Och så står vi här då... Nyss satt vi och skrev liknande blogginlägg som handlade om 2013. Hela år tvåtusentretton låg som ett blankt papper framför oss och 2014 kändes avlägset.
För min del hade jag drygt en månad kvar på mitt jobb, men vägrade nästan att tänka på det. Jag försökte med alla medel att verkligen leva i nuet och tänka att en månad var mycket lång tid ;-)
Men tiden går. Min anställning gick ut i februari och nu står vi som sagt även inför ytterligare ett årsskifte. Det där tomma pappret är nu fullt och det är dags för ett nytt. Och rubriken på detta ark är 2014.

Tänkte att jag i det här inlägget skulle skriva lite om mina tankar, förhoppningar, förväntningar och löften angående det kommande året... tvåtusenfjorton.

Egentligen brukar jag inte vilja avge just nyårslöften, då jag tycker det känns som sådana saker man är sådär überambitiös med på nyårsafton. Man känner under en dag/kväll att just det året kommer att bli annorlunda och man har typ en hel lista av saker man ska göra/ta itu med. Och så rinner näst intill alla sakerna ut i sanden efter bara någon vecka, om det räcker så länge...
Är det någon mer som känner igen sig?
Därför brukar jag tänka på vad jag vill/önskar att året ska innehålla.
Förväntningar
Jag har väl egentligen inga direkta förväntningar på 2014. Kan inte riktigt säga "att det ska bli bättre än 2013", då detta passar bättre in under nästa underrubrik...
Jag kan inte hjälpa det, men det känns som om jag har en massa förväntningarinför ett år och de inte uppfylls så känns det som ett enormt nederlag, på något sätt. Och jag vill inte riskera att låta något sådant "dra ner mig".
Förhoppningar
Här passar det faktiskt bättre in att skriva "jag hoppas att 2014 ska bli ett bättre år än 2013". Ett betydligt bättre år! Och jag ÄR medveten om att livet blir vad man gör det till. Det gäller att själv ta tag i saker för att få saker att hända. För att komma dit man vill. Å andra sidan är ju faktiskt "inför-det-kommande-året"-blogginlägg rätt så filosofiska ;-)
En annan förhoppning är att jag något år (gärna redan 2014) verkligen ska få någonting att vara stolt över. Att äntligen få känna att jag åstadkommit någonting. Att verkligen ha något att berätta när man får frågan om vad man gör/har gjort.
Nyårslöften
Jag har trots allt några "nyårslöften" inför 2014. Egentligen är flera av dem mer av personlig karaktär, vilket innebär att jag inte känner mig så bekväm med att skriva ut dem på bloggen.
En av mina "klassiker" till löften är faktiskt tillbaka... under det kommande året ska jag köra godisfritt. 365 dagar utan godis. Och då jag kört det förut så vet jag att jag klarar det, vilket gör det hela lite enklare ;-)
Tänkte även testa (för att se om det går) att även köra t.ex. sockerfritt helt. Dock inte hela året på en gång. Kommer att börja med sockerfri Januari, och efter det ser jag hur det känns. Eventuellt förlänger jag det månad för månad.

En annan sak är att jag ska hitta på mer saker än jag gjort under det här året. Det behöver inte direkt vara någon längre resa eller så (bensinen är ju fortfarande dyr...) eller något annat som kostar mycket, utan det kan vara något litet. För att komma mig ut, liksom. Aktivera mig, så jag kan få känna att jag i alla fall gjort något.

Tror också att, men detta är inte till 100% bestämt än, jag ska försöka införa en "mediafri dag" i mitt liv. En dag per vecka då jag inte får använda dator, TV, mobil o.s.v. Med tanke på hur samhället ser ut idag så tror jag allvarligt att en sådan sak kan vara väldigt bra för oss...!
Någon som hänger på? ;-)

Jag kör även på en gammal klassiker... en av de två sakerna som typ ALLA jämt avlägger som just nyårslöfte... jag ska se till att gå ner ett antal kilo i vikt (känner mig inte riktigt bekväm ännu att avslöja min vikt på bloggen) och jag tror det är en bra idé att köra det samma år som jag kör på Godisfria365.
Jag hoppar inte heller på alla nymodighetsdieter som lovar det ena och det andra. Av egen erfarenhet fungerar min egen metod alldeles utmärkt ( -14kg på 3 månader för några år sedan med mitt eget sätt... )
Nu närmar det sig. Imorgon börjar 2014 års Bloggutmaning365, skapad av Liie.se och första som första veckans tema har hon valt 2013/2014.

VECKA 1 - 2013 / 2014
001. Hur tror du den här 365dagarsutmaningen kommer gå för dig?
002. Ser du ett nytt år som en chans att börja om eller är det bara som vilken tid på året som helst?
003. Länka till ett inlägg du skrivit från 2013 som du tycker borde läsas igen
004. Hiss&Diss - 2013
005. 5 saker du vill göra under 2014
Texten, temat och frågorna, har jag kopierat från Liie.se´s blogg. Hoppas det är okej :-)

Jag tycker i alla fall att det ska bli riktigt roligt att klura på temana och frågorna till denna utmaning, och jag ser fram emot morgondagen. Då kommer mitt första bidrag till Bloggutmaning365 upp på bloggen :-D
 
Listor är ju populärt i bloggvärlden, och som ni vet hör jag till dem som gillar sådana. Tycker det dels är ett sådant bra sätt att lära känna bloggaren samt en toppenbra grej när blogginspirationen tryter. Det finns ju faktiskt hur många blogglistor som helst runt om i internetvärlden...
En typ av lista som brukar cirkulera varje år vid den här tiden, är "Nyårslistan". Jag har själv gjort den tidigare, och tänkte att jag skulle köra på den även i år :-)
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förr?
Jag var bröllopsfotograf.

Höll du några av dina nyårslöften?
Ja, det kan man väl säga... Hade inga nyårslöften det här året ;-)

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej. Dock ska det bli roligt att göra den här listan nästa år... ;-)

Vilka ställen utomlands besökte du?
Ledsamt nog -inga. Dessa fötter har endast trampat på svensk mark under 2013 :-(

Vilket/vilka datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
Ur en Fotografs synvinkel: 20:e juli (datumet då jag fotade mitt första bröllop).

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nix. Inte annat än en kraftig, dock kortlivad, förkylning i slutet av sommaren.

Bästa köpet?
Med min budget i år gäller det att hålla hårt i pengarna...

Vad spenderade du mest pengar på?

Typ hyra, mat och sådana saker. Tråkigt men nödvändigt.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Äran att få agera bröllopsfotograf (nämner det igen, men det var så roligt!),
och att jag för första gången blir moster under 2014!

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2013?
Jag lyssnar typ aldrig på musik, så jag kan inte svara på den här frågan.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Tja, vad ska jag svara här? Jag var väl gladare förra året, då jag hade mitt jobb på Repris. Men jag kan inte säga att jag är direkt ledsen nu. De positiva effekterna jag kände under tiden i Projekt Norrsken känns som om de fortfarande finns kvar till viss del :-)
Men det är klart -jag skulle ju inte direkt gråta blod om jag hittade ett jobb snart...

