Idag är det Nyårsafton. Det betyder att jag inte ätit godis på 365 dagar.
Ja, 365 dagar. Hade nämligen ett, planerat, "undantag" till påsk. Så jag har inte glömt bort att det varit skottår under 2012.

Och självklart (!) var det just i år som Marabou bestämde sig för att ta tillbaka sin jordgubbschoklad! Min favorit, den som fanns som Limited (sommar) edition för något år sedan.
Men som tur är verkar den ha kommit in i det ordinarie sortimentet den här gången :-) 
 
Så blev det ett inlägg om godis också ;-) Hur betydelselöst som helst ;-P
 
 
Här kommer del två av mina bästa bilder från 2012. Tänkte först försöka få med även december i den här bildbomben, så att det blev två inlägg; ett inlägg per halvår. Men det blev så extremt mycket foton även här att det blir bättre att ha "Best of December" i ett enskilt inlägg.
 
Den här årssammanfattningen är ju inte bara en överblick över året som gått, utan även en dokumentation över första året med min älskade nykamera Canon EOS 5D mark II.
Det har varit fantastiskt!
 
Även om det faktiskt hänt en del i mitt liv under 2012 så har det inte hänt sååå mycket att jag skulle kunna fylla ett textinlägg med en årssammanfattning. I text blir det trots allt rätt likadant...
Därför tänkte jag att jag gör en årssammanfattning där jag lägger ut mina favoritbilder från året. Men det gör kanske inget ;-)
Däremot vissa händelser, t.ex. bilderna på nykameran, fick vara med för att det var så stort i mitt liv.
 
Även om jag gallrat väldigt mycket bland årets bilder så blev det trots allt en väldig bildbomb. Därför delar jag upp dem, först januari-juni och sedan juli-december.
 
Måste bara säga att jag fick en GRYM sommarlängtan av att knåpa ihop detta inlägg...
 
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Köpte bil!
 
 
Höll du några av dina nyårslöften?
Hade bara ett  -inte äta godis på ett år. Ja, det höll jag.
Hade i och för sig undantag just under påskhelgen, men det var i förväg inplanerat; så jag räknar det som att jag höll det löftet.
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej
 
Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov!
 
Vilka länder besökte du?
Har endast trampat på svensk mark hela detta år, tyvärr.
 
 
Är det något du saknat år 2012 som du vill ha år 2013?
Tja... skulle väl vara en karriär som Fotograf då ;-)
 
Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
17:e Januari!!!
 
Vad var din största framgång 2012?
Vet egentligen inte. Kanske att jag kommit så pass långt framåt i min "blyghetsträning"...
 
 
Största misstaget?
Vet inte. Kommer inte på något på rak arm, men det kanske är något som visar sig senare...
 
Har du varit sjuk eller skadad dig?
Nix. Frisk som en nötkärna. Visserligen förkyld en gång, men inte så jag behövde vara hemma.
 
Bästa köpet?
Min älskade Canon EOS 5D markII (DRÖMKAMERAN nr.1!) och bilen :-D
 
 
Vad spenderade du mest pengar på?
Kameran! UTAN tvekan!
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Köpet av ovannämnda kamera, samt bilen.
Jag tror aldrig någonsin att jag känt så mycket lycka bubbla runt i magen som när jag kom hem och packade upp min drömkamera från kartongen. Jag vet att det låter fånigt, men jag höll näst intill att börja gråta av lycka! Inte var det långt ifrån.
Och känslan av att sluta jobbet på eftermiddagen och åka iväg för att köpa sin första bil var inte heller utan väldiga känslor! Kändes som jag hade fjärilar stora som dinosaurier i magen den dagen...
 
 
Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2012?
Då jag inte lyssnar så mycket på musik så kan jag inte svara på denna fråga.
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
GLADARE! Känns som om jag inte varit så glad som just under 2011 och 2012... Och DET har jag Projekt Norrsken samt arbetet på Repris att tacka för :-D
 
Vad önskar du att du gjort mer?
Letat upp fler möjligheter att träna på porträttfotografering.
 
Vad önskar du att du gjort mindre?
Låtit tid bara gå förbi mig. Annars försöker jag oftast tänka positivt, något jag fått med mig efter tiden i Projekt Norrsken.
 
Hur tillbringade du julen?
Hemma hos mamma och pappa, tillsammans med hela familjen, mormor & morfar, farmor & farfar samt två gammelfastrar.
 
 
Blev du kär i år?
Nej
 
Favoritprogram på TV?  
Kollar inte så mycket på TV att jag har favoritprogram. Tittar en del på t.ex. komediserier, men det brukar jag göra på datorn.
 
Hatar du någon som du inte hatade i början av året?
Nej! Förresten är hata ett väldigt starkt ord. 
 
Bästa boken du läste i år?
Hungerspelen. Den ENDA boken jag läst i år... Känner att jag måste läsa lite mer nästa år...
 
Största musikaliska upptäckten?
Är som sagt inte särskilt musikalisk, så denna fråga kan jag inte heller svara på.
 
Något du önskade dig och fick?
En CANON EOS 5D MARK II
 
Något du önskade dig och inte fick?
Inget jag kan komma på. Just nu känns det som jag har allt (materiellt) man kan önska!
 
Årets bästa film?
Har inte sett särskilt mycket film, så jag får väl säga de två jag sett då...
Hunger Games och Breaking dawn part II.
 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Det var en söndag, så jag var hemma. Gjorde tårta och hade familjen på besök.
 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ärligt talat kan jag inte komma på något. 2012 har känts som ett riktigt bra år.
Det skulle väl varit att jobba som Fotograf då, men jag har trivts så otroligt bra på mitt jobb i år!
 
Hur skulle du beskriva din stil år 2012?
Tja, rätt ledig och bekväm (som alltid). Har väl egentligen ingen speciell stil.
Däremot har jag de senaste två somrarna "upptäckt" klänning, så det hade jag väldigt mycket under sommaren.
 
Vad fick dig att må bra?
JOBBET på Repris!
Min KAMERA och FOTOGRAFERINGEN!
 
Vilka är dina förhoppningar på 2013?  
Jag hoppas att 2013 kommer bli lika bra som 2012. Det kan bli lite svårare då min anställning på Repris tar slut, men då gäller det att kämpa. Min förhoppning är att jag ska komma en bit mot att arbeta som Fotograf, vilket är min dröm mitt mål.
Min förhoppning är att jag inte ska hinna hamna i den neråtgående sprial som man alltid hamnar i som arbetslös, utan att jag kommer in i något nytt medans jag har kvar denna positiva livssynen.
Min förhoppning är att jag kommer att kunna sitta här ett år från nu och se på 2013 som jag ser på 2012!
Plus att också fotografera ännu mera!
 
 
Ni får gärna kopiera den här listan om ni vill.
(Det är inte jag som har hittat på den, utan den cirkulerar runt på många bloggar just i nyårstider).
 
I sann blogganda bara måååste jag ju även lägga ut en bild på mina julklappar också ;-)
Blev som sagt ett helt berg även i år! TACK alla för julklapparna!
 
