Det var 2017... Del 2
 
JULI
 
Sommaren 2017 måste ju ändå vara en av världshistoriens sämsta somrar!
Det var en sådan sommar då en hela tiden går omkring och tänker att "snart... snart kommer nog sommaren igång", men den gjorde aldrig det.
De få dagar som det var uteväder var det ändå "just så pass". Vet inte om det ens var över 20 grader en enda dag, i alla fall här hos oss. Tror det nååågon dag gick upp till tjugo grader, men inte mer än så. Och detta var kanske två dagar sammanlagt.
I övrigt höll sig temperaturen där mellan 14 och 17 grader, ungefär.
En dag under juli månad visade termometern endast 7(!) plusgrader! Det var SJU grader i JULI!
Jag är faktiskt otroligt glad över att jag var ledig denna månad, eftersom jag då kunde hugga kameran och bege mig ut för att fota så mycket jag kunde de få dagar det gick...
 
Fick också en "födelsedagspresent" av Piteå kommun i form att jag fick jobb hela höstterminen på en gång, på samma förskola där jag varit sedan november/december 2016.
 
Två inlägg med foton från de sällsynta vackra dagarna under Juli:
Those magic summer nights
That golden light
 
 
 
AUGUSTI
 
Sommaren fortsatte i samma anda som under juli. Nu började årstiden vara över, utan att vi ens fått någon sommar.
Jag knåpade ihop ett Youtubeklipp med videosnuttar jag filmat under den långa fotocykelrundan jag gjort tidigare (när jag även fotade). Mest för att minnas att det i alla fall var EN sådan dag under sommaren 2017.
Hann även äta Surströmming två (2) gånger den här månaden. Mums! En gång själv och en gång tillsammans med en arbetskompis/vän.
Första gången den sommaren jag åt Surströmming var midsommar, och sista gången under höstlovet. Det vill säga; det blev 4 gånger denna sommar :-D  I alla fall någon av punkterna jag lyckades genomföra med råge ;-P
 
Sedan började jag ju också om på mitt älskade jobb! Jag vet att det säkert låter som om jag överdriver när jag pratar om jobbet, men jag gör verkligen inte det! Helt ärligt så älskar jag mitt jobb!
Alla jag träffat inom Måltidsservice är så otroligt gulliga människor och jag har alltid blivit så bra bemött när jag haft med Piteå kommun att göra.
Det enda jag ångrar är att jag inte upptäckte Måltidsservice tidigare...
 
Inlägg från augusti:
 
 
 
SEPTEMBER
 
Livet strosade på i vanlig ordning. Jobbade och... tja, inte så mycket mer än så. Knappt ens bloggade uppenbarligen. Hade svårt att hitta bilder från september som var lämpliga att ha med här.
Men å andra sidan är det nog inte så konstigt...
Efter en usel sommar gick vi en ännu uslare höst till mötes...
Det gjorde knappt något annat än regnade under hela hösten. Och när det inte regnade var det övermulet, och regnet var inte långt borta.
Tror till och med det var i september, vid ett tillfälle, då det regnade oavbrutet 5-6 DYGN i sträck.
 
Vi hade den vackraste hösten jag kan minnas. Det var som om alla naturens färger var 3-4-5 gånger så starka som de brukar. Det gula var verkligen GULT, det röda var verkligen RÖTT o.s.v.
Inget gulbrunt så långt ögat nådde, så jag hade kunnat ha hur mycket vackra höstbilder som helst att visa.
Men nej.
Jag fick gå hela hösten och kolla på dessa färger genom fönstret, då jag inte vågar ta ut kameran när det regnar så mycket. ATT det var så otroligt vackert beror ju säkert på just regnet, men det gjorde ändå så ont i mitt fotohjärta att inte kunna vara ute och föreviga det.
 
Stannade i alla fall inne och till exempel lagade Världens godaste pepparsås!
Samt köpte en webbkamera och försökte mig på att köra min allra första Live på Youtube. Det gick dock inte som planerat, då ljudet inte ville vara med mig. Så efter en hel kväll av ihärdiga försök gav jag till slut upp (bloggade om den kvällen i ett förklarande inlägg).
 
 
 
OKTOBER
 
I oktober fortsatte hösten på samma linje -med regn och rusk.
MEN en dag när det var uppehåll tog jag i alla fall ut kameran och lyckades skrapa ihop några hundra vackra höstbilder. Bland annat tog jag bilen, körde ut mot Svensbyn och hittade ett ställe där jag fick vad jag tror blev mina populäraste bilder under året.
Med hjälp av den tjocka dimman och lång slutartid fick jag till ett antal bilder med riktigt mycket känsla i sig.
I närheten av där jag bor fick jag också, samma dag, sådana riktiga höstfärgsbilder. Förlorade verkligen all tidsuppfattning denna dag, då jag sannerligen hade så mycket fotoabstinens uppbyggd så jag vet inte vad...!
Här och här kan ni se bildbomber från den dagen.
 
Jag firade även 10 år som bloggare, men det allra bästa som hände denna månad - något jag drömt om länge - var att jag ÄNTLIGEN fick ta isär och kasta adjöss med mitt gamla slitna hörnskrivbord.
Jag och två andra personer åkte nämligen på en dagstur till IKEA i Happis, och där passade jag på att köpa ett nytt skrivbord. En vit bordsskiva med vita ben; precis som jag sett det framför mig.
Bara känslan av att äntligen fått en fräsch kontorshörna var (är) helt underbar.
Och jag kunde inte låta bli att le, och skratta lite inombords, när jag slängde gamla skrivbordet i containern på tippen :-D
 
Till sist så skrev jag också ett långt, ärligt och utlämnande inlägg här på bloggen om varför jag egentligen är så fixerad vid statistik, läsare, kommentarer o.s.v. Helt enkelt "Why I´m so obsessed with success".
 