Vad önskar du att du gjort mer?
Fotograferat!

Vad önskar du att du gjort mindre?
Tja, vet inte riktigt. Har varit ett ganska händelselöst år, så det är väl mest saker jag önskar jag gjort mer av...

Hur tillbringade du julen?
I Hortlax tillsammans med familj och släkt.

Blev du kär i år?
Tyvärr.

Hur många one night stands?
Noll

Favoritprogram på TV?
Alla är Fotografer

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej

Bästa boken du läste 2013?
Läste bara en enda bok i år, så då måste jag väl säga Hungerspelen; Catching fire.
Dock var det ingen bortkastad tid, utan den var riktigt bra. Precis som filmen!

Största musikaliska upptäckten?
Jag lyssnar näst intill aldrig på musik och är inte musikalisk för fem öre!

Något du önskade dig och fick?
Snö på julafton :-)

Årets bästa film?
The Hungergames; Catching fire!

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Firade hemma hos mig med sedvanlig tårta och familjen på besök.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ett JOBB. Och mer pengar!

Hur skulle du beskriva din stil år 2013?
Kläder - Har ingen stil. Bekvämt.
Inredning - Ljust/lantligt/Chabby chic är sådant jag drömmer om, men mina drömmar och mitt konto är inte riktigt överens ;-P

Planer för 2014?
Hitta ett jobb!
Lite saker på det privata planet.
Fota mera.
Förhoppningsvis få fota mer porträtt.

Vad ser du mest fram emot med år 2014?
A little niece or nephew! (My guess: a boy)

Tror du att år 2014 kommer bli bättre?
Jag hoppas det. Jag hoppas alltid att det nya året ska bli bättre, och så fortsätter det ändå i samma hjulspår. Men som sagt; jag hoppas och håller tummarna för år 2014!

Har du några löften inför år 2014?
Kommer göra ett särskilt inlägg om nyårslöften.

Har du haft ett förhållande under 2013?
Nej, tyvärr.

Bästa minnet från 2013?
Bröllopsfotograferingen (ja, jag vet att jag tjatar ;-))
Se och fotografera Norrsken!

Vad var det bästa som hände 2013?
Se svaret på frågan ovan.

Vad var det sämsta?
Att sluta på Repris i februari.

Fick du många nya kontakter?
Nej, det kan jag väl egentligen inte säga. Träffade ju i och för sig en del människor, i och med fotograferingar. Men tiden i Norrsken och Repris (2010-2012) var en bra tid socialt.

Är det något du saknat 2013 som du vill ha 2014?
Jobb. Pengar. Snö i december. Möjligheten att göra många lite längre fototurer (dyyyr bensin...)
Fotoinspiration. Blogginspiration.

Största misstaget?
Det "positiva" med att inte göra så mycket är väl att man inte gör så mycket misstag heller ;-)
Dock ser jag det som att det är ingen fara att göra misstag. Som man brukar säga "Man lär av sina misstag" tror jag på. Man växer.
 
Jag vet att sådana här småinlägg mest är onödiga (ungefär som att endast skriva "Nu ska jag äta", "Bloggar senare" o.s.v.) men jag kan inte låta bli.
Det var verkligen ROLIGT att logga in på bloggen idag, och mötas av detta... jag har kommit upp i 100 följare!
Tresiffrigt! Jag har bloggat sedan 2007, alltså drygt 6 år, men aldrig kommit upp i ett tresiffrigt antal följare...
 
För er som snabbt kom upp i några hundra och ni som har fyrsiffrigt (långt över 1000 följare) kanske det låter väldigt lite. Det kanske är vad en del kom upp i under bloggens första vecka/månad.
Men för mig är det stort! Och ni är så varmt välkomna allihopa som klickar er in på den här bloggen! 
Det skulle vara så roligt om ni stannar :-D 
 
Skickar över en stor cyberkram till alla mina kära läsare/besökare och önskar er ett riktigt Gott Nytt År!
 
 
Apropå ingenting... jag hade inte så mycket för mig, så jag gick in i mitt bloggarkiv och hamnade på min första blogg.se-blogg. I April 2008 (ungefär en månad efter att jag bytt från blogspot till blogg.se).
Jag hade tydligen precis lärt mig det här med att man kan göra printscreens av datorskärmen... ;-P
Och titta vad jag hittade!
Blogg.se´s första(?) layout. Eller i alla fall den de hade år 2008!
Nästan inga funktioner, om man jämför med hur det utvecklats och ser ut idag. Minns ni detta utseende?
 
Och kolla in webbläsaren!
Operativsystemet (heter det så?) Windows XP! Och ett Internet explorer som ser ut att vara hämtat från 90-talet ;-P
 
Tänk vilken utvecklingsresa blogg.se gjort ändå, från 2008 till 2013!
 
År 2008 var jag för övrigt endast 24år gammal, och tyckte jag var gammal... Och nu säger jag: Åh, snälla! Ta mig tillbaka dit! 
 
Som sagt; nu är 2013 snart slut och ett nytt år står i startgroparna. Nytt år, nya möjligheter; brukar man ju säga ;-) Inför varje nyår tycker jag alltid det känns som om allt är möjligt. Som om det kommande året är det som kommer att bli annorlunda. Sedan står man och tänker samma sak ett år senare ;-P
 
Nåja, det var inte det detta inlägget skulle handla om.
Jag tänkte bjuda på en bildbomb för att sammanfatta Fotoåret 2013. Samla en del av de bilder jag fotat under 2013.
Hoppas ni vill hänga med :-) Varning för massiv bildbomb ;-)
 
 
Kom på att jag inte visat några bilder från julaftonen, men jag har i och för sig knappt bloggat alls efter julhelgen.
Tyvärr blev det inte att ta så mycket bilder på julafton, trots att kameran fick hänga med. Har inget bra svar på varför, men det blev helt enkelt så det här året. Dessutom är en del av dem personbilder, vilket jag inte kan visa här i bloggen. Ingen i familjen/släkten tycker om att befinna sig framför kameran, så jag skulle gissa att ingen heller vill att jag lägger ut de bilderna ;-)
Och de detaljbilder som blev fotade blev väl egentligen inte så mycket att hurra för heller. Mest bara lite halvhjärtat fotande. Tyvärr, som sagt.
 
Men men; några stycken bjuder jag i alla fall på ;-)

Nu närmar det nya året sig med stormsteg. 2014 är snart här! Obegripligt, men sant.
Under i princip hela 2013 har min blogg gått på sparlåga, och jag har inte haft så mycket inspiration till roliga blogginlägg. Men nu, och jag vet inte om det bara är känslan inför ett nytt år och ny start eller något annat, men jag känner mig ovanligt taggad inför bloggåret 2014. Det känns som att jag är redo att styra upp min blogg och få fason på uppdateringarna. Hoppas verkligen att det håller i sig.

Som hjälp på traven har jag hoppat på en spännande bloggutmaning; Bloggutmaning 365, skapad av Liie.se (bilden i detta inlägg är det även hon som skapat).
Utmaningen går ut på att det är ett bestämt tema varje vecka, och på varje tema finns 7 frågor. En för varje veckodag. Det jag gillar så mycket med den här utmaningen är att den kommer hjälpa mig att få in rutinen att blogga varje dag, även de dagar inspirationen tryter :-) Dessutom skadar det ju inte direkt att jag blev riktigt inspirerad av frågorna, och jag kan knappt vänta på att få sätta igång.