♥ Smetfördelare från coolstuff.se (Perfekt!)
♥ Ficklampa och pannlampa att ha i bilen (Praktiskt!)
♥ Långkalsonger samt tre par varmare leggins
♥ Vit lampa
♥ Krister Classons monolog, föreställningen "Bäst före"
♥ Extrabatteri till kameran (UNDERBART att ha två batterier igen!)
♥ Pengar!!! 
♥ Objektivmugg (leverans senare)
♥ Presentkort på "Madame Filurs lilla krypin" (butik med Chabby chic-inredning i Piteå. Min favoritbutik!)
♥ Prydnadsägg/ask
♥ Kupévärmare (ett måste när man har bil och bor här uppe! Så det var VÄLKOMMET!)
♥ Humorbok "Damrummet"
♥ CD-förvaring till solskyddet i bilen (slipper nu lösa skivor/fodral runt om i bilen!)
♥ Presentkort på Bio 3:an och på Hemmakväll
♥ DentaStix till hunden (hans favoriter!)
♥ Två fina Disneyburkar
♥ Stor broderad duk (ej med på bild)
♥ Helårsprenumeration på tidningen Digitalfoto
 
Känner mig verkligen bortskämd efter varenda julafton...
P.S. Om ni undrar över prislappen på DentaStix-förpackningen, så spelar det ingen roll att den sitter där då jag brukar köpa sådana själv då och då. Vet därför precis vad de kostar.  :-)
 
 
Precis som alla andra år hann man få ett helt julklappsberg framför sig innan utdelningen var färdig... ;-)
TACK för alla klappar!
Hos oss gör vi alltid så att vi först delar ut alla julklappar, och sedan börjar vi öppna. Och det gör vi på det sättet att en av oss börjar att öppna en present. Sedan är det nästa i tur att öppna en, sedan nästa, sedan nästa o.s.v. Det tar visserligen ganska länge att öppna, men det är bland annat det jag gillar.
Detta sätt började vi med när vi var små, för att mamma och pappa skulle hinna se vad vi fick, vem vi fick det av och så.
Men sedan blev det en tradition, och jag tycker som sagt det är ett bra sätt. Det bästa är att man faktiskt hinner med att se när andra öppnar det man köpt till dem.
 
Hur öppnar ni julklapparna?
Har ni några speciella traditioner runt omkring utdelningen och öppningen? 
 
En sak till har jag faktiskt tänkt på... det är det här med var man firar jul. Vet att väldigt många åker runt till olika ställen på julafton, för att hinna vara med olika personer i släkten den dagen.
Personligen skulle jag aldrig klara av att fira en sådan julafton! Men detta beror självklart på vad man är van. Jag skulle inte klara av en sådan splittrad julafton, med typ mat på ett ställe, kanske Kalle Anka på ett och paketutdelning på ett tredje...
Tidigare gjorde vi alltid så att vi firade vartannat år på olika ställen. T.ex. så var vi hos farmor/farfar ett år, hos mormor/morfar nästa år och sedan hemma året därpå. Sedan började vi om. Och de vi inte var hos på julaftonen ett år var vi ofta hos dagen innan eller på juldagen.
Men julaftonen tillbringades alltid på samma ställe HELA dagen.
 
Hur ser era traditioner ut?
Åker ni runt på julaftonen, eller har ni ungefär som vi haft; vartannat-år-jul? 
 
 
Visste inte riktigt om jag skulle skriva något om det här på bloggen, då jag är väldigt försiktig med att skriva om debattheta frågor.
Men känner att jag måste få skriva av mig lite grann i alla fall.
 
Via en annan blogg hittade jag den här tråden på ett forum; ett inlägg med medföljande kommentarer. 
Det handlar om en pojke (tydligen 6 år) som önskat sig en iPad i julklapp, och fick en på julafton. Inget konstigt än så länge... (Diskussionen huruvida sexåringar ska ha iPads, iPhones och övriga liknande teknikprylar kan vi lämna därhän just nu.) Pojken fick alltså den önskade iPaden i julklapp, och det är vad som hände sedan som blivit debatt på detta forum.
Tydligen, när han öppnat paketet blev han inte glad över att ha fått sin önskan uppfylld. Nej, tydligen blev han jättearg och upprörd. Kastade iPaden i golvet, skrek att han hatade den och sprang därifrån.
Och varför? Jo, anledningen var att den hade fel färg!! Han ville ha en svart, och denna var vit då de inte lyckats få tag i en svart... 
 
Jag kan inte hjälpa det, men jag blir väldigt provocerad av att läsa sådana här saker. Och om det verkligen är sant så klarar jag knappt av att läsa om det.
Vad är det vi gör mot våra barn (okej, JAG har inga barn; men ni fattar) egentligen?
Dagens barn har mobiler typ innan de kan prata, de har iPads, laptops, mp3/iPods, dyra kameror och dessutom så mycket leksaker att barnrummen svämmar över. De har ALLT innan de ens börjat skolan! Självklart drar jag inte alla över en kant, men jag skriver allmänt här.
Egentligen är det inte så konstigt att dagens barn blir så bortskämda och nästan kräver att få vad de vill ha t.ex. till jul. Och när det gäller bortskämdhet (kan man kalla det det) är det ju inte barnets fel. Det är hos FÖRÄLDRARNA det brustit! Barn blir ju inte bortskämda om inte de vuxna skämmer bort dem.
På kärlek kan man självklart aldrig bli för bortskämd, men materiellt är det riktigt farligt!
 
Angående debatten bland kommentarerna i ovannämnda forumtråd så måste jag ägna ett speciellt stycke till dem. Till att börja med måste man ju gallra ganska hårt när man läser sådana debatter, då det finns väldigt många som skriver ENDAST för att provocera; ytterligheter åt båda hållen.
Sedan får man ju läsa lite mellan raderna också.
Som jag förstått det är det många i den debatten som tycker att det största felet man kan göra i den situationen är att ta ifrån barnet iPaden, eller att inte köpa en ny. Att det skulle vara att man i så fall typ "skuldbelägger barnets känslor".
Så som jag uppfattat det menar de att man ska köpa PRECIS EXAKT det barnet önskar sig vill ha. Och har man inte gjort det har man inte varit en bra förälder och då förstört barnets upplevelse med julafton.
Vad hände med ordet ÖNSKA??? Ordet betyder ju att man ÖNSKAR sig något, och själva spänningen ligger i OM man får det, eller inte! När kom vi egentligen till den punkten att det vi skriver på våra "önskelistor" är sådant som vi KRÄVER att få?
När jag läser debattens kommentarer känns det som om det är många av dem som anser att det är föräldrarnas (i detta fall pappan och styvmamman) plikt att verkligen förstå att pojken blev missnöjd med presenten, och så snabbt som möjligt köpa en ny, så att sonen ska få PRECIS det han ville ha. 
Tydligen hade även den biologiska mamman ringt och skällt ut dem för att det var fel färg, så jag tycker inte något egentligen ligger på pojken. Är allt det här sant finns det stora problemet på vuxennivå... 
 