UPDATE: Seriöst, vad är det med mig...? Det bästa som hände i Oktober är ju faktiskt att jag blev moster för andra gången, och därmed fick mitt tredje syskonbarn!!
Den 14:e oktober föddes Elion Lundmark – Elias lillebror.
(Therese: Du får säga till om du vill att jag tar bort bilderna härifrån.)
 
 
 
 
NOVEMBER
 
I vanliga fall brukar ju första snön komma ungefär nu i oktober-november, men sedan tina bort för att sedan återkomma för att stanna i januari. Men inte i år...
Snön kom med besked i november, och den tinade inte bort. Istället kom det bara mer och mer och mer.
Det gick bokstavligen från regnig höst till winter wonderland.
Visserligen blev det en del tödagar också, då allt förvandlades till slask, men då det hunnit snöa så hiskeligt mycket så hann bara en del tina bort innan det blev kallt igen.
 
I övrigt fortsatte jag jobba på som vanligt (kul årssummering det blir, eller hur ;-P)
Att jobba när det närmar sig jul är verkligen det mysigaste som finns! Jag älskar speciellt att jobba i slutet av november och i december.
 
Gällande bloggen så fick jag upp några inlägg i alla fall på temat Hållbar livsstil, vilket jag blivit så nyfiken på det senaste året. Jag har blivit intresserad av sådant som "plastbantning" och andra saker en kan göra som är snällt mot miljön.
Listar några av den typen inlägg jag gjorde här på bloggen under november:
 
 
 
DECEMBER
 
Och så var december plötsligt här. Årets sista månad, och jag kände att jag knappt hunnit med. Det var ju nyss början av 2017.
Jag gick "all in" med pyntandet hemma, och plötsligt hade jag julstämning både inne och ute.
Snövintern höll oss fortfarande i ett fast grepp, och även om det gick upp till plusgrader ibland så snöade det i alla fall mer än det töade.
En vit jul fick vi, med råge! Mot slutet av december började det vara så pass att en kunde säga att "vi har sjukt mycket snö". Och detta är fortfarande, i skrivande stund, ett faktum.
Det är så mycket snö att jag får rysningar när jag tänker på att det faktiskt ska tina bort sedan...
 
Jag fotade även julbilder av världens sötaste tomtenissar!
 
 
Nu, riktigt i slutet på december tog jag bilen och gav mig ut på en helt spontan fotorunda på kvällstid.
Det resulterade i vad jag nog tror blev några av mina mest tillfredsställande bilder på hela året! Efter att de genomgått sin tid i Photoshop tror jag nog att de kvalar in som några av mina favoritbilder.
 
Julen kan jag inte klaga på heller.
På julaftonen var vi "bara" några vuxna, men jag gillar lugnet som infinner sig i och med det. Speciellt som det blev två julfiranden i år. På annandagen samlades vi igen, och firade med alla som inte var med på själva julafton.
Mellandagarna jobbade jag, eller vad en nu ska kalla det ;-P  Det var så otroligt lugnt att det knappt kändes som jobb alls...
 
Och till sist... Någon nyårsstress har jag aldrig haft. Jag har inga specifika traditioner kring nyår som jag "bara måste upprätthålla", vilket faktiskt känns ganska skönt. Därför tillbringades nyårsaftonen hemma.
Åt gott och gick vid tolvtiden ut för att se lite rakteter.
Tog även kameran med mig, bara ifall att liksom ;-)
Måste dock, tyvärr, säga att det är nog den mest misslyckade fotosessionen jag haft. Någonsin!
Fyrverkerierna runt omkring stan var alldeles för långt bort, och eftersom det blir väldigt utspritt är det ju svårt att veta åt vilket håll en ska ställa upp kameran.
Piteå har inget "stort stadsfyrverkeri" (sist tror jag nog var millennieskiftet...) utan de raketer en ser vid tolvslaget är vad alla privatpersoner skjuter upp.
Jag önskar dock att det kunde vara ett stadsfyrverkeri någon gång. Mest bara för att en då vet precis var en ska ställa upp och rikta kameran... ;-)
 
 
 
----------------------------------------
Det var det... Det var mitt 2017.
Jag är medveten om att det låter som om jag haft en skittråkigt år, där ingenting hänt.
Men det är bara för att jag är dålig på att göra sådana här sammanfattningar.
Det är nämligen så att jag har njutit precis hela året! Visst, vädret har ju varit under all kritik. Men det är ju ändå något vi inte kan påverka.
Och på det stora hela, bortsett från vädret, så har mitt år varit helt awesome!
2017 har inte varit bättre än 2016 (DET året är svårt att slå!) men det har heller inte varit sämre. Detta år har varit lika fantastiskt som det förra.
Och igen... en STOR bidragande orsak till det är mitt jobb.
 
 
Hoppas att Ditt 2017 varit lika bra som mitt!
Och om det inte varit det; hoppas att du blir kompenserad och får ett helt awesome 2018 istället!
 
 
TACK för det gångna året, alla mina älskade läsare!
♥ ♥ ♥
Era fantastiska kommentarer!
Therese
1

En liiiten sak du missade att skriva om här, i oktober föddes Elion. ;)

Svar: Oh! Jisses, hur kunde jag glömma det!
Kan vara då jag varit så fokuserad på årssummering utifrån blogginlägg och fotografier att irl-händelser stått tillbaka ;-) Måste nog dock lägga till det nu; DET har ju en självklar plats i en årssummering! <3
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?