Så nu kan bloggåret 2014 få starta :-D
Häng med på Bloggutmaning 365 ni också! Ju fler desto roligare :-D
Jag hatar, hatar H A T A R datamusens sidoknappar!!! Skulle flytta muspekaren och råkade komma åt bakåtknappen. HELA inlägget försvunnet! Minst sagt STÖRANDE, speciellt som jag hunnit skriva halva detta långa inlägg i HTML-redigeraren!
Nåja, ingen idé att hetsa upp sig. Vi försöker igen.


Hej alla fredagsbloggare!
Idag är det fredag, vilket betyder att julen är slut och det är den första av årets två mellan(var)dagar. Att det är fredag betyder även årets sista Galleri Fredag; och i veckan betyder det att det är den traditionsenliga HALVÅRSKOLLEN. Nu i december är det Annika i Reston som är temavärdinna.
Nästa år kommer temat att ombildas till ett månadstema, för att låta det vila ett tag, men ändå inte låta det rinna ut i sanden. Och jag tror det kan vara en smart idé. Trots att det känns lite tråkigt just nu, så måste jag som sagt erkänna att intresset varit verkligen svalt den senaste terminen. Så vi kanske kan köra Galleriet som månadstema under 2014 och sedan göra en utvärdering vid nästa nyår?

Halvårskoll var det ja. Juli till Augusti 2013.
Det senaste halvåret har jag varit USEL på att använda kameran! Ja, USEL. Har knappt rört Canon på 2-3 månader, vilket gjorde det mycket svårt att hitta bilder att illustrera detta inlägg med. Det har inte heller hänt särskilt mycket i mitt liv sedan sommaren; i alla fall inget värt att berätta om här på bloggen. Om man inte räknar med juli då...

JULI

Den roligaste händelsen på hela året inträffade faktiskt i juli månad. Jag fick äran att för första gången agera bröllopsfotograf :-D På kvällen kom jag hem med över 900 bilder och var så trött att jag stupade i säng, men mycket lycklig. Jag fick bekräftat att jag verkligen vill arbeta som Fotograf i framtiden!

AUGUSTI

I augusti hände det verkligen ingenting. Ingenting värt att skriva, och när jag letade i arkivet för den här månaden hittade jag knappt några bilder. Tills slut valde jag i alla fall denna, vilken är fotad borta vid Pitsund. Vid bron, nästan vid Havsbadet. Det var en underbar sommarkväll, köpte lite godis på Hemmakväll och åkte ut dit för att koppla av på en av "småstränderna" vid älven.
Note to myself: Om jag åker ut sådär någon mer gång för att koppla av, så ta INTE med hunden! Blev inte så mycket avkoppling med en hund som HELA tiden rycker och drar i kopplet. Hade Flexi, men hur långt rep han än får så ska han alltid liiite längre än det räcker... Hade han varit kopplad i ett 100 meter långt koppel så hade han velat 101 meter... Och han kan tyvärr inte vara lös.

SEPTEMBER

I september fick jag för första gången möjligheten att ställa ut mina fotografier (räknar inte avslutningen på fotokursen 2012, utan här räknar jag min helt egen utställning). Hade en fotoutställning på Hortlax bibliotek, och mina bilder visades där under hela månaden. Det var jätteroligt att få visa upp mina bilder "IRL" istället för endast digitalt på bloggen. Enda svårigheten var väl egentligen att välja ut 16-17 bilder ur mitt ENORMA bildarkiv ;-)
Men det gick, och de som arbetar på bibblan hade dessutom lagt ut skrivpapper där besökarna fick skriva kommentarer om bilderna och utställningen. Kommentarer jag sedan fick med mig hem. Det var verkligen fantastiskt att få läsa de papprerna (stavning?)!

I slutet av månaden blev det även ett kort besök på den lilla höst(hantverks)marknaden i Öjebyn, där bland annat min syster sålde sina egentillverkade smycken. Och mamma sålde en del av sina hemstickade barnkläder.

OKTOBER

Det allra bästa med oktober var när jag fick möjligheten att fotografera NORRSKEN!!! Ni som följt min blogg vet att det finns med på min fotograferings-bucket list. På den listan är det i och för sig att fota detta fenomen på en magnifik plats, men sak i sänder va ;-)
I alla fall, den dagen i oktober hade jag precis laddat ner en app som visade norrskensprognoser, och jag gav mig ut på norrskensjakt ;-) När det gäller just detta underbara fenomen vet man ju aldrig när, var eller OM det kommer uppenbara sig. Och det viktigaste är ju att det är stjärnklart. Vid mulet väder syns det ju självklart inte. Jag var ute näst intill hela kvällen i kylan och körde runt till olika ställen, och till slut fick jag faktiskt belöningen för mitt tålamod :-D Detta gröna, dansande himlafenomen uppenbarade sig ovanför mig när jag stod på den stora planen vid Nolia! Magiskt!
Den 17:e kom även första snön.

NOVEMBER

I och med att snön börjat falla i oktober så startade även detta årets hemska slaskväder. Kan inte minnas att det någon gång varit såhär äckligt, slaskigt, skitigt APRILväder under de sista månaderna av ett år! Första novemberbilder i det här inlägget visar väldigt tydligt hur det sett ut här hos oss i november och december.
Det har snöat, tinat, blivit blött, frusit på (och därmed blivit ishalt på vägarna) och sedan snöat lite till på det, och i och med det blivit ÄNNU halkigare på vägarna! Usch!
Nåja.
I november läste jag även ut andra boken i Hungerspelen-trilogin; Catching Fire. Två dagar innan premiären på bio ;-) Men som jag skrivit tidigare så vill jag läsa böcker före jag ser filmer, om det är en film baserad på en bok. Var i alla fall iväg och såg Catching Fire-premiären på bio, onsdagen den 20:e. Riktigt bra film, måste jag säga! Ser verkligen fram emot nästa!

DECEMBER

Slaskvädret fortsatte in i december, och på grund av det höll nästan julstämningen på att utebli. Snö gör faktiskt otroligt mycket för just julstämningen; och speciellt när jag gick tillbaka i mitt bloggarkiv och såg att vi hade massvis med snö i december 2012...
I alla fall; under december julpyntade jag mest och hade julmys. Hade Tomten är far till alla barnen på repeat där ett tag, såg årets julkalender, såg Sunes jul samt Mysteriet på Greveholm (1996) som vanligt.
Såg Jönssonliganfilmerna på YouTube, då jag av någon anledning fått dille på dem ;-)
En annan sak jag haft dille på de senaste veckorna, och jag har inte minsta susning om varför, är när jag hittade några avsnitt av Cluedo -en mordgåta från 1996. Men det är väl nostalgitarmen i mig som gör sig påmind, antar jag ;-)

På biofronten i december blev det att gå på Hobbitpremiären tillsammans med min syster.
Så pass mycket brukar jag inte gå på bio på ett år ;-) Dock är det något alldeles extra att se en film på just bio, så jag kanske skulle passa på att gå oftare. Bara det inte vore så äckligt DYRT!

