har tyvärr inte receptet till den.
Gott var det i alla fall, och samtidigt passar jag på att lova att min blogg i fortsättningen inte kommer att innehålla bara en massa matinlägg ;-)
 
Tacos blev lördagens middag. Är det inte lite underligt att de gånger jag fotar och bloggar om middagsmaten så är det typ alltid just Tacos...? Nåja, det är väl för att det förmodligen skulle bli en rätt trist blogg om jag publicerade maten jag åt varje dag ;-P
 
Här kommer ett par bilder till i samma serie som föregående inlägg.
Hur mycket jag än ogillar hösten så måste jag medge att det ÄR en vacker årstid!
Dock, vad bussen från Luleå lokaltrafik gör i Piteå har jag ingen aning om ;-)
 
Vilken gillar ni bättre?
Stående eller liggande format?
 
Idag gjorde jag en lillutflykt till Öjebyn (ok, det tar typ 5 minuter med bil från stan), där det var den årliga lilla hantverksmarknaden. Syster och mamma var där och sålde hembakat fikabröd, stickade babykläder (mamma) och egendesignade smycken (syster).
Kameran fick följa med, och det var faktiskt en riktigt bra fotodag. Dock väldigt KALL!
Men men... det är ju trots allt höst.
Ursäkta alla bilder på samma motiv (frukosten) ;-)
 
Tänkte att jag skulle försöka komma igång med att blogga regelbundet igen. Det är minsann på tiden...
Så då kör vi!
Lördag idag. Igen. Känns som om det alltid är fredag eller lördag, men inte mig emot. Det är trots allt något speciellt med helg, även om jag inte har något jobb för tillfället.
 
Hoppas ni får en fin lördag!
 
Kom på att jag hade några bilder kvar att visa från bröllopsfotograferingen; detaljbilderna på ringarna.
Jag äger inget macroobjektiv, så jag kommer inte så pass nära att få sådana här guldkorn till bilder, men tycker ändå att jag lyckades rätt bra. För att vara första gången och för att inte vara fotade med macro.
 
Även detta inlägg får vara med i bröllopskategorin, även om det rent tekniskt inte innehåller några porträtt. Men då är alla bröllopsinlägg samlade i samma kategori.
 
Tyvärr inga roligare bilder än storhandling, men de är ju relevanta för inlägget i alla fall ;-)
Kylen har gapat rätt tom ett tag, men igår kom mina pengar in på kontot. Så idag, lagom till fredagen, stod storhandling på schemat.
Det är alltid härligt med ett nypåfyllt kylskåp :-)
 
Annars? Tja, det är ju fredagkväll. Alltid något :-) Och trots att denna veckan gått lika snabbt som alla andra så har jag faktiskt kommit in i lite fredagskänsla idag!
Något positivt kom från att åka och handla strax efter kl.16 en fredageftermiddag...
Vad ska ni pyssla med för skoj denna sista fredagen i september då?
Själv ska jag nog bara ta det lugnt och mysa här hemma. Passa på och njuta av det faktum att faktiskt ha tak över huvudet och värme en dag som idag; när höstvädret (regnet, kylan och mörkret) härjar där ute.
Kanske fixa iordning någon typ av ätbart fredagsmys, men vet inte vad. Tips?
 
För ett par dagar sedan blev jag verkligen imponerad av blogg.se!
De har nämligen utarbetat en ny funktion, som fått namnet Bloggspaning. Det måste nog vara det bästa de lanserat på... jag vet inte... sedan de startade :-D
Funktionen uppmärksammar faktiskt, på allvar, mindre bloggar. Startsidan innehåller ju bara ett visst antal bloggare och Synas är bara för dem som har tillräckligt med läsare för att snabbt tjäna ihop poäng.
Men DETTA... DEN HÄR funktionen går ut på att när man kopplat sin blogg till Bloggspaning så kommer ens inlägg upp där direkt man skrivit det!
 
Blogg.se imponerar!
 
