Följ med och julshoppa med mig
Med inspiration från min favoritbloggare Annika tänkte nu även jag låta er följa med ut på stan när jag i helgen var ut för att shoppa julklappar.
Är för övrigt ändå rätt stolt över mig själv; det är nämligen så att jag inte hade börjat med julklappsinköpen när jag gick på helg i fredags, och igår eftermiddag (söndags) var jag helt färdig.
 
 
Vi kan börja på vägen ner till butikerna. Jag bor ju med centrum bokstavligt runt knuten. Det är till höger i bilden ovan. Men om man tar vänster så är det endast en fem minuters promenad innan man i princip kommer ut till naturen.
Piteå är sannerligen en underbar liten stad!
 
Den här helgen har det dessutom varit riktigt vackert utomhus. Vitt och sådär extra juligt.
Detta väder håller i sig i skrivande stund, då det fortfarande är vitt på träden och snö på marken.
Dock ligger temperaturen och hovrar runt nollan, så vi får se hur det ser ut imorgon -julafton...
 
Vägen upp till gågatan (Storgatan).
 
Julgranen som pryder "centrum" inne i Småstaden.
Småstaden är Piteås första galleria. Den fyllde 30 år nu i år.
 
Visst är det ganska mysigt i Småstaden?
 
Hehe. Kunde inte låta bli att fota. Och nej, jag har INTE köpt någon mobillåda!
 
Storgatan i decemberskrud. Fullt med mysiga ljusslingor.
 
Blev inget köp, men åh! Vad underbart söta dessa Muminmuggar var!!
 
Den stora julgranen mitt på Rådhustorget. Det är denna man nog faktiskt kan kalla Piteås stads julgran.
Förra året var det även införskaffat stora röda pollor som hängde i granen och gav extra mycket julkänsla.
Jag tyckte det var lite tråkigt att de inte hängde med i år, men sedan har jag det för att jag läste att det är för att de "mystiskt" försvann en efter en förra året...
 
Storgatan efter mörkret fallit. DÅ kommer ljusslingorna till sin fulla rätt!
Och om ni undrar varför marken är bar då vi tydligen har snö, så är det för att det är nerlagt värmeslingor längst hela gågatan. Det betyder att det aldrig är snö där, och anledningen är kort och enkelt: Halkrisken.
 
Piteås andra galleria med det fullkomligt briljanta (Obs! Ironi!) namnet Gallerian Piteå.
Denna galleria är inte lika gammal som Småstaden. Den här är bara 11 år gammal.
 
Julpyntat inne i gallerian också...
 
Och så är vi tillbaka till Småstaden, och deras gran.
Bilderna är från både lördagen och söndagen.
 
I Småstaden finns presentkortsautomaten för Piteå-presentkorten. Alltså det är presentkort som gäller i en rad olika butiker; alla butiker som är anslutna till "Destination Piteå".
Det var verkligen SÅ smidigt att kunna köpa ett presentkort direkt från den! Lite som en bankomat, men man betalar med sitt bankkort och får ut ett presentkort med vald summa.
 
Såhär ser de ut.
 
 
Det var de bilderna jag hade från min julmysiga småstad.
Ni fick följa med på min shoppingtur och jag blev klar med julklapparna. Två flugor i en smäll, så att säga :-D
Och nu är det (redan) Dan före Dopparedan.
Imorgon är det Julafton!
 
Hoppas ni får en riktigt underbar jul allihopa!
Jag hoppas att ni får det riktigt mysigt, avkopplande och att ni får fira julen precis som ni vill ha den :-D
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Verkar vara trevligt i Piteå. Och visst är det fint med snö på julen. Här finns inte mycket snö just nu, endast is. Halt med andra ord.
Hur som helst: God jul Erica!

Svar: Tack! Ja, Piteå är en jättemysig stad! Speciellt nu under julen :-D Piteå kommer alltid ligga mig allra närmast hjärtat. Och då har jag försökt vara så opartisk jag bara kan trots att det är min hemstad (och man oftast känner starkt för sin barndomsstad) :-)
Vad trist med bara en massa is. Vi har också haft det så i omgångar hittills den här vintern. Är dock tacksam över att vi fick en vit julafton. Idag (eller ja, igår, då jag skriver detta vid 1 på natten) har det verkligen varit sådär julmagiskt och riktigt vitt överallt här. Vitt på marken, vitt på träden.

Hoppas du hade en riktigt trevlig och mysig julafton, och att resten av julhelgen blir underbar!

GOD JUL!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
2

Men vad har hänt? Jag sitter här mitt i natten med hakan på golvet.
Dina "street scenes" är alldeles fantastiska. Har aldrig set,t att du gjort ett
så otroligt fint set av foton.

Ditt "lilla" Piteå är fascinerande. Du har fångat julkänslan perfekt.
Det var en UNDERBAR shopping trip, Erika! Måste titta igen.

Önskar dej ett GOTT NYTT ÅR med många fina foton. Kram!

Svar: TACK! Vad glad jag blir av att läsa dina fina ord om mina bilder! :-D Vad kul att du gillar dem!
Ja, jag älskar verkligen Piteå! ("Det är hit man kommer när man kommer hem" -kommunens slogan).

Min lilla småstad blir 399 år nu 2020. Nästa år - 2021 - är 400-årsjubiléet. Då är det fyrahundra år sedan Piteå fick stadsrättigheter. År 1621.

Ja, visst är det mysigt här i stan till jul! Tyckte nästan ännu mer förr, då de hängde gröna grangirlanger med röd hjärtan. Men ljusslingorna är lika mysiga de. Speciellt när det mörknat, vilket ju är större delen av tiden. Ljusnar vid 10-tiden och mörknar vid 14-tiden under december...
Tydligen är gågatan här Sveriges första också. I alla fall om man ska tro minnesstenen som är inmurad längst med Storgatan samt Wikipedia. Storgatan blev gågata 1961.
Och för några år sedan lade kommunen ner värmeslingor längst hela gatan, så det lägger sig aldrig någon snö där. Personligen kan jag känna att det är lite omysigt när man julshoppar, men jag förstår ju varför. Anledningen till att de gjorde det var för att eliminera halkrisken. De slipper både ploga och sanda den gatan nu :-)


TACK för din kommentar och jag önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Åsa
3

Hej, hamnade hos dig när jag sökte info varför blogg.se börjat med annonser på min blogg ( Eyewhiz.se) Är ex Lillpite-tjej och min syster bor på Hamngatan, brorsan på Nygatan och andra brorsan på Lidgatan. SÅ FINA bilder av Piteå C i vinterskrud.

Svar: Hej! Vad roligt att någon som är från Piteå hittat hit! Varmt välkommen till min blogg!!
Hihi; då bor jag ganska precis mitt mellan två av dina syskon :-) Jag bor på Sundsgatan.

Tack för bildberöm, och välkommen tillbaka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annakarin
4

Hamnade här då en vän delat din blogg på fb!! Åsa som skrivit här ovan . Är stolt Piteåbor
Men alltid kul att se andras bilder.
Så himla fina foton du tagit av vår fina stad - verkligen roligt att titta och få snö bilderna
Av det som töat bort nu!

Tack!

Svar: Hej! Vad kul att du hittat hit! Riktigt varmt välkommen till min blogg :-D Det är alltid lite extra kul när någon Pitebo hittar hit (och när jag hittar bloggar från Piteå)!
Tack för bildberöm! Ja, det är inte särskilt svårt att fota den här lilla stan från sin bästa sida! :-)

Välkommen tillbaka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?