I övrigt blev det även en tur till Luleå (förra fredagen, som ni vet) för att gå på julklappsjakt. Hade ju svårt att komma mig igång med julklappsinköpen det här året, men när jag väl kom mig iväg blev jag klar på två dagar. En dag i Luleå och en dag på stan här i Piteå.


Några ord om 2014
Som ni ser så har det inte varit ett sådär hemskt händelsefullt halvår för min del; andra halvan av 2013.
Så jag får väl helt enkelt lägga mina förhoppningar på 2014 istället ;-) Eller GÖRA 2014 till ett bra år... Ingen kommer ju direkt och knackar på dörren med en massa livsupplevelser ;-)

År 2014 kommer i alla fall att bli ett år att minnas... Jag.Blir.Moster! för första gången. Min syster blir mamma i mitten av juni :-D :-D

Hoppas ni får en riktigt

GOD JUL

alla mina kära läsare!
 
Ikväll började det faktiskt SNÖA! Och där ett tag var det rätt rejält. Hoppas bara att det får ligga kvar tills på tisdag i alla fall. Då temperaturen trots allt ligger runt 0-gradigt (något under) så finns risken att det blir som tidigare under månaden; att det smälter bort efter några timmar.
Men jag håller tummarna!
 
Nu kommer äntligen mitt bidrag till årets näst sista Galleri Fredag upp. Okej, tekniskt sett är det inte fredag, utan fyra minuter (när jag börjar på inlägget) in på lördagen.
Nu i december är det Annika i Reston som är temavärdinna, och den här veckan har hon valt temat JUL DÄR DU ÄR.
Och som jag skrev i mitt meddelandeinlägg imorse så ville jag gärna ha nya bilder efter, i princip, en hel höst med gamla. Så jag sköt upp mitt bidrag till temat och lät kameran följa med till Luleå.
Och julklappsmässigt blev det faktiskt en riktigt produktiv dag; blev klar med flera klappar. Inte inslagning i och för sig, men det tar inte så lång tid. Får köra lite tomteverkstad på måndag ;-)
Imorgon blir det en sväng ut på stan här hemma i Piteå för att se vad jag kan hitta. Men jag är mycket hoppfull om att hitta de sista klapparna, trots att den här stan är i minsta laget ;-)
 
Bilderna idag får i alla fall representera hur vädret inte direkt hjälper till med julstämningen...
Fanns det inte en massa ljusslingor och dekorationer överallt så skulle man inte veta att det var december!
Idag har det verkligen varit SLASKIGT! Usch. Vatten och issörja överallt, vilket gjorde att det på sina ställen blev mycket spårigt. Och spårigt är nästan värre än halt. Kommer man utanför spåren går det knappt att navigera bilen, och det går knappt i spåren heller.
 
Nåja, det är fortfarande några dagar kvar till julafton, och så länge vi är på den här sidan om den 24:e så stannar hoppet envist kvar hos mig ;-)
 
Hoppas ni får en riktigt fin fjärde adventshelg allihopa!
Jag fick en fråga om hur man delar upp sidomenyn, alltså hur kategorierna hamnar i en box, arkivet i en o.s.v.
Tänkte att jag skulle försöka mig på en beskrivning av hur man gör just det. Nu har jag ju inte gjort sådär hemskt mycket sådana här tips, så jag är inte överdrivet bra på att beskriva. Men vi ska se hur det går...
 
Annars såg jag att det finns utlagt en version av hur man gör sidoboxar på sannasrum.blogg.se/bloggtips
 
För att göra sådana här boxar krävs att du är i alla fall lite insatt i CSS och HTML-koderna, alltså Stilmallen och Kodmallarna. Jag tror det kan bli ganska svårt om det är första gången du ser gyttret av bokstäver och siffror.

OBS! Designa aldrig direkt i din ordinarie blogg, utan skapa en testblogg för designande! På så sätt finns marginalen att om något blir fel så stör det inte din blogg!

Börja med att kopiera koderna i den här rutan (var noga med att få med alla tecken):


Gå in i Stilmallen. (Ctrl+Alt för att komma till gamla redigeringsverktyget; det på mina bilder)

Leta upp stycket som heter #side {. Nu vet jag ju i och för sig inte hur mallarna som finns idag ser ut, men #side borde finnas där någonstans, om du har en sidomeny på din blogg.
I min grundmall (Nature; finns att ladda ner här) ligger side-stycket under #header-stycket, ganska långt upp i Stilmallen.
Radera hela #side-stycket, från #side { till }.
Klistra istället in koden du kopierade från rutan i början av mitt inlägg. Där är både side-koden och box-koden. Spara Stilmallen.

Gå nu in i Kodmallen -Startsida.

Gå ner till koderna för sidomenyn; börjar med "div id" Side (kan inte skriva ut själva kodraden här, för då tror platsen att jag kodar i inlägget och gör designen helt konstig).
I alla fall, under den kodraden finns koderna för Senaste inläggen, Kategorierna, Arkivet o.s.v.
Använd denna koden:

På bilden från Kodmallen ser ni hur jag lagt in koden. Jag har liksom "omringat" varje stycke med sidebox-koden.
Spara kodmallen Startsida och gör likadant i resterande kodmallar (inlägg, arkiv och kategori).

Och angående Stilmallen så är ju t.ex. "width" (bredden) något du kan ändra så det passar din blogg. Den bredden jag skrivit in i koderna passar för just den bloggen jag kodade, men du kanske har/vill ha en smalare eller bredare blogg.

Hoppas det kunde vara till någon hjälp i alla fall. Annars finns det ju som sagt de som är betydligt bättre på det här med bloggdesigntutorials/att beskriva hur man går till väga.
En sådan här jul VILL jag ha!
Men den får jag förmodligen se mig om i stjärnorna efter...
Bilden fotad i december förra året.
 
Idag är det fredag och dags för Galleri Fredag, näst sista för året.
Dock kikar jag mest in här nu för att meddela att mitt bidrag blir publicerat lite senare.
Har inte glömt bort det, men idag blir det en tur till Luleå och då ska kameran få följa med. Har nämligen inga nya roliga bilder som jag inte redan visat från den här december, och jag ville gärna publicera nya bilder för en gångs skull (jag har ju ofta publicerat äldre bilder i mina bidrag den här hösten).
 
På återseende!
 
Idag fick jag en blogaward av Sanna som driver designbloggen sannasrum.se. Vill först säga ett stort TACK och även passa på att starkt rekommendera hennes sida, speciellt till er som håller på mycket med bloggdesign! Man kan hitta alla möjliga koder och tips, och jag tycker hennes sida är betydligt lättare att navigera sig på än t.ex. Designa din blogg.


Regler för awarden
♦ Tacka och uppmärksamma den som nominerat dig.
♦ Skriv 11 randomfakta om dig själv.
♦ Svara på dem 11 frågorna du fått i awarden.
♦ Välj ut 11 bloggar att nominera (du kan inte välja den som nominerat dig).
♦ Skriv 11 frågor åt de du nominerar.