Här kommer själva bröllopsporträtten. Just den dagen var vädret inte direkt det allra bästa, men jag tycker det blev ganska bra ändå för att regna. I och för sig ösregnade det inte, utan mer "småregnade"; men i alla fall.
Bilderna med landsvägen och paraplyet tycker jag på ett sätt fick en lite starkare symbolik i och med regnet...
Ljuset i bilderna blev ju inte heller riktigt samma som under provfotograferingen, men som sagt; jag tycker det gick över förväntan ändå :-)
 
 
Ursäkta förseningen, men här kommer äntligen nästa omgång av bilderna från bröllopsfotograferingen.
Hade speciellt i åtanke det här med att inte "klippa" hand -och fotleder. Lyckades bättre än vid provfotograferingen, men inte till 100%. Ville bara skriva detta, för att meddela att jag är medveten om detta.
Som ni vet är det ju även min allra första bröllopsfotografering.
Men brudparet blev nöjda med bilderna, och det är ju trots allt huvudsaken :-)
 
Mitt bidrag till Galleri Fredag hittar ni här eller om ni scrollar ner lite i bloggen.
 
Trots dagens typiska höstväder, med kyla och hot om regn (började regna senare under dagen) så blev det i alla fall några bilder.
Vid det här laget är det väldigt rött och gult (höstfärger), men det finns ändå en del gröna träd fortfarande.
 
Och trots den fina sommaren i år så känner jag mig inte redo för hösten. I och för sig känner jag mig aldrig redo för hösten... Våren och sommaren är min typ av årstider. Men höst och vinter tackar jag gärna nej till! Hur fotovänlig hösten än är...
Vad säger ni? Gillar ni hösten?
God Fredag på er allihopa! 
Så var det återigen fredag, vilket betyder att det är dags för fototemat Galleri Fredag. Det är även så att det är September månads sista tema, vilket i sin tur betyder att det är mitt sista tema. 
 
Däremot så kommer jag tyvärr inte ihåg om det var någon som anmält sitt intresse att ta över värdinneskapet i oktober. Är det någon som vill ta över nästa månad? Skriv gärna det i en kommentar, eller skicka iväg ett mail till [email protected].
 
Mitt sista tema är alltså SPRAKANDE.
Tyckte det passade rätt bra såhär när hösten gjort intåg hos oss :-)
Behövs väl egentligen inte så mycket ord, utan bilderna får tala för sig själva den här gången.
Dessa bilder är i och för sig fotade den 5:e september, så det är ännu mer höstiga färger nu. 
 
Länkwidgeten finns under bilderna. )
 
 
 
 
Ursäkta att bilden är så totalt orelaterad till inlägget, men har tyvärr allmänt så dåligt med bilder just nu.
Och igår eftermiddag fick jag ett sådant extremt sug efter just Chokladbollar, vilket var evigheter sedan jag åt.
Dessutom är pärlsocker inte det jag helst väljer att rulla dem i, men hade inget cocos hemma.
 
Annars då?
Tja, det knallar och går... Alldeles för snabbt för det mesta.
Jag menar; VAR tog 2013 egentligen vägen (seriös fråga)??? Det var ju nyss nyår, och nu är det helt plötsligt bara ett par månader kvar till jul...
2013 har i alla fall varit ett väldigt speciellt år. Samtidigt som det inte hänt någonting, har det hänt en hel del (känns det som).
 
Så nu vi får väl se vad de tre sista månaderna har att erbjuda...
Igårkväll provade jag vattenbilder igen. Tyvärr gick det inte särskilt bra;
jag lyckades inte riktigt hitta skärpan och jag var lite ringrostig angående
när det är rätt tidpunkt att ta bilderna. Kanske var det för sent på kvällen ;-)
Det här är i alla fall en av de få bilderna jag hyfsat fick till.
 
Det här inlägget skulle trots allt inte handla om mina vattenbilder, utan den fick hänga med endast för att jag hatar bildlösa inlägg (på min egen blogg). 
Det handlar (återigen) om min rädsla över att bloggvärlden faktiskt verkar gå mot sin undergång den här gången. Visserligen brukar det vara nergångar då och då, men det känns inte som om någon av dem kan jämföras med hur det är nu.
 