DESSUTOM så fick ju pojken precis vad han önskade sig! Det anser i alla fall jag. En iPad är ju precis likadan, oavsett vilken färg den har till det yttre.
Och som sagt; vad LÄR det egentligen barnen om de kastar sönder en present; men när de ändå vill använda den sedan så har de en ny, fullt fungerande pryl? Lär det inte dem att man kan kasta grejor omkring sig, men det blir inga konsekvenser av det?
Självklart fanns det flera sunda åsikter också i de kommentarerna, men jag tycker det var skrämmande många som tydligen tyckte att man skulle se till att barnet hade en ny platta; en som var precis som han önskade sig. Som jag förstod det tyckte de att det skulle vara orättvist att plocka bort plattan. Att det som sagt skulle vara "att skuldbelägga och förbjuda hans känslor".
 
Jag VET att vissa saker är väldigt "lätt att sitta och säga" när man inte har egna barn. Men jag skulle aldrig ha köpt en ny iPad i en sådan situation! Även om nu vissa tydligen tycker det är ett orättvist straff att inte göra det (vilket övergår mitt förstånd) så kan jag inte låta bli att tycka att det sänder ut fel lärdom till barnen.
Kasta sönder saker. Inga problem; nästa gång du vill använda den så är den hel igen (en ny).
 
När jag var 6 år skulle jag ALDRIG ens ha kommit på tanken att kasta sönder julklappar mot golvet och skrika att jag hatade dem!
Konsumtionshetsen fanns visserligen även när jag var liten (sååå gammal är jag inte ;-)) men den är typ tusen gånger större idag. Jag tror att vi kommer förstöra dagens generation barn om detta fortsätter i samma riktning...
 
 
Ber om ursäkt för att det blev ett väldigt långt och "kraftigt" blogginlägg, men jag var som sagt tvungen att få skriva av mig lite.
Vad tror och tycker ni om allt detta? 
 
 
Det har blivit väldigt mycket julbilder här på bloggen idag...
Men hemma hos mina föräldrar finns det juldetaljer att fota i princip överallt :-D
 
Strax efter fyra på julaftonseftermiddagen var det dags för den klassiska julefterrätten  -Ris á la Malta. Även den efterlängtad! Smakade för bara ett par år sedan, och har älskat det sedan dess! Men enligt mig ska den helst ätas utan saftsoppa (även om alla andra äter sådant till).
Angående bilderna med choklad -och kolssås, så är det glass/marängsviss till de som inte tycker om Ris á la Malta.
 
 
 
Mamma har ett julpynt i form av en "julstad", vilken är full av fiberoptik. Förutom att den var jätterolig att fota så känns utformingen av den (husen, människorna o.s.v.) lite grann som taget ur en Charles Dickens-saga.
Eller vad säger ni?
Läckra, juliga bilder blir det i alla fall :-)
 
Det blev en heeel del detaljbilder från julafton... och här är ett urval som är fotade i och runt omkring julgranen.
Älskar kyrkan som spelar! Mamma har haft den så länge jag kan minnas, så den hör till barndomsjulen. Kollade upp sådana kyrkor på bl.a. Tradera och sådana sidor innan jul, men antingen är de alldeles för dyra eller så är de trasiga... Men jag skulle gärna ha en sådan.
 
Här kommer första skörden av bilder från Julafton 2012.
Dagen började med att jag gjorde mig iordning för att sedan gå ut några minuter för att fota lite hur det såg ut utomhus. Kunde knappt ha varit bättre julväder, då det fortfarande var/är fullt med snö (både på marken och på trädgrenarna) och dessutom så snöade det riktigt sådana större, singlande julflingor.
Lite mindre kallt hade det gärna fått vara, då det var drygt 20 minusgrader. Men man kan inte få allt ;-)
Perfekt julväder var det trots allt.
 
Strax före två åkte jag till Hortlax, där vi åt traditionellt julbord. Gott och efterlängtat!
Det är bilderna fram till dess som ni ser i detta inlägg.
 
Fortsättning följer!
Med ungefär 240 bilder från igår måste jag ju gallra rätt hårt, och alla går ju inte in i ett inlägg ;-)
 
Hej på er!
Är ni kvar, eller har ni spruckit av all mumsig julmat? Jag känner fortfarande efter ;-P
Juldagen är det då idag, eller "Stora pyjamasdagen". Jag tycker alltid att ett väldigt lugn sänker sig över oss när Julaftonen är över. Den dagen vi faktiskt planerar och fixar inför i en månads tid. Den dagen är redan över! Hur hände det? Var tog December vägen?
Nåja, tiden går snabbt och det vet vi om :-)
 
Idag hade jag tänkt organisera lite grann bland bilderna jag fotade igår, så lite senare kommer det mest troligt upp en del julaftonsbilder här på bloggen.
Tills vidare bjuder jag på en bild (även den från igår) på mammas och pappas utegran. Går det att få mer JUL i denna bild??
 
Hoppas att ni haft en underbar julafton allihopa!
Och att resten av julhelgen blir lika avkopplande :-D 
För några dagar sedan gick jag igenom månaden December på mina andra bloggar, för att se lite grann vad jag skrivit och vilka bilder jag tagit från tidigare jular.
Då fick jag syn på det inlägg jag publicerat i samband med nyårsafton förra året. Det var alltså inte för flera år sedan, utan FÖRRA julen... Hade skrivit att min materiellt högsta önskan var att dokumentera nästa års jul, 2012, med en Canon EOS 5D markII. Min tanke när jag skrev det var i ärlighetens namn att jag verkligen inte trodde det skulle ske. 
DET var verkligen en dröm som låg långt in i framtiden...
 
Och nu är jag ändå där! Det ÄR julen 2012, och jag är i full färd att dokumentera den med, just det... en Canon EOS 5D markII!!!
 
So all I have to say is: DREAMS CAN COME TRUE!!!
 


 
Det finns två saker, förutom sista avsnittet av årets julkalender, som jag måste se på julaftons morgon/förmiddag. Det är för det första julaftonsavsnittet av 1991 års julkalender Sunes jul.
För det andra är det julavsnittet av 90-talsserien Svensson Svensson. Började med detta för några år sedan, och det har blivit lite av en tradition för min del.
Jag tycker julkänslan i dessa avsnitt får mig att verkligen komma i julstämning :-)
 
Har ni något speciellt program ni måste se på julafton (om man inte räknar med Kalle Anka)?
 
Tänkte publicera detta inlägg igår, men... inte helt oväntat så somnade jag istället ;-)
Ägnade en del av kvällen till att slå in julklapparna i skenet av alla fyra adventsljusen. Hur kommer det sig egentligen att det redan varit FJÄRDE advent!?! Det var ju nyss första!
 
Blev i alla fall klar med de sista julklappsinköpen igår, och det känns lika härligt varje år.
NU är jag redo för att fira jul!
 