11 fakta om mig själv
1) Jag har bara använt smink en handfull gånger i mitt liv.
2) Jag blir rastlös efter två minuter i en klädaffär, men kan strosa hur länge som helst i t.ex. MediaMarkt eller Elgiganten.
3) Jag älskar sjuk humor. Helst sådant som är "så sjukt att det blir bra", typ Hem till Midgård.
4) Jag var 16 år när jag fick min första mobil; en Nokia 3210. Det var i augusti år 2000.
5) Jag kan sova när och hursomhelst -utom när det blir strömavbrott. Av någon anledning vaknar jag i samma sekund som strömmen bryts.
6) Jag röstade Nej till EMU.
7) Min allra första digitalkamera köpte jag under försommaren 2005. Innan dess hade vi endast haft analoga kameror i familjen.
8) Jag får kväljningar av Nyponsoppa (bokstavligt) och jag tycker att "köpta köttbullar" inte är tjänligt som människoföda.
9) Det senaste året jag följde IDOL var när Markus Fagervall vann. Och jag har inte den blekaste susning om vilka som varit med i tävlingen efter året då Kevin Borg vann.
10) Jag blir fruktansvärt rastlös av musikprogram, till exempel "Så ska det låta". Vilket i och för sig förklarar punkt 9...
11) Jag får ålderspanik när jag tänker på att "-00:orna" börjat HÖGSTADIET i år! År 2000 gick jag ju UT högstadiet...


Mina svar på Sannas frågor
Vilken är din absoluta favoriträtt?
Surströmming!!!

Om du vann 1 miljon, vad skulle du göra?
Köpa något nytt objektiv och eventuellt en till kamera (en bättre reservkamera än 400D:n). Sedan skulle jag lägga undan resten av pengarna och "ta ut" kanske 15000/månad, som att få "månadslön". Det räcker inte hur länge som helst då 1 miljon inte är extremt mycket idag. Men det skulle i alla fall räcka ett tag. Tråkigt kanske, men det är vad jag skulle göra :-)

Vart i världen finns ditt drömresmål?
USA!!!!!! Den drömmen dör aldrig!!

Girls night out eller hemmakväll?
Hemmakväll

Vilken musik lyssnar du helst på när du lagar mat?
Lyssnar nästan aldrig på musik. Men kanske skulle börja då jag tycker det är så tråkigt att laga mat...

Vad fick dig att börja blogga?
Blev inspirerad av kankaglenreston.blogspot.com

Vilken är din favoritblogg?
Absoluta favorit: kankaglenreston.blogspot.com
Foto: alafoto.se/blogg, nevnarien.se
Design: sannasrum.se

Vilken typ av böcker gillar du att läsa?
Sådana man inte kan lägga ifrån sig ;-) "Deckaraktigt". Min favoritförfattare är Harlan Coben.

Skulle du kunna tänka dig att flytta utomlands?
JA!! Den som har ett jobb i USA åt mig är mer än välkommen att höra av sig ;-D

Favoritserie?
Svårt. Jag brukar ha svårt att fastna för serier och ännu svårare att komma ihåg vilka dagar och tider de går på TV...
För ett tag sedan fastnade jag hyfsat för Grey´s anatomy och nästan sträcktittade igenom säsong 1-8, och sedan säsong 9. Dock har jag inte sett s.10 ännu, då det väl är den som går på TV(?) nu.
Sedan förvånades jag av att gilla den serie som det bara blev en säsong av; Alcatraz.
Annars är det väl mest komediserier som gäller för min del... 2½ men (säsong 1-8!), Vänner, C/o Segemyhr o.s.v.

Vilken är din favoritfilm i kategorin ”jul”?
Tomten är far till alla barnen. Jul och komedi, kan det bli bättre?


De 11 bloggarna jag nominerar
Matilda, Neha, Annika (i Reston), Liie, Haidi, Elin, Simon, Anneli, Annika (utanför Umeå), Jennie, Johanna


Mina frågor till de nominerade
1) Vad vill du helst av allt få ut av 2014?
2) Om du var tvungen välja en elektronikpryl (typ mobil, dator o.s.v.) som du inte fick använda på en vecka, vad skulle det vara?
3) Vad får inte saknas på ditt julbord?
4) Var befann du dig vid millennieskiftet (tolvslaget 1999/2000)?
5) Vem/vilka var din största idol/idoler under högstadiet?
6) Tidningar eller böcker?
7) Hund eller katt?
8) Vilket är ditt favoritord och varför?
9) Vilken är din favoritkomiker?
10) Fotoalbum eller Fotoböcker?
11) Tror du att du bloggar om 5år?
 
Satt bara och filosoferade lite över det här med tid, jul och olika åldrar... Apropå ingenting.
 
5 dagar kvar till julafton  -som barn respektive vuxen...
 
Barn - "Blir det aaaaaaldrig julafton!?!"
Vuxen - "Shit! Bara fem dagar kvar till julafton!"
 
 
Eller som Krister Classon pratar om i sin monolog "Bäst före"...
"...ett bra exempel på tidens gång é faktiskt julafton. En timme kvar tills tomten ska komma. För mor och far i huset är den timmen en 50 minuter ungefär. Men för barnen... är ju timmen två och en halv timme lång. Jovisst. Och för farmor och farfar, som vart´ med om detta ett antal gånger, é det tjugo minuter ungefär. För gammelfarmor, 97, som glatt sitter och klapprar med tänderna i väntan på lutfisken; för henne é det snart påsk." 
 
(Repliken jag citerat är någon minut in i klippet; efter att han vänt på rittavlan så att det blir en julgran)
När designverktyget ändrades till att bli endast designeditorn (går ju dock fortfarande att komma åt de gamla via Ctrl+Alt :-)) så togs ju flera av originalmallarna bort, bland annat den mall jag alltid använder som grund  -Nature.
Som tur var hade jag kvar den på min testblogg, så jag passade på att spara ner den för att kunna fortsätta använda den.
Det är ju ingen snygg design, men jag tycker den är jättebra att använda som grund till att göra en egen. Kanske är för att det är just den jag lärt mig, men jag tycker den är väldigt enkel att navigera sig i.
 
Tänkte därför att jag skulle lägga ut mallarna här, ifall det finns någon mer som vill ha tillgång till just den här grundmallen.
 
Klicka här för att ladda ner koderna.
 
Och får jag inte göra såhär så får väl ni på blogg.se säga till, så tar jag bort inlägget :-)
Skuggan i hörnen skapad av sannasrum.se
 
Rött och Grönt julpynt!
Eventuellt även guld och tomtegrått. Men det ska vara varma färger till jul! Blå, svart, rosa, orange o.s.v undanbedes på det bestämdaste.
 