Det känns lite grann som det kändes i slutet av Lunarstorm-eran. Väldigt låg aktivitet, och man gick in där någon gång "bara för att". Jag tycker det känns ungefär så med bloggarna just nu. Många bloggare loggar in och skriver något kort inlägg då och då "bara för att" försöka hålla den vid liv.
Men besökarantalet verkar sjunka hos de flesta. Kommentarerna sjunker drastiskt i antal (har jag fått för mig även hos större bloggare).
 
Jag vet att vädret är en betydande faktor när det kommer till just bloggande. Och September har ju faktiskt varit en väldigt fin månad, vädermässigt. Och självklart vill man hellre ta vara på det och eventuellt "förlänga" utetiden/sommaren när man kan; istället för att stänga in sig med datorn.
Naturligtvis kan det vara en stor bidragande faktor; det låter väldigt rimligt.
Men min känsla säger mig ändå något annat. Jag tycker större bloggar brukar behålla ungefär sitt läsarantal och få massor med kommentarer oavsett vilken årstid det är. Men som sagt verkar det som om det är nästan stiltje även hos dessa.
Dessutom tycker jag att generella bloggandet brukar ha kommit igång vid den här tiden; efter sommaren. Oavsett vädret.
 
Övriga sociala medier; t.ex. Instagram, Facebook och Twitter, verkar också ha tagit över bloggarnas plats.
För varför ödsla tid till att läsa ett långt blogginlägg och skriva ordentliga kommentarer när det räcker med att endast klicka på en knapp (vilket tar en halv sekund) för att visa att man varit där?
MEN jag tycker ändå det är tråkigt! JAG tycker bloggar är tusen gånger roligare än dessa medier gjorda för små, korta statusuppdateringar!
Här tror jag även dagens mobiler är en bidragande orsak. Många, jag själv inkluderad, tycker mest troligt att det är väldigt jobbigt att skriva på mobilens tangentbord. Där vill man helst skriva så kort som möjligt, vilket gör att det blir betydligt enklare att bara klicka på en "Gilla"-knapp. Och det verkar ju nästan som om fler använder mobilen till att surfa med idag än datorn.
 
Dessa funderingar har jag inte fått av att bara se hur aktiviteten på min egen blogg gått ner till i princip obefintlig, utan det är väldigt allmänt. Jag har tänkt på det som sagt även när jag varit in på större bloggar.
Nu följer jag visserligen inga "storbloggare" (typ de som är störst i Sverige), men det finns ju även andra "stora bloggare som kanske inte riktigt räknas som storbloggare".
 
Så; jag tycker det känns som om bloggvärlden är på väg åt samma håll som Lunarstorm. Som jag skrev tidigare så känns det, tyvärr, som Lunarstorm kändes i slutet.
MYCKET tråkigt! Jag älskar bloggvärlden, och får nästan lite "internetpanik" när jag tänker på att den möjligheten är på väg bort...
Hejsan alla temadeltagare!
Så var det fredag (igen) och jag måste tyvärr säga att jag "gjort det igen"...
Av någon anledning har jag totalt glömt bort (förträngt eller nåt´, jag vet inte ;-)) att det redan är fredag. Jag hade tänkt gå ut och fota nya bilder till mitt bidrag den här veckan, men det har alltså inte blivit av. Och jag vill verkligen publicera NYA bilder den här veckan!
 
Det är även ett tema jag sett fram emot, så jag ska verkligen ta mig ut och fota bilder till det!
 
Veckans tema i Galleri Fredag är alltså GATUFOTO.
Och här kommer widgeten, där ni kan skriva upp er/länka till ert bidrag...
Jag lägger in den i ett eget inlägg så att ni inte ska behöva vänta på widgeten.
 
 
UPDATE: VARFÖR verkar vädret vara så emot mig?? Jag hade ju bestämt att jag skulle gå ut idag för att jag absolut ville ha nya bilder till dagens tema. (Och den senaste tiden har det ju inte blivit av att gå ut och fota så mycket.) Och så vaknar jag upp till världens höstrusk med REGN idag :-( 
Åh, vad jag blir less!
 