Jag avskyr att stå framför kameran. Känner mig alltid så obekväm där, vilket jag tror är en av anledningarna till att jag valt en karriär bakom kameran.
Det är även därför som sådana här bilder är så sällsynta, men har insett att jag någon gång måste offra mig om det ska finnas några bilder på mig.
 
Hejsan allihopa denna Fredagen den 21:a december 2012!
En och en halv timme kvar av dygnet och se; vi finns fortfarande kvar här på jorden ;-)
Det betyder att jag nu ska knåpa ihop mitt bidrag till veckans Fredagsgalleri. Det är Västmanländskan som är månadens temavärdinna, och idag har hon valt JULSTÖK.
 
Passar bra såhär några dagar före julafton. Jag tycker att ju närmare Dagen Jul kommer desto mer och intensivare blir vårt julstök. Det är mycket som ska hinnas med; julklappar ska inhandlas och slås in, julmat ska handlas och tillagas, eventuellt kvarvarande pynt ska sättas upp, julgranen ska kläs, det ska bakas, julgodis ska tillverkas... Ja, listan kan göras lång.
För min del känns det som om den här December varit rätt lugn. Jag har inte kännt särskilt mycket julstress (förutom när jag inte hittar några bra julklappar att köpa), och jag tycker det är SÅ julmånaden ska vara!
Egentligen borde man lugna ner stressen lite grann och istället passa på att njuta helt och fullt av denna härliga högtid.
 
För övrigt, förutom "jordens undergång", är det idag vintersolståndet.
Det betyder alltså att det är årets mörkaste dag idag. NU vänder det! Eller, egentligen står det i princip stilla några dagar, och sedan vänder det... Då kommer vi att gå mot ljusare tider igen, vilket är precis min melodi!
Det är egentligen inte så konstigt ifall det är många som blir halvt deprimerade under den här tiden på året, då det är ljust typ mellan elva och två mitt på dagen... När jag är hem på lunchen hinner jag näst intill vara med om både senare delen av soluppgången samt början av solnedgången. Nästa så att solen inte hinner upp helt och fullt innan den börjar gå ner igen.
 
Hoppas ni haft en trevlig Fredag :-D
 
Tänk, för en gångs skull HAR jag faktiskt kameran när det dyker upp ett underbart fototillfälle! Att jag glömt vantarna och inte kunde vara utanför bilen mer än ett par minuter åt gången behöver vi ju inte prata om ;-P 
När jag åkte hem från jobbet idag fick jag ögonen på (var i och för sig svårt att inte se) solen. Den var väldigt iögonfallande då den var, i alla fall kändes, ENORM!
Dessutom var den kraftigt lysande orange/röd. Tyvärr är bilderna rätt missvisande då det är SVÅRT att fota solen... Och så var det fel objektiv som satt på kameran just idag (mitt 50mm´s). Inte det bästa när man ska fota denna typ av motiv. Men jag lyckades i alla fall på något sätt dokumentera det.
 
Angående utseende på solen...
Den var självklart inte så "luddig" i kanterna som syns på bilderna. Det var ett stort runt klot med skarpa kanter, och färger på själva "bollen" var mer som "auran" på första bilden. "Auran" var dessutom inte fullt sådär kraftig, utan det var mer som att man kunde skönja den.
 
Men faschinerande var det att se!
Har ingen som helst aning vad det är som gör att den såg ut så. Någon som är bra på rymden och sådant, som vet?
 
Idag var det den årliga jullunchen på jobbet. Tycker det är så mysigt då det blir så juligt i matsalen, med dämpad belysning, levande ljus, röda dukar och julmat :-)
Nu under kvällen blev det Saffranskväll, alltså lite julbak. För ett tag sedan hittade jag "Saffransarom" på ICA, och nyfiken som jag alltid är var jag tvungen prova det! Däremot har det inte blivit av att baka med det förrän nu, och testade då göra saffransmuffins. De blev faktiskt rätt bra :-)
 
I skrivande stund står det även en lussebullsdeg på jäsning, och det är därför jag passade på att blogga lite just nu. Även om det var positivt med Saffransaromen så ska det vara riktig Saffran till lussebullar!
Återkommer med resultat.
 
Jag tror rubriken blev rätt... ;-)
Enklare sagt så är det tisdagen den 18:e december; 6 dagar före julafton.
Nu får den här veckan skärpa sig och INTE gå så snabbt! Jag vill DRA UT på julen så mycket som möjligt!
Nåja, tiden går ju inte att göra något åt. Det gäller bara för oss på jorden att göra det bästa av den tid vi har.
 
Och så hade jag även några bilder från Rådhustorget, bland annat från den stora julgranen där.
Det känns nästan som om vädret "ville vara lite extra snäll" mot mig i år. Nästan som att det kände på sig att det var första julen tillsammans med min nya drömkamera... Kan inte vara mer juligt än det varit hittills i år, tycker jag i alla fall :-)
 
Update: Såg att jag skrivit fel på en av granbilderna. Det är på Rådhustorget, och inte Byxtorget som den granen står. Har ändrat det såhär i texten, men ids inte ändra bildtexten, då jag bara sparat den som JPEG och inte som Photoshopdokument. Hoppas ni har överseende med det.
Ville bara meddela detta, så om det finns någon Pitebo som läser här vet ni att jag vet vilket som är vilket av torgen...
 
Småstaden är en av Piteås två gallerior (den som funnits längst). En av de mysigaste som finns :-D
 
Här kommer andra delen av bilderna från igår.
Tack vare snön så infann sig verkligen den där speciella julstämningen när jag var ut på stan för att julshoppa! Det enda som varit ännu bättre hade varit om de inte lagt ner värmeslingor längst hela Gågatan...
Visserligen är det väldigt praktiskt, då det förhindrar mycket fallolyckor. Men det blir inte lika juligt, då det bara blir blött. Som tur är ser man ju ändå all snö på sidan om gågatan :-)
 
Däremot gick jag ut på stan otroligt peppad att verkligen hitta julklappar, och gissa hur många jag kom hem med... just det... EN! En enda klapp hittade jag igår! Det här med att komma på bra julklappar är inte min starka sida.
 
Men i alla fall just nu tycker jag mest det är mysigt med all snö som kommer. Och det TROTS att jag har en bil som alltid måste sopas av det här året...
Igår, lördag, fotade jag faktiskt en massa bilder. Däremot fick jag en släng av magsjuka på kvällen, så jag hade ingen möjlighet att sitta ner i lugn och ro för att redigera och sedan lägga upp bilderna på bloggen.
Men det gör väl inget att det blir idag istället.  Den som väntar på något gott... ;-)
 
Har ni någon gång varit med om detta ↑ när ni tagit en bild?
Fotar ni mycket har ni garanterat det. Ni befinner er i det perfekta fotoljuset, men när ni tagit bilden blir den ändå hur tråkig som helst. Bara en massa skuggor, trista färger och det ser ut som ljuset är det tråkigaste i världen...
 