GRÖN julgran!
Ja, det SKA vara en GRÖN gran till jul. Behöver egentligen inte vara levande (jag har själv en, riktigt fin, konstgjord. Dessutom barrar den inte...) Men jag har oerhört svårt att ta in att man kan välja en vit gran. Eller en lila, eller en svart (?!?), eller en blå, eller en rosa, eller en typ neongrön...
Var finns julkänslan i sådana granar??
Typ en vit julgran med endast silverdekorationer... och så har man en väldigt vit inredning i övrigt. Jag älskar visserligen sådana inredningar, men när det gäller julen tycker jag bara sådant pynt smälter in FÖR MYCKET med inredningen. Syns ju knappt att det är julpyntat.
Alla får ju naturligtvis ha som de vill; detta är bara mina personliga åsikter. Det ska vara rött julpynt, oavsett vilken inredning man har! Är liksom meningen att julpynt ska skära sig lite med inredningen ;-)
 
SNÖ!
Som ni vet så avskyr jag ju snö, då jag är en utpräglad sommarmänniska. MEN i december/under julen ska det helt enkelt ligga snö på marken. Mycket snö, och sådan "torr", luftig julesnö ska det vara.
Det ska inte vara det vi har just nu; lite lite ihopskrumpen snö, isigt överallt samt strax över nollgradigt.
 
Julkalendern
Ja, jag är 29år. Ja, jag tittar på SVT´s julkalender. Nej, jag har inga barn utan tittar själv. 
Tycker att SVT verkligen överträffat sig de senaste tre året, efter ett helt decennium av kassa kalendrar.
 
Hemmagjort julfika
Jag är uppvuxen med i princip endast hembakatm, så det är hembakat det ska vara! Lussebullar, pepparkakor och alla andra julkakor vi brukade ha hemma :-)
 
Levande ljus
Elektriska ljus kan ALDRIG konkurrera med levande ljus om julstämningen! Självklart hjälper elektriska ljus till också; t.ex. adventsljusstakar har ju elljus. Men levande ljus är något alldeles extra i vintermörkret och gör så mycket för julstämningen!
 
Julmust!
Det finns INGEN läskedryck som kan ersätta julmusten som juldryck! Inte CocaCola, inte Pepsi, inte Fanta och helt enkelt inte NÅGON annan läsk! Punkt.
 
Måsten på julbordet:
Gravad lax, sillsallad, kalvsylta och vörtbröd MED russin.
 
Fira julafton på ett (1) ställe.
Självklart förstår jag att det är svårt för många när det gäller just planering inför julafton. Men jag har alltid tyckt så synd om alla som "måste" flänga runt på en massa olika ställen på just julafton. 
Men det är förmodligen för att vi körde "varannan-jul". När vi var små var vi ett år hos farmor/farfar, nästa hos mormor/morfar och tredje året hemma. Sedan började vi om.
På senare år är vi alltid hemma hos mamma och pappa, och alla kommer dit istället.
 
Tomten är far till alla barnen
Trots att det inte direkt är ett sätt jag skulle vilja fira jul på (för mycket dramatik ;-)) så har jag vid det här laget sett den filmen så pass många jular att jag måste fortsätta med det. Men det är i och för sig min favoritjulfilm :-D
 
 
Har säkert glömt en massa saker, men avslutar ändå det här inlägget nu. Jag får väl fylla på listan senare ifall jag kommer på något som absolut måste få vara med :-)
 
Avslutar med tre juliga bilder.
 


Nu närmar sig 2014 med stormsteg! Det är endast TVÅ veckor kvar av det här året!
Jag ska inte ens börja med hur underligt det känns.
I början av 2013 hoppade jag på fotoutmaningen "365 foton 2013", alltså en bild per dag under ett helt år. Jag vet att utmaningen varit igång några år, och har alltid varit nyfiken på att prova. Och i början gick det bra, men efter ett tag rann det tyvärr ut i sanden med mitt deltagande. Och till slut hade det gått så pass lång tid att jag inte skulle kunna ta igen de dagar jag missat.
Lade därför mitt deltagande på is och tänkte att jag skulle hoppa på det igen nästa år; det var ju trots allt lääänge tills dess... Och nu är vi där!

Jag har gjort en "underblogg" till den här, där jag tänkte publicera bidragen till det temat. Hoppas verkligen att det går bättre under 2014! Temana känns lovande i alla fall :-)
Klicka på bilden i detta inlägg, eller på den här länken för att komma till den bloggen.
Ni kan även klicka här för att komma till temats hemsida (om ni vill se info, teman eller kanske anmäla er...)
 
Jag vet att det inte blivit så mycket julbilder ännu, och då mest sådana här "mysbilder", men men... julmånaden är ju inte slut än ;-)
Det blev även så att det blev köpta lussebullar samt pepparkakor, trots att jag föredrar hembakat. Men av någon anledning (har egentligen ingen bra anledning, om jag ska vara ärlig) så har jag inte kommit mig för att baka ännu. Och det ska ju helt enkelt vara just lussekatter och pepparkakor på Lucia ;-)
 
Blev inte att se något Luciatåg igår, annat än på TV, som vanligt ;-)
Ni då? Såg ni något luciatåg igår? Eller deltog ni kanske i något?
Bild 1: 13 december 1984; drygt 5 månader gammal.
Bild 2 och 3: December 1991 eller 1992. Minns inte riktigt
om det var i ettan eller tvåan. Vårt luciatåg här är i alla fall "inbakat"
i det årets julpjäs, därav kulisserna och "sängen" i förgrunden.
Alla på bilden är ju i och för sig nästan 30 år nu, men jag har
ändå pixlat alla ansikten (utom mitt då).
 
Så var det då Lucia; fredagen den 13:e december 2013.
Och fredagar betyder ju även ett nytt tema i Galleri Fredag, vilket den här dagen är SANKTA LUCIA/LUCIAMINNEN och det är Annika i Reston som är månadens temavärdinna.
 
Det är evigheter sedan jag såg ett luciatåg senast (gymnasiet) och ÄNNU längre sedan jag själv var med i ett (9:an). Därför har jag inte heller några nya bilder. Jag har egentligen inte heller några speciella traditioner när det kommer till Luciadagen. Det skulle möjligtvis vara glitter i håret då. Därför får detta inlägg vigas åt luciaminnen för min del :-)
 
Mitt första deltagande i ett riktigt* luciatåg måste nog ändå ha varit i 5:an.
Jag gick inte på förskola (eller dagis hette det ju då), utan hos dagmamma. Och jag kan inte minnas att vi hade något speciellt luciatåg, i alla fall inte som de brukar ha på förskolor. Men mitt minne från före 5 års ålder är rätt obefintligt. Dessutom var ju mamma hemma på föräldraledighet i tre omgångar under mina första år; 1986, 1987-88 och 1990-91. Så när jag ser det så pass "svart-på-vitt" så inser jag ju att jag inte hade sådär hemskt mycket barnomsorg under mina 6 första år.
 
Nåja; mitt första "riktiga" luciatåg var det ja.
Norrbyskolan, där jag gick i låg -och mellanstadiet, var (är?) det femmorna som stod för skolans luciatåg. Alla i årskursen var med; vilket betydde att när jag gick där var det två klasser; 5A och 5B.
Kvällen innan, den 12:e, var det alltid "generalrepetition", vilket framfördes inför inbjudna föräldrar, syskon o.s.v.
Luciatåget inför resten av skolan framfördes först av allt på morgonen den 13:e, i matsalen. Efteråt var det lussefika, och skillnaden mot fredags(advents)mornarna var att vi fick sätta oss var som helst i hela skolan, då ingen hade lektion vid det tillfället.
 