UPDATE 2 (söndag kväll): Bara för att jag bestämde mig för att jag ville ha NYA bilder till veckans tema så har det regnat i princip HELA helgen! Något uppehåll har det i och för sig varit, men det har varit grått och tråkigt ändå.
Usch, vad trist!
 
 
Det här är bara ett litet infoinlägg, därav ingen bild. Det är mest för att meddela en ganska markant ändring jag precis gjort här i bloggen.
Ni kanske redan hunnit lägga märke till det, men jag har tagit bort åtkomsten till inläggssidorna; av den anledningen att jag tänkte prova på att köra utan kommentatorsfunktionen. Jag har istället lagt till en typ av "Gästbok", så att det trots allt går att kontakta mig på något sätt.
I och med det så kommer man till inläggssidorna om man följer min blogg på bloglovin´. Men det kan jag inte ta bort, eftersom kommenteringsformuläret måste finnas med i koderna för att jag ska kunna ha Gästboken.
 
Annars har jag plockat bort länkningen i inläggsrubrikerna samt kommenteringslänken vid varje inlägg.
Det kommer inte att bli så stor skillnad egentligen, då det är väldigt sällan kommentarerna gått över 10st./vecka (brukar vara ca.2-4 per vecka), men jag tänkte ändå att jag meddelar denna förändring, så att ni inte tror det blivit något fel.
 
Jag har sparat koderna, så de kommer vara lätta att plocka tillbaka ifall det här visar sig vara mycket störande. Men just nu så provar jag såhär :-)
 
UPDATE: Det blev inte ett särskilt långt test, då jag trots allt inte trivdes med att inte ha någon kommentatorsfunktion. Även om det inte brukar komma in så mycket kommentarer så saknade jag ändå de som ändå brukar komma. Därför lade jag till kommenteringen igen, och plockade bort "Gästboken".
Bara så ni vet :-)
 
Kom på att jag bara lagt upp första omgången bilder (förberedelserna) från bröllopsfotograferingen i somras.
Så nu kommer äntligen nästa... vilket är en del detaljbilder från dukningen och bilder från hur det såg ut på bröllopsplatsen.
Jag har en hel del bilder även på bröllopsgästerna; men kommer inte att publicera dem, då jag inte vet om det finns de som inte vill vara med på bild såhär på en offentlig blogg. Och jag frågar alltid innan jag lägger ut bilder på andra människor.
 
P.S. Jag är medveten om att jag publicerat detta inlägg i en porträttkategori, utan att det innehåller just porträttbilder. Men det är av den enkla anledningen att jag har en bröllopskategori och det är just den här. Och jag vill gärna ha alla bröllopsrelaterade inlägg i samma kategori.
Ifall ni undrade ;-)
 
Har fortfarande inte så mycket att skriva, tyvärr. Men för att ni inte ska tröttna alldeles så bjuder jag på en del bilder jag fotade i lördags, när vi var ute vid stugan och åt Surströmming.
Det är så sanslöst GOTT! :-D
DET är någonting jag VERKLIGEN skulle längta mig sjuk efter om jag bodde utomlands!
Just nu känns det som om jag skulle klara av att vänja mig vid att vara utan t.ex. svenskt godis och andra typiska svenska (ätbara) saker. Men jag tror ärligt talat att jag inte skulle klara av att vara utan Surströmming! När det suget sätter in är det starkare än något godissug någonsin kan bli! Och nej, jag överdriver inte.
Eller går det få tag i Surströmming utomlands?
 
Nåja; det är trots allt ingenting jag behöver bemöda mina tankar med för tillfället. Något utlandsboende är ju inte planerat (även om det är önskat) ;-)
 
Det har verkligen varit segt med fotograferingen ett tag nu, och jag vet inte varför. Jag har inte tröttnat; långt därifrån. På ett sätt känns det som om jag har mer fotolust än vanligt, men inte mycket till inspiration.
Måste nog ta mig ut snart; passa på någon dag när det är fint väder.
Och kameran måste nog ändå få följa med i eftermiddag när det vankas Surströmming ute vid stugan...
 