Lätt avhjälpt, oftast...
Testa att ställa er på andra sidan av motivet, fyra av en till bild och voilá! Helt plötsligt har ni ett foto som det nedre här ↓ !
Dessa två bilder är fotade i exakt samma ljus, vid samma tillfälle och båda två är direkt från kameran; alltså helt oredigerade! Det enda som skiljer dem åt är att de är fotade från varsin sida av motivet, och jag har alltså haft fönstret på olika ställen i förhållande till mig.
 
Och man behöver alltså inte ha en superproffskamera för att lyckas med sådana här ↓ bilder, utan det handlar om hur man placerar ljuset.
 
 
 
 
Det känns som jag ändå skrivit rätt lite om julen här på bloggen det här året, därför tänkte jag viga ett inlägg åt julmusik. December och julen är inte komplett utan julmusik, och jag känner ett väldigt lugn när jag lyssnar på sådant.
Jag har VÄLDIGA problem med att välja ut en favoritjullåt, då det finns så många som är så starkt förknippade med den där speciella julkänslan. Tror egentligen inte det går att välja ut en absolut favorit... Men de två första låtarna i detta inlägg, här ovanför, hör till några av de jag tycker som bäst om.
En stjärna lyser så klar hörde jag för typ två jular sedan eller något sådant. Det var i alla fall då jag upptäckte den, och måste nog ändå säga att det är en av mina top 5-låtar.
Sprid ditt ljus (för övrigt mina bilder i klippet, då det är jag som satt ihop det) behöver ingen närmare presentation. Otroligt fin!
 
 
Låt julen förkunna är ytterligare en otroligt vacker jullåt som jag kan lyssna på flera gånger efter varandra.
Tycker att just julmusik är något man kan lyssna på hur mycket som helst utan att bli less... Men det kanske är för att vi bara lyssnar på det under december. Och jag har ju min "Första december regel", alltså att inte röra något som har med julen att göra före första december (alt. första advent).
En låt som stadigt har hängt sig fast på min top 3-lista genom åren, är Julen är här. It never gets old! Och det ska vara versionen i klippet som jag lagt ut här! Det finns säkert fler som sjunger den, men det ska vara just DEN HÄR!
 
 
 
Dessa låtar behöver väl inte heller någon direkt presentation ;-) Fyra givna klassiker på spellistan under December månad.
O helga natt har egentligen aldrig riktigt hört till mina favoritjullåtar. När jag var lite yngre brukade jag inte ens lyssna på den. Men på senare år har den fått sin fasta plats på min spellista, mest bara för att den ger så otroligt mycket julkänsla. Och den ÄR mäktig, speciellt versionen i klippet här ovanför!
 
Och jag kan inte lämna detta ämne utan att ha skrivit några ord om Agnethas och Lindas julskiva... För mig är DET jul! Det är riktigt nostalgisk jul, då vi alltid lyssnade på den skivan när vi var små. Det var dessutom en LP-skiva som mamma hade, så det var inte ens CD ;-)  När jag flyttade hemifrån köpte jag den på CD för att ha en egen, men på något sätt är det inte riktigt samma sak.
 
Vad lyssnar ni på för julmusik?
Vilken är er favoritlåt?
Har ni någonjullåt som absolut måste finnas med under December, annars är det inte "jul på riktigt"
 
 
Hittade ett Luciaklipp från Piteå (Musikhögskolan) på YouTube.
Från förra året, men hade inga bra bilder, så det fick bli det klippet.
 
Idag är det Lucia.
Elva dagar före julafton.
HUR hände det???
Och var tog DEN HÄR veckan vägen? Jag vet att jag brukar säga det ofta, men den här veckan har jag ärligt inte hunnit hänga med i. Det var ju nyss måndag...
Och snöar gör det fortfarande.
 
Lucia ja... tycker det är otroligt mysigt, men i ärlighetens namn har jag inte sett ett Luciatåg på fler år. Tror inte det är sedan jag gick gymnasiet (vilket är ett decennium sedan...) då jag brukar vara alldeles för morgontrött för att kliva upp och kolla på TV på morgonen. Och sedan brukar jag glömma bort att se det på internet.
Däremot måste jag säga att jag, trots att jag sjunger som en hes kratta, lite grann saknar att delta i luciatåg. Saknar att träna på lucia/julsångerna, göra iordning lucialinnet, glitter och ljus, samlas på morgonen för att byta om till luciamundering och sedan tåga in i kyrkan med dämpad belysning för luciaframträdandet.
Sist jag deltog i ett luciatåg gick jag i 9:an. Och DET är 12 år (!) sedan.
 
121212.
Idag är det sista sådant "specialdatum", i alla fall före året får 13 månader ;-P
Som bloggare var jag ju bara tvuuungen att dokumentera detta ;-)
Undrar hur många par som gifter / förlovar sig idag. Människor brukar ju ha en underlig dragning till specialdatum...
 
Flikar bara in här en snabb sväng innan det är dags att ge sig iväg. Ska på ett möte nu på förmiddagen och till jobbet sedan. På ett sätt känns det nästan som om bollen börjat sättas i rullning och saker och ting känns bättre och bättre...
Jag vet att detta låter diffust, men jag vill inte riktigt skriva något konkret angående det just nu, ännu. Hoppas ni har överseende med detta :-)
 
Nej, nu måste jag avsluta här och göra mig iordning.
Bjuder på ett självporträtt från igår för att inlägget inte ska bli bildlöst.
Bilden är fotad med självutlösare och min 5D. Att jag håller i den gamla 400D:n är bara för att jag ville hålla i en kamera på bilden. Den är alltså inte fotad framför en spegel.
 
Några dagsfärska bilder av hur det ser ut här hos oss just nu.
Tog med mig kameran efter att jag varit hem på lunchen och fotade några bilder på väg mellan bilen och in på jobbet. Det gäller att passa på att fota i dagsljuset nu när det blir mörkt redan vid tvåtiden...
 
Idag publicerade Annika, som driver min favoritblogg Life in the suburb, sin årliga jullista. Och jag som älskar att sitta och fylla i listor samt älskar julen lånar här sagda lista...
 
 
Firar du jul hemma eller hos någon annan?
Vi firar alltid julafton hemma hos mamma och pappa. När vi var små varierade vi mellan att fira hos farmor & farfar, mormor & morfar och hemma. Men de senaste åren har vi varit hemma i Hortlax alla gånger.
 
Favoritjulgodis?
Ischoklad! Men den ska dock vara hemmagjord, då den köpta inte alls är god. Tror det är för att vi alltid använder hälften cocosfett än man ska, och de köpta är "som de ska".
 
Favoritmat i jul?
Gravad lax, vörtbröd (MED russin), sillsallad och köttbullar (HEMMAGJORDA, annars kan det vara) är tre exempel på sådant som absolut inte får utelämnas från julbordet!
 
Den finaste julmusiken?
Julen är här
Sprid ditt ljus
Låt julen förkunna
Nu tändas tusen juleljus
O helga natt
Hej mitt vinterland
En stjärna lyser så klar
 
Den godaste juldrycken?
JULMUST!
Helst Apotekarnes, eller "Apotek-arnes" som vi internt skojsamt säger, eller Nygårda.
 
Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
En tvättäkta Svensk jul!
Har aldrig firat amerikansk jul, så jag kan inte säga något om det. MEN som ni vet är det en av mina drömmar att prova på... Bland annat har jag inga problem att överdriva julpyntandet, så jag tror det amerikanska sättet skulle passa mig bra ;-)
 
Berätta om dina traditioner på julafton.
Ingenting utöver det vanliga egentligen.
Förra året gjorde jag däremot en sak som jag gärna fortsätter med. Jag är inte en person som brukar gå i kyrkan, men gjorde det ändå julaftonen 2011. Och det var så otroligt mysigt att jag gärna går dit i år igen :-) Egentligen inte så mycket för att lyssna på vad som sägs, utan för KÄNSLAN som infinner sig när man sitter där i kyrkbänken. Riktig julfeeling!
 
Julmat brukar vi äta vid tvåtiden på eftermiddagen, då brukar vi vara färdiga ungefär när Kalle Anka börjar. Är väl egentligen lite sporadiskt vilka som kollar på det. De senaste åren har det väl mest varit att det stått på i bakgrunden och någon enstaka person har suttit och kollat på det.
Efter det rullar Kan du vissla Johanna igång, och sedan är det inte långt kvar tills vi brukar äta julaftonsefterrätt.
Nej, vi äter inte Gröt.
Men däremot Ris á la Malta som efterrätt! Jag kan inte skriva så mycket om det, då det börjar vattnas så i munnen på mig... Och så typ marängsviss till de som inte tycker om "malte".
Ungefär 18:00 kommer Tomten (vilket de senare åren varit någon av oss som tagit på en tomteluva...) och julklappsutdelningen börjar. Den brukar ha en tendens att dra ut på tiden ;-)
Eller egentligen är det väl inte själva utdelningen som tar tid, utan öppningen. Vi brukar öppna en och en, en klapp per gång. Det började vi med när vi var små, och anledningen var att mamma och pappa skulle kunna hålla lite koll på vad vi fick och av vem. Men det blev en tradition och vi gör fortfarande så.
Inte mig emot, då man får se vad de andra får, och man får se deras reaktioner på det man köpt till dem.
 
Sedan börjar det trappas av lite smått. En del åker hem och ett stillsamt lugn sänker sig över huset (oj, det lät poetiskt ;-)) Kan hända att vi plockar fram ett spel och avslutar julaftonskvällen på det sättet. Och med spel menar jag SÄLLSKAPSSPEL, något som är väldigt underskattat!
 
Juldagen?
Pyjamasdagen nummer 1!
TV visar film på film på film på film... Man går igenom sina julklappar lite mer noggrant, frossar i julgodis, tittar på TV och hasar runt i pyjamas hela dagen... ;-)
Både frukost, lunch (om man äter sådant) och middag består av julmatsrester :-D
 
Annandagen?
Vi brukar inte göra något speciellt på annandagen.
Det enda jag vet är att i år ska vi till en äldre släkting på julfika.
 
Pynt som är bannlyst hos dig?
Det är egentligen inte så mycket pynt som rent är bannlyst hos mig. Men jag är väldigt traditionell och vill ha mest RÖTT och grönt. Så svart är t.ex. en färg som jag absolut inte skulle välja till julpynt.
Måste även härmas angående uppblåsbart julpynt. Jag tycker inte det passar någonstans och det är aldrig snyggt...
Dessutom kommer det aldrig att komma en vit eller illrosa gran över min tröskel! Inte heller en blå eller något annat än en GRÖN julgran!
 
Favoritpynt?
Mina adventsljusstakar. Den ena tog jag med mig från mitt rum när jag flyttade och den andra köpte jag i samma veva som flytten. Den sistnämnda är min absoluta favorit, och JUST den hade gått sönder lagom till i år :-(
Annars måste jag nog säga Julgranen på denna fråga :-)
 
Levande gran eller fusk?
Fusk, måste jag nog säga eftersom vi haft det så länge jag kan minnas.
Har fått berättat för mig att vi tydligen hade levande gran när vi var små, men det minns jag inte.
Och vi har haft sådana fina låtsatsgranar att man inte tänkt på att de inte varit äkta. Dessutom slipper man alla barr på golvet ;-)
Men jag kan förstå den tjusningen andra ser i levande gran.
 
Julkort, per mail eller med posten?
POSTEN! Tycker inte det finns NÅGON julstämning i ett julmail...
 
Vilka färger har ditt pynt?
RÖTT, grönt, silver och guld; mestadels.
 
Glitter?
Japp! Både i granen och faktiskt lite runt om i lägenheten.
 
Julfrukost?
Hade gärna haft någon speciell julfrukosttradition, men har tyvärr inte det. Blir mest vanlig frukost.
Men när vi var små brukade vi alltid få äta frukost framför TV:n i vardagsrummet, och jag minns att vi fick O´boy istället för fil. Det var bara ibland vi drack O´boy till frukost, så det var lite festligt de gångerna. Speciellt på julafton då vi som sagt fick äta i vardagsrummet :-)  DET var BARA på julafton!
 
Favoritfrukter i juletid?
CLEMENTINER! Hinner smälla i mig flera lådor själv under December!
 
Risgrynsgröt eller Ris á la Malta?
Ris á la Malta. NU börjar det vattnas i munnen...
 
Kalle Anka och hans vänner?
Kollar mest på det för att det är tradition, men det brukar bli med ett öga.
 
Karl-Bertil Jonsson?
Har aldrig sett.
 
Kan du vissla Johanna?
Kollar på det för att det går efter Kalle.
 
Köper du julklappar åt många?
Nja, inte särskilt. Till familjen, mormor/morfar, farmor/farfar och morbror.
 
Vill du slå in klapparna själv?
Absolut! Det är ju en del av julkänslan. En del av julens förberedelser som jag inte riktigt vill vara utan.
 
Färgglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?
Jag gillar färgglatt papper. Helst med riktigt juliga motiv! Egentligen skulle jag gärna se olika papper på paketen, men det brukar bli så att jag hittar något snyggt, och så slår jag in alla saker i likadant papper.
Men som sagt så är själva pappret väldigt färgglatt. Gillar inte typ helrött papper, eftersom jag tycker det blir lite för tråkigt.
 
Less is more och stilrent vad gäller pynt?
Jag gillar stilren inredning, men när det gäller julpynt SKA det vara traditionellt. Mycket rött, mycket tomtar, mycket ljus, mycket av allting :-D
 
Vad önskar du dig i år?
Bävar alltid inför den frågan, då jag alltid har så svårt att komma på vad jag önskar mig.
Men det jag kan komma på nu är väl kanske en ny DVD då. Min gamla gick sönder tidigare i höst, och jag har verkligen saknat en då jag tittar rätt mycket på DVD.
Annars skulle det inte vara helt fel med en objektivmugg från coolstuff.se.
 