Nästa gång (sista gången) jag deltog i ett luciatåg var i 9:an.
I Hortlax skola var det just niorna som deltog i tåget, men skillnaden från i femman var att det den gången inte var obligatoriskt. Man fick anmäla sig till luciakören (samma gällde till examen) och det var de eleverna som framförde tåget inför resten av skolan, på luciadagens morgon i Hortlax kyrka.
 
På gymnasiet fick vem som helst anmäla sig till luciatåget, och det framfördes i Stora samlingssalen. Strömbackaskolan (gymnasiet) är för övrigt den första skola jag gått i där det funnits en samlingssal/aula.
 
--------------------
Sedan skulle det inte vara Sverige om det inte blev "folkstorm" i sociala medier inför evenemang som t.ex. Lucia ;-) Förra året gällde det förbudet mot pepparkaksgubbar, och nu såg jag en artikel där det var en skola som förbjöd tomtarna. Läste även vidare i en annan artikel att de ändrat sig efter en oväntat stor, upprörd storm i bl.a. sociala medier.
Kanske vore det bäst att förbjuda luciatåg allmänt i skolorna? :-P  Då skulle vi ju i alla fall slippa alla dessa "folkstormar".
Ett argument från föräldrahåll (mot tomteförbudet) var tydligen typ att 9-åriga pojkar vill inte bära klänning (stjärngosselinne, vilket faktiskt pojkar alltid burit i luciatåg!) och att andra barn ska skratta åt dem...
Men vilka är det i grund och botten som LÄR barnen att vissa inte kan ha vilka kläder som helst, beroende på kön? Jo; VUXNA/föräldrarna!
"Jamen, det ÄR så samhället ser ut." argumenterar många och himlar med ögonen åt genusdebatten. 
Jovisst. Det är så samhället ser ut. Men är det då inte vårt ansvar att i alla fall påbörja en förändring? För att det någonsin ska hända något. Är det inte vårt ansvar att lära barnen att acceptera alla människor, och inte döma ut någon på grund av tyget som klär kroppen?
Förändring sker ju inte på en generation, men om ingen generation börjar (av den anledningen) så blir det ju ALDRIG någon förändring!
 
Ursäkta genussidospåret. Det var inte tanken att det här skulle vara ett debattinlägg ;-)
 
Däremot finns det en ny regel som jag faktiskt kan tycka känns mycket logisk, och det är det jag läst om på några ställen om förbud mot att fotografera luciatågen på förskolor och skolor.
Trots att det kan tyckas tråkigt så är det en sak jag ändå kan förstå. Med allting digitalt idag; kompaktkameror, systemkameror, mobilkameror i alla möjliga former, iPads o.s.v. så fotar folk vid sådana tillfällen och på en gång smäller upp bilderna på facebook, instagram, bloggar och allt vad sociala medier heter. Och jag skulle kunna tänka mig att det är väldigt många som inte ens tänker på att pixla ansiktena på övriga barn på bilderna.
Visst, som jag förstått det så när man tagit en bild så äger man rättigheterna och får göra vad man vill med den. Man får fota i folksamlingar och så.
MEN när det gäller barn ÄR det ju faktiskt extra speciellt. Man har ingen aning om andra familjers situation och/eller inställning till att exponeras på internet. Själv skulle jag ALDRIG publicera bilder på barn utan att tydligt fått föräldrarnas tillåtelse!
Så trots att jag förstår föräldrars frustration över att inte få fota sina små Lucior/tärnor/tomtar o.s.v. så kan jag lätt både förstå och acceptera just en sådan regel.
--------------------
 
Hoppas ni får en fin Luciadag; med luciasånger, ett par lussebullar och några pepparkakor :-)
 
 
 
_____________________________________
* Alltså i ett luciatåg med fler barn/deltagare än "bara" syskontåg inför föräldrar/morföräldrar/farföräldrar. Samt ett luciatåg innehållande levande ljus och inte bara de där plastiga ljuskronorna med elektriska ljus.
Tycker det ser rätt roligt ut när man ser småkids luciatåg; lamporna är släckta och man ser dussintals vajande små ljusprickar i grupp ;-)
 
Usch, vad äckligt det är ute just nu!
All den snö som föll i förrgår/igår är borta, och kvar är en massa vatten, sand, skitiga småsnöhögar och is.
Man kan inte tro att det är den 11:e december! PRECIS såhär ser det ju ut i slutet på April/början på Maj!
Vi vill inte ha det två veckor innan jul!
Såhär såg det ut vid samma tidpunkt förra året. Varför kan vi inte få ha det så?
 
Jag gillar i och för sig när det inte är så kallt; men inte plusgrader till vilket pris som helst.
Bilder lånade från flickr.
Bild 1 | Bild 2 | Bild 3 | Bild 4
 
Jag har hittat någonting att utöka min fotograferings-bucket list med...
Någon gång i livet VILL jag fotografera efter en äkta ice storm!
Farligt, men VACKERT! :-D
 
Tänk att detta är 25år sedan! 
Julen 1988
Jag till höger  - 4 år gammal.
 
 
Så var det (redan) andra advent. Halvvägs genom ljusstaken...
Passade på att tända andra ljuset samt knäppa några bilder nu när jag ändå är vaken den här tiden (när det fortfarande är mörkt).
Men det blir nog, eventuellt, att lägga mig och vila en stund. Har skjutsat till Kallax tidigt imorse (nej då, jag är ju iiiiiiiinte avis... ;-)) och tänkte lägga mig en stund när jag kom hem. Men så kom jag som sagt på att jag skulle passa på att tända adventsljuset medans det fortfarande är mörkt ute. Mysfaktorn blir ju så mycket större då!
 
Hoppas ni får en fin andra advent!
 
Ni som följt min blogg tidigare vet att jag är väldigt svag för nostalgi. Att se eller höra saker, t.ex. TV-program, filmer och musik som påminner om barndomen och/eller speciella tillfällen.
Nostalgiradarn´ är alltid uppe...
För några dagar sedan hade jag inget för mig och satt därför och slötittade lite på YouTube, och plötsligt hittade jag någon som lagt upp fyra avsnitt av det svenska Cluedo -en mordgåta från 1996 :-D
Någon som minns detta?
 
1996 fyllde jag 12år; dock gick dessa program under första halvåret, vilket betyder att jag var 11år då jag fyller år på sommaren.
Minns att jag såg denna serie, så snacka om nostalgi att se det igen :-D
 
Jag har i och för sig haft den här ett tag, men "återupptäckte" den för bara någon dag sedan.
Självklart förstår jag att just sådana här saker inte ska tas så gravallvarligt, då det trots allt bara är en app på en telefon. Men jag tycker den är väldigt rolig i alla fall :-)
 
Sleep Cycle heter den, och appen är i grunden en väckarklocksapp, men som även "mäter" din sömn. Du kan se sömnkvalitet, hur länge du sovit, vid vilka tidpunkter under natten du varit i djup sömn, i lätt sömn o.s.v.
När du använt den minst fem gånger gör appen även diagram över din sömn, och du kan bl.a. se din bästa natt, din sämsta natt och så vidare.
 