I förrgår (höll på att skriva "igår"; VAR tog fredagen vägen???) var vi i alla fall iväg till Hortlax en stund på kvällen, för att fira mamma som fyllde 51 år.
Den totalt onödiga sista bilden (i detta inlägg) tog jag när jag kom tillbaka till stan igen.
Möjligtvis tänkte jag snabbdokumentera att dimman låg tjock över Piteå den kvällen. Möjligtvis. Ja, vi säger det ;-)
 
Ungefär som när jag i januari alltid får ett starkt sug efter att förnya hemma, så brukar jag ofta under hösten känna att det skulle vara roligt med en förändring av mig själv...
Rött hår kanske?
Jag har aldrig varit rödhårig (har nästan aldrig haft något annat än min naturliga hårfärg), men det är nog just därför som det känns så frestande ;-)  Att göra något jag inte gjort tidigare.
 
Maybe...
 
Hej alla Fredagsgallerister (och ni andra också förståss)!
Hur har veckan varit? Hoppas den varit bra :-)
Idag är det fredagen den 13:e ;-) och alltså dags för månadens andra tema i Galleri Fredag, vilket är MOTLJUS.
 
Motljus är ofta väldigt svårt att få till på ett bra sätt, men lyckas man kan man få en otroligt magisk bild!
De allra bästa motljusbilderna får man oftast under den s.k. Gyllene timmen; när solen håller på att gå ner/upp.
Äkta motljusbilder är egentligen när solen är helt bakom motivet, och motivet blir till en silhuett.
Men den typen av bilder jag här grävt upp ur mitt fotoarkiv är också en sorts motljusbilder. Den typen som jag tycker oftast blir mest magiska ;-)
 
Har som sagt grävt i arkivet den här gången, då jag inte hunnit ut och fota nya sådana bilder. Hade tänkt fixa det under kvällen idag, när jag åkte hem från Hortlax. Men det hann bli mörkt, och dessutom var det VÄLDIGT dimmigt. Men eventuellt blir det att uppdatera detta inlägg med nya bilder senare. Vi får se.
Men jag tror inte att dessa bilder heller är fy skam ;-)
 
Nästa veckas uppgift är GATUFOTO.
 
 
 
 
Hej hej! 
Kom precis på att jag aldrig publicerade mitt bidrag till förra veckans Galleri Fredag, vilket var "redovisningen" av Galleri Sommar. Och eftersom det faktiskt är en ny fredag imorgon så tänkte jag att det kunde vara tid att lägga in detta inlägg innan det är dags för nästa ;-)
 
Galleri Sommar var alltså ett gäng teman jag publicerade här på bloggen innan sommaren satte igång på allvar. Tanken var att ha de temana i bakhuvudet när vi fotade under denna härliga årstid (de som ville).
Tyvärr hade jag inte möjlighet att komma iväg och fota så mycket som jag ville under den här sommaren; men efter att ha gått igenom mitt sommar-2013-arkiv så hittade jag ändå bilder som passade in på de teman jag valt.
Det kändes bra, då det trots allt var jag som valt temana ;-)
 
Here we go...
 
1. Sommarlov
 
2. Frihet
 
3. Gryning - fotad vid samma tillfälle som bilden "Skymning", men de överlappar ju i princip varandra här uppe mitt under sommaren :-D
 
4. Skymning - Fotad midsommarnatten + se bildtexten till "Gryning".
 
5. Saftigt
 
6. På väg - Bild från bröllopet jag fotade. Tyckte just detta tema passade så bra till den här bilden.
 
7. Blomster
 
8. Sommarjobb - Tivoliarbete...
 
9. Picknick
 
10. Sommarkväll - Det är BÄST när man kan åka ut under sommarkvällarna och det ser ut så här!!!
 
11. Dagg - Hade ingen klockren daggbild, men så såg jag att det var lite dagg på grässtråna här.
 
12. Firande - Med fyra familjemedlemmar födda i juli (tre datum) blir det mycket firande.
 
13. Sommardoft - Ja, DOFT! Jag må vara underlig, men jag älskar lukten av surströmming! Får det att vattnas i munnen på mig. Och vi ska dessutom äta det igen nu på lördag (14/9) :-D
 