Mellandagarna, trista eller sköna?
Reflekterar egentligen inte så mycket över mellandagarna, då jag inte brukar göra särskilt mycket.
Kan nog varken säga att de är trista eller sköna, utan mest bara... vanliga.
I år är jag däremot ledig :-D
 
Mellandagsrea?
Är oftast så dåligt på att komma ihåg att gå ut på mellandagsrean.
Däremot tycker jag det känns så fel att affärerna nu för tiden börjar rean redan på annandagen! Vad kommer härnäst? Juldagen?
 
Nyårsplaner?
Inga, än så länge i alla fall. Årsslutet brukar passera ganska lugnt för min del.
Dessutom brukar tolvslaget de senaste åren ägnas åt att fotografera fyrverkerier med lång slutartid :-)
 
När åker julen ut?
Tjugondag Knut, eller runt omkring den dagen. Här är det jul så länge som möjligt ;-)
Däremot, när julen är borta får jag alltid en akut längtan efter förändring. Möblera om, köpa nytt (om jag hade råd), resa någonstans eller något annat som livar upp vardagen. Kanske är det för att Januari är den andra av mina hatmånader med enbart kyla och mörker...
 
Som jag skrivit tidigare så är bland det bästa som finns inom fotograferandet att plocka fram bilder från sin första fototid och jämföra med nya bilder, speciellt om man har fotat samma motiv med några års mellanrum. Enligt min mening finns det inte så mycket som är så bra för självförtroendet som just det!
Det är först när man lägger de två bilderna bredvid varandra som man VERKLIGEN ser hur mycket man utvecklats!
 
Den högra bilden är fotad under min första jul med systemkamera, 2008. Jag hade haft min 400D i ett halvår, och enligt mitt minne ganska precis upptäckt det här med lång slutartid.
Andra bilden är från igår, fotad med min älskade 5D mark II.
Nu är det här INTE en jämförelse mellan kameror, utan fokus ligger på min egen utveckling.
Man kan nämligen få en "2012-bild" med en instegskamera också, så det jag visar är bara en bild från min första tid som systemkamerafotograf, och så en ny bild. Ville bara förtydliga detta!

Ett tips är att prova detta! Speciellt om ni känner att typ "jag står bara och stampar på samma ställe när det gäller fotograferandet". Plocka fram en bild från er första tid med kameran och jämför med en ny. Jag lovar att det är toppen för fotosjälvförtroendet!
 
Det här är vad jag pysslat med nu under lördagskvällen... plocka fram och klä julgranen.
Lite tidigt, jag vet, men jag kunde inte hålla mig längre. Och tänk hur snabbt den stora julstämningen kan infinna sig bara av att plocka fram just julgranen!
 
Lekte lite med lång slutartid när jag fotade granen, som ni ser. Jag testade att använda mig av en lite längre tid än jag brukar, så julgransbilden i detta inlägg är fotad med 100 sekunders slutartid...
 
Har även hunnit vara ut en sväng och fota ett par bilder i snön. Mest för att det börjat snöa och jag inte riktigt ville gå in när jag varit ute med hunden...
 
Kom ganska precis hem. Direkt efter jobbet idag åkte jag till Hortlax där pappa hjälpte mig att fixa lite saker med bilen. Så nu har den fått tillbaka det fjärde vinterdäcket (efter punkteringen igår), en ny fläktrem, en ny vindrutetorkare samt påfyllnad av olja. Det sistnämnda kan jag faktiskt själv också, men tänkte passa på när jag var i Hortlax där det finns både garage och bättre lyse.
 
Det var en fröjd att köra tillbaka hem sedan :-) Inte det minsta tjutande trots att jag körde både fram -och bakrutevärme. Och sikten genom vindrutan var så bra med en ny fräsch vindrutetorkare!
 
En liten update angående vädret är att det blev uppehåll tidigare ikväll, men har återigen tagit vid att snöa. Ganska mycket dessutom, så det fortsätter lägga sig snabbt. Men jag tycker mest det är mysigt just nu, speciellt när man sitter inne och tittar ut ;-)
Men ärligt talat så kan jag inte låta bli att tycka om att vara ute i snöväder också.
Men som sagt; fråga mig igen i April vad jag tycker om snön...
 
För min del har det varit rätt stillastående med Galleri Fredag under November. Men tänkte att jag skulle ta nya tag nu i December.
Den här månaden är det Västmanländskan som håller i stafettpinnen, och första temat ut är TRO, HOPP OCH KÄRLEK.
Tyvärr hade jag ingen bra bild, och inget smycke med de symbolerna som jag kunde fota. Därför fick det bli en isbild jag fotade igår Photoshopat ihop med en bild från internet (på de tre symbolerna för tro, hopp och kärlek  -ankare, kors och hjärta).
 
Tro - Jag är uppväxt i ett kristet hem. Inte super-gå-i-kyrkan-varje-söndag-kristet, men i alla fall. Man kan nog säga att jag fortfarande är kristen, eller jag VILL i alla fall tro att det finns något bortom oss. Naturligtvis ingenting fysiskt, men NÅGOT.
Jag tycker att det på något sätt känns som en trygghet.
Och jag tror att alla tror på något. Det behöver inte vara religiöst, men alla tror ju på något.
Ska man dra det ännu längre kanske man kan säga att även ateister tror på något... de tror ju på att det inte finns något att tro...
 
Hopp - "Så länge det finns liv finns det hopp" och "Hoppet är det sista som överger en" är ju två väldigt vanliga fraser, men jag gillar dem faktiskt. Jag tror det är livsviktigt att ha något att kunna hålla fast vid under väldigt tunga perioder. Att leva helt utan hopp måste vara avskyvärt! Så det känns bra att till och med under de mörkaste stunderna så finns det oftast i alla fall en liten strimma av hopp :-D
 
Kärlek - Behöver väl egentligen ingen vidare presentation...
Kärleken är viktig för vår överlevnad. Jag tror inte att vi överlever helt utan kärlek, och det behöver självklart inte bara vara en kärleksrelation; utan även kärlek från/till familj/BARN, vänner o.s.v.
 
Det var några av mina spontana tankar angående tro, hopp, kärlek.
Måste börja avsluta nu, då jag skriver detta på lunchen och strax måste åka tillbaka till jobbet :-)
 
Hoppas att ni får en fin fredag och en toppenhelg allihopa!
 
Bilderna i detta inlägg är fotade under min lunchrast. Gäller att passa på då det är ljust ute ;-)
Måste erkänna att det här har varit en väldigt bra dag! Egentligen har det väl inte hänt något speciellt utöver det vanliga, men jag har haft en bra känsla i magen hela dagen. Och sämre blev det ju inte direkt av att det snöat underbara julflingor.
Snön just nu är så lätt att den går att bara blåsa bort, men det blir en sådan härligt julig känsla över alltsammans. Det är sådana här dagar man inte ens bryr sig om att det faktiskt är KALLT ute!
 