Dock måste man ha mobilen i laddaren under natten när man använder denna app, då den förbrukar väldigt mycket ström, men när det gäller iPhone så brukar vi ju ladda dem näst intill varje natt ändå, right? 
 
 
Detta är INTE ett sponsrat inlägg!
 
Återanvänder bilder... ;-)
 
Hej hej Fredag!
Så du är här igen? Jag tror nästan att du och Måndag slagit er ihop och bestämt er för att utesluta alla andra dagar ;-)
Nåja. Det är i alla fall dags för Galleri Fredag, sista månaden som veckotema (läs mer här). Jag tycker det känns lite tråkigt, men förstår samtidigt att det är nödvändigt. Intresset för temat har varit minst sagt svalt nu under höstterminen.
I alla fall så är det Annika i Reston som är december månads temavärdinna, och hennes första tema är I ADVENT.
 
Jag älskar adventstiden! Nästan ännu mer än själva julhelgen, då det är tiden då vi bygger upp inför julen. Den tiden då alla förberedelser äger rum, och då vi verkligen får njuta av julsäsongen.
Egentligen tycker jag julafton känns lite "stressande". Det är så mycket traditioner vi vill/ska hinna med på en dag och det blir därför en del att göra. Självklart är det upp till oss själva hur mycket vi vill göra och fixa med, men ni förstår hur jag tänker...
Och efter jul är det liksom... över.
Men tiden INNAN jul! Adventstiden; när vi får lassa fram allt julpynt, fixa med julförberedelser (som vi då har en hel månad på oss att göra), gå på stan och insupa all julatmosfär o.s.v. Det är DEN tiden jag ÄLSKAR!
 
Första advent är även den dag det för mig är "legalt" att börja dricka julmust :-)
Jag är så rädd att hinna tröttna på det (och allt annat juligt) innan det faktiskt blir jul om jag börjar för tidigt. Därför har jag satt första december som gräns, eller då 1:a advent, vilket just i år råkade infinna sig precis den 1:a december.
 
Från grundskolan (låg -och mellanstadiet) minns jag nedsläckt klassrum, ljus på allas bänkar, adventsljusstaken längst fram, adventskalendern (ett år i alla fall) och adventsfikat varje fredagsmorgon i december.
Gissar att många har sådana minnen?
Hur är det i skolorna nuförtiden i december?
 
Och i övermorgon tänder vi andra ljuset och är halvvägs genom adventsljusstaken :-)
Som ni vet gillar jag inte sådana här inlägg. Bildlösa. Men nu är jag tvungen att göra ett litet undantag.
Har funderat på om jag skulle göra några gratisdesigner (kan ju vara smart då jag gjort min egen design, men att det fortfarande kliar i designfingrarna) och göra dem tillgängliga för nedladdning här på bloggen.
 
Kruxet är bara att jag inte vet hur man laddar upp och gör en zipfil tillgänglig för nedladdning.
Någon som vet? Måste man ha en egen server/webbhotell för att kunna ladda upp sådana saker? Eller finns det någon sida där man kan göra det?
 
Jag skulle bli så tacksam om det finns någon där ute som kan hjälpa mig att svara på den här frågan.
Även om svaret är att det krävs en egen server, men då vet jag i alla fall det och kan sluta leta i blindo ;-)
 
 
UPDATE: Fick precis en kommentar av Johanna om en sida där man kan ladda upp filer (precis som jag frågat efter). Gick in, testade och det fungerar :-D  Underbart!!! TACK!
 
NU har jag ÄNTLIGEN blivit klar med årets juldesign till bloggen!
I år har det verkligen inte varit lätt. Dels har jag inte haft en susning om hur jag ville ha designen, vilket resulterat i att jag gjort om den... tja, ett x antal gånger ;-) Och bakom denna ligger det också en hel del tid bakom; liksom "blod, svett och tårar" (för att vara lite extra dramatisk ;-))
 
Däremot skulle jag gärna önska att ni skriver om ni kan se designen som den ser ut på bilden, bland annat om ni ser YouTube-klippen högst upp. För om de inte syns i alla webbläsare så blir det bättre om jag plockar bort dem.
 
Och jag vet att det är en väldigt "plottrig" design, men är det jul så är det! Fullt ut eller ingenting alls ;-D Eller vad säger ni, vänner?
 
Vad tycker ni om juldesign 2013?
 
Det var egentligen inte meningen att detta inlägg skulle bli så sent, utan jag hade tänkt publicera det under söndagen. Av någon anledning kom jag mig inte för det, och jag vill inte tidsinställa det bakåt.
Nåja, vi överlever nog ;-)
 
Första Adventsmys blev det alltså för min del nu ikväll (och förmodligen i väldigt många hem runt om i Sverige).
För min del är det första dagen jag "får" äta/dricka något julrelaterat; därför blev det julmust!
I övrigt blev det även Skumtomtar (även det de första för i år) samt Clementiner.
Har inte bakat någonting juligt ännu, så pepparkakorna och lussebullarna blir förmodligen runt Lucia och/eller tredje advent. Men har inte bestämt; kan ju bli tidigare också :-)
 
Till detta blev det en julfilm; klassikern Tomten är far till alla barnen (eller räknas det som en klassiker? Nu behöver jag absolut sova... såg precis att det står "klassiker" på filmfodralet ;-)).
En av mina favoritfilmer den här tiden på året!
 
Tiden kan gärna få sakta ner en del här framöver också. Men jag har en känsla av att december inte kommer lyssna på mig ;-)
 
Hur långt har ni kommit i julförberedelserna?
 
Äntligen! Som jag längtat! Jag är verkligen BARNSLIGT förtjust i december och julen! 
I fredags åkte pyntet jag hade i lägenheten upp (ljustakar, stjärnor och så; sådant jag inte vill ha i kylan på vinden) och igår baxade jag ner stora jullådan :-D 
 
I morse tänkte jag kliva upp, tända ljus, tända adventsljuset och äta frukost framför första avsnittet av julkalendern. Men såklart råkade jag sova över kalendern ;-)  Så jag åt frukost framför ett avsnitt av V*Ä*N*N*E*R istället, och så såg jag julkalendern via SVT Play istället. Men det gick bra det också.
Jag vet... jag borde kanske ha vuxit ifrån julkalendrarna, då jag inte är barn längre. MEN de är en del av julen, och jag vill ha ALLT som har med julen att göra!
Såg däremot inte julkalendrarna under nästan hela 2000-talet, då kvalitén på dem var så usla! Men så tänkte jag för två år sedan att jag skulle ge den en chans, och den var inte helt usel (ja, det är en komplimang från mig). Och när det förra året visade sig att de skulle göra en fortsättning på bästa Mysteriet på Greveholm från 1996; ja, då var jag tvungen se även den :-D
 
Strax ska jag även se den bästa av de bästa julkalendrarna  —Sunes jul!
That´s also a decembertradition of mine! Kan helt enkelt inte låta bli.
 
Det fladdrar i magen när jag tänker på vilken månad vi nu gått in i, och vad vi har framför oss.
Bloggspaning svämmar över av julbilder; både dokumentära och inspirations. Och det gör mig absolut ingenting!
Mera, mera, mera!!
 
Nu kör vi!
VÄLKOMMEN DECEMBER :-D