14. I stan - Piteå summer gamesparaden (invigningsparaden) som går genom stan i slutet av juni.
 
15. Glassigt - Mjukglass, åh! Ja, tack! Och Kvantums mjukglass ska det va!
 
16. Bad - Det var länge sedan jag badade något mer än fötterna, så detta är den badbild jag har... ;-)
 
17. Det bästa med sommaren - Att jag fick fota mitt första bröllop / att jag fick äran att föreviga detta härliga brudpars stora dag! Jag tror nog det är den största och roligaste händelsen jag tar med mig från sommaren 2013 :-D
 
18. Grönt
 
19. Smultronställe - Gläntan; ett paradis i Piteå!
 
20. Svalkande - COOP har bunkrat upp med läsk inför PSG ;-)
 
Bilderna: Söndagsmiddagen ;-) samt en höstbild från förra veckan.
 
Hej hej! Tänkte att det kunde vara på tiden med ett litet livstecken från mig. Så ni inte tror att jag dött ;-)
Å andra sidan tycker jag hela bloggvärlden verkar ha dött ut. Vid det här laget brukar de allra flesta ha kommit tillbaka till bloggarna efter sommaren, men i år är det som om ingen varken uppdaterar, kommenterar eller läser bloggar.
Jag har ca. 3-4 blogginlägg på bloglovin´ per dag, och då följer jag ändå en rätt så ordentlig lista med bloggar. Till och med bloggare som i vanliga fall bloggar mycket (flera gånger per dag) skriver nästan inget nuförtiden.
Självklart menar jag inte att det är ett krav att man ska blogga flera gånger per dag; man måste ju få ha ett liv utanför datorn också :-)  Men jag kan inte låta bli att tycka det är riktigt tråkigt.
 
Jag tycker om bloggar. Jag tycker om bloggvärlden. Jag tycker om att läsa bloggar. Jag tycker om att blogga.
Så jag kan som sagt inte låta bli att tycka det är trist. 
 
Vad tror ni? Håller bloggvärlden verkligen på att gå mot sitt slut den här gången?
 
Hejsan alla Fredagsgallerister!
Så var det dags för en ny, fräsch termin av Galleri Fredag. Hoppas att ni haft en riktigt avkopplande sommar!
 
Mitt första bidrag kommer eventuellt att komma upp lite senare under dagen (fredag) då det har varit en del krångel med blogg.se nu under kvällen (detta inlägg skrivs under torsdagskvällen). Jag hade tänkt fixa iordning mitt inlägg för att det skulle publiceras vid midnatt, men så går det inte att ladda upp bilder...
Och i natt kommer de att ha serverunderhåll, vilket oftast brukar betyda att hela bloggverktyget krånglar även dagen efter.
 
Därför gör jag bara ett sådant här inlägg just nu, då jag tänkte publicera länkwidgeten här.
Så att det i alla fall går skriva upp sig :-) 
 
Länka gärna direkt till ditt galleribidrag.


 
 
 
Det här inlägget tog verkligen tid att iordningställa...
Det är segt med blogg.se ikväll, så det går tydligen inte att ladda upp flera bilder samtidigt (som det brukar). En bild går att ladda upp, sedan måste man (i alla fall jag) "spara som utkast", gå in på inlägget igen och ladda upp nästa bild. Och så var jag tvungen hålla på tills alla bilder var uppladdade.
Men det står en notis här på Översikten om att de ska ha "underhåll och uppgraderingar av systemet" inatt, vilket innebär sämre/ingen tillgång till sidan.
Men men; det är i alla fall inatt. Och då ska vi ju ändå sova :-)
Däremot tycker jag oftast det brukar krångla dagen efter när det varit underhåll av bloggverktyget. Så vi får väl se hur det går.
 