Men... såklart ska Murphy vara där och bry sig när det känns som bäst...
Ingenting allvarligt har hänt, men på vägen hem idag (det tar för övrigt ungefär 10 minuter med bil från jobbet och hem) hörde och kände jag hur det small till om bilen. Sedan började det låta väldigt konstigt.
Stannade längst vägkanten, slog på varningsblinkers (första gången jag behövt använda sådana...) och gick ut ur bilen. Det visade sig att det var punktering på höger bakdäck!
Som tur var kunde pappa göra en akututryckning och komma till undsättning med ett av mina andra däck :-D
Så nu kör jag med tre vinterdäck och ett sommardäck, tills imorgon. Då blir det det nylagade vinterdäcket på, ny fläktrem samt nytt torkarblad. Fin fint :-D
 
Däremot kände jag när jag kom hem, trots punkteringen, att inte ens den kunde ta ner min fina magkänsla idag. Tack och lov!
 
Egentligen handlar det här inlägget inte om någonting, men jag ville bara blogga positivt någon gång ;-) 
Dessutom, är man bloggskadad bara måååste man ju blogga om alla småsaker i tillvaron ;-P
 
Julkalender. Detta sätt att räkna ner dagarna till julafton på ett roligt sätt.
Ja, jag kollar på julkalendrar varje år även om jag närmar mig 30. Att det inte nödvändigtvis behöver vara det årets är en annan femma...
Det finns EN kalender jag kollar på varje år. EN kalender som är min favorit alla kategorier!
Sunes jul!
Det har blivit en tradition att jag tittar på den varje December, och jag tröttnar inte.
Den kalender som kommer på andra plats, eventuellt delad första; är Mysteriet på Greveholm. Alltså originalet från -96. Har det för att jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att det varit omröstning två gånger om Bästa julkalendern, och den vann båda gångerna.
 
Nu är det visserligen så att jag bara minns kalendrarna från och med 1991, då det var Sunes jul. Därför kommer texten tyvärr inte att handla särskilt mycket om de som gick innan det året. Men jag vet att de fått både ris och ros. Det har gått både toppen och bottenkalendrar genom tiderna. Bland annat gillar jag idén med Fem myror är fler än fyra elefanter. Pedagogisk och bra läsinlärning...
 
Däremot ger jag tyvärr INTE mycket för 2000-talets julkalendrar! Mest bara skit!
"Men du är ju vuxen nu. Klart du tycker en julkalender, som är gjord för barn, är dålig..."
Ja, det är sant att jag inte är något barn längre, men faktiskt så kan även jag uppskatta en bra julkalender fortfarande. Till exempel så tycker jag att förra årets, Tjuvarnas jul, var riktigt sevärd. Jag är väldigt barnslig i sinnet när det kommer till just julen, och gillar därför att följa en julkalender. Jag tycker det är mysigt att börja varje decembermorgon med ett nytt avsnitt; en dag närmare julafton...
Och JAG tycker det bara är skit som producerats år efter år under 2000-talet.
JAG tycker det är tur att de gamla kalendrarna finns att få tag på både på DVD och på YouTube.
Jag vet att kalendrarna från början av 2000 räknas som "gamla" vid det här laget. Det är ju trots allt tolv år sedan det blev ett nytt millennium. Men min hjärna har inte riktigt hunnit med, så de känns fortfarande som nya!
 
Årets julkalender har nog ingen missat... Den heter Mysteriet på Greveholm -Grevens återkomst, och är en uppföljare på succén från 1996. Efter uppföljarkatastrofen med Håkan Bråkans jul (uppföljare på Sunes jul), har jag varit VÄLDIGT skeptisk till uppföljarkalendrar; men tänkte i alla fall ge denna nya en chans. Man kan ju inte döma ut något utan att ha sett det först, right :-)
Nu är det ju bara den 5:e än så länge, och det har alltså bara gått fem avsnitt av Mysteriet på Greveholm 2. Därför känner jag inte att jag kan ge något omdöme om den ännu. Det enda är väl att jag inte tycker det finns särskilt mycket till skådespeleri i den... Annars är den väl inte totalt genomrutten i alla fall. Inte så den inte går titta på ;-)
Såg att det är samma personer som gör årets som gjorde originalet 1996, och det låter ju faktiskt hoppfullt.
SVT har ärligt talat överraskat mig de här två åren. Låt oss hoppas det fortsätter i den riktningen.
 
Vilka är era tankar runt omkring det här med julkalendrar?
Vilken är er favorit, respektive sämsta kalender? 
Finns det någon ni kan se om flera gånger?

 
 
Var på COOP idag när jag kommit hem från jobbet, och såg att de fått in lådor med Clementiner/Mandariner/Satsumas (vad de nu kallas). I lådor säljs de oftast bara till jul, och DET är verkligen ett av mina måsten i December!
Den här frukten är verkligen så otroligt god just under julen och jag kan äta hur många som helst... har smällt i mig två redan, och då kom jag hem ganska nyligen.
 
Vilka Decembermåsten har ni?
 
Flikar bara in med ett litet inlägg såhär innan jag går och lägger mig för kvällen.
Hade tänkt ha lite första adventsmys ikväll, men så fick jag en grym huvudvärk istället... Det tog två Ipren att ta död på den; i vanliga fall räcker det alltid med en.
Blev till och med lite illamående ett tag. Dock var det inte migrän. Har aldrig haft det, men är ganska säker på att det inte var det.
Har däremot fortfarande lite känningar av den. Inte direkt huvudvärk, men det är sådär känsligt; att för kraftiga rörelser gör att det bryter ut igen. Jättejobbigt!
 
Nåja, det var bara en liten uppdatering; och därmed nog med klagandet.
Vi hörs!
 
Första advent idag. Äntligen :-D
Det är så härligt att julmånaden 2012 officiellt inletts! Det blev en lite längre sovmorgon idag än vad jag tänkt, men då är jag i alla fall utvilad ;-) Därför blev första adventsmorgonmyset när det hunnit bli ljust ute. Men jag kommer nog att få min beskärda del av morgonmys när det är mörkt i alla fall... Börjar ju 7:00 på vardagarna, så det kommer ju bli före det.
 
Hoppas ni haft en supermysig första advent hittills, och att resten blir lika bra!
 
Och så gick vi då in i den ljuvligaste av månader  -December!
Jag älskar den här månaden och vill gärna njuta av allt den har att erbjuda. Näst intill så att jag inte vill att det ska bli julafton bara för att få känna julkänslan lite extra länge ;-)
Som barn har man inte vett att uppskatta den här månaden fullt ut, utan det finns EN dag man längtar till...
En händelse...
Men julen ÄR trots allt så mycket mer än bara julafton, i alla fall tycker jag det! Det är HELA månaden. Jag är barnsligt förtjust i December och allt vad den innebär.
Jag känner mig nästan fnittrig när jag ser ljusstakarna som lyser upp alla fönster jag går förbi.
Jag älskar till och med snön!
Jag älskar känslan på arbetsplatser, och på skolan när jag gick där, under December.
 
Hur mycket jag än älskar sommaren så är det den här månaden, DECEMBER, som är min absoluta favoritmånad!