Oj, så långt hade jag INTE tänkt skriva om problemen med att blogga ikväll ;-)
 
Nåja. Till inlägget i alla fall...
Idag fick jag något ryck och ställde mig för att baka kanelbullar. Händer inte så ofta, då jag inte har överdrivet mycket plats att förvara sådant på (har en 50/50 kyl och frys). Men jag har varit sugen på att baka nu ett tag utan att komma på vad. Därför fick det bli just kanelbullar. Det luktar ju så gott när de gräddas!
Och SJÄLVKLART var jag tvungen att smaka den där obligatoriska bullen när de är varma, tillsammans med ett glas iskall mjölk!
 
I ärlighetens namn är jag inte sådär överdrivet mycket för just bullar; när de varit frysta. Jag gillar dem i princip bara som absolut nygräddade. Men jag har ju inte direkt någon chans att äta upp en hel omgång på en enda dag, så nu har jag några påsar med alldeles färska kanelbullar i frysen :-)
 
Förresten; only a blogger kan få till en sådan här lång text om kanelbullar och bloggstrul... ;-P
Hej hej!
Och välkomna tillbaka alla Fredagsgallerister, efter ett långt och (förhoppningsvis) härligt sommaruppehåll!
Hoppas att ni fått möjligheten att njuta riktigt ordentligt av sommaren 2013 och fått ladda batterierna inför hösten och vintern.
 
Och nu är det alltså september, vilket betyder att höstterminen för Galleri Fredag drar igång, och det är jag som står för värdskapet denna månad (mest för min idé med Galleri Sommar).
 
Här kommer månadens teman...
 
6:e - Galleri Sommar
En bild per tema av sommartemana.
För er som inte var med på dessa teman; alternativt tema: Sommarens bästa.
Annars kanske ni har någon bild ni fotat i sommar som passar in på någon av de temana. 
 
13:e - Motljus
 
20:e - Gatufoto
 
27:e - Sprakande
 
Här kommer ett urval av bilderna från min första bröllopsfotografering den 20:e juli.
Sammanlagt under dagen blev det 933 bilder, varav 727 användbara. Självklart betyder det ju att jag inte kan visa allihopa här i bloggen, men ni kommer att få se ett urval av favoriterna :-)
Kommer även att dela upp dem på flera blogginlägg, då det skulle bli alldeles för långt annars ;-)
Och här kommer alltså förberedelsebilderna...
 
När jag var förbi Repris sist; tidigare i veckan (brukar passa på att stanna till där när jag har vägarna förbi Öjebyn) så hittade jag någonting som mitt nostalgijag helt enkelt inte kunde strunta i. Jag var tvungen att köpa dem ;-)
Hittade nämligen ett gäng gamla Penny-tidningar (om det finns barn/yngre hästintresserade som läser här så är det gamla nummer av tidningen Wendy, som tidigare hette Penny).
Jag prenumererade på den tidningen som barn och det var ärligt talat riktigt roligt att läsa om dessa Wendyhistorier igen. Tidningarna var från början/mitten av 90-talet.
 
Minns att mot slutet av min prenumerationstid så tyckte jag att de gjort serien så "jobbig". Efter att Wendys adoptivsyster Carina kommit in i serien (tror hon var 11 år eller något sådant) så tyckte jag de plockade ner även Wendys mognadsnivå flera steg och hon blev BETYDLIGT mer ytlig än hon varit. Nog för att det bara är en serie, men jag tyckte ändå det var mycket tråkigt, då det jag gillat med serien var just det att hon inte brydde sig om utseende och liknande, utan bara om hästar och att hålla till i stallet.
Jag har aldrig haft möjligheten att hålla på med hästar själv, så den här tidningen var min enda kontakt med hästvärlden. So don´t sue me for subscripting on this magazine even during my teenage years... ;-P
 
Glassbilden fick mest följa med för att det skulle bli mer än en bild i detta inlägg ;-) Men den kvällen blev i alla fall en riktig myskväll med lyxglass och nostalgiläsning ;-)
 
Brukade ni läsa tidningen Penny/Wendy?
Vilka andra tidningar läste ni som barn?